m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!

Hyundai lyfter även den eldrivna versionen av Kona
Ser nu ut som sina syskon

I början av september fick Hyundai Kona sig ett lyft. Nu kommer samma behandling till den eldrivna versionen som heter Kona Electric. Den ser nu alltså också ut som sina syskon men saknar som vi kan se en konventionell grill i fronten. På insidan hittar vi ett digitalt instrumentkluster med skärm på 10,25 tum. Infotainmentsystemet får en lika stor skärm fast med pekfunktion. Man kan nu även koppla ihop bilen med telefonen via en app och i den kan man bland annat förvärma kupén och ställa in laddtid. Annat nytt är säkerhetssystemen som nu kan upptäcka korsande trafik i döda vinkeln och bakom bilen. Tekniken påminner dig även om bilen framför dig börjar köra och du inte gör något. Kona Electric går precis som tidigare att få med två stycken olika batteripack - 39 eller 64 kWh. Det första ger dig 30,5 mil medan du ska komma 48,4 mil med det större. Effekten i elmotorn är 136 respektive 204 hästar. Vridet är dock detsamma för båda - 395 newtonmeter. Snabbladda går att göra med upp till 100 kW och laddaren ombord är på 7,2 kW. Som tillval finns laddare på 10,5 kW. Bilen börjar säljas nästa år men något pris har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Vilka elbilar är billigast och dyrast att ladda hemma?
Tibber har gjort en lista

Tibber som är ett svensk-norskt elbolaget har gjort en lista över de bilmodeller som är billigast respektive dyrast att ladda hemma. Datan har Tibber samlat in från sina kunder och enligt listan ser vi att Hyundai Kona, BMW i3, Opel Corsa och Peugeot 208 är de som hamnar i topp och som är billigast att ladda hemma. Konan kostar 1,53 kronor per mil medan övriga tre alla ligger på 1,56 kronor. I Konans fall innebär det att man kan köra mellan Göteborg och Stockholm för 72 kronor. Tittar man istället på den andra sidan av skalan ser vi att Audis modell e-tron är den som kostar mest att ladda. Här är summan istället 2,32 kronor per mil. Jaguar I-Pace kommer tvåa med 2,29 kronor per mil och på tredje plats hittar vi Tesla Model X som kostar 2,21 kronor per mil. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Hyundai uppdaterar Kona
Kommer i N Line-version

Hyundai presenterar nu ännu en gång en uppdaterad version av modellen Kona. Förutom lite nytt utseende är det nya att den erbjuds i N Line-version. Ingen riktig N alltså, utan en N Line som innebär lite sportigare detaljer. Bilen har fått nya DRL-ljus, en ny nedre del på stötfångaren, svart grill, nya bakljus och nya strålkastare. N Line får fräsigare kjolpaket runt om, större fälgar och tre extra små luftintag i nosen. Under huven har bland annat den starkaste T-GDI Smartstream-motorn uppdateras. Den turbomatade fyran är på 1,6 liter, ger 200 hästar och kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Den här kan man få med drivning på endast framhjulen eller alla fyra. Det finns även fler bensin- och dieselmotorer och mildhybrider att välja mellan. En hybrid erbjuds också och den kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor som får sin kraft från ett batteripack på 1,56 kWh. Effekten är 140 hästar och paketet kopplas till en sexstegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. Insidan har ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och man kan få samma storlek på infotainmentskärmen på mittkonsolen. Annars är det nya färger, nya materialval och stämningsljus som är nyheterna här. De första exemplaren av uppdateringen ska komma till återförsäljare i slutet av året. Några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Hyundai Kona Electric uppdateras igen
Får dragkrok och längre räckvidd

Nu väljer Hyundai att uppdatera den eldrivna versionen av modellen Kona igen och det man har gjort denna gång är chassiförändringar på undersidan och bytt ut Nexen-däcken mot Michelin Primacy 4. Detta möjliggör att man nu kan utrusta bilen med dragkrok om man har en Kona Electric Long Range Performance. Därefter kan man dra ett bromsat eller obromsat släp på 300 kilo. Det går inte att få dragkrok till Kona Electric Standard Range. På bilar som producerats från mars i år kan dragkrok eftermonteras, men vad det kostar är oklart. Smärre aerodynamiska förbättringar och minskat rullmotstånd gör även att räckvidden i Kona Electric Long Range Performance (64 kWh) ökar från 44,9 till 48,5 mil. Kona Electric Standard Range (39 kWh) ökar från 28,9 till 30,5 mil. De här räckvidderna gäller för bilar med produktionsstart i juni 2020. Kona Electric Standard Range kostar från 389.900 kronor, Long Range Performance från 424.900 kronor. Priserna är innan klimatbonus. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2019

Hyundai lanserar uppdaterad Kona
Blir din från 364.900 kronor

Hyundai uppdaterar nu sin eldrivna modell Kona och ger den bland annat inbyggd 11 kW 3-fasladdare och Bluelink - en tjänst som gör bilen helt uppkopplad via en app i din smarta telefon. Det finns även ett nytt infotainmentsystem med en tvådelad pekskärm på 10,25 tum. Lanseringen sker precis innan årsskiftet och på prislappen står det 364.900 kronor innan klimatbonus. För den slanten får du versionen som har ett batteripack på 39,2 kWh och en räckvidd på 28,9 mil. Vill du ha det större på 64 kWh (44,9 mil) får du betala 409.900 kronor. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Skoda nya kompakta crossover Kamiq är här
Något för den yngre generationen?

Strax innan det är dags för mässan i Genève presenterar Skoda nu sin nya modell Kamiq. Det är en kompakt crossover som kommer att konkurrera med bilar som exempelvis Nissan Juke, Renault Captur och Hyundai Kona. Den hamnar alltså under modellen Karoq och mäter 4,2 meter på längden, 1,79 på bredden, 1,53 på höjden och har en hjulbas på 2,65 meter. I bagagerummet ska det gå in 400 liter men om man fäller baksätet ska det istället gå in 1 395 liter. Fäller man passagerarstolen fram ska man kunna få in saker som är upp till 2,44 meter långa. Kamiq kommer enbart med framhjulsdrift och motorerna man har att välja mellan är två bensinare på antingen 115 eller 150 hästar eller en diesel på 115 hästar. Växellådorna är sexpetad manuell eller sjustegad dubbelkoppling. Tillvalet Sport Chassis Control ger dig aktiv fjädring och körlägena Normal, Eco, Sport och Individual. Front Assist och Lane Assist är standard och på tillvalslistan finns även bland annat Adaptive Cruise Control, Driver Alert, Crew Protect Assist, Side Assist, Park Assist och Auto Light Assist. Lanseringsdatum och priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2018

Hyundai Kona Electric får också sänkt räckvidd
Fel testmetodik har använts

I måndags skrev vi om att Kia till en början meddelat fel räckvidd för sin eldrivna modell e-Niro. Nu får vi reda på att Hyundai också angett fel räckvidd för deras modell Kona Electric. Anledningen sägs vara att den organisation som gjort testerna använt sig av fel testmetodik. Tidigare angavs det att Kona med det lilla batteriet på 39 kWh skulle ta sig 30 mil på en laddning, den nya siffran är nu 28,9 mil. Det större batteripacket på 64 kWh hade tidigare räckvidden 47 mil men detta blir nu 44,9 mil. Siffrorna är enligt körcykeln WLTP. Kona med batteriet på 39 kWh kommer att kosta från 359.900 kronor. Med 64 kWh är prislappen istället 409.900 kronor. Båda priserna är innan elbilsbonusen som ligger på 60.000 kronor. Lanseringen sker någon gång nästa vår. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Fully Charged kör eldrivna Hyundai Kona
En vanlig syn på gatorna framöver?

Fräsiga elbilar från premiumtillverkarna i all ära, men det är de som kommer att kosta 400.000 kronor eller mindre som kommer att bli elbilarna för folket. I våras presenterade Hyundai en helt eldriven version av modellen Kona och det är säkert en bil som kommer att bli vanlig på gatorna framöver. Fully Charged har provkört och så här såg det ut. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Det här är Hyundais helt eldrivna Kona
Kommer med 30 eller 47 mils räckvidd

Precis som utlovat presenterar Hyundai idag den helt eldrivna versionen av modellen Kona. Bilen kommer i två olika versioner som ger dig antingen 30 eller 47 mils räckvidd på en laddning enligt körcykeln WLTP. Batterierna är av litiumpolymer-typ och det större är på 64 kilowattimmar medan det mindre är på 39. Versionen med längst räckvidd har en elmotor som driver framhjulen och den ger 204 hästar och ett vrid på 395 newtonmeter. Det mindre batteriet kopplas till en elmotor på 135 hästar och 395 newtonmeter. Har man en snabbladdare på 100 kilowatt kan man ladda upp till 80 procent på under en timme. Lansering sker i höst men några priser har vi tyvärr inte fått än. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
50.3°
+
Bobby Green
0

Hyundai släpper teaser på eldriven Kona
Presenteras den 27 februari

Om tre veckor kommer Hyundai att presentera en helt eldriven version av modellen Kona och det här är det första vi får se av den. Den kommer att erbjudas med två olika drivlineversioner och kommer som mest att ha en räckvidd på 47 mil. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Det här är finalisterna i World Car of the Year
Volvo XC60 kan dessutom vinna två utmärkelser

