m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Deals på Sonos, Hue och Apple!

Volkswagens kommande ID.4 ska kosta som en Tiguan
Nästa medlem i ID-familjen

Konceptet I.D. CROZZ som visades våren 2017 kommer att mynna ut i modellen ID.4 nästa år. Det blir då en storebror till nyligen presenterade ID.3 och något som i storleksväg kommer att spegla modellen Tiguan. Något annat den kommer att ha gemensamt med denna är priset, för det är nämligen Volkswagens mål - att den ska kosta som en Tiguan. Men då lär det inte handla om instegsversionen av Tiguan utan om någon av de dyrare versionerna. I Sverige kostar den billigaste från 308.700 kronor medan den dyraste från 429.900 kronor. Planen är att visa upp ID.4 i produktionsutförande i februari nästa år. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
2018
2017

Volkswagen berättar mer om sin elbilsoffensiv
Investerar sex miljarder euro de närmaste fem åren

Volkswagen behöver verkligen få ut ett gäng elbilar för att på något vis lägga ett mjukt täcke över dieselskandalen och nu berättar man lite om sin elbilsoffensiv. De närmaste fem åren kommer man att investera sex miljarder euro i elektrisk mobilitet och med sig till mässan i Frankfurt har man de tre skapelserna som kommer att bli frukten av detta, den så kallade I.D.-familjen. Först ut i gänget är I.D. som är en fyrdörrarsmodell med stor baklucka och en rätt så smidig form. Den får ett syskon i I.D. CROZZ II som är något högre och försedd med fyrhjulsdrift. Nyligen uppdaterade man den sistnämnda och den har ett litiumjonbatteri på 83 kWh placerat i golvet. Det i sin tur är kopplat till två elmotorer på varsin axel - den bakre ger 204 hästar medan den främre ger 102 hästar. Kombinationen ska räcka för en topphastighet på 180 km/h och en räckvidd på 50 mil (enligt NEDC-körcykeln). Dessa två elbilar kommer att dyka upp på riktigt 2020. 2022 kommer den nya Folkbussen I.D. BUZZ som ska kunna transportera mycket folk i ett kompakt format. Alla bilarna delar samma plattform och räckvidden kommer att ligga på mellan 50 och 60 mil på en laddning. 2025 räknar Volkswagen med att ha lanserat fler än 30 nya elbilsmodeller och de tre man visar nu är några av de viktigaste högvolymsmodellerna. Volkswagen-chefen Herbert Diess säger följande: "Redan 2020, alltså det första året för vår elbilssatsning, siktar vi på att sälja 100 000 helt eldrivna Volkswagen-bilar. Men det är bara början. När vi kommer till 2025 visar våra prognoser att försäljningen av I.D.-modeller kan ha kommit att tiodubblas till 1 miljon exemplar/år. Före, och parallellt med, vår elbilssatsning, måste den globala infrastrukturen för laddning förbättras ytterligare. Anledningen är att elbilen kommer att få en extremt snabb tillväxt i början av det nya decenniet. Under en lång övergångsfas kommer många olika drivsystem att leva sida vid sida av varandra – förutom de helelektriskt drivna modellerna, alltså även våra allt effektivare hybrid-, bensin-, diesel-, och fordonsgasdrivna bilar." Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Ny version av Volkswagens elbilskoncept I.D. CROZZ
Ska vara mer lik en produktionsversion

I april i år visade Volkswagen för första gången upp elbilskonceptet I.D. CROZZ. Till Frankfurt tar man med sig en uppdaterad version och den ser ut så här. Enligt tillverkaren ska den vara mer lik en kommande produktionsmodell än tidigare men visst ser den fortfarande väldigt futuristisk ut. Man trycker dock på att både fronten och baken ger en hint om vad som komma skall, den sistnämnda får vi dock inte ens se för tillfället. Bilen har batteripacket i golvet och fyra individuella säten monterade i ett mer öppet utrymme än vi är vana vid. Om man har ändrat något när det kommer till drivlinan är oklart för tillfället - i den tidigare versionen bestod den av dubbla elmotorer som tillsammans gav strax över 300 hästar. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

I.D. CROZZ är namnet på Volkswagens nya elbilskoncept
Ska börja serietillverkas 2020

Volkswagen fortsätter att trycka ur sig eldrivna konceptbilar och den senaste att visas upp är den här som man kallar för I.D. CROZZ. Det är en fyrdörrars coupé och SUV i ett som driver på alla fyra, har en lite högre markfrigång, autopilot och som ska ta sig 50 mil på en laddning. Volkswagen benämner den här som ett konkret exempel på vad vi kan förvänta oss se rulla fram på våra vägar år 2020. Det är nämligen året då modellen ska börja serietillverkas. Under skalet sitter två elmotorer som driver varsin axel. Dessa har tillsammans en effekt på 306 hästar. Motorn som sitter där bak ger 204 hästar och är den som jobbar mest, men när det behövs hoppar den andra som ger 102 hästar igång där fram. Litiumjonbatteriet som matar elmotorerna är på 83 kWh och detta sitter monterat i golvet. Toppfarten för bilen anges till 180 km/h. Har man en snabbladdare ska det gå att ladda upp till 80 procent på 30 minuter. Bilen mäter in på 4,62 meter i längd, 1,89 i bredd, 1,6 i höjd och har en hjulbas på 2,77 meter. Viktfördelningen är 48 procent fram, 52 bak och som plattform har man valt nya MEB som är speciellt framtagen för eldrivna bilar. På insidan hittar man ett infotainmentsystem som är utformat som en surfplatta. Navigationssystemet har Augmented Reality-teknik vilket förstärker navigationen med olika 3D-vyer. I det helautonoma läget I.D. Pilot sjunker ratten ner i instrumentpanelen och bilen tar då över. Allt om I.D. CROZZ finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0