m

Strategi och knivskarp action på ingång till Xbox Game Pass
Age of Empires III och Katana Zero!

Microsoft har gett oss lite färsk info gällande spelbiblioteket som Xbox Game Pass-prenumeranter har tillgång till och i vanlig ordning är lite nytt på ingång och lite gammalt är på väg bort. Under de kommande veckorna kommer prenumeranter komma att njuta av realtidsstrategi i Age of Empires III: Definitive Edition och riktigt vass action i Katana Zero. Givetvis är fler titlar på ingång och vilka dessa är, när de kommer bli tillgängliga och på vilken plattform har ni nedan: Age of Empires III: Definitive Edition (PC) – October 15 Heave Ho (PC) ID@Xbox – October 15 Katana Zero (Android, Console & PC) ID@Xbox – October 15 Tales of Vesperia: Definitive Edition (Console & PC) – October 15 The Swords of Ditto: Mormo’s Curse (PC) – October 15 ScourgeBringer (Console) ID@Xbox – October 21 Cricket 19 (Console) – October 22 Supraland (Console) ID@Xbox – October 22 Spelen som kommer försvinna från Game Pass under de kommande veckorna har ni nedan: Försvinner 15 oktober: Felix the Reaper (Console & PC) Metro 2033 Redux (Console & PC) Minit (Console & PC) Saints Row IV Re-Elected (PC) State of Mind (PC) Försvinner 30 oktober: After Party (Console) LEGO Star Wars III (Console) Rise & Shine (Console) Tacoma (Console & PC) The Lord of the Rings: Adventure Card Game (Console & PC) The Red Strings Club (PC) Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Testa över 70 nya spel med ID@Xbox Summer Game Fest
Demo-fest pågår till 27 juli

I början av månaden blev det känt att Microsoft kommer ge oss lite E3-känsla genom att erbjuda massvis med speldemos i samband med sitt kommande Series X-event. Nu har ID@Xbox Summer Game Fest Demo Event, som Microsoft valt att kalla det hela, dragit igång och från och med igår till 27 juli kommer vi få möjlighet att testa över 70 olika spel från typ lika många indieutvecklare. Lista med samtliga titlar som är tillgängliga under spelfesten hittar ni här nere till vänster och för att spela behöver ni bara starta era krysslådor och leta rätt på ID@Xbox-loggan. För övrigt kommer Microsoft hålla ordentlig låda i morgon och kommer då visa nya spel som är på igång till sin spelplattform. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Rollspel och nazistslakt är nyheterna i Xbox Game Pass
Final Fantasy XV och Wolfenstein: Youngblood

Det är ny månad och det betyder att Microsoft kommer byta ut lite spel som är tillgängliga via Xbox Game Pass. Och som rubriken avslöjar så kommer det bli några riktigt actionspäckade och äventyrliga titlar som kommer bli tillgängliga. I morgon kommer Final Fantasy XV och Wolfenstein: Youngblood bli tillgängliga för prenumeranter av Xbox Game Pass. Men det är inte allt. 13 februari kommer ID@Xbox-titeln Death Squared att bli tillgänglig. Med nya spel som rullar in så betyder det även att några spel kommer försvinna från biblioteket. Disney Epic Mickey 2, Rage och Shadow of the Tomb Raider kommer försvinna från Xbox Game Pass i slutet av februari, men om ni vill fortsätta lira dessa spel så kommer ni kunna köpa titlarna med 20 procents rabatterat pris. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0
2019

E3 Ett gäng trailers från Microsofts E3-pressis
Ori, Flight Simulator, Battletoads och Age of Empire II!

Sony har som känt bestämt att skippa E3 helt och hållet i år och det betyder att Microsoft tagit åt sig en hel del strålkastarljus. Under nattens presskonferens gav Microsoft en titt på 60 olika speltitlar och snackade även om nästa Xbox-konsol som går under namnet Project Scarlett samt presenterade en ny Elite-kontroll. Vi har redan slängt ut ett gäng trailers från Microsofts E3-pressis, men det finns betydligt fler. Och dessa hittar ni precis här nere. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Microsoft presenterar kommande indietitlar i ID@Xbox Game Pass
Indiefest!

Det har varit ett par rätt spelfyllda dagar. Sony inledde veckan med sin State of Play-stream och Apple överraskade med en ny speltjänst. Även Microsoft vill slå lite på speltrumman och har kört en egen presentation under titeln ID@Xbox Game Pass där gänget presenterade lite indietitlar som kommer att bli tillgängliga på prenumerationstjänsten Xbox Game Pass samtidigt som de släpps ordentligt. I videon, som ni kan skåda i sin helhet ovan, presenterades Killer Queen Black från Liquid Bit, Outer Wilds från Mobius och Annapurna Interactive samt Blazing Chrome från JoyMasher och The Arcade Crew. Killer Queen Black är ett multiplayerspel med stöd för upp till åtta spelare där målet är att ta kål på motståndares drottning samtidigt som du måste hålla ditt lags drottning vid liv. I Outer Wilds är ett utforskningsspel där vi får avtäcka kosmos mysterium. I actionspelet Blazing Chrome är ett runx27nx27gun-spel får vi skjuta ofta och mycket på diverse robotfiender. Dessa titlar kommer att släppas under året som fristående spel, men kommer som sagt att bli tillgängliga via Xbox Game Pass i samband med spelens släpp. Microsoft meddelade även att fler spelnyheter kommer att presenteras i samband med PAX East som drar igång i morgon. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0
2017

E3 2017 Microsofts ID@Xbox-montage
The best of the rest?

Som så ofta på presskonferenser runt E3 så bjuds man på diverse videomontage där man får se snabba klipp från ett gäng olika spel. Microsofts presskonferens i natt var inget undantag då man där visade ett gäng spel som är på gång till konsolen genom Microsofts ID@Xbox-program. Ett av spelen i montaget är The Artful Escape och en separat trailer för det flummiga spelet kan hittas nedan. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Microsofts och Acers mixed reality-headset släpps i mars
Men bara till utvecklare

I går kunde vi berätta att Microsoft och Acer släpper ett headset för mixed reality som de kallar Acer Windows Mixed Reality Development Edition headset. Nu meddelar de att den här utvecklingsversionen kommer att släppas till vissa utvecklare redan under mars månad. Med andra ord verkar de vara måna om att utvecklingen kommer igång så snart som möjligt. Allt fler utvecklare kommer sedan under de kommande månaderna att få tillgång till enheten. De som är intresserade kan anmäla intresse på id@xbox. Det nya headsetet från Acer är det första av flera som nu tas fram i samarbeten med Microsoft och olika tillverkare. Andra tillverkare är bland andra Lenovo, Dell, HP och Asus. Microsoft meddelade även i går att deras konsoler Xbox One och Project Scorpio kommer att få stöd för mixed reality under nästa år. Tumnagel
40.0°
+
Emmy Zettergren
0
2016

NES-emulator borta från Xbox-butiken
Kanske inte helt oväntat

Förra veckan fick NES-emulatorn NESbox tummen upp av Microsoft och välkomnades in i Xbox-butiken. Strax därefter verkar Microsoft insett sitt misstag och har nu tagit bort appen från butiken. Anledningen var dock inte att appen kunde spela klassiska Nintendo-lir, utan att den inte var uppladdad via ID@Xbox-programmet. Tumnagel
34.9°
+
André Stray
0

Microsoft: Xbox One är tekniskt redo för cross-play med PS4
Det handlar bara om vilja

För ett tag sedan sträckte Microsoft ut handen och meddelade att de kan tänka sig att införa plattformsöverskridande spelande och att samarbeta med andra aktörer på marknaden liksom Sony. Men Sony har inte visat sig överexalterade och varit lite avvaktande i sina svar. Bland annat meddelade Playstations chef Shuhei Yoshida i en intervju med Eurogamer att det kan vara knepigt att få till det rent affärs- och policymässigt och att den tekniska biten lär vara den lättaste. Men Sony har också sagt att de är öppna för diskussioner. Microsoft fortsätter dock att trycka på i frågan och vill gärna berätta mer om att de är villiga att starta nya samarbeten. Bland annat har europeiska chefen för ID@Xbox, Agostino Simonetta som tidigare jobbat hos Sony, nu sagt att Xbox One är tekniskt klar för plattformsöverskridande spelande med Playstation 4 men vill inte gå in på ifall de fått någon respons från Sony. "We can only say: wex27re ready. Wex27ve done our bit and we welcome anyone who wants to take part." "Any title that wants to update their game to include cross-network play, any title that wants to launch soon and take advantage of that, we are ready." Gabe Newell, som är medgrundare till och VD för Valve, har dock sagt att han ser stora möjligheter i ett bredare samarbete mellan plattformen Steam och konsoler och kanske får vi se mer plattformsöverskridande spel där först innan samarbete sker över konsolgränserna, om det nu kommer att ske. Tumnagel
73.6°
+
Emmy Zettergren
0

Inget nytt om Xbox One-enheter som blir utvecklingskit
Ok

När Xbox One lanserades snackades det en del om att utvecklare skulle få möjligheten att omvandla sina vanliga Xbox One-enheter till utvecklingskit vilket skulle göra det enklare för utvecklare över hela världen möjligheten att utveckla spel för konsolen. Detta är något som bekant fortfarande inte har hänt och för någon vecka sedan pratade Microsofts Phil Spencer med den amerikanska spelsidan Polygon om hur läget ligger till med denna idé. Han nämnde att han fortfarande gillade tanken kring detta och att han inte hade något mer att säga om det just nu. Han nämnde dock att man via ID@Xbox får två gratis utvecklingskit om de accepteras in i programmet vilket ju gör att man inte ens behöver köpa en Xbox One för att börja utveckla. Så om idén någonsin blir verklighet återstår fortfarande att se. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * Itx27s not too late to get good at Rocket League * The Earthbound Desktop * Watch someone complete Fallout 3 as an infant * When Real Life Starts Looking Like Skyrim * From Russia, With Cosplay Love * 41 amazing things you might not know about No Man’s Sky * Hard West is a turn-based tactics game, only with cowboys * WWE 2K16 - First Gameplay * Så föddes det svenska spelundret * Xbox Live and ID@Xbox indie games coming to HoloLens * Red Bull Air Race: The Game * Rocket Leaguex27s Prototype Was More Like Twisted Metal * Nicki Minaj is getting a video game. * Mario 64 speedrunner posts $1k bounty for reproducing glitch * Resident Evil 4 Fans Are Creating the HD Graphics Capcom Neglected * Bloodstained features cross-play between Xbox One and Windows 10 * How to turn The Legend of Zelda: Ocarina of Time into an 11-button arcade machine * New Silent Hill Pachinko machine revealed by Konami, retelling of Silent Hill 2 * How the TV show in Xbox One exclusive x27Quantum Breakx27 works * New trailer demonstrates cause and effect in Until Dawn Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Xbox Live kommer till Windows 10
En gratisstjänst som inte uppskattas av konsolspelare

Under GDC meddelade Microsoft att onlinetjänsten Xbox Live och indietjänsten ID@Xbox även kommer att släppas till Windows 10. Xbox Live kommer att vara baserad på en universal app, den Xbox-app som tidigare presenterats, men som på Windows PC kör datoranpassad kod vilket innebär att det inte handlar om någon portning. Det ska också vara samma Xbox-konto som gäller för inloggning på samtliga enheter, vare sig du sitter på en bärbar enhet, en Xbox One eller Windows PC. Tanken är att du som användare ska få en fulländad Xbox Live-upplevelse på din dator där du kan se din profil, achievements, leaderboards, meddelanden, aktiviteter, spelklipp och en hel del annat. En möjlighet att följa personer, istället för att bli vän med dem, ska också släppas. Microsoft meddelar att det här inte handlar om någon uppdaterad version av deras gamla speltjänst Games for Windows Live, en tjänst som floppade rejält och hade stora problem. Major Nelson har också bekräftat att Xbox Live för Windows PC inte kommer att kosta något till skillnad från Xbox Live på Xbox One. Något som inte uppskattas av Xbox One-spelare som tycker att det är orättvist. @haydencd Not charging. Xbox Live Gold will not be required for online multiplayer gaming using our service on Windows 10 PCs and Phones— Larry Hryb (@majornelson) 5 mars 2015 Tumnagel
40.4°
+
Emmy Zettergren
0

Rykte Phil Harrison lämnar Microsoft
Ingen vill kommentera

Uppgifter om att Phil Harrison, Microsoft corporate vice president, lämnar företaget har florerat under den pågående GDC-mässan. Dock är det ingen hos Microsoft som har velat kommentera det hela och det är osäkert vad anledningen är. Chris Charla som är director för ID@Xbox valde att inte svara på frågor när Eurogamer frågade under GDC-mässan och en talesman från Microsoft gick också emellan och meddelade att det inte var Chris uppgift att prata om personalärenden samt att Microsoft inte svarar på frågor om spekulationer och rykten. Inte heller Xbox-chefen Phil Spencer ville säga något. "I donx27t, no. Ix27m sorry, I donx27t think I can say anything about that". Alldeles nyligen släpptes även nyheterna om att spelstudion Lift London and multimediastudion Soho Productions slås samman till en gemensam studio och där det ryktas om att flera personer kommer att få gå på grund av att Soho haft ett överskott på personal. Dock är det osäkert hur många det rör sig om. Phil Harrison har i sin tur varit en av grundarna till just Soho men det är oklart om hans förmodade avgång har med saken att göra. Tanken är att den nya studion ska att fokusera mer på multimedia än på spel. Phil Harrison har varit hos Microsoft sedan 2012 och har tidigare jobbat med Sony, Gaikai och Atari. Ovan kan ni se när Phil skjuter en T-shirt på Gamescom 2013. Tumnagel
39.5°
+
Emmy Zettergren
0

Massor med indiespel på gång till Xbox One
Goat Simulator är ett av dem

Games Developer Conference pågår för fullt och förra året visade Microsoft upp de första indiespelen som skulle anlända till Xbox One via deras Indiesatsning ID@Xbox. Under året har sedan ett par dussin titlar skeppats och fler är på väg. Under mässan har över 30 utvecklare visat upp sina spel och enligt Microsoft är det över 1000 spelstudior runt om i världen som just nu utvecklar spel med hjälp av de utvecklings-kit som finns för ID@Xbox. Tjugotre av spelen har fått bekräftad release för konsolen och hela listan kan ni se efter hoppet. Bland annat hittar vi där svenska Goat Simulator. Tumnagel
43.1°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Phil Spencer försvarar "Xbox One launch parity"
Spelare ska känna sig som "första klassens medborgare"

Microsofts indie-satsning ID@Xbox syftar till att göra det lättare för indieutvecklare att få sina spel publicerade på Xbox One. Men i avtalet för ID@Xbox står det en klausul som har fått ganska mycket negativ kritik. Där står det nämligen att om ett spel ska släppas via ID@Xbox så måste det först släppas till Xbox One eller samtidigt som till andra konsoler. Det går alltså inte att först släppa en version av spelet till PS4 för att en tid senare släppa Xbox One-versionen. Nu har Xbox-snubben Phil Spencer förklarat att de genom att göra så här vill få spelare att känna sig som "första klassens medborgare". Han säger dock att om en studio har svårt att få klart alla versioner av spelet samtidigt så är de också öppna för att ta en diskussion om detta för att försöka lösa det på bästa sätt. "I look at all the people who buy an Xbox, and they invest their time and their money in Xbox One, and, as millions of people obviously own Xbox Ones, I want them to feel like theyx27re first-class, because they are," "I donx27t want somebody to come in and just think, x27Ix27m going to go do a special game on one platform and then Ix27ll get to Xbox whenever I get to it,x27 because I donx27t think thatx27s right," Spencer continued. "But I also get that, hey, for some guys, they just canx27t afford the time to get both done, so wex27ve just entered into conversations with people as theyx27re launching, and I feel pretty good about the plan." Så vad tycker ni? Är det rätt eller fel av Microsoft att göra på det här viset? Tumnagel
25.4°
+
Peter Tjärndal
0

Unity Pro släpps gratis till alla PlayStation-utvecklare
Trevligt

Tidigare i år så blev det känt att alla registrerade ID@Xbox-utvecklare skulle få en licens Pro-versionen av Unity-spelmotorn. Nu har även Sony anammat detta initiativ då man tidigare i dag meddelade allmänheten att alla som är registrerade PlayStation-utvecklare också kommer få tillgång till Unity Pro som annars kostar runt 1 500 dollar eller 75 dollar i månaden. "Wex27re already seeing amazing Unity-authored games coming out, as well as many more that are in production, for all of the PlayStation platforms. This is an exciting step to make this clear and easy, and to guarantee that developers using Unity have a fantastic opportunity to participate in the PlayStation developer community." Så, så var det med det. Tumnagel
44.4°
+
Frode Wikesjö
0

Trevlig demofunktion på Xbox One
Ladda ner, testa och lås upp om du gillar det

På Xbox 360 har det under en tid varit möjligt att ladda ner Xbox Live Arcade-spel som demoversioner som man sedan kunnat "låsa upp" genom att köpa spelet. Det hela har fungerat på så sätt att du laddar ner en begränsad fullversion av spelet som du har kunnat testa. Genom att köpa spelet låser du upp det och du slipper ladda ner hela spelet igen. Nu har denna funktion även kommit till Xbox One. “When Xbox One launched you could do game demos and you could do games. But we didn’t have the functionality that was on Xbox 360 – that ‘trial’ experience where you could download a demo and then convert it [to a full version],” Microsoft’s ID@Xbox boss Chris Charla. Tumnagel
45.8°
+
Peter Tjärndal
0

En titt på indiespelen för Xbox One
Och Xbox 360

Inte helt oväntat så passade Microsoft på att visa upp en rad olika indiespel som är på gång för Xbox-konsolerna under ID@XBOX-programmet. Några av spelen man visade var Aztez, Below, and Hellraid, as well as Woolfe, Fenix Rage, Mighty No.9, Lovers In A Dangerous Timespace, FRU, Lifeless Planet 2 och Chainsawesome. På tal om indiespel på Microsoft-konferensen så var Ori and the Blind Forest ett sådant som visades där och det sår riktigt fint ut (trailer nedan). Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

En rapport från Microsoft Game Camp Sweden
Peter har kollat in framtidens spelutvecklare

I torsdags den 10 april gick startskottet för Microsoft Game Camp Sweden i Skövde. Det är ett inititiv från Microsoft, Högskolan i Skövde, kommunen och Gothia Science Park där totalt 125 studenter från spelutvecklingsprogrammet under sex månader ska utveckla spel till Xbox One, Windows Phone eller Windows 8. Studenterna har delat in sig i olika team och kommit på olika spelidéer som de ska försöka att förverkliga. Till sin hjälp har varje grupp tilldelats en person från olika svenska spelstudios som kommer fungera som mentorer för grupperna under utvecklingstiden. Bland mentorerna har vi personer från Avalanche Studios, Mojang, Paradox Interactive, Coffee Stain Studios, Zoink Games, Planeto och Frictional Games. Jag var på plats i Skövde i torsdags då det var kick off för detta nya projekt. Dagen började med ett samtal mellan Josef Fares och Dataspelsbranschens Per Strömbäck. Fares berättade om utvecklingen av sitt första spel Brothers: A Tale of Two Sons. Han uppmuntrade studenterna till att verkligen tro på sin idé och följa visionen med spelet som de ska utveckla. Han nämnde att han hade det väldigt kämpigt med att få någon spelstudio att nappa på idén till Brothers. Många ville lägga sig i och ändra på grundläggande spelstrukturer men Fares stod på sig och sa att han ville hålla sig till den ursprungliga idén han hade från början. Nu i efterhand kan vi konstatera att det faktiskt blev väldigt lyckat. Under dagen fick studenterna också lyssna på inspirationstal från Tom Miller som är utvecklingsexpert på Microsoft och alla studenter fick skriva på papper för att bli officiella Microsoft-utvecklare och få möjlighet att ingå i indieprogrammet ID@Xbox. Den här dagen innebar alltså starten på en sex månader lång utvecklingsprocess. Den 2 oktober är det tänkt att studenterna ska ställa ut och visa upp sina färdiga spel på Sweden Game Conference. Ett av teamen kommer dessutom att belönas med ett stipendium på 90 000 kronor. Jag passade på att intervjua några av studenterna som kommer delta i den här satsningen. Ni kan lyssna på intervjun nedan (Obs, ljudet blev visst lite lågt märkte jag. Ni får nog höga volymen lite). Tumnagel
43.4°
+
Peter Tjärndal
0

Rykte Plex till Xbox One
En snubbe påstår det i alla fall

En person på Plex-forumet påstår att Microsoft har godkänt utvecklingen av en Plex-klient till Xbox One. That is correct, we have been granted membership into ID@Xbox specifically for the development and eventual release of Plex for Xbox One. This is in no way saying that it will be coming next week, or even next month, but starting tonight I will be applying my first test code to an Xbox One. Några mer detaljer än så angavs inte men om denna person inte är allmänt elak och bara luras så kanske man kan se fram emot att köra en Plex-klient på Xbox One någon gång i framtiden. Tumnagel
52.3°
+
Frode Wikesjö
0

Indieutvecklare pratar ID@Xbox
Microsofts indiespelssatsning

Microsoft släppte i dagarna ett klipp där några indieutvecklare pratar om företagets indiespelsinitaitiv för Xbox One, ID@Xbox. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Film visar indiespel till Xbox One
Mycket indie

Häromdagen skrev vi om att 25 stycken indiespel som är på väg till Xbox One. Nu har Microsoft släppt en film där vi får lära oss lite mer om några av dessa spel. Tumnagel
38.7°
+
Peter Tjärndal
0

25 indiespel till ID@Xbox
Xbox goes indie

ID@Xbox kallas Microsoft indie-program där de låter indieutvecklare självpublicera sina spel till Xbox One. Under GDC har Microsoft avslöjat de 25 första spelen som kommer släppas via ID@Xbox. Dessa spel är: 1001 Spikes av Nicalis CastleStorm av Zen Studios Chariot av Frima Chuckx27s Challenge 3D av Niffler Contrast av Compulsion Games Divekick Addition Edition + av Iron Galaxy Studios Forced av BetaDwarf ApS FRU av Through Games Gunscape av Blowfish Studios Habitat av 4gency Hyper Light Drifter av Heart Machine Nutjitsu av NinjaBee Q.U.B.E. Directorx27s Cut av Toxic Games Riptide GP2 av Vector Unit Roundabout av No Goblin Sixty Second Shooter Prime av Happion Laboratories Spectra: 8bit Racing av Gateway Interactive Strike Suit Zero av Born Ready Games Wulverblade av Darkwind Media Tumnagel
40.4°
+
Peter Tjärndal
0
2013

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* LEGO The Last of Us * What the Hell Is Wrong With Nintendo? * Corrupted Super Mario 64 shows the real mushroom kingdom * Compare The Size Of Every Colossus From Shadow Of The Colossus * Microsoftx27s ID@Xbox policy means this indie twin-stick shooter canx27t launch on Xbox One * Epic GTA V glitch lets you explore North Yankton * Zero Punctuation: Dead Rising 3 Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Indieutvecklare tvingas försena sitt spel på grund av Xbox One
Annars får de inte finnas med på plattformen

Studion Witch Beam i Australien är rejält frustrerade över Microsofts regel för indieutvecklare som innebär att alla spel som publiceras på Xbox One måste publiceras simultant, eller i efterhand, på andra plattformar. Annars får de inte publiceras alls på konsolen. Regeln gör nu att Witch Beam måste fördröja sitt spel om de vill finnas med på Xbox One. Utvecklingen av spelet började nämligen för Playstation 4, Vita, Wii U och PC tidigare än till Xbox-versionen och tekniskt sett skulle kunna släppa spelet tidigare på de andra plattformarna. Men nu går inte planeringen ihop enligt delgrundaren Sanatana Mishra. "The simple answer is that our plans wouldnx27t meet the launch day parity requirement of the ID@Xbox program". "We started development on our other console versions long before self-publishing was an option for Xbox One, and the only way we could meet that requirement would be to delay the other versions of Assault Android Cactus." "We also didnx27t have an exclusivity agreement in place with another console platform before the ID@Xbox programme was announced, which could have allowed us to get a waiver." Tanken med ID@Xbox-programmet för Xbox One är dock att utvecklare själva ska kunna publicera sina spel vilken är en stor förbättring sedan tidigare och Microsoft utannonserade nyligen över 30 indieutvecklare som kommer att publicera sina spel. Dag ett-regeln kommer dock sannolikt att ställa till med problem för fler utvecklare om de inte tajmar utvecklingen väl. Tumnagel
19.4°
+
Emmy Zettergren
0

32 indieutvecklare utvecklar spel för Xbox One
Inom ID@Xbox-programmet

Microsoft presenterade i dag en lång lista med indieutvecklare som kommer självpublicera sina spel på konsolen via ID@Xbox. Här kan man hitta stora studios som Crytek till mindre studios som endast består av en person. I samband med att denna lista släpptes så passade Iron Galaxy på att offentliggöra att sitt underbara fightingspelet Divekick (trailer till höger), som släpptes till PlayStation 3, PlayStation Vita och Windows tidigare i år, även är på gång för Xbox One. Dave Lang från Iron Galaxy nämnde att man kommer använda sig av konsolens unika funktioner så kanske vi kan räkna med någon form av Kinect-stöd när det väl släpps. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Unity-licens för alla ID@Xbox-utvecklare
Trevligt initiativ

Microsoft tillkännagav i dag att alla utvecklare som deltar i ID@Xbox-programmet kommer få licens till Unity-spelmotorn för utvecklingen av Xbox One-spel. Unity kommer under 2014 att uppdatera sin spelmotor så den stödjer Xbox One och någon gång nästa år så kommer även detta initiativ att börja gälla. "Will we devote marketing and promotion to promising looking titles in development? Of course. But we want to make sure the dev whox27s working away in Omaha, or Coventry, or Chiba will have the same shot to realize their vision on Xbox One as one of my developer friends we hang out with in Seattle or at a trade show like GDC or Gamescom," ID@Xbox-programmet är skapat för att det skall bli lättare för indieutvecklare att släppa sina spel till Microsofts nya konsol och en gratis licens till Unity på det skadar ju inte. Tumnagel
42.7°
+
Frode Wikesjö
0

Mer om Microsofts indie-satsning
Som man klargjorde tidigare i veckan

Tidigare i veckan så klargjorde Microsoft hur det kommer hantera indieutvecklare på Xbox One. Microsoft kommer ge indieutvecklare möjligheten att självpublicera spelen på plattformen utan några kostnader. Detta initiativ har fått namnet Independent Developers @ Xbox (ID@Xbox) och om man registrerar sig hos ID@Xbox så får man tillgång till utvecklingskit. I och med det så får man tillgång till samtliga Xbox One-funktioner så som molntjänster, Kinect, achievements, Xbox Live multiplayer etc... Utvecklare med en erfarenhet och med flertalet vettiga spel under bältet kommer få förtur i registreringskön men vem som helst är välkommen att kostnadsfritt anmäla sig på xbox.com/id. Man har tidigare nämnt att varje Xbox One kan komma att fungera som ett utvecklingskit men den funktionaliteten är ej klar ännu så fram tills det händer får man helt enkelt hoppas på att få låna ut ett utvecklingskit från Microsoft själva. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0