m

En närmare titt på uppdaterade Hyundai Santa Fe
Och en jämförelse med föregångaren

I somras rullade Hyundai ut en uppdaterad version av modellen Santa Fe. Här får vi oss en lite närmare titt på suven och en jämförelse med föregångaren för att se vad som skiljer dessa åt. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Hyundai Tucson
Ser ganska frän ut

Teaserbilderna vi nyligen fick på nya Hyundai Tucson visade att designen var på väg att ändras radikalt, och det kändes nästan som att det var en konceptbil på gång snarare än en produktionsbil. Men så var det inte, utan det här är the real deal. Man kallar designspråket för Sensuous Sportiness och det är en herrans massa linjer som ska samsas med varandra överallt. Kanske stökigt enligt vissa men det är svårt att göra en SUV snygg, jag tycker ändå att Hyundai har lyckats helt okej här. Speciellt fräsig är fronten i mina ögon, som blir helt mörk när strålkastarna inte är tända eftersom dessa smälter ihop ganska bra med hela grillen. Insidan är inte lika spännande som utsidan men här finns i alla fall ett digitalt instrumentkluster och en pekskärm på 10,25 tum för infotainmentsystemet i mittkonsolen. Bilen kommer att erbjudas med en rad olika motoralternativ och där bland finns både hybrid och en laddhybrid som ska klara fem mil körning på bara el. Några fler detaljer kring den sistnämnda har man tyvärr inte släppt än. På den svenska marknaden kommer nya Tucson att erbjudas med tre stycken olika elektrifierade drivlinor - mildhybrid, hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter och 265 hästar med en elmotor. Lansering av denna sker någon gång nästa år. Mild- och hybridversionen ska finnas hos återförsäljare i slutet av året. Vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Hyundai Santa Fe
Mer än bara en facelift

Hyundai presenterar nu en facelift av modellen Santa Fe och det handlar faktiskt om mer än bara nya lackalternativ och DRL-ljus i stötfångaren. Förutom uppdaterade strålkastare och baklampor baseras bilen på en ny plattform som ska vara säkrare, ge bättre köregenskapar och som möjliggör laddhybrid-teknik. Även insidan har gjorts om och här hittar vi en ny 10,25 tum stor infotainmentskärm tillsammans med ett digitalt instrumentkluster som visas på en 12,3 tum stor skärm. Hela mittkonsolen har även arbetats om och nu hittar man knappar istället för spak gällande växellådans lägen. Tyvärr får vi ingen mer information än så här för tillfället. Bilen lanseras i Sverige i början av nästa år. Specifikationer kring motorer, pris och liknande ska släppas senare i år. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Det här är ansiktet på nya Hyundai Santa Fe
Kommer som laddhybrid

I september kommer Hyundai att lansera nya Santa Fe och nu får vi en första teaserbild som visar lite hur den kommer att se ut. Det handlar om mer än bara en facelift och modellen får bland annat ett helt nytt aggressivare ansikte. Två stående DRL-staplar gör att bilen ser ganska så arg ut, själva strålkastarna är de två runda på vardera sida som är ganska dolda på denna bild. Nya Santa Fe kommer att baseras på Hyundais helt nya plattform som bland annat är anpassad för elektrifiering. Bilen kommer alltså att för första gången erbjudas som hybrid och laddhybrid. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Nya Hyundai i10 blir din för 138.900 kronor
Dags för lansering

I höstas rullade Hyundai ut nya i10 och nyligen även uppdaterade i20 och i30. Det är nu dags att lansera i10 i Sverige och därmed har vi fått ett svenskt pris. Bilen kostar från 138.900 kronor och för den pengen får du en trecylindrig bensinsnurra på 1,0 liter som ger 67 hästkrafter och 96 newtonmeter i vrid. Drivningen sker som väntat på framhjulen och dit kommer kraften via antingen en fempetad manuell låda eller en femstegad robotiserad automat. Bilen kommer till handlare i april. Alla nyheter kring nya i20 finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2019

Stor vägskylt faller och krossar bil
Ouch!

Inte nog med att man måste akta sig för fartdårar, fyllon och andra ute på vägarna - nu ska man tydligen behöva se upp för fallande vägskyltar också. En kvinna körde i godan ro på en väg i Melbourne när en gigantisk vägskylt helt plötsligt rasade ner på hennes Hyundai Santa Fe. Skylten mosade till bilen en hel del men kvinnan klarade sig och hennes läge ska för tillfället vara stabilt. Skylten monterades upp så sent som förra året så något måste ha gått snett när detta gjordes. En undersökning kring detta har inletts. Tumnagel
34.0°
+
Bobby Green
0
2018

Nästa Hyundai Santa Fe får fingeravtrycksläsare
Öppna och starta bilen med tummen

Nästa år lanserar Hyundai en ny Santa Fe och en av grejerna den kommer att få på tekniksidan är en fingeravtrycksläsare. Den ska göra det möjligt att både låsa upp bilen och sen starta den - inget fipplande med nyckel alltså. Vill någon stjäla din bil får de se till att kapa av rätt finger först och ta med sig. Enligt Hyundai ska systemet bara misslyckas med läsningen en gång på 50.000 stycken försök. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Nya Jeep Wrangler får en stjärna av Euro NCAP
Fiat Panda får noll

Euro NCAP har krockat lite fler nya bilar och resultatet är minst sagt varierande. Volvo S60 och V60, Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace och Peugeot 508 fick alla fem stjärnor men det blev verkligen toppenuselt resultat för nya Jeep Wrangler och Fiat Panda. Jeepen fick en stjärna medan Pandan fick noll. Hur det ens är tillåtet att bygga såna här usla bilar i dagsläget förstår jag inte. Till Pandans försvar ligger dock att den som går att köpa nu har tillverkats sedan 2011 och att kraven hos krocktestarna gått upp rejält sedan dess. När den krocktestades för sju år sedan fick den fyra av fem stjärnor. Jeep ska dock inte ursäktas. Det här handlar om den helt nya generationen Wrangler som presenterades för ett år sedan. Michiel van Ratingen som är generalsekreterare hos Euro NCAP säger följande om bilen: "Det är verkligen en besvikelse att se en helt ny bil som säljs år 2018 utan autonomt bromssystem och ingen filassist. Det är hög tid att vi får se en produkt från Fiat-Chrysler-gruppen som erbjuder säkerhet som kan konkurrera med sina rivaler." Tumnagel
30.9°
+
Bobby Green
0

Jättestora Hyundai Palisade är här
Åttasitsig SUV för den amerikanska marknaden

För två veckor sedan läckte bilder på Hyundais nya modell Palisade ut. Nu är den officiellt presenterad på Los Angeles Auto Show och det här är den största bilen tillverkaren någonsin har byggt. Suven som är speciellt utvecklad för den amerikanska marknaden har plats för upp till åtta stycken personer fördelat på tre rader, och har givetvis på grund av detta potential att bli en ny favorit bland de som fraktar sina barn till fotbollsträningar och liknande. Under huven sitter en V6:a på 3,8 liter som ger 295 hästar och 355 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur kan skicka kraften enbart till framhjulen eller alla fyra. Det finns fyra stycken olika körlägen och dessa är Normal, Sport, Smart och Snow Mode. Forward Collision-Avoidance Assist with Pedestrian Detection, Blind Spot Collision-Avoidance Assist, Lane Following Assist, Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist, Safe Exit Assist, High Beam Assist, Driver Attention Warning och Smart Cruise Control med Stop and Go är standard. På tillvalslistan finns bland annat Rear Occupant Alert som med hjälp av ultraljudssensorer känner av rörelser från barn eller djur i baksätet och på så vis ska förhindra att man glömmer någon i bilen. Skulle man göra det och gå iväg börjar bilen tuta och skickar även ett meddelande till telefonen att man ska sluta vara glömsk. Insidan bjuder på massa teknik och Nappa-läder om man så vill. Både andra och tredje raden går att fälla med ett knapptryck för när man behöver lasta stora grejer. Bägge raderna har flera USB-uttag och det finns inte mindre än 16 stycken mugghållare - extra viktigt för amerikanerna. Instrumenthuset består av en skärm på 12,3 tum och på mittkonsolen sitter det en på 10,25 tum. Denna klarar givetvis Android Auto och Apple CarPlay. Ljudsystemet kommer från Infinity och det ska gå att ladda trådlöst via en Qi-platta. Försäljningen drar igång nästa sommar men vad modellen kommer att kosta vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida