10 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Influencio är en kryptovaluta för influencers Ska lanseras nästa månad Sedan bitcoin började öka i värde för några år sedan har det kommit ett gäng med kryptovalutor i dess kölvatten. Snart kommer det ytterligare en sådan vilken lanseras av svenska entreprenörer och ett gäng med influencers. Valutan kallas för influencio och är primärt tänkt att användas för ersättning till influencers. I ett pressmeddelande skriver grundaren Daniel Daboczy, som tidigare även grundat den svenska crowdfunding-plattformen FundedByMe, om Influencio: "The new cryptocurrency will lead to a smoother payment flow for influencers and marketers that engage influencers for exposure campaigns. Also, Influencio will introduce NFTs and DeFi to the ecosystem." Förutom Daniel Daboczy så står även entreprenören/influencern Danjal Kanani bakom Influencio. De har dessutom fått med sig ett gäng andra influencers inför lanseringen och dessa hittar ni i faktarutan samt på skärmdumpen här nedanför. Enligt Influencios webbplats så kommer lanseringen av Influencio ske 14 januari 2022. Tumnagel
1.2°
0
27 november öppnar äntligen gamingmeckat Space Vid Sergels Torg i Stockholm För två år sedan var jag och besökte byggarbetsplatsen för Space, men sedan kom corona och förstörde allt. Nu är ett öppningsdatum äntligen satt, 27 november slår man upp portarna. Space är ett nytt kulturcentrum som ska blanda gaming, musik och ”content creation” på sju våningar. Man kommer bland annat att ha hela 400 fullt utrustade gamingstationer och vill man ha bootcamps för sitt lag eller hålla privata event så finns det plats för det. Det kommer även att finnas en arena med plats för 650 personer där man kommer att ha esportturneringar, konserter, föreläsningar och konferenser. - Gamers och influencers är en del av våra största industrier och kreativa näringar. Nu skapar vi ett eget ”hus” på sju våningar, i hjärtat av Stockholm, där den digitala generationen kan få utlopp för sin kreativitet och sitt spelintresse, säger Per Sundin, vd Pophouse Entertainment som står bakom Space. Totalt kommer det att vara 7500 kvadratmeter med olika saker, några av våningar kommer att ha Space Community där entreprenörer, startups och liknande kan samsas. Caféer, barer och en restaurang kommer att finnas på de olika våningarna. På Space kommer även Avicii Experience att finnas. Biljetter till öppningen går att beställa nu på länken nedan, de är gratis. Tumnagel
45.4°
0
OnlyFans kommer inte att förbjuda porr på sin tjänst Backar från tidigare beslut OnlyFans backar nu från sitt beslut om att förbjuda porr på sin tjänst, en tjänst där användare kan betala för att se olika innehåll som skapats av de 1,5 miljoner användare som lägger ut innehåll på OnlyFans. I en tweet skriver OnlyFans om att man nu backar från sitt tidigare beslut: "Thank you to everyone for making your voices heard. We have secured assurances necessary to support our diverse creator community and have suspended the planned October 1 policy change. OnlyFans stands for inclusion and we will continue to provide a home for all creators." Anledningen till att OnlyFans planerade att förbjuda porr berodde på att flera banker stängt av företaget som driver tjänsten från att göra utbetalningar till sina användare. På Twitter skriver OnlyFans vidare att man inom kort kommer att återkomma till dem som skapar innehåll på tjänsten om hur saker och ting kommer att fungera framöver. Tumnagel
40.8°
0
OnlyFans förbjuder porr på sin tjänst Efter krav från betaltjänster OnlyFans, betaltjänsten som gjort sig känd för att låta sina användare visa bilder och filmer som inte sällan varit sexrelaterade, uppger nu att man kommer att förbjuda ren porr på sin tjänst. Man tros dock fortsatt komma tillåta lättklädda bilder och bilder där användarna är helt nakna. Anledningen till det porrförbudet på OnlyFans uppges vara att det är något som varit ett önskemål från de betaltjänster som hanterar betalningar på OnlyFans. I ett uttalande säger OnlyFans: "In order to ensure the long-term sustainability of the platform, and to continue to host an inclusive community of creators and fans, we must evolve our content guidelines." OnlyFans drog igång sin tjänst 2016 och säger sig ha över 1,5 miljoner skapare vilka man betalat ut över 5 miljarder dollar om året till. Totalt ska tjänsten ha runt 130 miljoner användare. Tumnagel
