LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m

Det här är uppdaterade Hyundai i30 N
Nu med dubbelkopplingslåda

Efter en teaser är nu uppdaterade Hyundai i30 N presenterad. Bilen har förutom lite fräschare utseende fått en ny åttastegad dubbelkopplingslåda med paddlar bakom ratten och nya förarassistans- och säkerhetsfunktioner. I fronten sitter nya LED-strålkastare med V-formade varselljus. Hatchbacken får även uppdaterade bakljus med LED i sig. Det finns sju stycken olika lacker att välja mellan och Performance Blue kallas den vi ser här. Väljer man till Performance Package får man bland annat 19-tumsfälgar som är 14,4 kilo lättare än de tidigare 19-tummarna som erbjöds. Fälgarna är skodda med Pirelli P-Zero-däck. På insidan kan man nu för första gången välja till N Light Seats. Det är ännu sportigare framstolar som är 2,2 kilo lättare än standardstolarna. De är i läder och Alcantara och har sömmar i blått. N-loggan i nackstödet är upplyst. Motorn är en turboladdad fyra på 2,0 liter som ger 250 hästar och 353 newtonmeter i vrid. Performance Package ger dig dock 280 hästar och 392 newtonmeter. Vill du inte ha den nya dubbelkopplingslådan kan du även få bilen med sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Uppdaterade i30 N lanseras i Sverige i början av nästa år. Pris kommer att presenteras längre fram. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Hyundai teasar uppdaterade i30 N
Går nu att få med dubbelkopplingslåda

I början av året skickade Hyundai ut en facelift av modellen i30. Nu smygvisar man den vassa N-versionen av bilen samtidigt som man meddelar att den nu kommer gå att få med åttastegad dubbelkopplingslåda för första gången. Tidigare i30 N har bara erbjudits med manuell sexpetad låda. Den kommande dubbelkopplingslådan i i30 N är samma som sitter i Veloster N. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Hyundai i30 får sig en facelift
Här är första bilderna

Hyundai kommer att ta med sig en ansiktslyft version av modellen i30 till Genève nästa månad och nu får vi två bilder som visar hur den kommer att se ut. Bilen ser rätt så fräsig ut men tänk då på att detta är en N Line vilket hottar upp utseendet lite extra. Fler teaserbilder kommer att släppas inom kort och då får vi ta del av hur baken och de nya fälgarna ser ut. Förutom uppdaterad yttre design ska även insidan ha piffats till med bland annat ett nytt digitalt instrumentkluster och en större skärm på mittkonsolen. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2019

Hyundai släpper ännu vassare version av i30 N
Project C fokuserar på lägre vikt

Sommaren 2017 doppade Hyundai tårna i prestanda-för-folket-träsket första gången i och med lanseringen av i30 N. Nu skruvar man upp denna modell ytterligare med i30 N Project C och det är bantning som har stått på schemat. C:et i namnet kommer från Area C som är namnet på Hyundais testbana. Det står även för "carbon fiber" och "center of gravity". Under huven hittar vi samma maskin som i vanliga N med Performance Package vilket innebär en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 275 hästar och 353 newtonmeter i vrid. Istället har man som sagt fokuserat på vikten här. Den främre splittern, diffusorn bak, motorhuven och kjolarna är nu alla i kolfiberarmerad plast. Nya skalstolar med kolfibrig bakdel finns också. Sen sitter det smidda 19-tummare från OZ Racing i hjulhusen och bara dessa sparar 22 kilo. Totalt har man fått ner vikten 50 kilo. Vidare är bilen sänkt sex millimeter. Sportlägena Sport och N ska också ge ännu mer styrkänsla genom ratten. Endast 600 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad de kostar är oklart just nu. De första leveranserna ska ske senare i år. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2018

Hyundai presenterar i30 Fastback N
i30:s storebror får mer knuff

Hyundai senaste tillskott i dess prestandafokuserade N-familj är i30 Fastback N. Det är en femdörrars coupé med kaxigt utseende och en hel del pulver under huven. Motorn är samma turbofyra på 2,0 liter som även finns i vanliga i30 N. Den finns med antingen 250 eller 275 hästar och vridet anges oavsett hästkraftsantal till 353 newtonmeter. Den förstnämnda gör 0-100 km/h på 6,4 sekunder, den vassare kapar istället den tiden till 6,1. Toppfarten ligger på 250 km/h. Fem stycken olika körlägen finns och dessa är Eco, Normal, Sport, N och N Custom. På insidan får man sportigare stolar och en treekrad ratt att hålla i. Det finns två stycken olika infotainmentsystem att välja mellan och båda är kompatibla med Apple CarPlay och Android Auto. På säkerhetssidan finns bland annat Forward Collision-Avoidance Assist, Driver Attention Warning, Lane Keeping Assist, High Beam Assist och Intelligent Speed Limit Warning. När i30 Fastback N börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0
2017

Hyundai i30 N blir din för 299 900 kronor
Lanseras efter årsskiftet

Hyundai i30 N är tillverkarens första riktiga försök på en GTI-utmanare och i det här fallet får du en sportig liten hatchback med upp till 275 hästar ur en turboladdad fyra på 2,0 liter. Som väntat sker drivningen endast på framhjulen. Det finns även en något tamare version som istället bjuder på 250 hästar. Nu är de svenska priserna klara och är du sugen på en får du lägga upp 299 900 svenska riksdaler. N Performance som är den vassare versionen börjar istället på 324 900 kronor. Lansering sker efter årsskiftet. Vad Henry Catchpole tyckte om bilen ser du i klippet nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

De första provkörningarna av Hyundai i30 N har dykt upp
Hur känns tillverkarens nya prestanda-vagn?

De första videotesterna av Hyundais lilla ettriga i30 N har dykt upp och här ser vi vad två motorjournalister tycker om den. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Sportiga Hyundai i30 N är här
Turbo och 275 hästar

Efter väldigt mycket teasers är nu äntligen Hyundais svar på alla små GTI-bilar här. Den heter i30 N och under huven lurar en turbomatad maskin med 275 hästar. Enligt Hyundai är det här början på en ny era, och förmodligen inte den första och sista prestandabilen vi kommer att få se från tillverkaren. i30 N har hårdtestats på Nürburgring och sägs inte göra bort sig på den välkända banan. Chef för Hyundais prestandaavdelning är Albert Biermann som tidigare haft samma typ av jobb hos BMW:s M-avdelning. Standardversionen av i30 N har 250 hästar hämtade ur en fyra på 2,0 liter. Den vassaste versionen bjuder på 275 hästar. Oavsett vilken man väljer ligger vridet på 352 newtonmeter. Den förstnämnda gör 0-100 km/h på 6,4 sekunder, den tiden kapas till 6,1 för den effektstarkare. Drivningen sker som väntat på framhjjulen och det finns bara ett växellådsalternativ - manuell med sex steg. Bilen har sportattribut som mellangas vi nedväxling, overboost och en G-kraftmätare. Fem olika körlägen finns och dessa är Eco, Normal, Sport, N och N Custom. Som väntat ändrar dessa bilens karaktär och ställer om antisladdsystemet, den elektroniska diffen, avgasljudet, styrningen och de elektroniskt styrda stötdämparna. I hörnen sitter 18-tummare skodda med Michelindäck. På tillvalslistan finns 19-tummare med Pirellisulor. Säkerhetsteknik som lane assist, automatiskt helljus och autobroms är standard. Lanseringen i Sverige blir i slutet av året, men vad man får betala vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Så låter Hyundai i30 N
Snap, Crackle and Pop

N är Hyundais nyhet inom prestandasegmentet och först ut med den beteckningen kommer modellen i30 att vara. Tillverkningen ska dra igång i december och det är fortfarande ett tag kvar innan vi får en officiell presentation av bilen. Hyundai gör därför som de flesta andra tillverkarna och skickar ut små teasers, den senaste låter oss höra hur motorn låter. Vi vet ännu ej vad det sitter för maskin under huven men det snackas om en turbomatad fyra på 2,0 liter i två olika smaker - 250 eller 275 hästar. Den kopplas antagligen till en sexpetad manuell växellåda eller en automatlåda. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Nya Hyundai i30 som kombi
Har premiär i Genève

I höstas presenterade Hyundai den tredje generationen av modellen i30. Då var det i halvkombi-utförande och nu är det dags för den riktiga kombin att visa upp sig. Enligt Hyundai ska bagagerummet vara det största i sin klass. I övrigt ska den vara fylld med mer teknik än tidigare och till mångas glädje ska man kunna köra både Android Auto och Apple CarPlay i den. Under huven kan man välja mellan en turbomatad dieselfyra på 1,6 liter med 110 hästar, en bensinfyra på 1,4 liter med 140 hästar eller en 120 hästar stark trecylindrig maskin på 1,0 liter. Oavsett val är det framhjulsdrift som gäller. Vad det finns för lådor kopplade till motorerna framgår tyvärr inte. Premiär blir det på bilmässan i Genève den 7 mars. När den börjar säljas är oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2016

Det här är nya Hyundai i30
Utvecklad i Europa för Europa

Hyundais modell i30 kommer att presenteras i en helt ny version 7 september i år. Men redan nu får vi teaserbilder som inte lämnar speciellt mycket åt fantasin. i30 är ju en Golfutmanare och chefsdesignern Peter Schreyer lovar att Europa kommer att gilla bilen. Peter säger att bilen är utvecklad här för oss. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0
2014
2013

Volkswagen Golf är årets bil 2013

Nu är Årets Bil 2013 avgjord och kammade hem förstaplatsen gjorde nya Volkswagen Golf. Det har den gjort tidigare, fast bara en gång och då var året 1992. På delad andraplats hamnade Subaru BRZ/Toyota GT 86 och på tredjeplats stod till slut Volvo V40. Fjärde plats och nedåt var följande bilar: Ford B-Max Mercedes A-klass Renault Clio Peugeot 208 Hyundai i30 Tyckte ni att rätt bil vann? Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2012

Detta är finalisterna i Årets Bil 2013
32 har blivit åtta

32 stycken bilar har nu blivit åtta stycken som går till final i att bli utsedd till Årets Bil 2013. I början på året utsågs Opel Ampera och Chevrolet Volt till Årets Bil 2012. Till finalen inför nästa års utmärkelse skickas följande ekipage: Ford B-Max Hyundai i30 Mercedes A-klass Peugeot 208 Renault Clio Subaru BRZ/Toyota GT 86 (syskonbilar) Volkswagen Golf Volvo V40 Vilken bil vinner? Och vilken bil tycker du ska vinna? Vinnaren kommer att presenteras på bilmässan i Genève den fjärde mars nästa år. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Hyundai visar upp i30 i tredörrars-utförande
Liten blev precis lite mindre

Hyundai i30 kan knappast beskyllas för att vara en särskilt stor bil. Tycker man dock att kombin och femdörrars-versionen hittills varit för stor kan man nu glädjas åt att företaget presenterar den lille rackaren i tredörrars-utförande. Under huven bor det en dieselsnurra på 1.6 liter med 128 hästar och 260 Nm eller en bensinare på 1.6 liter med 135 hästar och 164 Nm. Precis som mycket annat är den officiella premiären nästa vecka på mässgolvet i Paris. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Batman stör recension av Hyundai i30
Och pratar med mörk röst

RecombuCars recenserar bilar och är här i full färd med att göra ett videotest av en Hyundai i30 diesel i London när Batman helt plötsligt kommer och stör. Batman är väl inte helt impad av bilen och upptäcker snart att den är slöare än hans Thumbler, vilket givetvis "sucks". Tumnagel
55.8°
+
Bobby Green
0

Nya Hyundai i30 kombi finns i hallarna från mitten på september
Kostar från 179 900 kronor

Hyundai visade upp i30 kombi redan i februari och nu kommer alltså bilen snart till oss här i Sverige. Kombi-versionen har samma motorer som femdörrars-versionen vilket bland annat betyder en uppdaterad version av VGT-dieseln på 1.6 liter. Den ger 110 hästar, 260 Nm, gör 0-100 km/h på 11.8 sekunder, toppar 185 km/h och släpper ut 117 gram per kilometer. Förbrukning framgår dock inte i pressmeddelandet. Vill man köra på bensin finns det bland annat en ny generation GDI-motor på 1.6 liter som ger 135 hästar och 164 Nm. Den gör 0-100 km/h på 10.2 sekunder och toppar 192 km/h. Inte heller här sägs det något om förbrukningen tyvärr. Sexpetad manuell eller sexstegad automat finns att välja mellan. Kombin sväljer 528 liter (113 mer än föregångaren) med bakre raden uppfälld, 1 642 med den nedfälld och man får då också en helt plan lastyta att knö in grejer på. Vidare har bilen fått en lägre ljudnivå, mindre vibrationer och bättre fjädrar än föregångaren. Introduceras här i Sverige i mitten på september och kostar då från 179 900 kronor. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
2011

Hyundai i30 får sig ett lyft
Högre finish och snålare motorer

Nu följer Hyundai upp med skissen de visade på generation två av i30 med officiella bilder och fakta. En lite uppiffad exteriör, bättre materialval interiörmässigt och ny motor är nyheterna. Förutom grillen har man även monterat nya strålkastare och dimljus. Som sig bör har bilen nu även LED-varselljus framtill. Fälgarna är också de nya. På insidan har det fräschats upp och interiören påminner nu mer om syskonet Veloster. Motoralternativen blir tre dieselar och tre bensinare. Effekten ligger på mellan 90 och 135 hästar och alla dieslar blir miljöklassade. En utav dessa är dessutom helt nyutvecklad, på 1.6 liter, 128 hästar och släpper ut mindre än 100 gram per kilometer. Sexväxlad manuell låda är standard, och en sexstegad automat finns som tillval. Här kan ni läsa Teknikens Världs dagsfärska testkörning av modellen. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida