m

Så här ser nya Hyundai Tucson ut i N Line-kläder
Lanseras innan sommaren

Förra Hyundai Tucson erbjöds i det lite sportigare utförandet N Line och det ska givetvis även den senaste upplagan göra, och så här ser den ut. Det här är alltså inte en renodlad N-version utan bara en vanlig Tucson som hottats upp med lite sportigare detaljer på både in- och utsidan. Det handlar om ett fräsigare kjolpaket runt om, större fälgar på 19 tum, en diffusor baktill och dubbla avgaspipor. På insidan får man lite mer skålade säten, annan ratt och röda kontrastsömmar. Sju stycken olika lackalternativ erbjuds och man kan även få tvåtonsfärgat tak. Lansering sker någon gång innan sommaren men något pris har vi tyvärr inte fått än. Läs allt i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Ytterligare en smygtitt på Hyundai Ioniq 5
Har premiär i mitten av februari

Här ser vi ännu en smygtitt på Hyundais kommande elbil Ioniq 5. Återigen är det lite av fronten och baken vi får se, samtidigt som vi får reda på att premiären kommer att ske mitten av nästa månad. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Hyundai visar upp roboten DAL-e
Ska visa upp bilar i deras showroom

Hyundai har visat upp en robot som man kallar för DAL-e ("Drive you, Assist you, Link with you-experience") vilken är tänkt att ta hand om kunder som besöker deras showroom i Sydkoreas huvudstad Seoul. DAL-e är bland annat försedd med ansiktsigenkänning och kan påminna kunder om att de måste ha munskydd på sig när de går in Hyundais bilbutik. Förutom det så är den försedd med en språkmodul som gör att den ska kunna föra någon slags konversation med potentiella kunder. Roboten är även försedd med en pekskärm på sitt huvud där den kan visa upp mer information om de Hyundai-modeller som den potentiella kunden kan tänkas vara intresserad av. DAL-e-roboten i Hyundais showroom i Seoul fungerar som ett slags pilotprojekt. Skulle det visa sig framgångsrikt så hoppas Hyundai kunna rulla ut fler DAL-e:s i andra av Hyundais och KIA:s showrooms runt om i världen. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Hyundai skickar över Apple-bilen till Kia istället?
Vill fokusera på sina egna grejer

I Hyundai Motor Group ingår både Kia och Genesis. Nu kommer rykten som säger att Hyundai passar över bollen om den påstådda Apple-bilen till Kia istället. De kommer då alltså att få ansvaret att utveckla och tillverka den självkörande bilen, om det nu blir någon sådan alltså. Anledningen till att Hyundai själva inte ska ta hand om projektet sägs vara för att de hellre vill fokusera på att växa och utveckla sitt egna märke. Det sägs även att Hyundai ska vara lite oroliga att Apple bara använder dem som tillverkare av bilen och att de kommer försöka ta över projektet under arbetets gång. Som vanligt när det kommer såna här rykten ska man ta de med en nypa salt, men det vet ni ju vid det här laget. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Hyundai visar lite mer av Bayon
Börjar säljas om några månader

Precis som vi har skrivit tidigare har Hyundai ytterligare en crossover på gång och den heter Bayon. Nu får vi ytterligare bilder på denna som visar lite av hur fronten kommer att se ut. Den nya bilen är i B-segmentet och försäljningen kommer att dra igång under årets första halva. Mer information ska komma de närmaste veckorna. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Rykte Apple köper elbilsstartupen Canoo?
Bitarna börjar falla på plats

Rykten är ju kul så vi kör ett till. Nu sägs det att Apple har ögonen på elbilsstartupen Canoo vi har skrivit om tidigare. Vi har skrivit om Apples bilplaner och att de kanske snackat ihop sig om att ta fram något tillsammans med Hyundai. I början av året skrev vi även att Hyundai skulle ta fram en ny elbilsplattform tillsammans med just Canoo, så bitarna kanske börjar falla på plats. Ryktena säger att Apple snackat med Canoo i början av förra året om att kanske bli delägare eller att köpa upp dem helt och hållet. Canoo ska dock ha varit mer intresserade av att ha Apple med på tåget än att de tog över helt, men nu kanske det ser annorlunda ut. Hur det kommer att bli är bara för oss att vänta och se. Canoo är baserat i Kalifornien och grundat av före detta Faraday Future-chefer. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Första bilderna på Hyundai Ioniq 5
Ser tokfrän ut!

Minns ni när Honda rullade ut eldrivna EV Concept 2017? Alla gick bananas för att bilen var så retrotuff och jag väntade typ bara på att trycka på beställknappen. Men som oftast när det handlar om koncept så blir det inte riktigt så där kul när den färdiga produkten väl är här. Så blev det tyvärr även för Hondan som gick från att vara en kaxig liten pitbull till en söt liten Shih tzu. I september förra året presenterade Hyundai konceptbilen 45 och även denna var en retroinspirerad liten eldriven sak. Även här trodde man ju att det som skulle komma i produktion hade suddat bort allt det fräna men oj så fel detta var. Nu får vi de första bilderna på den färdiga produkten Ioniq 5 och Hyundai verkar ha fattat att man inte ska visa flådiga koncept och sen leverera disktrasor. Det här blir Hyundais första modell baserad på E-GMP-plattformen (Electric-Global Modular Platform) som är speciellt framtagen för elbilar. Ioniq 5 är en så kallad CUV (Crossover Utility Vehicle) och den kommer bland annat att få V2L-teknik (Vehicle to Load) som gör att du kan driva apparater som typ en cirkelsåg direkt från bilen. Världspremiären för Ioniq 5 äger rum nästa månad. Habegäret är på topp! Tumnagel
50.9°
+
Bobby Green
0

Hyundai smygvisar Kona N
Tillverkarens första prestanda-SUV

I samband med att Hyundai uppdaterade modellen Kona i höstas fick vi reda på att den skulle komma i N Line-version. Det är inte en riktig N utan bara en något sportigare version. Men en riktig N är på väg och nu får vi en första smygtitt på denna. Det här blir Hyundais första prestanda-SUV och den kommer att få en turbomatad fyra på 2,0 liter parad med en åttastegad dubbelkopplingslåda. Effekten är än så länge okänd men i småsyskonet i30 N ger motorn upp till 275 hästar. Exakt när Kona N presenteras officiellt är oklart men det blir i år någon gång. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Apple sägs ha snackat med Hyundai om att utveckla en bil
Verkar även ha tagit upp frågan med andra biltillverkare

Det fortsätter att komma rykten om Apples bilplaner och nu uppger CNBC att Apple diskuterat utvecklingen av en bil med sydkoreanska Hyundai Motors. Det är en talesperson får Hyundai Motors som säger att Apple varit i kontakt med dem angående om att utveckla både en bil och batterier tillsammans med Apple. Det verkar dock som om Apple även ska ha varit i kontakt med andra biltillverkare och diskuterat sina framtida bilplaner. Talespersonen säger: "We understand that Apple is in discussion with a variety of global automakers, including Hyundai Motor. As the discussion is at its early stage, nothing has been decided." Korea Economic Daily har tidigare rapporterat att Hyundai och Apple för diskussioner om ett samarbete om att utveckla en bil tillsammans och att denna i så fall skulle kunna presenteras 2027. Hyundais aktie påverkades väldigt positivt av uppgifterna om att företaget för diskussioner med Apple om ett bilsamarbete. Sedan den sydkoreanska börsen öppnades i morse har aktien stigit med nästan 20 procent. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Specifikationerna för Hyundai Ioniq 5 läcker ut
Elbilen får 45 mil som räckvidd

Hyundais kommande elbil heter Ioniq 5 och nu har en hel del specifikationer kring denna läckt ut på nätet. Bland annat får vi reda på att den kommer ha fyrhjulsdrift, bjuda på 313 hästar, göra 0-100 km/h på 5,2 sekunder och ta sig 45 mil på en laddning. Den får även en 800-voltsteknik som ska göra att man kan ladda från 20 till 80 procent på bara 15 minuter. För att ge batterierna lite extra juice ska det även finnas solceller på taket. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in nya Hyundai Tucson
Fjärde generationen av deras storsäljare

Hyundai släpper nu loss fjärde generationen av Tucson, en bil som verkligen står ut från mängden med sin design. Man kallar den för parametrisk dynamik och jag tycker att den är rätt cool, helt klart sticker den i alla fall ut. Tydligast är kanske de nya lysena som inte alls syns när de är släckta och de lite annorlunda vecken på sidan. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Hyundai köper Boston Dynamics för 7,8 miljarder kronor
Robotföretaget säljs ännu en gång

Förra månaden började det ryktas om att japanska SoftBank var på gång att sälja robotföretaget Boston Dynamics och dessa rykten ser ut att ha stämt. Nu rapporterar The Korea Economic Daily att det sydkoreanska företaget Hyundai köper Boston Dynamics av SoftBank för 1 biljon won, motsvarande cirka 7,8 miljarder svenska kronor. Det här blir tredje gången på sju år Boston Dynamics byter ägare. Robotföretaget startades ursprungligen som ett spinoff-företag från det amerikanska universitetet MIT 1992. 2013 köptes företaget upp av Google vars moderföretag Alphabet sålde vidare det till SoftBank 2017. Hyundai Motor Company drog 2018 igång dotterföretaget Hyundai Robotics och har tidigare sagt att man planerar att investera 1,5 biljoner won, motsvarande cirka 11,9 miljarder kronor i robotutveckling fram till 2025. Boston Dynamics anses vara en av världsledarna inom robotutveckling och har bland annat utvecklat den hundliknande roboten Spot samt den humanoida roboten Atlas vilka syns på bilden här ovanför. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda e och Hyundai i10 missar toppbetyg i Euro NCAP
Får fyra respektive tre stjärnor

Euro NCAP har testat ett helt gäng med nya bilar och det visar sig att det skiljer en hel del mellan resultaten. Seat Leon och Audi A3 får toppbetyg medan Hyundai i20 och Honda e inte alls presterade lika bra. Hondan har inte alla aktiva säkerhetssystem som är kraven för att få högsta betyg så där stannar man på fyra stjärnor. Hyundaien får bara tre stycken stjärnor och detta beror på att föraren kan glida framåt under bältet vid en frontalkrock. Bilen har även ett begränsat autobromssystem som också ser till att dra ned betyget. Läs mer om testerna på länken nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Det första kring Hyundai Ioniq 5
Konceptet 45 blir verklighet nästa år

I augusti berättade vi att Hyundai valt att göra Ioniq till ett eget varumärke. Den första modellen som ska komma därifrån heter 5 och nu får vi en första videosnutt kring denna, men vi får inte se hur den ser ut. Som väntat handlar det om en helt eldriven bil och lansering ska ske i början av nästa år. 5 baseras på konceptet 45 som presenterades för lite mer än ett år sedan och den bygger på plattformen E-GMP som är helt framtagen för elbilar. Den nya bilen kommer att kunna snabbladdas och den har även dubbelriktad laddningskapacitet - den kan alltså även skicka tillbaka ström, typ till ditt hus. Efter Ioniq 5 kommer Ioniq 6 som är en sedan och sedan Ioniq 7 som är en stor SUV. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Bugatti och Uedelhoven Studios har återskapat Type 35
Tog fem år

Den tyska ingenjörs- och designfirman Uedelhoven Studios har under fem års tid snickrat på en modern tolkning av Bugattis klassiska modell Type 35, och nu är de klara. Den må vara inspirerad av gamlingen men den är lägre, skarpare och mestadels tillverkad i kolfiber. Bygget kallar man för Type 35 D men så mycket mer får vi tyvärr inte reda på. Exempelvis vore det ju kul att veta vad som sitter under huven för där har man ju inte kunnat få ner Bugattis stora W16-motor i alla fall. Originalet hade en rak åtta på 2,0 liter som gav runt 90 hästar. Förutom denna bil ligger Uedelhoven Studios även bakom koncept som Hyundai Prophecy, Hyundai 45 och Audi AI:Me. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Hyundai berättar mer om Tucson som laddhybrid
Lanseras i början av nästa år

I mitten av september rullade Hyundai ut helt nya Tucson. Nu berättar man lite mer om laddhybridversionen av modellen som kommer att lanseras i början av nästa år. Under skalet sitter en 1,6-liters T-GDi Smartstream-fyra som är sammankopplad med en elmotor. Den kombinerade effekten anges till 265 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Paketet är kopplat till en sexstegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Batteripacket är på 13,8 kWh och på en laddning ska man kunna köra upp till fem mil på bara el. Ombordladdaren är på 7,2 kW. Batteriet sitter lågt och i bagagerummet ska man få in 558 liter, upp till 1737 liter om man fäller baksätet. Något pris för modellen har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Uber säljer divisionen för självkörande bilar till Aurora
Kan nu fokusera mer på sin huvudverksamhet

Förra månaden började det snackas om att Uber var på gång att sälja divisionen för sina självkörande bilar till Aurora och den affären har nu gått i lås bekräftar de båda parterna. Affären innebär att Uber säljer Advanced Technologies Group (ATG) till Aurora, ett företag som fram tills nu varit konkurrenter med Uber inom branschen för självkörande bilar. Chris Urmson, vd för Aurora, säger om förvärvet: "With the addition of ATG, Aurora will have an incredibly strong team and technology, a clear path to several markets, and the resources to deliver. Simply put, Aurora will be the company best positioned to deliver the self-driving products necessary to make transportation and logistics safer, more accessible, and less expensive." Uber kommer även att investera 400 miljoner dollar i Aurora och det, tillsammans med försäljningen av ATG till Aurora, gör att Uber kommer att äga 26 procent av Aurora framöver skriver CNBC. Även ATG:s andra investerare, Toyota, Dentsu och SoftBank, kommer att bli delägare i Aurora. Aurora värderas efter köpet av ATG till 10 miljarder dollar. Bland Auroras tidigare delägare finns bland andra Hyundai och Amazon. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kia återkallar 295 000 bilar
Ny vecka, nytt återkallande

Borta i USA har den koreanska biltillverkaren Kia nu återkallat runt 295 000 bilar. Detta för att motorrummet i dessa bilar riskerar att börja brinna under färd vilket så klart är obra. Återkallandet gäller Sorento årsmodell 2012-2013, Forte samt Forte Koup 2012-2015, Optima Hybrid 2011-2013, Soul 2014-2015 och Sportage 2012. Förutom Kia så har även Hyundai, som bekant äger Kia, återkallat runt 129 000 fordon borta i USA denna vecka. Om något liknande återkallande kommer ske här i Sverige är för tillfället oklart. Tumnagel
34.8°
+
Frode Wikesjö
0

Kia och Hyundai presenterar dedikerad elbilsplattform
E-GMP ska vara grunden för elva nya elbilar

Inatt presenterade Kia och Hyundai den gemensamma elbilsplattformen E-GMP. Den får 800 voltssystem vilket gör att man ska kunna snabbladda med upp till 350 kW. Plattformen ska vara grunden för elva stycken nya elbilar. Max räckvidd ska ligga på över 50 mil och på 18 minuter ska man kunna ladda från 0-80 procent. De prestandamodeller som kommer använda sig av plattformen ska klara 0-100 km/h på under 3,5 sekunder och toppa 260 km/h. E-GMP är huvudsakligen en bakhjulsdriven plattform men man ska även kunna få fyrhjulsdrift genom att lägga till en extra elmotor på framaxeln. Den första bilen att använda E-GMP blir Ioniq 5 som ska presenteras till våren. Efter det kommer Kia att släppa sin första renodlade elbil som än så länge går under namnet CV. 2023 planerar Hyundai Motor Group att ha 23 stycken elbilsmodeller i utbudet och sälja en miljon exemplar varje år. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Hyundais nya crossover heter Bayon
Lanseras nästa år

Hyundai har en ny crossover på gång och nu får vi reda på att namnet på den blir Bayon. Bilen kommer att lanseras under första halvan av nästa år och det blir en helt ny modell bland tillverkarens SUV-utbud. Den nya bilen är i B-segmentet och det blir en instegsversion för suvarna. Namnet är inspirerat av den franska staden Bayonne som ligger mellan Atlantkusten och Pyrenéerna. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Ford funderar på att tillverka sina egna elbilsbatterier
Måste för att hinna med i utvecklingen

I juli sa den före detta Ford-vdn Jim Hackett att Ford inte såg några fördelar med att tillverka sina egna battericeller till elbilar. Nu verkar man dock ha vänt i frågan och den nuvarande vdn Jim Farley bekräftar att de funderar på att ta fram batterier själva. Det är nödvändigt eftersom elbilsförsäljningen har börjat ta fart och ser man då inte till att tillverka fler batterier kommer man inte hinna med utvecklingen. Tesla har som ni säkert alla redan vet egna batterifabriker och investerar mycket i detta. General Motors och Hyundai har också hoppat på det tåget. Båda sistnämnda planerar att sälja en miljon helt eldrivna bilar om året år 2025. Volkswagen räknar med tre miljoner om året samma tid. Så det kommer att behövas en hel del batterier för att täcka allas behov. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Uber ryktas vilja sälja dotterföretag för självkörande bilar
Kan komma att säljas till Aurora

Nyhetsbyrån Reuters har varit i kontakt med en källa som rapporterar att Uber kan komma att sälja Uber ATG till startup-företaget Aurora. Uber ATG (Advanced Technologies Group) är Ubers dotterföretag för självkörande bilar vilka bland andra de japanska företagen Toyota, Dentsu och SoftBank tidigare har köpt in sig i. Aurora är ett företag som sedan 2017 utvecklat självkörande bilar. Företaget hade tidigare ett samarbete med Volkswagen om att utveckla självkörande bilar innan Volkswagen avslutade det samarbetet förra året. Aurora samarbetar dock fortfarande med den sydkoreanska biltillverkaren Hyundai om att utveckla självkörande bilar och förra året köpte Amazon in sig i företaget. Varken Uber eller Aurora har än så länge kommenterat Reuters uppgifter om en eventuellt försäljning av Uber ATG till Aurora. Efter den senaset investeringsrundan i Uber ATG värderades företaget till 7,25 miljarder dollar. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Krocktester med skitbilar
Maruti Suzuki S-Presso fick noll stjärnor

Maruti Suzuki India Limited är en indisk biltillverkare som till 56 procent ägs av den japanska biltillverkaren Suzuki Motor Corporation. I Indien säljer de en modell som heter S-Presso. Den har nu genomgått ett Global NCAP-test och i detta fick den noll stjärnor i betyg. Bilen erbjuder bara en airbag, har inte trepunktsbälten på alla platser och saknar ISOFIX-fästen. Bilens konstruktion bedöms även som ostabil på flera punkter. På den indiska marknaden genomförs bara frontalkrocktester, därför ser vi inga sidokrockar i klippet här nedan. Alejandro Furas som är Global NCAP Secretary General säger följande: "It is very disappointing that Maruti Suzuki, the manufacturer with the largest share of the Indian market, offers such low safety performance for Indian consumers. Domestic manufacturers like Mahindra and Tata have demonstrated high levels of safety and protection for their customers, both achieving five-star performance. Surely, it’s time for Maruti Suzuki to demonstrate this commitment to safety for its customers?" I klippen nedan ser ni även bilarna Hyundai Grand i10 Nios och Kia Seltos när de genomgår krocktester. Den förstnämnda fick två stjärnor och Kian fick tre. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Hyundai lyfter även den eldrivna versionen av Kona
Ser nu ut som sina syskon

I början av september fick Hyundai Kona sig ett lyft. Nu kommer samma behandling till den eldrivna versionen som heter Kona Electric. Den ser nu alltså också ut som sina syskon men saknar som vi kan se en konventionell grill i fronten. På insidan hittar vi ett digitalt instrumentkluster med skärm på 10,25 tum. Infotainmentsystemet får en lika stor skärm fast med pekfunktion. Man kan nu även koppla ihop bilen med telefonen via en app och i den kan man bland annat förvärma kupén och ställa in laddtid. Annat nytt är säkerhetssystemen som nu kan upptäcka korsande trafik i döda vinkeln och bakom bilen. Tekniken påminner dig även om bilen framför dig börjar köra och du inte gör något. Kona Electric går precis som tidigare att få med två stycken olika batteripack - 39 eller 64 kWh. Det första ger dig 30,5 mil medan du ska komma 48,4 mil med det större. Effekten i elmotorn är 136 respektive 204 hästar. Vridet är dock detsamma för båda - 395 newtonmeter. Snabbladda går att göra med upp till 100 kW och laddaren ombord är på 7,2 kW. Som tillval finns laddare på 10,5 kW. Bilen börjar säljas nästa år men något pris har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Hyundai verkar sugna på att köpa Boston Dynamics
Ska robotföretaget byta ägare ännu en gång?

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att japanska SoftBank diskuterar med Hyundai om att sälja sitt robotföretag Boston Dynamics till det sydkoreanska företaget. Hyundai är antagligen mest känt för sina bilar men har även en division som utvecklar och säljer industrirobotar, en division där Boston Dynamics och robotar som Spot och Atlas kanske skulle kunna passa in. Skulle SoftBank sälja Boston Dynamics så skulle det bli tredje gången på sju år som robotföretaget byter ägare. Boston Dynamics startades ursprungligen som ett spinoff-företag från det amerikanska universitetet MIT 1992. 2013 köptes företaget upp av Google vars moderföretag Alphabet sålde vidare det till SoftBank 2017. Vad Hyundai eventuellt skulle kunna få betala för Boston Dynamics är oklart men det bedöms att företaget kan vara värt upp emot en miljard dollar skriver Bloombergs. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bilder på nya Hyundai Tucson i N Line-utförande
Tuffar till suven en aning

I september drog Hyundai täcket av helt nya Tucson. Och även om den inte kommer att släppas i en sportig N-version kommer den dyka upp som N Line. Det innebär lite fräsigare utseende men ingen vassare motor under locket. Nu får vi se de första teaserbilderna på hur bilen ser ut och den får bland annat större fälgar och biffigare kjolpaket. Man lovar även unika färgval och utrustning. Tucson N Line kommer att lanseras under nästa vår. Något pris har vi dock inte fått än. 2022 lovar Hyundai att man ska erbjuda sju stycken N eller N Line-versioner. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Genesis visar bilder på den kompakta suven GV70
Börjar säljas nästa år

Hyundais lyxmärke Genesis visar nu modellen GV70 som är en hyfsat kompakt SUV som anammar samma designspråk (Athletic Elegance) som den större suven GV80 och sedan-syskonen G70 och G80. Jämfört med GV80 har GV70 en något slankare taklinje som så många tycker är populärt nu för tiden. Genesis delar än så länge bara med sig av bilder på utsidan av bilen och ingen övrig information. Suven baseras på G70 och den lär erbjuda samma drivlinor som denna, vilket innebär en turbomatad fyra på 2,5 liter eller en dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter. Till detta kopplas antagligen en åttastegad automatlåda. Om inte drivningen sker på alla fyra hjul som standard lär det finnas som tillval. Lanseringen ska ske någon gång under början av nästa år. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Hyundai i30 blir din från 204.900 kronor
Nu som mildhybrid

Igår drog Hyundai igång försäljningen av uppdaterade i20 som vi fick en skymt av i februari för första gången. Bilen kostar från 204.900 kronor och för de pengarna får du i30 5-dörrars. i30 Kombi kostar från 214.900 kronor och i30 Fastback från 234.900 kronor. Förutom en ny design bjuder bilen bland annat på uppkopplingsmöjligheter och mildhybridteknik. Nytt är också att man för första gången även erbjuder i30 Kombi med N Line-paketet. Läs allt om nyheterna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Hyundai rullar ut i20 N
Ett litet krutpaket

Nu presenterar Hyundai nästa krutpaket i N-serien och det är i20 N. Den här bjuder på bättre väghållning, fräsigare utseende och en turboladdad fyra på 1,6 liter som ger 204 hästar och 275 newtonmeter i vrid. Till motorn sitter som standard en sexpetad manuell låda som i sin tur driver framhjulen. 0-100km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten anges till 230 km/h. Bilen har en mekanisk diffbroms, Launch Control och varvtalsmatchning som ska hjälpa till att göra växlingarna ännu snabbare. Bromsskivorna mäter 320 millimeter fram och jämfört med en vanlig i20 har denna vassare fjädring och dämpare och grövre krängningshämmare. i20 N väger in på 1190 kilo. Utseendemässigt får man ett biffigare kjolpaket, stor vinge på bakluckan och 18-tumsfälgar. Bilen kommer till Sverige nästa vår men några svenska priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på uppdaterade Hyundai Santa Fe
Och en jämförelse med föregångaren

I somras rullade Hyundai ut en uppdaterad version av modellen Santa Fe. Här får vi oss en lite närmare titt på suven och en jämförelse med föregångaren för att se vad som skiljer dessa åt. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida