14 i dag 37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nya Opel Astra visas som kombi Kommer som laddhybrid, men inte som elbil I somras rullade Opel ut nya Astra som fått ett helt nytt utseende. Nu är det dags för kombi-versionen som man kallar för Sports Tourer att göra entré. I början av september fick vi reda på att Astra kommer att erbjudas som elbil, men detta kommer bara gälla för femdörrarsversionen och inte för kombin som presenteras nu. Men kombin kommer i alla fall som laddhybrid, något som gör den till Opels första elektrifierade kombi. Under locket kan man även få bensin- och dieselmotorer från 110 till 130 hästar. Till dessa maskiner kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Laddhybriden kommer i två stycken versioner där det starkaste alternativet bjuder på 225 hästar. Till paketet kopplas en elektrisk växellåda. Hur långt dessa tar sig på bara el och andra tekniska detaljer får vi tyvärr inte nu. Bilen mäter 4,64 meter på längden, 1,86 på bredden och är 1,48 hög. Den är 60 centimeter kortare än föregångaren men ska ändå svälja 608 liter i bagagerummet, 1643 om man fäller baksätet. Insidan får bland annat två stycken skärmar där den ena visar instrumenten och den andra infotainmentsystemet. Det finns även head-up-display och teknik som Android Auto och Apple CarPlay. När nya Astra Sports Tourer och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
0
Uppskjutningen av SpaceX Inspiration4 flyttas fram Rymdturisterna får vänta ytterligare en dag på att resa till rymden I morgon, 15 september, var det tänkt att SpaceX första civila rymdflygning skulle bege sig mot rymden men detta har nu flyttats fram. Enligt en uppdatering på Inspiration4:s webbplats kommer nu det så kallade uppskjutningsfönstret flyttas fram. Uppskjutningen kommer i och med det som tidigast att ske klockan 16 september 02:00 svensk tid. Anledningen till förseningen uppges bland annat bero på vädret och att man vill säkerställa en del annat. I ett inlägg skriver man: "After evaluating the readiness of the Falcon 9 rocket, Dragon spacecraft, associated ground systems, recovery assets and other key elements of SpaceX’s human spaceflight system, and the current weather forecasts of conditions at the launch site, along the ascent corridor, and at the landing locations off the coasts of Florida for a safe return of the crew a few days later, teams agreed to now target no earlier than 8:00 p.m. ET on Wednesday, September 15 for liftoff." Det hela är planerat att livesändas på Netflix men exakt hur det här påverkar den sändningen är oklart. Det kommer dock sannolikt att gå att följa även via YouTube för dem som orkar sitta uppe och vänta på en eventuell uppskjutning. Tills det är dags för avfärd för Inspiration4-gänget kan ni kolla in de fyra avsnitten i Netflix dokumentärserie om SpaceX första rymdturister här. Tumnagel
38.8°
0
Roccat presenterar Syn Pro Air Sprillans nytt trådlöst headset med 3D-ljud Roccat har presenterat ett nytt headset vid namn Syn Pro Air som kommer släppas om några veckor. Det nya headsetet går under namnet Syn Pro Air och ska erbjuda ett förhållandevis enkelt designat headset med fokus på inlevelse tack vare stöd för flådigt 3D-ljud. 3D-ljudet pumpas ut genom ljudelement på 50mm och headsetet har också stöd för Superhuman Hearing som bumpar upp ljud från steg, så att du lättare kan lokalisera diverse hot i spel. Lurarna kopplas till PC via dongle och batteritiden ligger på ett dygn. Lurarna har stöd för snabbladdning och du får 5 timmars användningstid efter bara 15 minuters laddning. Headsetet har som sagt en förhållandevis stilren design och Roccat har fokuserat på att göra headsetet så robust som möjligt, men samtidigt hålla vikten nere. Kuddarna på kåporna och båden är av memory foam och dessa är klädda med en luftig textil, vilket alltid är trevligt så att öronen slipper svettas vid långa spelsessioner. Roccat Syn Pro Air kommer börja säljas 20 juni och kommer kosta runt 1600 kronor. Tumnagel
38.6°
0
Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5 Kan laddas riktigt snabbt Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
0
2020
Clive Barker hoppar på HBO:s Hellraiser-serie Författaren som gjorde originalet Det är nu klart att författaren och regissören Clive Barker ansluter sig till gänget som ska göra tv-serie av Barkers Hellraiser till HBO. Barker skrev både manus och regisserade originalfilmen Hellraiser vilken baserades på Barkers roman The Hellbound Heart. I HBO:s nytappning kommer Barker att fungera som producent och säger själv att han är: "Delighted the Hellraiser mythology is seeing a new life. It’s time the stories went back to their roots. I’m eager to bring to a new audience the most powerful and ancient elements of horror: the darkest evil invading our human lives and how we must find in ourselves the power to resist it." Sedan den första Hellraiser-filmen kom 1987 har det gjorts totalt tio stycken filmer i serien. När HBO:s tv-serie om Pinhead och Hellraiser-universumet kommer att ha premiär är än så länge oklart. Här ovan hittas trailern till originalet. Tumnagel
42.4°
0
