m

Acura TLX får världens första airbag som omsluter huvudet
Siktar på toppbetyg i krocktesterna

Acuras kommande modell TLX kommer fokusera mycket på säkerhet. Målet är att få toppbetyg hos NHTSA och IIHS och för att lyckas med detta har man bland annat utrustat bilen med världens första airbag som omsluter huvudet vid en krock. Den nya airbagen är ett samarbete mellan Honda R&D Americas och Autoliv och den är designad så att den "better manage lateral collision forces that can cause an occupant’s head to rotate severely at high velocity, or to slide off a conventional airbag, increasing the chance of serious injury." I det här klippet får vi lära oss mer om hur den fungerar. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
2019

Toppbetyg för Audi e-tron i krocktester
Grattis!

IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) som är en krocksäkerhetsorganisation i USA har nu testat Audis eldrivna modell e-tron och där har den fått toppbetyg och utmärkelsen "Top Safety Pick+". Det här innebär att bilen är en av de säkraste elbilarna som finns på marknaden idag. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Nya BMW X1 verkar inte vilja stanna för fotgängare
Dammar rakt igenom en stackars docka

Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) testade nyligen nya BMW X1 mot tio stycken andra suvar för att se hur deras automatiska bromssystem fungerade. Honda CR-V, Subaru Forester, Toyota RAV4 och Volvo XC40 fick alla toppbetyg men BMW kammade hem noll. Japp, bilen fick inte ens ett betyg eftersom den varenda gång man körde krockade med den stackars testdockan. Vid ett tillfälle såg den inte dockan över huvud taget och plöjde rakt igenom den. Direkt obra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
2018
2017

Vuxna är dåliga på att spänna fast sig i baksätet
Borde vara en självklarhet

När man hoppar in i en bil och ska iväg är det nog för de flesta en ren reflex att bältet sätts på och att man ser till att alla i bilen är fastspända innan det bär av. Men så tänker inte alla, och speciellt inte de som sitter i baksätet visar en ny undersökning. Enligt Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) så väljer hela 4 av 5 att skippa bältet när de sitter bak om det bara handlar om en kort biltur eller att man tar en taxi eller liknande. "People who donx27t use safety belts might think their neglect wonx27t hurt anyone else. Thatx27s not the case. In the rear seat a lap/shoulder belt is the primary means of protection in a frontal crash. Without it, bodies can hit hard surfaces or other people at full speed, leading to serious injuries." Klippet ovan visar vad som kan hända vid en krock om personen bakom föraren inte har säkerhetsbälte på sig. Undersökningen hittar ni på länken nedan. Tumnagel
28.2°
+
Bobby Green
0

Ingen full pott för Tesla Model S och BMW i3 i krocktest
IIHS har testat elbilar

Amerikanska IIHS (The Insurance Institute for Highway Safety) gör precis som Euro NCAP krocktester av nya bilar men deras tester anses vara lite bättre. Här testas exempelvis även hur starkt bilens tak är och man har ett frontalkrockstest där endast 25 procent av bilen krockas, något som har visat att vissa bilar har riktigt veka konstruktioner. Hos andra är det 40 eller 100 procent som gäller vid frontalkrock, vilket ger helt andra resultat. Nu har man testat elbilarna Tesla Model S och BMW i3 och ingen av dem fick full pott. Tumnagel
33.9°
+
Bobby Green
0
2016

Fullstora krockdockor även i baksätet 2019
Varför det ska ta sån tid kan man ju fråga sig

Lustigt nog använder man inte fullstora krockdockor i baksätet när man gör krocktester med bilar, utan där har det endast suttit dockor som ska motsvara barn. Detta ska det dock bli ändring på och 2019 ska även vuxendockor placeras i baksätet. För att få fem stjärnor kommer det då krävas att skyddet för de som åker där bak är gott nog även för fullvuxna personer. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Nya muskelbilar presterar dåligt i krocktest
Sämst var Dodge Challenger

Chevrolet Camaro, Dodge Challenger och Ford Mustang. Tre mycket populära muskelbilar som bjuder på mycket kraft till en vettig peng. Men hur går det när man väl mular in en av dem i en bergvägg efter att man varit lite för het på gasen? Inte så bra som de borde har det visat sig. Den Amerikanska säkerhetsorganisationen IIHS har krocktestat alla tre bilarna och resultaten ser ni här ovan. Sämst var Challenger. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
33.8°
+
Bobby Green
0

Insurance Institute for Highway Safety testar strålkastare
Endast en bil fick bra betyg

Insurance Institute for Highway Safety har för första gången genomfört ett test av olika bilmodellers strålkastare för att se hur de presterar när mörkret faller på. Totalt testade man 31 stycken bilar, men endast en fick bra betyg och det var Toyota Prius V med led-strålkastare och automatisk avbländning. Alla bilars resultat hittar ni på länken nedan. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2014

iOS Vi kollar på nya Ghost Blade
Råder bot på låga DmC-värden

I nya mobilspelet Ghost Blade antar du rollen som Black, en krigare som måste försvara en by emot zombies och andra övernaturliga figurer. Spelet kommer ifrån en helt för oss okänd speltillverkare, YuShi Games, men är absolut en lovande debut. Spelet har hämtat inspiration ifrån både Ninja Gaiden och Devil May Cry när det gäller speciella attacker och systemet hur man strider. Kontrollerna i spelet skall dessutom vara riktigt bra! Gillar man så kallad stylish action-spel i form av redan nämnda spelen Ninja Gaiden och Devil May Cry är det här ett bra alternativ som kostar 38kr för iOS. [App Store] Tumnagel
35.4°
+
Christian Bengtsson
0
2013

Så fungerar krock-dockor
Hur ser deras liv ut?

Inside IIHS är en serie som tar oss med bakom kulisserna hos Insurance Institute for Highway Safetyx27s Vehicle Research Center. I detta avsnittet får vi se hur det går till när man använder sig av krock-dockor i olika krasch-tester. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2012

Det gick bra för Volvo i nytt krocktest
S60 fick mest beröm

En ny metod för test av frontalkrockar har tagits fram av det amerikanska försäkringsinstitutet "IIHS" (Insurance Institute for Highway Safety). Just frontalkrock är den vanligaste krocken och också den som är mest farlig. Volvo S60 var en av de bilar som testades, och faktiskt också den som klarade sig bäst. I sina testar har IIHS testat elva olika bilar som de benämner som lyxiga vagnar i mellanklassen. Bland dessa fanns bland annat BMW 3-serie, Lincoln MKZ, Audi A4 och då Volvo S60. Sämst betyg av alla fick bland andra Audi A4 medan BMW 3-serie hamnade inom marginalen. Två modeller placerade sig dock i topp, Acura TL och Volvo S60. I Volvons fall var kupén nästan helt intakt, vilket var det som avgjorde. De biltillverkare som placerade sig i botten ska nu utvärdera vad som gick snett och hur de kan förbättra sina bilar. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0