m

Horacio Pagani visar Imola och Huayra Roadster BC
Det blev ju inget i Genève

Pagani hade ju tänkt att ställa ut Huayra Roadster BC och Imola på mässan i Genève men det blev ju inget med det tyvärr. Därför har man istället gjort denna video där grundaren Horacio Pagani visar upp bilarna. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Pagani hyllar Imola-banan med ny specialversion
Den här Huayran blir din för fem miljoner euro

Pagani har släppt ytterligare en specialversion av modellen Huayra och den här kallar man för Imola. Namnet syftar som ni säkert förstår till den världsberömda Imola-banan som finns i Italien. Man har krämat ur ännu mer effekt ur den dubbelturbomatade V12:an på 6,0 liter och här ger den 827 hästar och 1100 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till bakhjulen via en sjustegad Xtrac-låda. Annat nytt är jättevinge på bakluckan, annan diffusor bak, takscoop och ny ännu mer aerodynamisk front. Bilen har även bantat lite, bland annat genom ny färgteknik som sparar fem kilo, och vågen stannar därför på 1246 kilo torr. Pagani kommer att ta med sig bilen till Genève nästa månad. Endast fem stycken kommer att byggas och varje kostar fem miljoner euro. Inte helt oväntat är alla redan sålda. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
2019

Pagani har byggt ytterligare en specialare av Huayra
Imola tillverkas endast i fem stycken exemplar

Pagani gillar att bygga specialversioner av sina modeller. Nu har man tagit fram en ny Huayra som är den mest extrema hittills. Den kallas för Imola och kommer endast att tillverkas i fem stycken exemplar. Specialaren är framtagen för Oleg Egorov som är grundare av tuning- och stylingfirman TopCar Design. Det ryktades tidigare om att bilen skulle döpas till Dragon men så blev det alltså inte. Karossen är i synlig kolfiber med orangea detaljer överallt. Kjolpaketet runt om är aggressivare än tidigare och lite inspiration har hämtats från syskonet Zonda 760 när det kommer till det större takscoopet, monstervingen där bak och "hajfenan" som kopplar ihop dessa. Om man har gjort något med drivlinan är oklart just nu, men troligtvis ger den dubbelturbomatade V12:an mer än de 745 hästarna som Huayra BC bjuder på. Vad Oleg har fått betala för sin bil vet vi inte, men det kanske är bäst så. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Hillclimb-preppad Nissan GT-R med hyfsat mycket vingar
Downforce, I am your father

Om man vill att bilen ska ligga klistrad mot backen bör man se till att den har så mycket downforce som möjligt. Det har Franco Scribante Racing sannerligen gjort med sitt GT-R-bygge som det ska tävlas i hillclimb med. Att montera en vinge även i nosen är inget nytt men en såpass här stor har jag då inte sett tidigare. Förutom den finns det även en enorm på bakluckan för att hålla nere rumpan. Kan behövas när man släpper lös all kraft. Motorn har potential för 2200 hästar men för hillclimb kommer man "bara" att köra med omkring 1600 - på hjulen. Det räcker nog också rätt så bra. Bilen kommer att ha sin tävlingsdebut på Jaguar Simola Hillclimb i Sydafrika i maj. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2015
2012

Besöksgaraget GMC Sierra
Skön förstabil

Simon kör en GMC Sierra från 1988 med en 4.3-liters sexa under huven. Bilen köpte han förra sommaren innan körkortet togs i oktober. På schemat står en omlack och en snyggt lock till flaket innan våren är här. Vi frågade Simon följande frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Det var egentligen inte alls planerat, det är ju kanske inte en vanlig 18 års-bil. Hade som kriterier för min första bil att den skulle vara manuell och bakhjulsdriven och sen så skulle den ha ett vettigt baksäte, gärna en bil med fyra dörrar. Sen så lever jag ju med en studerandes plånbok så jag fick väl tänka lite smart och titta på bilar med inte alltför stor motor. Så jag fick nys på en BMW E30 325 som en bekant hade. Jag tänkte att det var en lagom dyr första bil som också skulle duga att ha på vintern och den var inte så fin att man inte vågade köra den. Men jag visste genom den förra ägaren att den hade lite problem, men när jag var och tittade på den så möttes jag av en ägare med huvudet under huven som svor över något nytt som gått sönder. Så då fick jag kalla fötter, men när jag ändå var hos honom så kunde jag inte låta bli att se att han hade den här stående på gården. Den klarade ju inte så många av kriterierna, men ja.. kärlek vid första ögonkastet tror jag att man kallar det! Det bästa är väl kanske uppmärksamheten och känslan av en stor och rejäl bil. Känslan när man trycker ner gasen rejält och den växlar ner -ljudet och trycket är annorlunda än någon bil jag kört. Skillnaden på 2 ton stål som drar iväg och en liten småbil på under 1 ton är ganska stor, även fastän den lilla kanske är piggare och snabbare! Men det är ingen bil man far och gasar runt med, utan den kommer till sin rätt i sakta mak inne i stan en skön sommardag! Realistiskt sett så är drömbilen en BMW E39 M5; en 01x27a i Imola röd eller Alpine vit. Första gången jag stötte på en så var jag fast och det har aldrig släppt. E39x27orna känns som de sista "naturliga" M5x27orna, innan de kom med automatlåda och V10x27a och blev för elektroniska och moderna för min smak. Och ljudet man kan få ur de åttor som finns i E39x27orna är fantastiskt! Mer orealistiskt sett så är drömbilen en Koenigsegg CCR eller CCXR; bilar som inte är så vanliga som t ex något italienskt när det kommer till sportbilar. Koenigsegg lagar bilar som är otroligt vackra och ingenjörsmässiga konstverk!" Tack för att du delade med dig Simon! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
2010

The Italian Job - ny film med Jeremy Clarkson
Smockfull med italienska skönheter - bland annat

Mr Clarkson släpper snart en ny DVD, The Italian Job och i samband med det rullar Top Gear ut första trailern av fyra. Varje måndag kommer det upp en ny på Top Gears hemsida och första visades alltså idag. Titeln skvallrar om vart bilarna han kör kommer ifrån. Och mycket riktigt är Pagani Zonda R, Ferrari 458 Italia och Lamborghini Gallardo Superleggera LP570-4 med i filmen, bland andra härliga åk som till exempel britten Ariel Atom V8. Genom hela filmen finns ett uppdrag, Jeremy måste komma i form för att få delta i ett touring car-race. Hans första någonsin. Och hur man för att komma i form om inte genom att avlägga några varv på Imola-banan? Förutom detta ingår en 45 minuter lång bakom scenen-dokumentär och Clarksons topp fem bilkrascher genom åren. Filmen släpps på dubbel-DVD och Blu-ray 40 dagar innan självaste julafton, den 15 november. Här kan du förhandsbeställa filmen. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0
2007

Tävling: Vinn en tur i nya BMW M3!
Och en heldag med prestanda-bilar på köpet

Tillsammans med GTboard.com så har vi nu möjligheten att lotta ut något som jag tror att många av er drömmer om just nu: en tur i nya BMW M3 på GTboards kommande event! Det här är det tredje eventet man håller. I det första körde man M5 och M6 mot Corvette C6 Z06, Porsche 993 Turbo R, Porsche 996 GT2, Porsche 997 Turbo Lamborghini Gallardo, Kleemann E55 AMG K4, Ferrari F430, Audi RS4 B7 och Ferrari F355 GTS. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0