LIVE 19:50 NASA hälsar på hos en asteroid! LIVE 02:00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

Apple börjar samarbeta med Imagination Technologies igen
Företaget som Apple sa hejdå till 2017

Apple har börjat samarbeta med det brittiska företaget Imagination Technologies igen uppger företaget i ett pressmeddelande. Imagination har tidigare licensierat ut teknik för grafik-kretsar till iPhone, iPads och Apple Watch till Apple men våren 2017 så meddelade Apple att man skulle avsluta samarbetet. Anledningen till att Apple dumpade Imagination 2017 var för att man ville minska sitt beroende av tredjepartsleverantörer och istället utveckla sina egna grafikkretsar. När Apple avslutade samarbetet med Imagination föll företagets värde med 70 procent på bara en dag. Företaget uppgav dock redan då att man hade svårt att se hur Apple skulle kunna utveckla egna grafikkretsar utan att licensiera teknik från företaget. Detta verkar dock Apple ha klarat helt utmärkt då man senare släppte iPhone 8 och iPhone X med det egenutvecklade A11 Bionic-chippet, ett chip vars GPU då var 30 procent snabbare än dess föregångare enligt Apple. Hur det nya samarbetet mellan Apple och Imagination kommer att se ut är än så länge oklart och Imagination skriver bara: "Imagination Technologies (“Imagination”) announces that it has replaced the multi-year, multi-use license agreement with Apple, first announced on February 6, 2014, with a new multi-year license agreement under which Apple has access to a wider range of Imagination’s intellectual property in exchange for license fees." Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018
2017

Rykte Apple kan sluta använda chip från Dialog Semiconductor
Gör ett eget batterihanterings-chip?

Det ryktas att Apple arbetar på att ta fram ett nytt chip som ska ta hand om batterihanteringen i iPhones och detta skulle i så fall kunna drabba det tyska företaget Dialog Semiconductor som idag förser Apple med sådana chip. Det här ryktet fick Dialog Semiconductors aktie att falla med hela 36% idag vilket antagligen förklaras bäst med att Apple stod för över 70% av företagets försäljning förra året. Enligt den tyska banken Bankhaus Lampe har Apple redan anställt runt 80 personer, både i USA och i Tyskland, som ska arbeta på att ta fram ett batterihanterings-chip. Samma källa uppger även att Apple försöker rekrytera anställda från Dialog Semiconductor. Förra veckan blev det även känt att Apple håller på att ta fram ett eget grafik-chip till iPhone. Det fick den nuvarande leverantören Imagination Technologies aktie att rasa med över 60% på en dag som syns i den inbäddade tweeten nedan. Jag antar att Apple som vanligt gör de här sakerna för att det känns bättre att ha full kontroll på hela produktionskedjan. Sen kanske Apple även tror att man kan göra det bättre än sina nuvarande leverantörer. Det är väl heller inte helt omöjligt att Apple köper upp sina nuvarande leverantörer när värdet på företagen minskar så dramatiskt när de tappar Apple som kund. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple dumpar Imagination Technologies chipteknologi
Ska istället skapa något oberoende och eget

Imagination Technologies har sagt att Apple kommer sluta använda det brittiska företagets chipteknologi vilket innebär att de skulle förlora sin största kund. De säger nämligen att Apple meddelat att de inom 1,5-2 år kommer sluta använda Imagination Technologies teknologi och immateriella rättigheter. Detta för att Apple ska ha en egen oberoende grafikdesignlösning för att få full kontroll på sina produkter och för att minska sitt beroende av andras teknologi. Imagination Technologies grejer används för grafikprocessorn i Apples enheter som iPad, iPhone och Apple Watch. Imagination Technologies har dock begärt att Apple bevisar att teknologin som Apple kommer använda istället inte bryter mot deras patent eller immateriella rättigheter. Inte helt oväntat så dök Imagination Technologies aktie med 70 procent på Londonbörsen efter beskedet. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0
2016
2015

Nintendo verkar vara i full gång med sin nästa konsol
Har de kommit längre än väntat?

Det är nog inte så förvånande att planeringen inför nästa konsol påbörjas ganska snart efter att en ny version har släppts. Det tar ändå ett tag att ta fram en helt ny produkt, speciellt om man som Nintendo försöker att vara väldigt innovativa med sina nya alster. Redan i höstas pratades det också om att just Nintendo antagligen var i full färd med att utveckla en uppföljare till Wii U. Konsolen är trots allt två år gammal. Men det verkar som om de kanske kommit längre än vad många tror. Eurogamer skriver nämligen att samtal ska ha inletts med samarbetspartners redan för ett och ett halvt år sedan. Bland annat ska AMD och Imagination Technologies ha nämnts. Nu innebär inte det här att en ny konsol kommer att släppas nästa år, men det finns också en annan intressant aspekt att fundera och spekulera kring. Kommer Nintendo att satsa på både stationära och bärbara konsoler i framtiden? Idag har enheterna för utveckling slagits ihop vilket indikerar på att arbetet antingen går mot det mer mobila eller att bättre integration mellan de olika enheterna ligger i fokus. Tumnagel
49.0°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Imagination Technologies avslöjar världens minsta mobila GPU
Kommer passa till bland annat wearables och IoT

Imagination Technologies har tillkännagett världens minsta mobila GPU, PowerVR GX5300, som tillverkas med en 28 nm-process och endast tar upp en yta av 0,55 kvadratmillimeter. Den nya GPUn kommer vara klockad till 250 MHz och det sägs att den ska klara av vardagliga operationer utan problem. GPUn är fullt kompatibel med OpenGL ES 2.0 med PVRTC texture compression teknologi och har förstås stort fokus på låg strömförbrukning, även om det inte nämns några siffror. Imagination Technologies säger att GX5300 kommer sätta en ny standard för effektiva mobila GPU:er och kommer bli ett populärt val i budgetsegmentet för smartphones men även för wearables och Internet of Things-segmentet. Tumnagel
42.2°
+
Samuel Paulsson
0

Allwinner tillkännager UltraOcta A80
Egen variant på åttakärnig big.LITTLE

Det har varit en del snack om åttakärniga SoCs den senaste tiden och företag som Samsung, MediaTek, Huawei och även Qualcomm är nu med i leken. Det finns dock en uppstickare som varit populär i budgettablets, nämligen Kinas Allwinner, som också vill ta sig in med ett eget åttakärnigt SoC. Allwinner planerar ett chip som de kallar för UltraOcta A80 som precis som de flesta andra varianter baserar sig på ARMs big.LITTLE-konfiguration. Det betyder att det kommer ha fyra stycken Cortex-A15 och fyra stycken Cortex-A7 kärnor. Chipet har också en grafikkärna i form av Imagination Technologies 64-kärniga PowerVR G6230 GPU. Den ska ge upp till dubbel grafikprestanda jämfört med Allwinners tidigare toppmodell, A31. UltraOcta A80 ska finnas tillgängligt inom de kommande månaderna. Tumnagel
39.9°
+
Samuel Paulsson
0

