m

HTT visar upp Hyperloop-pod för passagerare
Är det så här vi ska färdas i framtiden?

Hyperloop-företaget HTT (Hyperloop Transportation Technologies) har visat upp den första så kallade "podden" som man tänker ska transportera passagerare på framtida hyperloop-banor. HTT kallar sin skapelse för "Quintero One" och den visades upp i spanska Puerto de Santa Maria där HTT:s tillverkningspartner Carbures har sitt huvudkontor. HTT nämnde inget om hur många passagerare som skulle få plats i Quintero One men passagerardelen ska uppta cirka hälften av fordonets sammanlagda längd på cirka 30 meter. HTT började tidigare i år bygga en testbana för hyperloop vid sitt europeiska huvudkontor i Frankrike. När den är färdigställd kommer det att bli den första hyperloop-banan i Europa. I klippet nedan kan ni kolla in lite från arbetet med att utveckla Quintero One. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arrivo ska också bygga hyperloop-bana i Kina
Fast för bilar

Igår blev det känt att Hyperloop Transportation Technologies skulle bygga en hyperloop-bana i Kina och det verkar som om även deras konkurrent Arrivo kommer att göra det. Arrivo är antagligen ett av de mindre kända hyperloop-företagen och det drogs igång av Brogan BamBrogan som tidigare arbetade på Hyperloop One, ett företag han lämnade efter ett mycket infekterat bråk. Arrivos "hyperloop"-ide skiljer sig lite från andra liknande företag. Arrivos system är tänkt att transportera bilar och transportkapslar för människor på maglev-slädar ovan jord i en hastighet på runt 320 kilometer i timman. Arrivo har nu slutit ett samarbetsavtal med det kinesiska statliga företaget GTA som innebär att GTA plöjer ner upp till en miljard dollar för att finansiera Arrivos "hyperloop"-banor. Det finns än så länge inga uppgifter om var man kan tänkas bygga dessa. Här nedan hittas en lite futuristisk presentationsfilm för Arrivo från förra året. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyperloop TT bygger Kinas första hyperloop-bana
Kina hakar på hyperloop-trenden

Hyperloop Transportation Technologies (HTT) har meddelat att de har fått i uppdrag att bygga en hyperloop-bana i den kinesiska provinsen Guizhou. Det ska inte handla om någon testanläggning utan företaget uppger att man planerar att använda den för kommersiell passagerartrafik när den väl är testad och klar. Initialt kommer det dock handla om en hyperloop-bana på 10 kilometer som antagligen inte kommer att komma upp i hyperloops teoretiska hastighet på 1220 kilometer i timman. Hur tidsplanen för Kinas första hyperloop-bana kommer att se ut finns det inga uppgifter om ännu. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

HyperLoop-pod ska byggas i vibranium
Metallen som ursprungligen användes till Captain Americas sköld

Under årets upplaga av London Design Festival så snackade Hyperloop Transportation Technologies (HTT) lite mer om hur poddarna på deras framtida hyperloop-banor ska designas. HTT håller på att ta fram en podd avsedd för att transportera människor. Denna ska byggas i materialet vibranium som ska vara ett material som HTT tagit fram själva. De som kan sin Marvel-historia känner antagligen till vibranium som metallen som används i Captain Americas sköld och Black Panthers dräkt. HTT:s hyperloop-pod kommer att bli 30 meter lång, vara 2,7 meter i diameter och väga 20 ton. Podden ska ha en kapacitet att ta 28 - 40 passagerare i hastigheter på upp till 1223 km/h. Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Indien vill också bygga en hyperloop
Och Hyperloop Transportation Technologies ska se till att göra det

Hyperloop Transportation Technologies har skrivit avtal med Indien för att potentiellt bygga en hyperloop mellan städerna Vijayawada och Amaravati. Man räknar med att det kommer ta sex månader att planera själva bygget sen hoppas man kunna komma igång md själva bygget. Avståndet mellan dessa två städer är dryga 40 kilometer och det tar ungefär 70 minuter att ta sig mellan städerna. Men om hyperloopen bliv av räknar man med att denna resa kommer sänkas till runt sex minuter. Hur mycket pengar Hyperloop Transportation Technologies har fått vet man ej men merparten av pengarna sägs ha kommit från privata investerare. Tumnagel
49.1°
+
Frode Wikesjö
0

Elon Musk ska bygga en hyperloop
Börjar konkurrera med de företag som inspirerats av hans design

Fram tills nu har multientreprenören Elon Musk inte gett sig in på marknaden för att bygga så kallade hyperloopar om man bortser från att hans senaste företag The Boring Company antagligen kommer att bygga tunnlar till dessa. Nu ser det ut att bli ändring på det rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. För två veckor sedan meddelade Musk att han fått godkänt att bygga en hyperloop som, åtminstone delvis, skulle gå under jord mellan New York och Washington DC. Då utgick de flesta att från att Musk:s The Boring Company skulle gräva dessa tunnlar och att något av de redan existerande hyperloop-företagen skulle bygga själva banan. Enligt Bloombergs källor så kommer det inte bli fallet utan nu verkar det som om Musk ska bygga hela grejen själv. Huruvida detta kommer att ske i ett nytt företag eller om SpaceX, som äger varumärket Hyperloop, ska bygga detta finns det i dagsläget inga uppgifter om. Elon Musk presenterade designen för Hyperloop 2013 och sa då att han inte hade några planer på att bygga hyperloopar då han ville fokusera på Tesla och SpaceX. Även på webbsajten Hyperloop.com som ägs av SpaceX har det tidigare stått: "We are interested in helping to accelerate development of a functional Hyperloop prototype. We are not developing a commercial Hyperloop ourselves." Den texten finns dock inte längre kvar på webbplatsen. Varför Musk nu ger sig in i hyperloop-branschen på allvar finns det inga exakta uppgifter om. Det spekuleras om att Musk är frustrerad över att hans namn förknippas med företag han inte är involverad i samt att han tycker att utvecklingen av hyperloop går för långsamt. I dagsläget finns det sex stycken företag som pysslar med hyperloopar varav Hyperloop One och Hyperloop Transportation Technologies (HTT) är de mest kända. De andra är Arrivo som startats av en före detta Hyperloop One-chef, nederländska Hardt Global Mobility, det väldigt nystartade amerikanska företaget Hyper Chariot samt kanadensiska TransPod som utvecklar de vagnar, "poddar", som ska färdas i hyperlooparna. Tumnagel
52.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elon Musk säger sig ha fått godkänt att bygga Hyperloop i USA
Ska i så fall gå mellan New York och Washington DC

Multientreprenören Elon Musk skriver på Twitter att hans senaste företag, The Boring Company, har fått ett muntligt löfte om att börja gräva tunnlar för en Hyperloop-bana mellan New York City och Washington DC. Exakt vilket företag Musk har tänkt att samarbeta med om att bygga Hyperloopen, som även kommer att stanna i Philadelphia och Baltimore, finns det inga uppgifter om. I dagsläget finns det väl två stycken tänkbara kandidater, Hyperloop One och Hyperloop Transportation Technologies. Då några av grundarna till Hyperloop One är före detta SpaceX-anställda och personliga vänner till Musk är det väl inte helt omöjligt att uppdraget hamnar hos dem. Enligt Elon Musk skulle det ta 29 minuter att färdas med Hyperloop mellan New York och Washington DC vilket kan jämföras med de 2,5 timmar expresståget mellan städerna tar idag. Det lär dock dröja många år innan så blir fallet givet var både The Boring Company och Hyperloop befinner sig i sin utveckling. Det låter hur som helst som ett riktigt dyrt och spännande projekt. Tumnagel
65.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyperloop-företag bygger utvecklingscenter i Toulouse
Hyperloop Transportation Technologies då

Hyperloop Transportation Technologies jobbar hårt på att jaga ikapp Hyperloop One för att hänga med i utvecklingen av framtidens transportmöjligheter. Detta kommer man bland annat att göra från ett 3 000 kvadratmeter stort utvecklingscenter som man tänkt öppna upp i den franska staden Toulouse. Tydligen behöver man inte ens betala för byggnaden då staden erbjuder den till dem. Byggnaden ligger på ett område nära Francazal Airport vilket håller på att bli ett innovationscenter av regeringen. I detta område hittar man även företag från luftfartsindustrin och tanken är att företagen i området ska dela med sig av sin kunskap för att få till vettiga produkter. Med sin position i Europa kommer Hyperloop Transportation Technologies även fokusera på att försöka få till avtal med europeiska länder om eventuella Hyperloop-byggen i framtiden. Tumnagel
45.4°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Så här kanske Hyperloop-vagnarna kommer att se ut
Är det så här vi kommer att åka tåg i framtiden?