Nedräkningen till World Car of the Year Awards fortsätter och nu får vi reda på vilka finalisterna är för i år. 82 stycken biljournalister kommer att välja mellan sex stycken crossovers och fyra vanliga bilar. Kandidaterna är Alfa Romeo Giulia, BMW X3, Kia Stinger, Land Rover Discovery, Mazda CX-5, Nissan Leaf, Range Rover Velar, Toyota Camry, Volkswagen T-Roc och Volvo XC60. Pris till årets World Luxury Car kommer också att delas ut och där tävlar Audi A8, BMW 6-serie Gran Turismo, Lexus LS, Porsche Cayenne och Porsche Panamera om titeln. I kategorin World Performance Car tävlar BMW M5, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Audi RS 3 Sedan, Honda Civic Type R och Lexus LC 500 mot varandra. World Green Car kommer antingen att gå till BMW 530e iPerformance, Chevrolet Cruze Diesel, Chrysler Pacifica Hybrid eller nya Nissan Leaf. I kategorin World Urban Car är det någon av Ford Fiesta, Hyundai Kona, Nissan Micra, Suzuki Swift och Volkswagen Polo som blir vinnare. World Car Design of the Year kammas hem av någon av följande - Citroen C3 Aircross, Lexus LC 500, Range Rover Velar, Renault Alpine A110 eller Volvo XC60. Vinnarna i respektive kategori kommer att presenteras på New York Auto Show den 28 mars. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0
2017

Hyundai Kona i elversion ska få 50 mils räckvidd
Kommer med två batteristorlekar

Hyundai Kona har ännu inte presenterats i elversion men det är relativt säkert att den kommer. Och när den kommer så kommer det att finnas två storlekar på batteriet, 39,2 och 64,2 kWh. Det senare är riktigt stort för en så här liten bil, och Hyundai siktar tydligen på att få bilen att rulla 50 mil med det större batteriet. Tumnagel
48.3°
+
Roger Åberg
0

Hyundai visar den kompakta suven Kona
Kommer som elbil nästa år

Uppdaterad med interiörbilder och pressmeddelande. Nya kompaktsuvar dyker upp titt som tätt och en av de senaste är Hyundais nya modell Kona. Det här blir en konkurrent till Toyota C-HR, Honda HR-V, Jeep Renegade och givetvis Nissan Juke. Namnet Kona kommer från en kustregion på Hawaii. Euisun Chung som är Vice Chairman hos Hyundai säger följande om den nya bilen: "With the Kona, we have created a stylish and highly functional compact SUV, perfectly suited to the needs of customers who pursue challenging, action-filled lifestyles. We aim to set new standards for the compact SUV segment, with appealing design, cutting-edge connectivity and class leading safety features." För tillfället får vi endast exteriöra bilder och de visar en modell som troligtvis sneglat lite på Jeep Cherokees något lustiga ansiktet och inspirerats av detta. Sen känns profilen i övrigt lite Citroën och man kan säkert hitta flera andra märken i denna om man tittar noga. Baken känns dock mest Hyundai. På insidan finns teknik som Android Auto och Apple CarPlay, HD Radio, 4G, backkamera och ett infotainmentsystem som erbjuds med antingen 5, 7 eller 8-tumsskärm. På säkerhetssidan hittar vi en head-up-display, filvarnare, automatiskt helljus, döda-vinkeln-varnare och en Forward Collision-Avoidance Assist. Kona bygger på en ny plattform som även delas med den kommande modellen Stonic och den mäter 4,16 meter i längd, 1,8 i bredd, 1,55 på höjden och har en hjulbas på 2,6 meter. I bagagerummet ska man få in 361 liter och om man fäller baksätet sväljer det istället 1 143 liter. Instegsmotorn blir en 2-liters fyra utan överladdning med 147 hästar och 179 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en sexpetad manuell växellåda. 0-100 km/h ska gå på tio sekunder och toppfarten anges till 194 km/h. Det finns självklart fler motoralternativ, bland annat diesel. Fyrhjulsdrift ska gå att få, annars är det framhjulsdrift som gäller. Nästa år kommer även en helt eldriven version att presenteras och den ska ta sig 40 mil på en laddning. Kona börjar säljas i Korea nästa månad och till Europa kommer den senare i år. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Kona är namnet på Hyundais nya SUV
Här får vi en första teaserbild på den

Hyundai ska bredda sitt SUV-utbud och detta gör man med den nya modellen Kona. Det är en kompakt SUV i B-klassen och det blir den fjärde suven i utbudet bredvid Grand Santa Fe, Santa Fe och Tucson. Kona ska ha en "progressiv stil och design som reflekterar den tänkta målgruppen av moderna människor." När Kona kommer att dyka upp är för tillfället oklart. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0