Nvidia lyckas inte licensiera ut Kepler
Hävdar dock att de är i samtal

Under mitten på förra året så hade Nvidia planer på att licensiera ut sin grafikteknologi baserad på Kepler-arkitekturen till andra chiptillverkare i ett försök att dra in mer pengar och sprida sig till fler marknader och enheter än vad företaget själva kan klara av. Det verkar dock inte gått så bra med den idén då Nvidia inte fått ett enda företag att licensiera sin GPU. Nvidia har tidigare haft vissa produktlinjer designade för specifika applikationer men det framträder i nuläget så många olika typer av produkter så att fabrikslösa företag inte kan designa konkurrenskraftiga chip för varje kategori. För att kunna adressera detta så tänkte Nvidia försöka sig på samma marknadsmodell som till exempel ARM eller Imagination Technologies har och låta andra företag licensiera IP. Kepler är den arkitektur som legat till grund för den nuvarande generationen av GeForce, Quadro och Tesla-grafikkort och återfinns även i den kommande generationen av Tegra K1 SoCs som går under kodnamnet Logan. De som licensierar från Nvidia skulle få tillgång till allt som behövs för att integrera Kepler i sina produkter. Självklart avslöjas ingenting om priserna för licensiering så det är ju omöjligt att jämföra med ARM, ImgTec och andra. Nvidia säger dock att de för samtal med potentiella kunder. Det ska dock sägas att integration av IP i en produkt tar tid även om företag som ARM gör allt för att få ner den tiden. Tumnagel
36.5°
+
Samuel Paulsson
0

Imagination Technologies visade ray tracing under CES
Hoppas på realtidsrendering inom några år

Då och då talas det om Ray Tracing och vilka framsteg som görs på området. Imagination Technologies visade upp en del under CES tidigare under månaden med "PowerVR Ray Tracing". Intel är inte så imponerade av ray tracing längre men AMD och Nvidia är däremot lite försiktiga när de uttalar sig i frågan och nämner det som en möjlighet bland flera inom framtida spel. Efter att Intel la ner Larrabee och la fokus på annat så har det inte funnits någon uppenbar flaggbärare inom fältet som tillverkar sina egna GPU:er. Nu verkar det dock som att en av de större, som förser produkter som iPhone och iPad med grafik, tänker ta sig an ray tracing. Det gör Imagination Technologies till en sån grad att de vill göra ray tracing till en praktisk möjlighet i realtid. I ena bilden kan vi se det demo som visades upp under CES med ett flygplan som omges av komplex vegetation som renderades nästan i realtid på en testprocessor sittandes i en PC. När kameran flyttades så ritades en ny bild upp på ungefär en sekund, något som får räknas vara ganska snabbt när det gäller ray tracing. Den andra bilden visar kortet som används för renderingen och sitter alltså på ett chip som företaget själva utvecklat för att snabba upp ray tracing. Prestandan är ännu inte i närheten av vad en slutgiltig produkt kan ge men Imagination Technologies säger att ray tracing i 1080p med 60 fps inom några år. Logik för ray tracing verkar även finnas med i existerande PowerVR-grafikkärnor. Imagination technologies har också skapat ett OpenRL API och släppt ett nedladdningsbart SDK så att man kan skapa applikationer som använder ray tracing. Tumnagel
41.4°
+
Samuel Paulsson
0
2013

OpenCL 2.0-specifikationer klara
Tillkännagavs i måndags

Khronos Group tillkännagav i måndags att den slutgiltiga specifikationen för OpenCL 2.0 nu är klar. OpenCL ger nu stöd för många fler algoritmer och programmeringsmönster så att det lättare kan accelereras med förbättrad prestanda. Många ledande högteknologiska företag, inklusive Adobe, AMD, Imagination Technologies och Vivante har tillkännagett stöd för OpenCL 2.0. Uppdateringar och tillägg i Open CL 2.0 beskrivs i listan nedan: Shared Virtual Memory: host and device kernels can directly share complex, pointer-containing data structures such as trees and linked lists, providing significant programming flexibility and eliminating costly data transfers between host and devices. Nested Parallelism: device kernels can enqueue kernels to the same device with no host interaction, enabling flexible work scheduling paradigms and avoiding the need to transfer execution control and data between the device and host, often significantly offloading host processor bottlenecks. Generic Address Space: functions can be written without specifying a named address space for arguments, especially useful for those arguments that are declared to be a pointer to a type, eliminating the need for multiple functions to be written for each named address space used in an application. Images: improved image support including sRGB images and 3D image writes, the ability for kernels to read from and write to the same image, and the creation of OpenCL images from a mip-mapped or a multi-sampled OpenGL® texture for improved OpenGL interop. C11 Atomics: a subset of C11 atomics and synchronization operations to enable assignments in one work-item to be visible to other work-items in a work-group, across work-groups executing on a device or for sharing data between the OpenCL device and host. Pipes are memory objects that store data organized as a FIFO and OpenCL 2.0 provides built-in functions for kernels to read from or write to a pipe, providing straightforward programming of pipe data structures that can be highly optimized by OpenCL implementers. Android Installable Client Driver Extension: enables OpenCL implementations to be discovered and loaded as a shared object on Android systems. Tumnagel
41.3°
+
Samuel Paulsson
0

MIPS ska återta 25 % av CPU IP-marknaden inom fem år
Imagination Technologies känner sig väl förbereda

MIPS-processorerna introducerades fyra år innan ARM och stod för omkring 30 % av alla RISC-processorer som producerades under sena nittiotalet men i dagsläget har de förlorat större delen av sina marknadsandelar. Detta beror mest på att MIPS Technologies inte haft en stark plan för framtiden men nu tänker den nya ägaren av arkitekturen, Imagination Technologies, leverera bättre erbjudanden och de tänker återta 25 % ac CPU IP-marknaden inom 5 år. Efter sju månader sedan MIPS Technologies fick en ny ägare så har de nu avslöjat en plan för framtiden och satt upp nya mål. Företaget introducerade nyligen också "Warrior", en ny mikroprocessorarkitektur som utlovar "best-in-class performance and efficiency" i både 32-bit och 64-bit lägen. Givet Imagination Technologies ambitioner så kan det betyda att de kommer ta tillbaks en del marknadsandelar från ARM. Det är dock inte allt som hänger på företaget själva, eller nya MIPS-baserade teknologier. För att bli ett val för smartphones och tablets så måste de även försäkra sig om att få maximalt stöd på mjukvarusidan för MIPS-arkitekturen. Det primära målet är att få stöd från Googles operativsystem, Android. I nuläget ger Google stöd åt MIPS-arkitekturen men Android NDK, native development kit, som låter utvecklare koda i språk som C och C++ har tydligen fått en del appar att köras bra på en plattform men inte så bra på andra. Imagination Technologies hävdar dock att de är väl förbereda på att hantera det problemet. Tumnagel
37.7°
+
Samuel Paulsson
0

Imagination Technologies introducerar MIPS series 5 processorer
Går under kodnamnet Warrior

Imagination Technologies, en utvecklare av lågströmsprocessorer, avslöjade under veckan detaljer omkring nästa generation series 5 general-purpose processing cores kallad Warrior. MIPS Series 5 CPUs kommer ha kärnor baserade på MIPS32 och MIPS64 arkitekturerna med en fokus på bra prestanda i alla segment. Imagination har också designat multi-layered säkerhetsteknologi för MIPS series 5 "Warrior" processorkärnorna som skapar ett skalbart, trusted execution miljö för säkra mobila och embedded system. Vissa "Warrior"-processorer kommer utrustas med MIPS SIMD Architacture (MSA), som är designat att accelerera beräkningsintensiva applikationer med stöd för generic compiler för högnivåspråk och API:er som C och OpenCL. Genom att lägga till en programmerbar SIMD-lösning genom mjukvara så kan MIPS series 5-processorerna ge flexibilitet för att hantera multimedia codecs och funktioner utan att de behöver dedikerad DSP-hårdvara. De nya processorerna itroducerar också virtualiseringsteknologier i både hårdvaran och mjukvaran. Det gäller inte bara de baserade på MIPS32-arkitekturen utan även de högpresterande varianterna baserade på MIPS64-arkitekturen. Tumnagel
37.7°
+
Samuel Paulsson
0

AMD tänker inte licensiera ut sin grafikteknologi
Följer inte efter i Nvidias fotspår

