m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Deals på Sonos, Hue och Apple!
2018

Nya eldrivna Folkabussen som transportfordon
Din nya arbetskamrat

Volkswagen ska ju som vi tidigare har berättat återuppliva den klassiska Folkabussen igen. Den kommer dock att vara kraftigt uppdaterad och helt eldriven. Precis som förr kommer man även att erbjuda den som transportbil, och ett koncept på detta får vi se nu. Den här heter I.D. Buzz Cargo och på en laddning ska den enligt WLTP-cykeln ta sig 55 mil. Överhänget bak har ökats med 10,6 centimeter för att göra lastutrymmet lite större. Bilen mäter strax över fem meter på längden, 1,97 på bredden, 1,96 på höjden och har en hjulbas på 3,3 meter. Konceptbilen har en elmotor på 204 hästar som driver bakhjulen och denna matas av ett batteripack på 48 kWh. Toppfarten anges till 160 km/h. Vanliga I.D. Buzz ska börja produceras 2022 men den här skulle kunna dyka upp redan året innan. Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0

Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna

En gammal Folkabuss hade inte varit dumt att ha i garaget, den första generationen då såklart. Helst campinginredd med popup-tak och ett litet kök. Men även om det är charmigt med en knattrande liten boxerfyra vore det ju ändå rätt härligt om den gick på el. Det gör Volkswagens nya buss I.D. Buzz, och den har nu Fully Charged tagit sig en närmare titt på. Tumnagel
63.7°
+
Bobby Green
0
2017

Volkswagen berättar mer om sin elbilsoffensiv
Investerar sex miljarder euro de närmaste fem åren

Volkswagen behöver verkligen få ut ett gäng elbilar för att på något vis lägga ett mjukt täcke över dieselskandalen och nu berättar man lite om sin elbilsoffensiv. De närmaste fem åren kommer man att investera sex miljarder euro i elektrisk mobilitet och med sig till mässan i Frankfurt har man de tre skapelserna som kommer att bli frukten av detta, den så kallade I.D.-familjen. Först ut i gänget är I.D. som är en fyrdörrarsmodell med stor baklucka och en rätt så smidig form. Den får ett syskon i I.D. CROZZ II som är något högre och försedd med fyrhjulsdrift. Nyligen uppdaterade man den sistnämnda och den har ett litiumjonbatteri på 83 kWh placerat i golvet. Det i sin tur är kopplat till två elmotorer på varsin axel - den bakre ger 204 hästar medan den främre ger 102 hästar. Kombinationen ska räcka för en topphastighet på 180 km/h och en räckvidd på 50 mil (enligt NEDC-körcykeln). Dessa två elbilar kommer att dyka upp på riktigt 2020. 2022 kommer den nya Folkbussen I.D. BUZZ som ska kunna transportera mycket folk i ett kompakt format. Alla bilarna delar samma plattform och räckvidden kommer att ligga på mellan 50 och 60 mil på en laddning. 2025 räknar Volkswagen med att ha lanserat fler än 30 nya elbilsmodeller och de tre man visar nu är några av de viktigaste högvolymsmodellerna. Volkswagen-chefen Herbert Diess säger följande: "Redan 2020, alltså det första året för vår elbilssatsning, siktar vi på att sälja 100 000 helt eldrivna Volkswagen-bilar. Men det är bara början. När vi kommer till 2025 visar våra prognoser att försäljningen av I.D.-modeller kan ha kommit att tiodubblas till 1 miljon exemplar/år. Före, och parallellt med, vår elbilssatsning, måste den globala infrastrukturen för laddning förbättras ytterligare. Anledningen är att elbilen kommer att få en extremt snabb tillväxt i början av det nya decenniet. Under en lång övergångsfas kommer många olika drivsystem att leva sida vid sida av varandra – förutom de helelektriskt drivna modellerna, alltså även våra allt effektivare hybrid-, bensin-, diesel-, och fordonsgasdrivna bilar." Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Folkabussen kommer att tillverkas!
Frågan är hur spexig den blir...

När Volkswagen visade upp konceptet I.D. Buzz så blev vi helt till oss. Det är en rolig version av den klassiska folkabussen, helt eldriven och med spännande design och en del tankar. Det verkar som att fler än jag gillade konceptet, för nu meddelar VW att bilen kommer att sättas i produktion. Produktionsbilen kommer att baseras på konceptet, men det är ingen vild gissning att den kommer att se lite mer "normal" ut. Frågan är hur stor skillnad det kommer att bli. Svaret på frågan lär dröja, bilen kommer i produktion först 2022. Nedan finns lite videoklipp som visar hur den fungerar och när den presenteras. Tumnagel
50.2°
+
Roger Åberg
0

VW visar ännu ett Folkabuss-koncept
Det här är I.D. BUZZ Concept

Volkswagen har nu visat upp ännu ett koncept som har ett arv i folkabussen. Den här heter I.D. BUZZ Concept och tanken är en relativt liten och fyrkantig bil som ändå har plats för många personer, upp till åtta. Bilen är helt elektrisk och med en batteripaket som är placerat i botten av bilen och två motorer som är placerade på fram- och bakaxeln finns mycket utrymme för de som åker i bilen. Inredningen sätter man fast på skenor som sitter i golvet och det behöver inte vara en familjebuss med plats för åtta. Vill man kan man istället ha färre säten och ett bord. Trots att det är en buss så är det ingen trött sak detta. De två motorerna göra att bilen är fyrhjulsdriven och tillsammans ger motorerna 374 hästkrafter. Körs de en i taget ger de på egen hand 204 hästkrafter. Som ni anar går noll till hundra snabbt, runt fem sekunder. Inte Tesla-snabbt men tillräckligt. Toppfarten ska vara begränsad till 159 km/h. Batteripacket är på hela 111 kWh, 11 mer än i den fetaste Teslan. Med den europeiska körcykeln betyder det 60 mil, kör man på den mer verkliga amerikanska körcykeln kommer man 43 mil på en laddning. Det här är som sagt ett koncept men det är ingen omöjlighet att vi får se något liknande i produktion. Den helt elektriska golfen ska komma 2020 och innan dess kommer den inte, men något eller några år efter? Tumnagel
51.8°
+
Roger Åberg
0