m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!

Det här är uppdaterade Hyundai i30 N
Nu med dubbelkopplingslåda

Efter en teaser är nu uppdaterade Hyundai i30 N presenterad. Bilen har förutom lite fräschare utseende fått en ny åttastegad dubbelkopplingslåda med paddlar bakom ratten och nya förarassistans- och säkerhetsfunktioner. I fronten sitter nya LED-strålkastare med V-formade varselljus. Hatchbacken får även uppdaterade bakljus med LED i sig. Det finns sju stycken olika lacker att välja mellan och Performance Blue kallas den vi ser här. Väljer man till Performance Package får man bland annat 19-tumsfälgar som är 14,4 kilo lättare än de tidigare 19-tummarna som erbjöds. Fälgarna är skodda med Pirelli P-Zero-däck. På insidan kan man nu för första gången välja till N Light Seats. Det är ännu sportigare framstolar som är 2,2 kilo lättare än standardstolarna. De är i läder och Alcantara och har sömmar i blått. N-loggan i nackstödet är upplyst. Motorn är en turboladdad fyra på 2,0 liter som ger 250 hästar och 353 newtonmeter i vrid. Performance Package ger dig dock 280 hästar och 392 newtonmeter. Vill du inte ha den nya dubbelkopplingslådan kan du även få bilen med sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Uppdaterade i30 N lanseras i Sverige i början av nästa år. Pris kommer att presenteras längre fram. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Hyundai teasar uppdaterade i30 N
Går nu att få med dubbelkopplingslåda

I början av året skickade Hyundai ut en facelift av modellen i30. Nu smygvisar man den vassa N-versionen av bilen samtidigt som man meddelar att den nu kommer gå att få med åttastegad dubbelkopplingslåda för första gången. Tidigare i30 N har bara erbjudits med manuell sexpetad låda. Den kommande dubbelkopplingslådan i i30 N är samma som sitter i Veloster N. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2019

Hyundai släpper ännu vassare version av i30 N
Project C fokuserar på lägre vikt

Sommaren 2017 doppade Hyundai tårna i prestanda-för-folket-träsket första gången i och med lanseringen av i30 N. Nu skruvar man upp denna modell ytterligare med i30 N Project C och det är bantning som har stått på schemat. C:et i namnet kommer från Area C som är namnet på Hyundais testbana. Det står även för "carbon fiber" och "center of gravity". Under huven hittar vi samma maskin som i vanliga N med Performance Package vilket innebär en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 275 hästar och 353 newtonmeter i vrid. Istället har man som sagt fokuserat på vikten här. Den främre splittern, diffusorn bak, motorhuven och kjolarna är nu alla i kolfiberarmerad plast. Nya skalstolar med kolfibrig bakdel finns också. Sen sitter det smidda 19-tummare från OZ Racing i hjulhusen och bara dessa sparar 22 kilo. Totalt har man fått ner vikten 50 kilo. Vidare är bilen sänkt sex millimeter. Sportlägena Sport och N ska också ge ännu mer styrkänsla genom ratten. Endast 600 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad de kostar är oklart just nu. De första leveranserna ska ske senare i år. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2018
2017

Hyundai i30 N blir din för 299 900 kronor
Lanseras efter årsskiftet

Hyundai i30 N är tillverkarens första riktiga försök på en GTI-utmanare och i det här fallet får du en sportig liten hatchback med upp till 275 hästar ur en turboladdad fyra på 2,0 liter. Som väntat sker drivningen endast på framhjulen. Det finns även en något tamare version som istället bjuder på 250 hästar. Nu är de svenska priserna klara och är du sugen på en får du lägga upp 299 900 svenska riksdaler. N Performance som är den vassare versionen börjar istället på 324 900 kronor. Lansering sker efter årsskiftet. Vad Henry Catchpole tyckte om bilen ser du i klippet nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

De första provkörningarna av Hyundai i30 N har dykt upp
Hur känns tillverkarens nya prestanda-vagn?

De första videotesterna av Hyundais lilla ettriga i30 N har dykt upp och här ser vi vad två motorjournalister tycker om den. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Sportiga Hyundai i30 N är här
Turbo och 275 hästar

Efter väldigt mycket teasers är nu äntligen Hyundais svar på alla små GTI-bilar här. Den heter i30 N och under huven lurar en turbomatad maskin med 275 hästar. Enligt Hyundai är det här början på en ny era, och förmodligen inte den första och sista prestandabilen vi kommer att få se från tillverkaren. i30 N har hårdtestats på Nürburgring och sägs inte göra bort sig på den välkända banan. Chef för Hyundais prestandaavdelning är Albert Biermann som tidigare haft samma typ av jobb hos BMW:s M-avdelning. Standardversionen av i30 N har 250 hästar hämtade ur en fyra på 2,0 liter. Den vassaste versionen bjuder på 275 hästar. Oavsett vilken man väljer ligger vridet på 352 newtonmeter. Den förstnämnda gör 0-100 km/h på 6,4 sekunder, den tiden kapas till 6,1 för den effektstarkare. Drivningen sker som väntat på framhjjulen och det finns bara ett växellådsalternativ - manuell med sex steg. Bilen har sportattribut som mellangas vi nedväxling, overboost och en G-kraftmätare. Fem olika körlägen finns och dessa är Eco, Normal, Sport, N och N Custom. Som väntat ändrar dessa bilens karaktär och ställer om antisladdsystemet, den elektroniska diffen, avgasljudet, styrningen och de elektroniskt styrda stötdämparna. I hörnen sitter 18-tummare skodda med Michelindäck. På tillvalslistan finns 19-tummare med Pirellisulor. Säkerhetsteknik som lane assist, automatiskt helljus och autobroms är standard. Lanseringen i Sverige blir i slutet av året, men vad man får betala vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Så låter Hyundai i30 N
Snap, Crackle and Pop

N är Hyundais nyhet inom prestandasegmentet och först ut med den beteckningen kommer modellen i30 att vara. Tillverkningen ska dra igång i december och det är fortfarande ett tag kvar innan vi får en officiell presentation av bilen. Hyundai gör därför som de flesta andra tillverkarna och skickar ut små teasers, den senaste låter oss höra hur motorn låter. Vi vet ännu ej vad det sitter för maskin under huven men det snackas om en turbomatad fyra på 2,0 liter i två olika smaker - 250 eller 275 hästar. Den kopplas antagligen till en sexpetad manuell växellåda eller en automatlåda. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2016
2014
2013
2012
Nästa sida