Under förra veckan fick vi reda på att Nvidia ska börja licensiera ut sin GPU-teknologi från och med Kepler så att tredjepartstillverkare kan integrera dem i sina SoCs. Då kanske en del börjar tänka i banorna att AMD kommer följa efter sin konkurrent men enligt en rapport är det inte så troligt, även om licensiering inte är något nytt för AMD. För Nvidia är det ett sätt att konkurrera med ARM och Imagination Technologies genom att licensiera ut företagets GPU-teknologi. AMD vill också göra sin arkitektur populär på marknaden men företaget har inga planer på att licensiera ut GCN-arkitekturen eller några andra kärnarkitekturer i nuläget. Skillnaden mellan AMDs och Nvidias företagsmodell är ganska självklar. Om Nvidia tillåter tredjepartstillverkare att integrera företagets grafikarkitektur i en stor mängd applikationersprocessorer så står det klart att AMD själva vill designa datorchip med tredjeparts IP för olika marknadssegment. Nvidias modell gör att företagets teknik kan finnas i ett oändligt antal av enheter medan AMDs modell är begränsad till företagets förmåga att designa egna chip vilket begränsar marknaden till flera stora kontraktsjobb per år. Även om AMD idag fokuserar på att tillverka egna chip så har ATI Technologies (nu AMDs grafikenhet) tidigare licensierat grafikkärnor till bland annat Microsoft och Nintendo som använde dem i Xbox 360 och Wii. Det ska dock sägas att AMD inte stängt dörren till en möjlighet för licenseringsavtal, i alla fall inte officiellt. Tumnagel
37.5°
+
Samuel Paulsson
0

Samsungs Galaxy Tab 3 10,1" får Atom-processor
Kör fortfarande Android

Samsung har beslutat sig för att inte använda sitt eget SoC i den kommande modellen av Galaxy Tab 3 med 10,1"-skärm utan kommer köra med ett SoC från Intel istället. Detta avslöjas i specifikationer som kommer från en utvecklare av benchmarks. Anledningen till varför Samsung väljer Intels SoC över sitt eget är oklar men det verkar som att Intel lyckats skapa ett SoC som inte drar mycket ström. Samsung Galaxy Tab 3 modell GT-P5210 kommer basera sig på Intels Atom Clover Trail SoC som är ett dualcore-chip med Hyper-Threading och Imagination Technologies PowerVR SGX 544MP GPU. Information kommer från ett inlägg i GLBenchmarks databas, en populär mjukvara för att testa smartphones och tablets. Den maximala klockfrekvensen för Atom-processorn kommer vara 1600 MHz och prestandan borde därmed vara rätt hyfsad i applikationer som kräver en x86-processor med två kärnor och fyra trådar. Galaxy Tab 3s 10,1"-skärm kommer ha en upplösning av 1280x800 pixlar och kommer köra Googles Android 4.2.2 "Jelly Bean", trots att processorn är en Atom x86-processor. Tumnagel
38.2°
+
Samuel Paulsson
0
2012

Imagination Technologies lanserar ny PowerVR-grafik
G6230 och G6430

När man hör orden högpresterande grafik så tänker man i första hand på företagen Nvidia och AMD med sina respektive grafikkortserier GeForce och Raden HD. En annan tillverkare av grafik är Imagination Technologies som utvecklar PowerVR och de ha nu tagit fram en ny grafikkärna som är lika kraftfull som dagens mainstream-grafikkort. Imagination Technologies lanserade nyligen två nya varianter av sin Series6 "Rouge" GPU som ge tillverkare fler möjligheter att öka grafikprestandan i nästa generations mobila enheter och TV-apparater. PowerVR G6230 och G6430 skiljer sig från de andra tidigare Series6-kärnorna på en front, de är större vilket i sin tur betyder att de har bättre prestanda. Just nu är det inte klart exakt hur mycket prestanda de kan leverera men när det gäller Rouge-arkitekturen så handlar allt om skalbarhet. Det betyder att Imagination Technologies helt enkelt kan lägga till nya beräkningskluster för att öka frame rates, men det ökar ju också strömförbrukningen. Imagination Technologies säger även att de kommer avtäcka fler kärnor som kommer göra det möjligt att öka grafikprestandan ännu mer. Tumnagel
38.6°
+
Samuel Paulsson
0

AMD påbörjar samarbete med ARM
Ska föra HSA-plattformen framåt

För ett tag sedan tillkännagav AMD något som de kallade för HSA, en förkortning som står för Heterogeneous Systems Architecture och det innebär en utvecklingsplattform för datorchip med integrerad CPU, GPU och delat minnet, vilket är precis det vi återfinner i företagets APU:er. Under veckan så har AMD nu gått ihop med ARM, Imagination Technologies, MediaTek samt Texas Instruments för att skapa HSA Foundation vilket är en ideell organisation som ska arbeta med utvecklingen av HSA. Enligt AMD så kommer HSA Foundation att ta fram utvecklingsverktyg, bibliotek och operating-system runtimes för användning på marknaden. De kommer också att ha en del träningsprogram akademiska utbildningar för att framhäva HSA-arkitekturen. Att ARM nu hoppar med i samarbetet är ett stort steg för plattformen. Jem Davies sade att HSA passar ARM väldigt bra då de tror, precis som AMD, att integration mellan CPU och GPU är framtiden. Tumnagel
38.5°
+
Samuel Paulsson
0
2010

Intel lanserar sin första riktigt mobila plattform
Dissar Microsoft och Symbian, Apple framtida kandidat

Intel lanserade igår sin första plattform speciellt inriktad på mobiltelefoner och tablets, plattformen går som bekant under namnet Moorestown. I och med denna lansering finns nu Moorestown till salu för tillverkare, enheter innehållande dessa chip kommer dyka upp under andra halvan i år och då först och främst köra Intels och Nokias kärleksbarn MeeGo, samt Android för x86- plattformen. Intel Moorestown erbjuder upp till dubbelt så bra grafikprestanda mot vad som går att hitta idag. Det rör sig om samma grafik-chip som sitter i exempelvis iPhone 3GS, men med dubblerad klockfrekvens. GPUn kallas för GMA 600 men är alltså egentligen en PowerVR SGX 535 från Imagination Technologies, skälet till att de kunnat höja klockfrekvensen med 100% är att de använt sig av en mindre tillverkningsteknik på 45nm (istället för 130nm på exempelvis GMA 500). Både grafikchip och processor är tillverkade på en 45nm process, det är dock inte samma process som Intels större chip är tillverkade i utan här är strömspar i fokus, transistorerna i Moorestown läcker 60% mindre ström än i dagens Core i7-processorer, baksidan är att chipen inte kan nå samma höjder av klockfrekvens och får nöja sig med frekvenser mellan 1.2 - 1.9 GHz. Processorn, Atom z600, är i dagsläget kung när det gäller prestanda, i vissa fall är den flera gånger snabbare än ARMs Scorpion som återfinns i Snapdragon-plattformen. ARM kommer senare i år ut med en ny dubbelkärnig värsting, Cortex A9, men även den beräknas få pisk av z600 enligt Intels presentationspapper. Atom z600 är som namnet antyder i grund och botten en Intel Atom-processor men med fokus på att dra så lite ström som möjligt. Detta har Intel lyckats dra av med briljans till viss del, hela plattformen drar mellan 20-24 mW i "standbyläge" och straxt över 1W vid full belastning, detta är lite mindre än vad dagens telefoner innehållande "Snapdragon" drar. En telefon innehållande Moorestown kan förväntas ha en standbytid på upp till 10 dygn, 50 timmar ljud-uppspelning(!), 5 timmars uppspelning av 1080p-film (~20Mbit/s) och 5-8 timmar taltid för 2G respektive 3G med ett 1500mAh-batteri. Inte illa, men ni kanske la märke till att jag skrev "Detta har Intel lyckats dra av med briljans till viss del"... Tumnagel
38.1°
+
Kristoffer Ågren
0