m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Tisdagens bästa på Black Week!

Volkswagens kommande ID.4 ska kosta som en Tiguan
Nästa medlem i ID-familjen

Konceptet I.D. CROZZ som visades våren 2017 kommer att mynna ut i modellen ID.4 nästa år. Det blir då en storebror till nyligen presenterade ID.3 och något som i storleksväg kommer att spegla modellen Tiguan. Något annat den kommer att ha gemensamt med denna är priset, för det är nämligen Volkswagens mål - att den ska kosta som en Tiguan. Men då lär det inte handla om instegsversionen av Tiguan utan om någon av de dyrare versionerna. I Sverige kostar den billigaste från 308.700 kronor medan den dyraste från 429.900 kronor. Planen är att visa upp ID.4 i produktionsutförande i februari nästa år. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Du kan förhandsbeställa Volkswagen I.D från den 8 maj
Avtäcks på Frankfurt-mässan

På bilmässan i Frankfurt i höst kommer Volkswagen att presentera produktionsversionen av den nya elbilen I.D. Nu berättar man att en lanseringsversion av modellen kommer att gå att förhandsbeställa från den 8 maj. Dock får vi inte reda på vad priset på den är. Volkswagen tror dock att det inte spelar så stor roll för den som är sugen och att alla exemplar av den här versionen kommer att vara slutsålda innan avtäckningen i höst. Tillverkningen ska dra igång i november och de första bilarna väntas levereras tidigt nästa år. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2018

Audi visar elbilskoncept i Golf-klassen inom några månader
Blir insteget i elbilssatsningen

PB18 e-tron, e-tron GT och e-tron - alla elbilar men inte elbilar för alla. Den sistnämnda går att köpa men den kostar mycket pengar, så Audi behöver ju självklart något i en lägre prisklass för att locka massorna. Om ett par månader kommer man att visa upp ett koncept på en kommande elbil i Golf-klassen. 2025 ska Audi ha hela tolv stycken helt eldrivna modeller i utbudet och den här blir alltså en i gänget, exakt när den kommer att presenteras i produktionsutförande är dock oklart för tillfället. Bilen bygger på MEB-plattformen som även delas med Volkswagen I.D. Drivningen kommer att vara på framhjulen och målet är att man ska kunna ta sig 60 mil på en laddning. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Rykte Elbil från Volkswagen för under 20.000 euro
Det vore ju trevligt

Volkswagen vill att elbilar ska vara för alla. I september berättade man att kommande I.D Neo ska kosta under 250.000 kronor. Nu kommer nya rykten som säger att det finns planer på att sälja elbilar för under 20.000 euro. Om det även gäller I.D Neo är oklart men visst vore det trevligt om elbilarna kom ner ännu lite mer i pris. Tre stycken fabriker ska just nu hålla på att byggas om för att kunna tillverka elbilar. Modellen I.D. Aero kommer att sättas ihop i samma fabrik som idag bygger Passat. Det sägs också att Volkswagen är i diskussion med battericellstillverkaren SK Innovation och Ford kring just elbilar. Den 16 november ska det hållas ett stort strategimöte där det kommer att snackas om hur framtiden ska bli. Huvudämnet är hur man ska skifta från att vara Europas största tillverkare av förbränningsmotorer till att bli en massproducent av elbilar. Tumnagel
55.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagens kommande elbil ska vara för alla
I.D. Neo ska kosta under 250.000 kronor

Volkswagens plan är att kunna erbjuda en elbil för folket - inte bara för de som har gott om pengar. Fokuset just nu är "Electric for all" och det är med elbilen I.D. Neo man ska lyckas med detta. Den ska lanseras år 2020 och kommer då att kosta under 250.000 kronor. Den nya bilen kommer att baseras på den nyligen presenterade MED-plattformen som är grund för alla tillverkarens kommande elbilar. Utseendemässigt ska den vara lik konceptet som visades upp 2016 (bilen ni ser på bilderna). Avståndet mellan axlarna ska vara 2,76 meter vilket är 14 centimeter mer än dagens Golf - elbilen blir alltså rätt så rymlig. Två batteripack kommer att erbjudas vid lansering - 48 kWh eller 62 kWh. Den förstnämnda bjuder på 33 mils räckvidd medan det större ska klara sig 48 mil, bägge enligt WLTP-körcykeln. Tumnagel
65.9°
+
Bobby Green
0

Nya eldrivna Folkabussen som transportfordon
Din nya arbetskamrat

Volkswagen ska ju som vi tidigare har berättat återuppliva den klassiska Folkabussen igen. Den kommer dock att vara kraftigt uppdaterad och helt eldriven. Precis som förr kommer man även att erbjuda den som transportbil, och ett koncept på detta får vi se nu. Den här heter I.D. Buzz Cargo och på en laddning ska den enligt WLTP-cykeln ta sig 55 mil. Överhänget bak har ökats med 10,6 centimeter för att göra lastutrymmet lite större. Bilen mäter strax över fem meter på längden, 1,97 på bredden, 1,96 på höjden och har en hjulbas på 3,3 meter. Konceptbilen har en elmotor på 204 hästar som driver bakhjulen och denna matas av ett batteripack på 48 kWh. Toppfarten anges till 160 km/h. Vanliga I.D. Buzz ska börja produceras 2022 men den här skulle kunna dyka upp redan året innan. Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0

Helikoptervy på Volkswagen I.D. R-rekordet
Hela vägen upp för Pikes Peak

Vi har tidigare rapporterat om Volkswagens rekord uppför Pikes Peak. Här får vi se hela körningen från en helikopter. Helt klart värt en titt, fantastiska miljöer! Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen slog rekord med specialbyggda elbilen
Körde Pikes Peak på 7:57,148

Igår var det återigen dags för backtävlingen Pikes Peak och där deltog bland annat Volkswagen med den helt eldrivna specialbyggda bilen I.D. R Pikes Peak. Bilen som har 680 hästar rattades av racerföraren Romain Dumas och allt gick som planerat - det blev nytt rekord och en förbättring med hela 16 sekunder mot det som gällde tidigare. När bilen passerade mållinjen stannade klockan på 7:57,148. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen berättar mer om I.D. R Pikes Peak
Gör 0-100 km/h på 2,25 sekunder

För knappt en månad sedan fick vi ta del av nyheten att Volkswagen tänkte ställa upp i sommarens Pikes Peak-tävling med en specialbyggd elbil kallad I.D R Pikes Peak. Då fick vi bara renderingar på bilen och inga specifikationer, nu får vi dock både det sistnämnda och färska bilder på hur den ser ut i verkligheten. Under skalet finns två stycken elmotorer som tillsammans levererar 680 hästar och 650 newtonmeter. Detta räcker för att skicka den 1,1 ton tunga (lätta?) bilen från 0-100 km/h på bara 2,25 sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Batteripacket är på okänd effekt men ska vara speciellt utvecklat av Volkswagens batterifabrik i Braunschweig och målet har varit maximal prestanda och så får räckvidden bli vad den blir. Bilen är ju endast byggd för att rejsa upp för Pikes Peak så klarar den det utan att få eltorsk är man nöjda. Som förare har man valt Romain Dumas. Målet med bygget är att slå rekordtiden 8.57:118 som Rhys Millen satte 2016 i elbilen e0 PP100. Snabbaste tiden någonsin innehas dock av en bil med förbränningsmotor - en Peugeot 208 T16 som med Sébastien Loeb bakom ratten klockade tiden 8.13:878 år 2013. Pikes Peak International Hill Climb äger rum den 24 juni. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ska tävla med elbil i Pikes Peak
Ser vass ut

Volkswagen ska delta i backtävlingen Pikes Peak som äger rum den 24 juni i Colorado, USA. Senast Volkswagen Motorsport var med var 1987, då med en Golf MK2 som hade en motor fram och en motor bak. 400 meter före mållinjen tvingades man dock bryta på grund av tekniska problem. Nu är det dags för revansch och deltagaren man plockar med sig den här gången heter I.D. R Pikes Peak - en eldriven fyrhjulsdriven prototyp som inte liknar något tillverkaren har visat tidigare. Det här är den sportigaste medlemmen i elbilsfamiljen I.D men vad som finns under skalet får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Rekordet man vill slå är det Rhys Millen satte i elbilen e0 PP100 2016 då han klockade tiden 8:57.12. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagen visar flaggskeppet i I.D-familjen
Eldrivna VIZZION blir verklighet 2022

Efter väldigt många teaserbilder hit och dit är nu äntligen Volkswagens nya konceptbil I.D. VIZZION officiell och uppvisad på mässan i Genève. Det här blir den fjärde medlemmen i I.D-familjen och så även flaggskeppet i gruppen. Den kan köra själv i nivå 5 och går som sagt endast på el. Det ska också vara en förhandsvisning av tillverkarens nästa toppsedan så kanske är det nya Phaeton vi får ta del av här. Man ska kunna interagera med bilen i 3D med hjälp av Microsoft Hololens. Den har även artificiell intelligens och förmågan att lära sig saker om sina passagerare. Interiören är mer av en lounge och som ni kan se saknas en ratt att styra med, det behövs inte då bilen tar hand om all körning själv. Med hjälp av en biometrisk ansiktsskanning känner bilen igen människorna som ska få åka med den och öppnar då dörrarna. I samma veva ställs musiken, värmen och belysningen in efter de preferenser man tidigare har valt. Sen är det alltså bara att åka med och njuta av åkturen. Drivningen sker på alla fyra hjul och räckvidden anges till 66,5 mil på en laddning. Det finns två stycken elmotorer och tillsammans genererar dessa 306 hästar. Batteriet är på 111 kWh. En produktionsklar version av den här ska finnas på vägarna senast år 2022. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen visar I.D. VIZZION
Den fjärde medlemmen i elbilsfamiljen

Volkswagens kommande elbilsfamilj växer och det här är den fjärde medlemmen. Bilen kallas för I.D. VIZZION och den kan köra själv och har en räckvidd på upp till 66,5 mil. Officiell premiär blir det på mässan i Genève nästa månad. Kupén ska bjuda på en helt ny upplevelse då den saknar både ratt och synliga reglage. Dessa behövs helt enkelt inte eftersom du bara åker med och blir körd ändå. En virtuell "värd" finns med de som är i bilen och denna går att kommunicera med via röst- och geststyrningar. Konceptbilen mäter 5,11 meter på längden och i golvet sitter litiumjonbatterier på 111 kWh. De båda elmotorernas sammanlagda effekt anges till 302 hästar och bilens toppfart ska vara 180 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna

En gammal Folkabuss hade inte varit dumt att ha i garaget, den första generationen då såklart. Helst campinginredd med popup-tak och ett litet kök. Men även om det är charmigt med en knattrande liten boxerfyra vore det ju ändå rätt härligt om den gick på el. Det gör Volkswagens nya buss I.D. Buzz, och den har nu Fully Charged tagit sig en närmare titt på. Tumnagel
63.7°
+
Bobby Green
0
2017

Volkswagen berättar mer om sin elbilsoffensiv
Investerar sex miljarder euro de närmaste fem åren

Volkswagen behöver verkligen få ut ett gäng elbilar för att på något vis lägga ett mjukt täcke över dieselskandalen och nu berättar man lite om sin elbilsoffensiv. De närmaste fem åren kommer man att investera sex miljarder euro i elektrisk mobilitet och med sig till mässan i Frankfurt har man de tre skapelserna som kommer att bli frukten av detta, den så kallade I.D.-familjen. Först ut i gänget är I.D. som är en fyrdörrarsmodell med stor baklucka och en rätt så smidig form. Den får ett syskon i I.D. CROZZ II som är något högre och försedd med fyrhjulsdrift. Nyligen uppdaterade man den sistnämnda och den har ett litiumjonbatteri på 83 kWh placerat i golvet. Det i sin tur är kopplat till två elmotorer på varsin axel - den bakre ger 204 hästar medan den främre ger 102 hästar. Kombinationen ska räcka för en topphastighet på 180 km/h och en räckvidd på 50 mil (enligt NEDC-körcykeln). Dessa två elbilar kommer att dyka upp på riktigt 2020. 2022 kommer den nya Folkbussen I.D. BUZZ som ska kunna transportera mycket folk i ett kompakt format. Alla bilarna delar samma plattform och räckvidden kommer att ligga på mellan 50 och 60 mil på en laddning. 2025 räknar Volkswagen med att ha lanserat fler än 30 nya elbilsmodeller och de tre man visar nu är några av de viktigaste högvolymsmodellerna. Volkswagen-chefen Herbert Diess säger följande: "Redan 2020, alltså det första året för vår elbilssatsning, siktar vi på att sälja 100 000 helt eldrivna Volkswagen-bilar. Men det är bara början. När vi kommer till 2025 visar våra prognoser att försäljningen av I.D.-modeller kan ha kommit att tiodubblas till 1 miljon exemplar/år. Före, och parallellt med, vår elbilssatsning, måste den globala infrastrukturen för laddning förbättras ytterligare. Anledningen är att elbilen kommer att få en extremt snabb tillväxt i början av det nya decenniet. Under en lång övergångsfas kommer många olika drivsystem att leva sida vid sida av varandra – förutom de helelektriskt drivna modellerna, alltså även våra allt effektivare hybrid-, bensin-, diesel-, och fordonsgasdrivna bilar." Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Ny version av Volkswagens elbilskoncept I.D. CROZZ
Ska vara mer lik en produktionsversion

I april i år visade Volkswagen för första gången upp elbilskonceptet I.D. CROZZ. Till Frankfurt tar man med sig en uppdaterad version och den ser ut så här. Enligt tillverkaren ska den vara mer lik en kommande produktionsmodell än tidigare men visst ser den fortfarande väldigt futuristisk ut. Man trycker dock på att både fronten och baken ger en hint om vad som komma skall, den sistnämnda får vi dock inte ens se för tillfället. Bilen har batteripacket i golvet och fyra individuella säten monterade i ett mer öppet utrymme än vi är vana vid. Om man har ändrat något när det kommer till drivlinan är oklart för tillfället - i den tidigare versionen bestod den av dubbla elmotorer som tillsammans gav strax över 300 hästar. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Folkabussen kommer att tillverkas!
Frågan är hur spexig den blir...

När Volkswagen visade upp konceptet I.D. Buzz så blev vi helt till oss. Det är en rolig version av den klassiska folkabussen, helt eldriven och med spännande design och en del tankar. Det verkar som att fler än jag gillade konceptet, för nu meddelar VW att bilen kommer att sättas i produktion. Produktionsbilen kommer att baseras på konceptet, men det är ingen vild gissning att den kommer att se lite mer "normal" ut. Frågan är hur stor skillnad det kommer att bli. Svaret på frågan lär dröja, bilen kommer i produktion först 2022. Nedan finns lite videoklipp som visar hur den fungerar och när den presenteras. Tumnagel
50.2°
+
Roger Åberg
0

I.D. CROZZ är namnet på Volkswagens nya elbilskoncept
Ska börja serietillverkas 2020

Volkswagen fortsätter att trycka ur sig eldrivna konceptbilar och den senaste att visas upp är den här som man kallar för I.D. CROZZ. Det är en fyrdörrars coupé och SUV i ett som driver på alla fyra, har en lite högre markfrigång, autopilot och som ska ta sig 50 mil på en laddning. Volkswagen benämner den här som ett konkret exempel på vad vi kan förvänta oss se rulla fram på våra vägar år 2020. Det är nämligen året då modellen ska börja serietillverkas. Under skalet sitter två elmotorer som driver varsin axel. Dessa har tillsammans en effekt på 306 hästar. Motorn som sitter där bak ger 204 hästar och är den som jobbar mest, men när det behövs hoppar den andra som ger 102 hästar igång där fram. Litiumjonbatteriet som matar elmotorerna är på 83 kWh och detta sitter monterat i golvet. Toppfarten för bilen anges till 180 km/h. Har man en snabbladdare ska det gå att ladda upp till 80 procent på 30 minuter. Bilen mäter in på 4,62 meter i längd, 1,89 i bredd, 1,6 i höjd och har en hjulbas på 2,77 meter. Viktfördelningen är 48 procent fram, 52 bak och som plattform har man valt nya MEB som är speciellt framtagen för eldrivna bilar. På insidan hittar man ett infotainmentsystem som är utformat som en surfplatta. Navigationssystemet har Augmented Reality-teknik vilket förstärker navigationen med olika 3D-vyer. I det helautonoma läget I.D. Pilot sjunker ratten ner i instrumentpanelen och bilen tar då över. Allt om I.D. CROZZ finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen visar eldrivet crossover-koncept
Ny medlem i I.D-familjen

Den 19 april drar bilmässan i Shanghai igång och där kommer Volkswagen att ställa ut deras första eldrivna crossover. Det är en fyrdörrars coupé med lite högre markfrigång och en ny medlem i den eldrivna familjen I.D. Den ska driva på alla fyra hjulen, ha ett självkörande läge och en räckvidd som ska ligga på samma nivå som dagens bensindrivna bilar. För att aktivera den autonoma körningen trycker man på VW-emblemet i mitten på ratten. Då dras denna tillbaka in i instrumentpanelen. Bilen känner sedan av sin omgivning och medtrafikanter med hjälp av laserskanners, ultraljudsensorer, radarsensorer och kameror. Hur mycket av den nya konceptbilens teknik som får följa med till en framtida produktionsbil återstår att se. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

VW visar ännu ett Folkabuss-koncept
Det här är I.D. BUZZ Concept

Volkswagen har nu visat upp ännu ett koncept som har ett arv i folkabussen. Den här heter I.D. BUZZ Concept och tanken är en relativt liten och fyrkantig bil som ändå har plats för många personer, upp till åtta. Bilen är helt elektrisk och med en batteripaket som är placerat i botten av bilen och två motorer som är placerade på fram- och bakaxeln finns mycket utrymme för de som åker i bilen. Inredningen sätter man fast på skenor som sitter i golvet och det behöver inte vara en familjebuss med plats för åtta. Vill man kan man istället ha färre säten och ett bord. Trots att det är en buss så är det ingen trött sak detta. De två motorerna göra att bilen är fyrhjulsdriven och tillsammans ger motorerna 374 hästkrafter. Körs de en i taget ger de på egen hand 204 hästkrafter. Som ni anar går noll till hundra snabbt, runt fem sekunder. Inte Tesla-snabbt men tillräckligt. Toppfarten ska vara begränsad till 159 km/h. Batteripacket är på hela 111 kWh, 11 mer än i den fetaste Teslan. Med den europeiska körcykeln betyder det 60 mil, kör man på den mer verkliga amerikanska körcykeln kommer man 43 mil på en laddning. Det här är som sagt ett koncept men det är ingen omöjlighet att vi får se något liknande i produktion. Den helt elektriska golfen ska komma 2020 och innan dess kommer den inte, men något eller några år efter? Tumnagel
51.8°
+
Roger Åberg
0
2016

Volkswagen visar ytterligare en eldriven Folkabuss
Kom igen, bygg den här nu!

Volkswagens eldrivna I.D.-familj expanderar och efter konceptbilen som visades i september är det nu dags för nästa modell. I januari visade man upp en eldriven minibuss som förde tankarna till den klassiska Folkabussen, men det här nya konceptet ser ut att vara ännu mer lik den klassiska designen. Man säger inte att det är det man planerar, men det ser onekligen ut så. Volkswagen beskriver konceptbilen som revolutionerande och att den kombinerar gott om utrymme för resor med en lång räckvidd på el. Det finns två elmotorer ombord och bilen driver på alla fyra. I framtiden kommer den att vara självkörande och för att aktivera detta trycker man bara på VW-loggan i ratten så försvinner hela rasket in i instrumentpanelen. Laserskanners, ultraljuds- och radarsensorer och kameror tar sedan hand om resan. Precis som bilen som visades tidigare i år baseras denna på elbilsplattformen Modular Electric Drive Kit (MEB). Premiär blir det på bilmässan i Detroit i januari. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Det här är Volkswagens elbil I.D. Concept
Börjar tillverkas 2020

Volkswagen har redan eldrivna bilar i sin modellflora men nu presenterar man den första som är byggd som en elbil från grunden och upp. Den heter I.D. Concept och är en försmak på vad Volkswagen har på gång när det gäller framtida elbilar. Som vi vet tar det ofta ett tag innan ett koncept blir verklighet och i Volkswagens fall kommer det tyvärr dröja till 2020 innan I.D. Concept går över till produktionsform och börjar tillverkas. Konceptbilen har en elmotor på 168 hästar och enligt rykten en räckvidd på 40 mil. Den ska även vara utrustad med ett självkörande system som ska vara redo för vägarna 2025. Tyvärr är Volkswagen trots att bilen snart visas upp på bilmässan i Paris väldigt hemliga. Vi får varken reda på vad den har för prestanda, hur lång tid det tar att ladda den eller om den har några smarta funktioner vi inte visste fanns än. Vi får inte heller så många bilder på hur bilen ser ut på insidan, något som är märkligt eftersom man skrutit om att den ska vara liten som en Golf på utsidan men stor som en Passat inuti. Vad tror ni om den? Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0
2014

ZTE visar upp modulär telefon
Konceptet Eco-Mobius

Förra året snackades det en del om det modulära mobiltelefons-konceptet PhoneBloks, ett koncept som Motorola senare visade sig intresserade av att förverkliga under namnet Project Ara, och under årets CES-mässa har kinesiska ZTE visat upp en liknande mobil där vissa av telefonens komponenter går att byta ut. ZTE kallar sitt koncept för Eco-Mobius och skulle det bli verklighet så skulle användare till exempel kunna byta ut kamera, processor, minneskretsar och annat när det är dags att uppgradera telefonen. Det enda som inte skulle vara utbytbart skulle enligt ZTE vara telefonens chassi samt skärmen. Ovan kan ni se en version av Eco-Mobius men ZTE visade även upp basenheter i storlekar ända upp till 10 tums tablets. Om Eco-Mobius någonsin släpps på marknaden är än så länge oklart. Tumnagel
53.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2009

Snygg första hjälp
Tål att stå framme

Harry Allen tar Johnson & Johnson ett steg närmare designhimlen med den snygga första-hjälpen-lådan. Han vann förstapris i kategorin förpackningsdesign i magasinet I.D. Ja den här lådan kan lätt stå framme och det är ju bra om Oledolyckan knackar på dörren. Tumnagel
37.3°
+
Lotta Madetoja
0
2007

World of Warcraft uppdateras
Enter The Black Temple

Ännu en patch för World of Warcraft finns nu tillgängligt för alla Azaroth-invånare. Blizzard har valt att ge patchen ett vettigt namn också nämligen patch 2.1.0, The Black Temple. Patchen innehåller massor av nya grejer och fixar men det största är nog The Black Temple, där spelare kommer få chansen att möta Illidan the Betrayer Listan på vad uppdateringen innehåller är lång och kan hittas efter hoppet. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0