m

Ian Callums företag ska designa ungersk eldriven superbil
Hur den ser ut får vi reda på senare i år

Hoppsansa, en ny eldriven superduperhyperbil är på gång, spännande! Denna ska komma från den ungerska startupen Kincsem som nu fått klart att Ian Callum och hans företag är de som kommer att designa bilen. Modellen som kallas för Liv ska presenteras någon gång senare i år. Namnet Kincsem kommer från en ungersk tävlingshäst som obesegrad kammade hem 54 stycken tävlingar i rad. För att hedra hästen kommer endast 54 stycken exemplar av bilen att bli till. Tillverkningen ska ske i Storbritannien. Kraften ska enligt uppgift komma från ett hybridsystem hämtat från Formel 1-världen. Det här blir alltså inte en ren elbil utan en hybrid. Det snackas om att det kan handla om fyra stycken elmotorer och en V10:a som fungerar som räckviddsförlängare. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Eldriven Chevrolet Corvette C2 med 2000 hästar på gång
Skapad av Peter Brock och Ian Callum

Peter Brock och Ian Callum är båda bildesigners med många år i branschen. Nu har de slagit sina påsar ihop och dragit igång företaget Ava som planerar att bygga en eldriven Corvette C2 med upp till 2000 hästar. Peter var den som ritade originalet när det begav sig så det blir en slags comeback. Den nya bilen kallas för Ava Stingray och den dunkla bilden här är det första vi får se av den. Man ska berätta mer om bilen senare den här månaden så detta är vad vi får veta hittills. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2020

Harry har kört Ian Callums specialbyggda Vanquish
Förbättrad på många punkter men oj vilket pris

Bildesignern Ian Callum presenterade för ett år sedan en specialversion av första generationen Vanquish som släpptes 2001. Den ritades av honom och inspirationen kom från DB-4 Zagato. Den nya versionen som kallas för Vanquish 25 behåller mycket av utseendet men har förfinats på alla plan. Allt som var "fel" back in the days ska ha rättats till. En sak som är helrätt är att det under huven fortfarande sitter en V12:a på 6,0 liter utan överladdning. Den har fått ytterligare 60 hästar jämfört med originalet och lämnar nu runt 580. Till den kan man även få en manuell sexpetad låda! Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dessa har nu Harry Metcalfe fått provköra. Pris? Över 500.000 dollar. Och då måste du själv fixa fram en Vanquish som byggs om. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2019

Ian Callum presenterar specialbyggd Aston Martin Vanquish
Har designat om sin egna skapelse

I början av sommaren stod det klart att bildesignern Ian Callum slutar på Jaguar efter 20 år på företaget. Nu presenterar han sitt nya projekt som är en gammal Aston Martin Vanquish V12 som fått nytt liv och förbättrats på flera punkter. Den här kallar man för Aston Martin Vanquish 25 och siffran står för att det endast kommer att byggas 25 stycken. Aston Martin står bakom projektet och målet har varit att förfina designen och uppdatera hårdvaran för att få till en riktigt fet bil. Ian är även den som ligger bakom bilens design från början så projektet kändes väl ganska naturligt för honom antar jag. "It’s rare that a designer has the chance to retell the story of one of their own cars. I’ve wanted to do that for some time and with R-Reforged we could do something special. Materials and technologies have advanced, allowing us to introduce these along with new ideas that weren’t feasible when the car was launched." Linjerna känns självklart igen men över 100 stycken olika designförändringar har gjorts. Karossen har numera front och bak i kolfiber och det sitter nya LED-strålkastare och andra baklampor monterat. Diverse smågrejer i kolfiber har även hittat dit på olika platser. Diffusorn är helt ny och detsamma gäller avgaspiporna. Spårvidden har ökats både fram och bak och bilen har sänkts tio millimeter. Nya dämpare och specialdesignade fjädrar sitter på plats. Krängningshämmarna bak och fram är av grövre typ än tidigare. Bromsarna har bytts ut mot Aston Martins senaste keramiska diton. V12:an på 5,9 liter har fått sig en mjukvaru-uppdatering, andra kamaxlar och ett sportigare avgassystem som andas bättre. Resultatet sägs vara 60 extra hästar vilket resulterar i omkring 580 totalt. En modernare sexstegad automatlåda sitter bakom motorn. Insidan har fått en helt ny mittkonsol i kolfiber som bland annat huserar en åtta tum stor infotainment-skärm med Apple CarPlay och Android Auto. Instrumentklustret är också det nytt, designat av klocktillverkaren Bremont. Stolarna är nya och sitter lägre än tidigare för en bättre position i bilen. Baksätet har man kastat ut helt och hållet. Man kan dyka upp med sin egna Vanquish och få den fixad på det här viset eller så löser Callum Designs allt åt dig. Pris för en färdig bil är 550.000 pund. De första leveranserna ske i slutet av nästa år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Ian Callum slutar på Jaguar
Designchefen tackar för sig efter 20 år