För två veckor sedan visade Hyerperloop One, ett av de två företagen som satsar på att bygga hyperloop-banor, upp ett litet test av sin hyperloop-bana och nu har det andra företaget, Hyperloop Transport Technologies (HTT), visat upp hur interiören i deras vagnar skulle kunna se ut. Som synes på bilderna här så handlar det om 2 + 1 säten per rad i vagnen och det ser ut som om man får vara hyggligt smal för att kunna ta sig fram till sitt säte. HTT släppte även en konceptvideo över hur det skulle kunna vara att färdas i en hyperloop som ni kan kolla in längst ner i den här artikeln. Där löser man bland annat klaustrofobiproblemet som kanske uppstår när man färdas i en stängd tub genom en slags augmented reality-fönster. Genom dessa "fönster" (skärmar) ska man kunna se vad som sker på utsidan av tuben samt ta del av annan information. HTT har som uttalat mål att transportera människor i sin hyperloop medan Hyperloop One primärt verkar fokusera på att transportera gods. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyperloop One testar sin hyperloop
Fort går det

Företaget Hyperloop One körde i dag sitt första test för sin version av Elon Musks hyperloop. Testet genomfördes ute i öknen i Nevada och det hela gick tydligen bra. Själva banan inte var allt för lång men man lyckades ändå komma upp i 480 168 km/h innan man drog i bromsarna. Tanken är denna hyperloop senare skall täckas av rör vilket då minskar luftmotståndet så den kan komma upp i hastigheter upp mot dryga 1 100 km/h. I går så meddelade Hyperloop One även att man fått in 80 miljoner dollar från olika investerare. Dessa miljoner kommer man använda till att förbättra sin teknologi så man kan börja bygga hyperloop-system som snabbt kan transportera fraktgods mellan olika storstäder. Hyperloop One är alltså ett av de två företagen som satsar på att bygga kommersiella hyperloop-banor och de hette fram tills igår "Hyperloop Technologies" medan det andra företaget heter "Hyperloop Transportation Technologies" (HTT) vilket gjorde att namnbytet till "Hyperloop One" kändes både välkommet och logiskt. Tumnagel
50.2°
+
Frode Wikesjö
0

Tre europeiska huvudstäder binds samman av HyperLoop?
Åk från Wien till Budapest på 18 minuter

Det har tidigare snackats om att binda samman Sverige och Finland med Elon Musks transportdröm Hyperloop och nu har det även kommit ett nytt förslag från företaget Hyperloop Transportation Technologies (HTT) där man vill binda samman tre europeiska huvudstäder med "framtidståget". Det handlar om en Hyperloop-bana som skulle gå från Wien i Österrike via Bratislava i Slovakien för att avslutas i ungerska Budapest. Flygvägen mellan Wien och Budapest är cirka 220 kilometer medan den är cirka 280 kilometer lång om man färdas på befintliga transportvägar. HTT säger att sträckan Wien - Bratislava skulle ta cirka åtta minuter medan det skulle ta ytterligare tio minuter mellan Bratislava och Budapest. Hyperloop Transportation Technologies är ett av två företag som seriöst satsar på att bygga Elon Musks hyperloop-koncept. Det andra företaget, Hyperloop Technologies, har i dagsläget så smått börjat bygga en testanläggning för Hyperloop i Nevada. Det kommer med andra ord antagligen dröja rätt länge innan vi kommer att kunna transporteras med Hyperloop och sannolikt kommer vi antagligen landa människor på Mars innan man byggt en kommersiell Hyperloop-bana. Tumnagel
69.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Förslag om att bygga HyperLoop mellan Sverige och Finland
Elon Musks supertåg

Det pågår just nu en diskussion på att bygga en fast tågförbindelse mellan Norrtälje och Åbo via Åland vilken i så fall skulle gå via broar och tunnlar över Östersjön skriver Sveriges Radio. En av de tågmodellerna som i så fall skulle kunna bli aktuella att använda är det av Elon Musk föreslagna Hyperloop-tåget som färdas i en tub och skulle kunna komma upp i hastigheter på upp till 1.000 kilometer i timman enligt än så länge ej testade teorier. Hyperloop Transportation Technologies (HTT) VD Rob Lloyd säger till Sveriges Radio att han anser att Sverige skulle vara en intressant plats för ett av deras pilotprojekt och att man skulle kunna tänka sig att börja bygga detta redan någon gång mellan 2017 och 2020. Givet den tidsramen, kostnaden involverad och att Hyperloop faktiskt än så länge inte finns i praktiken så får jag nog dock säga att det hela låter mer som en dröm än något som faktiskt kommer att realiseras i verkligheten. Men den som lever får se. Tumnagel
95.2°
+
Wille Wilhelmsson
0