Roccat presenterar nya headset i Elo-serien Trion börjar säljas i oktober Turtle Beach köpte nyligen upp Roccat och headset-tillverkarna får leva vidare för att leverera headset till PC-spelare. Nu har gänget presenterat nya Elo-serien som kommer börja säljas i oktober och vi kommer få tre olika modeller serverade i den nya serien. Elo 7.1 Air, Elo 7.1 USB och Elo Stereo X heter de nya headseten och samtliga enheter erbjuder en lättviktig upplevelse med hög komfort tack vare rediga memory foam-kuddar och självjusterande huvudband. Elo 7.1 Air är värstingen av de tre och erbjuder en helt trådlös upplevelse. Enheterna är utrustade med 50mm-element och enheterna kan skifta mellan virtuellt 7.1-ljud eller stereoljud med Roccats Superhuman Hearing, vilket gör att ljud som steg och omladdningar från motståndare i spel är lättare att höra. Batteritiden ligger på ordentliga 24 timmar och enheterna laddas med USB-C. Lurarna kopplas till PC via USB-dongle. Elo 7.1 USB levererar samma upplevelse som sitt trådlösa syskon, fast kopplas till en datamaskin med USB-kabel. Elo Stereo X kör samma hårdvara som sina syskon, men i stället för att köra trådlös eller USB-kabel så kan lurarna kopplas till valfri enhet via 3.5mm-uttag. Elo-serien kommer börja säljas 4 oktober i välsorterade elektronikbutiker och priset ligger på 1099 kronor för Air, 749 kronor för USB och Stereo X kommer kosta 549 kronor. Tumnagel
36.2°
0
Hyundai gör Ioniq till ett eget varumärke Tre nya elbilar lanseras de kommande fyra åren Hyundai har en modell som heter Ioniq som man kan få som hybrid, laddhybrid och elbil. En rätt smart bil vars namn nu förvandlas till ett eget varumärke. Hyundai säger att man under Ioniq-varumärket ska erbjuda "kundcentrerade eldrivna upplevelser som kretsar runt uppkopplade livestylelösningar" och det kommer att bli helt dedikerat till batteridrivna elbilar. Under de kommande fyra åren ska tre stycken elbilar lanseras under epitetet och konceptbilarna 45 och Prophecy är två av dem. Den tredje blir en ny SUV som vi ser längst bak på bilden ovan. 45 är först ut att förvandlas till produktionsbil och den får då namnet Ioniq 5 med lansering 2021. 2022 kommer Prophecy att bli Ioniq 6 och i början av 2024 lanseras Ioniq 7 som är suven. Tumnagel
44.9°
0
2019
Nya Land Rover Defender kostar från 543.900 kronor Svenska priser klara I början av september rullade Land Rover ut helt nya Defender och nu får vi reda på vad kärran kommer att kosta här. Priset kommer att börja på 543.900 kronor och för den slanten får du den "långa" versionen som heter Defender 110 med en 200 hästar stark dieselmotor och Signature-paket. Den med kortare hjulbas som heter 90 lanseras senare. Vill man ha mer prylar heter nästa steg SE och då får man även Keyless Entry, 20 tum stora aluminiumfälgar, ClearSight-backspegel, skinnsäten, dödavinkel-varnare och ljudanläggning från Meridian med tio stycken högtalare och baslåda. 596.000 kronor betalar man då. Sen har vi HSE som även adderar panoramatak, LED-strålkastare med Matrix-teknik, 3D-surround-kamera och 360 graders parkeringsassistent. Din för 664.900 kronor. Land Rover räknar med att sälja 200 stycken Defender i Sverige nästa år. Läs mer i pressmeddelandet nedan och på länken där du även kan konfigurera ditt exemplar. Tumnagel
36.4°
0
Turtle Beach presenterar trådlösa Elite Atlas Aero Elite blir äntligen trådlösa! Turtle Beach har presenterat ett nytt trådlöst headset vid namn Elite Atlas Aero. Headsetet kommer med ordentliga 50mm ljudelement, som Turtle Beach kallar för Nanoclear, som tillsammans med den medföljande Control Studio-mjukvaran ska leverera ett ordentligt ljud som liknar en hemmabioupplevelse. Lurarna har även en dedikerad knapp för "superhuman hearing", vilket troligtvis bara höjer volymen. Batteritiden ligger på 30 timmar. I vanlig ordning är Turtle Beach-lurarna rätt massiva och robusta med ett stabilt huvudband av metall och stora mjuka kuddar för öronen. Turtle Beach Elite Atlas Aero kommer släppas i september och priset kommer ligga på 150 euro. Förboka kan man göra redan nu via Turtle Beachs hemsida. Ovan har ni en latjolajbans reklamfilm för Elite Atlas Aero. Tumnagel
35.8°
0
Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale Laddhybrid-monster med 1000 hästar Nu är den då äntligen presenterad - Ferraris nya superbil som väl enklast kan beskrivas som ett kärleksbarn mellan LaFerrari och F8 Tributo. Den här kallar man för SF90 Stradale och under skalet finns laddhybrid-teknik som ser till att få upp effekten till hela 1000 hästar. Det här blir Ferraris allra första laddhybrid och det ena locket där bak är alltså inte ett tanklock utan ett laddlock. Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och som har ett vrid på 800 newtonmeter. Den får hjälp av inte mindre än tre stycken elmotorer - en mellan motorn och växellådan och två separata på framaxeln. Tillsammans ger dessa tre en extra knuff på 220 hästar och totalen blir alltså 1000 hästar. Elmotorerna får sin kraft från ett lithiumjonbatteri på 7,9 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 2,5 mil. Gör man det driver endast framhjulen, när även förbränningsmotorn är igång är det fyrhjulsdrift som gäller. Lådan är en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på 6,7 och toppfarten ligger på 341 km/h. SF90 väger in på 1570 kilo vilket är imponerande då enbart hybridsystemet adderar 270 kilo. De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av nästa år och det ryktas om att frånpriset ligger omkring åtta miljoner kronor. Mer om modellen finns på länken nedan. Tumnagel
50.6°
0
Nästa sida