Ian Callum har varit designchef hos Jaguar i 20 år nu men från och med den 1 juli lämnar han över stafettpinnen till Julian Thompson som för tillfället jobbar som Creative Design Director. Det blir då Julian som istället kommer att basa över Jaguar Design Studio. Ian ska istället fokusera på andra designprojekt men kommer fortfarande att fungera som designkonsult åt Jaguar. Ian har bland annat ritat XK, XF, F-Type och I-Pace. Yesterday I told my team I was leaving as Design Director for Jaguar after 20 years. I’ve done what I set out to do. Time for a new adventure. I pass the baton onto my good friend and great designer Julian Thomson.… https://t.co/Q8eC5Ir9Uw— Ian Callum (@IanCallum) June 4, 2019 Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2017

Jaguars kompakta SUV presenteras den 13 juli
Heter E-Pace

2015 tog även Jaguar klivet in i SUV-världen när de presenterade modellen F-Pace. En helt eldriven version kallad I-Pace kommer nästa år och nu berättar man även om E-Pace - en SUV i kompaktklassen. Enligt Jaguar kombinerar bilen sportbilsdesign och körglädje med den flexibilitet och mångsidighet som ofta associeras med en SUV. Ian Callum som är Director of Design hos Jaguar säger följande: "Kombinationen av sportbilsdesign och Jaguar-prestanda garanterar att E-PACE inte går obemärkt förbi.. Varje Jaguar är skapad för att exaltera sinnena, och vi tror att E-PACE kommer att göra just detta, om än med sin egen personliga karaktär." Spionbilder på bilen kan ni se här. Priset kommer att börja på 38 600 dollar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Nya Jaguar XF i kombi-utförande är här
Istället för Volvo V90?

Jaguar ger sig in i kombi-svängen igen genom att presentera nya XF Sportbrake. Det här är en modell som utmanar bland annat BMW 5-Serie Touring, Mercedes E-Klass Kombi, Audi A6 Avant och Volvo V90. Bilen presenterades vid Castle Bromwich-fabriken i Storbritannien där den snart kommer att börja byggas. Som alltid när det kommer till Jaguar trycker man på sportigheten och Ian Callum som är designchef säger att han tycker att bilen ser minst lika sportig ut som sedan-versionen, om inte sportigare. XF Sportbrake ska ha en nästan 50/50-viktfördelning och kommer med luftfjädring som standard. Vill man ha drivning på alla fyra hjulen finns det som tillval. Andra saker som finns att bocka för i listan är exempelvis Intelligent Driveline Dynamics (IDD)-systemet som hjälper till att motverka understyrning och gör styrningen mer responsiv, samt All Surface Progress Control och Adaptive Surface Response som bägge hjälper till att förbättra köregenskaperna vid sämre väglag. Motoralternativen kommer från sedanen och det innebär att man kan välja mellan en tvåliters dieselfyra med effekterna 163, 180 eller 240 hästar eller en större dieselsexa på 3,0 liter med 300 hästar. För den som hellre kör på bensin finns en tvåliters fyra på 250 hästar eller en treliters V6:a med 380 hästar. Den sistnämnda ska dock endast säljas i USA. Om värstingen XFR-S Sportbrake med sina 550 hästar kommer att få en uppföljare är oklart för tillfället. På insidan ska det finnas ett luftreningssystem som hindrar luftföroreningar från att ta sig in. I mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem med en skärm som mäter tio tum, ett ljudsystem från Meridian och möjligheten till att sätta upp en Wi-Fi hot spot. Det finns även ett armband som kopplas till bilen som ersätter den konventionella nyckeln. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms, lane assist, adaptiv farthållare, döda-vinkeln-varnare, 360-kamera och teknik så att bilen kan parkera själv. Tack vare 5,1 centimeter längre hjulbas har de i baksätet fått lite mer utrymme att leva på. Med ryggen uppfälld går det in 565 liter där bak, fäller man sväljer utrymmet upp till 1 700 liter. Orderböckerna har öppnat och i Storbritannien börjar priserna på 34 910 pund och för den slanten får man en 2.0d med manuell växellåda och Prestige-utrustning. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Ett första smakprov på nya Jaguar XF Sportbrake
Dyker upp i sommar

I september förra året fick vi reda på att Jaguar hade en kombiversion, eller Sportbrake som de kallar den, av nya XF på gång. Nu får vi en första teaser på den produktionsfärdiga bilen som kommer att avtäckas till sommaren. Jaguar är officiell bilpartner för Wimbledonmästerskapen 2017 och därför har man även på Wimbledons ikoniska centercourt målat upp bilens siluett. Designchefen Ian Callum säger så här om den nya bilen: "Med XF Sportbrake har vi skapat en silhuett som sveper bakåt, nästan in i horisonten, och verkligen ger bilen en känsla av fart och sportighet. Den kommer att tillföra funktionalitet på nya nivåer utan att offra den dynamiska design och de smidiga köregenskaper som våra kunder förväntar sig." Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2016

Jaguar slutar med kombi-modeller
Satsar på suvar istället

Jaguars designchef Ian Callum berättar att tillverkaren inte kommer att presentera några fler kombi-modeller. Marknaden för dessa (förutom i Sverige) dalar och det är också ett svårt segment att befinna sig i. Jaguar har tidigare sålt en kombi av X-Type och XF, men den senare fick inte följa med när nya XF presenterades förra året. Istället kommer britten att fokusera på sin senaste nyhet - suven F-Pace. En mindre version av denna skulle även kunna komma i framtiden. Tumnagel
18.7°
+
Bobby Green
0
2015
2012

Jaguar designar båt som passar till nya XF Sportbrake
Dock bara ett koncept som aldrig kommer att bli verklighet

En härlig racerbåt att dra efter sin nya Jaguar XF känns väl helt rätt? Det tror Jaguar i alla fall som har tagit fram en konceptbåt som ska passa bra ihop med bilen. Ian Callum som är ansvarig för designen hos Jaguar säger så här: "We recognise that both our existing and future customers enjoy diverse and active lifestyles. With the launch of the new Jaguar XF Sportbrake, we had an opportunity to create a vision of how our design philosophy might be applied to an alternative product, in which speed and beauty are also priorities." Båten är framtagen i samarbete med "Ivan Erdevicki Naval Architecture & Yacht Design" och "Seventy Seven Design". Den mäter 6.1 meter på längden och är byggd i glasfiber och har ett däck i teak. På däcket sitter även en fet fena i kolfiber. Jaguar har inga planer på att någonsin serieproducera båten, vilket kanske känns rätt tråkigt för helt tokig såg den väl inte ut? Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0
2011

Jaguar C-X16 är XK:s lillebror
Konceptet visas upp i Frankfurt

Till Frankfurt-mässan kommer Jaguar att ta med sig ett koncept som visar en mindre modell än dagens XK, och den är som koncept döpt till C-X16. Jaguar avslöjar inte mycket, men bjuder på den här skissen för att visa hur bilen kommer att se ut. Som vi kan se på bilden blir det en betydligt mindre och kortare bil, endast avsedd för två personer. Bilen är här i coupé-utförande, men kommer även att erbjudas som cabriolet. Bakom designen ligger Ian Callum, som tidigare bland annat ritat Aston Martin DB7 och Vanquish, så det är därför kanske inte så konstigt att det här konceptet har drag från just det märket. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Jaguar bekräftar XFR kombi
Kommer förhoppningsvis inom två år

Jaguar bekräftar nu att en kombi av modellen XFR kommer. Bilen kommer att baseras på vanliga XF Sport Break och kommer att ha samma motor som XFR Sedan. Hjärtat blir alltså en 5-liters V8:a med kompressor och 510 hästar. Huvudkonkurrenterna är helt klart tyskarna, där Mercedes har sin E63 AMG kombi och Audi och BMW snart (förhoppningsvis) båda två kommer att lansera dels S6 Avant och M5 kombi. XFR kombi kommer inte att bli rymligast i klassen berättar Ian Callum som är chefsdesigner på Jaguar. Istället kommer dess utseende att vara det som kommer sälja. I mina ögon är alla effektkombis från tyskarna helt okej att se på och de sväljer fortfarande mycket bagage, så vi får hoppas att Jaguars bil blir något alldeles extra. Förhoppningsvis dyker den upp inom två år. På bilden ser vi XFR Sedan. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2009

Världens vackraste bil?
Citroën DS - eller?

Brittiska Classic & Sports Car har sammanställt vad 20 utvalda personer tycker är världens vackraste bil och totalvinnare blev oväntat nog Citroën DS! Allt från Ferrari 275GTB och Jaguar XK120 till Ford GT40, Lamborghini Miura och Mercedes 300SL nominerades men fransosen kammade hem segern. Extra kul blir det när man ser till vilka som röstat. Giorgetto Giugiaro (utsågs till Car Designer of the Century 1999), Ian Callum (nuvarande designchef för Jaguar), Peter Stevens och Gordon Murray (bakom McLaren F1), John Heffernan (skapade Aston Martin Vantage), Leonardo Fioravanti (Ferrari Daytona, Dino etc.) och Marcello Gandini (Lancia Stratos, Lamborghini Countach) är bara ett axplock. Så, expertrösterna till trots, jag tycker vi gör raka motsatsen till sommarens fulast ever-omröstning (där Fiat Multipla vann) och tar fram våra kandidater. Resultatet: 1. Citroën DS 2. Jaguar XK120 2. Ferrari 275GTB 4. Cord 810/812 4. Ferrari 250GT Lusso 4. Ferrari 250GT SWB 4. Jaguar E-Type 4. Lamborghini Miura 4. Lotus Elan 4. Lotus Elite (1957) Tumnagel
36.4°
+
Erik Svensson
0
2007

Officiellt: Jaguar C-XF
C-XF-konceptet är början på en ny era för Jaguar

Konceptet C-XF är början på en ny era för Jaguar, det klassiska Jaguarformspråket ska moderniseras under chefdesigner Ian Callum. Först ut blir nya S-Type som därefter kommer att följas av en ny XJ. Den här sportsedanen med coupélinjer är en första indikation på hur de modellerna kommer att se ut. Fronten har fått en helt ny kraftigt markerad grill i svart krom, de klassiska runda lysena har blivit ersatta av aggressivare "kattögon". Linjen från fronten sträcker sig förbi hela vägen bak till de bakre hjulhusen, och är ett av de få retrodragen som finns kvar från gamla Jaguarcoupéer. Sportigheten ska framhävas än mer med den lågt sluttande taklinjen, den svällande huven och de vita gälarna bakom framhjulen. 21-tummarna med specialdäck från Pirelli får runda av exteriören. Om den traditionelle Jaguarköparen får en chock när han ser bilen från utsidan är den inget mot den chock som väntar på insidan. Borta är alla spår av mjukt stoppat läder av högsta kvalité och ljustädelträ. Istället är det en blandning av borstad aluminium, kolfibermönstrat läder och faktiskt trädekor i dörrsidorna och kardantunneln. Stolarna är klädda i läder och helt utan sömmar. Även tekniken i C-XF ska andas "next generation". Det mest spektakulära vid första anblick är startknappen som har en juvelliknande form och pulserar likt ett hjärta för att bilen "hjärtslag". I taket finns en elektro-luminescent panel som belyser innertaket med ett dämpat blått ljus för att ge en känsla av skön stämning samt rymd. C-XF är även utrustad med JaguarSense. Det är sensorer som sitter i dörrsidorna och reagerar vid beröring. I det här fallet har man använt tekniken till att skjuta fram de dolda dörrhandtagen, men man kan säkert göra en hel del skoj med tekniken. Under huven hittar vi en kompressormatad (vad annars?) V8 på 410 hk och 500 Nm. En 6-stegad automatlåda, som kan styras med paddlar bakom den 1-ekrade ratten, för över kraften till drivhjulen. En annan teknisk inovation med som används för första gången någonstans är Wire in Composite (WIC). Utvecklat av Beru F1 Systems så innesluter och skyddar WIC allt kablage i måttanpassade höljen av kolfiber. På så sätt förbättras också driftsäkerheten. Dessutom spar systemet vikt och gör att det ser snyggt ut i motorrummet. Det kommer bli ett par intressanta Jaguar-år framöver. Det är lite "do-or-die" för företaget som haft stora ekonomiska problem så länge vi kan minnas. Frågan är hur mycket inspiration de olika Ford-företagen snor från varandra? Jag tycker att bilen känns väldigt "Ford", och C-XF, nya Mondeo och XC60 känns alla på ett eller annat sätt stöpta i en snarlik form. Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0