32.3°
0
YouTube har börjat testa en dricks-funktion Ge youtubers pengar via Super Thanks YouTube har börjat testa en ny funktion med vilken tittare kan donera pengar till youtubers som de tycker förtjänar det. Funktionen kallas för "Super Thanks" och ger användare möjlighet att ge 2, 5, 10 eller 50 dollar i en slags dricks till den eller de som skapat klippet användare tittar på. YouTube har sedan tidigare gett användare möjlighet att dricksa de som streamar live på plattformen men med Super Thanks blir det alltså möjligt att även dricksa dem som lägger upp förinspelat material på YouTube. YouTubes Super Thanks-funktion testas just nu på 68 marknader på både desktop och mobil. Tumnagel
31.9°
0
Norsk lag tvingar influencers att märka retuscherade bilder Låter vettigt Vice rapporterar att Norge har fått en ny vettig lag som tvingar landets influencers att märka bilder som har redigerats. Detta för att de ska sluta upp och sprida skeva kroppsnormer i sociala medier. Så precis som med reklaminlägg måste inlägg som innehåller retuscherade bilder märkas att de har blivit retuscherade om de publiceras till sociala nätverk. Lagen, som röstades igenom förra månaden, gäller dock endast sponsrade inlägg och inte bilder som skaparen inte fått betalt för. Tumnagel
75.5°
0
Ny app låter dig betala för att styra någon annans liv Rösta på vad influcencers och andra ska göra med NewNew Skulle du känna att du har lust och pengar att vara med och påverka vad andra personer ska ta för beslut så finns nu appen NewNew som kan hjälpa till med det. NewNew riktar sig framför allt till influencers och andra kända personer som kan ställa frågor till sina fans och följare om vad de ska göra. Följarna kan sedan rösta om detta genom att köpa röster som kostar 5 dollar styck. De som är med och röstar får även sedan se ett videoklipp när personen som ställde frågan verkställer det som beslutats. Pengarna som kommer in via omröstningen fördelas mellan personen som ställde frågan och NewNew. Har en frågeställare många som röstar i en fråga kan det med andra ord resultera i en rätt hygglig summa. Det går även att betala 20 dollar för att be någon genomföra en specifik uppgift men detta är, givetvis, upp till personen som tillfrågas om den vill göra det. Vill ni kolla in NewNew, och eventuellt även själva bli en av de som kan tjäna pengar på sina beslut, så hittas appen till iOS i App Store här. Tumnagel
0.4°
0
Vad skulle hända om alla levde som influencers? Hur skulle jorden må då? Visst vore det najs att leva som en influencer? Bara resa hela tiden, köra feta bilar och ta självisar. Men vad skulle hända med jorden om alla levde som influencers och med den livsstilen det verkar innebära? Det kokar AsapSCIENCE ned i följande klipp. Tumnagel
35.1°
0
En trailer för Fake Famous HBO-dokumentär om influencers Fake Famous är en kommande dokumentär där tre vanliga människor ingår i ett experiment för att se om de kan bli så kallade kända influencers med hjälp av en armé av falska följare. Fake Famous starts off with a casting call looking to find three charismatic people with eyes on being famous on social media. They land on an aspiring actress Dominique, fashion designer Chris, and real estate assistant Wylie, and as they’re each given thousands of fake followers each day, they begin to experience the whirlwind world of being a social media influencer. While it comes with the benefit of free stuff, it also comes with certain expectations, consequences, and perhaps a painful realization. Fake Famous har premiär på HBO Nordic den 3 februari. Tumnagel
38.6°
0
2020
JLC toppar Maktbarometern Anses vara mäktigast på sociala medier i Sverige Medieakademin har släppt sin årliga sammanställning över vilka som anses vara mäktigast sociala medie-Sverige och i år tillfaller den äran humortrion JLC. Årets makthavare i sociala medier utses utifrån hur stora influencers och andra är på de fyra sociala medie-plattformarna Facebook, Instagram, YouTube och Twitter. Det innebär att ju fler plattformar man finns på desto större chans är att det att få en högre placering på den totala Makthavar-listan. Förra årets etta Therese Lindgren halkar i år ner till andraplatsen på Makthavar-listan medan förra årets tvåa Jocke & Jonna i år får nöja sig med tredjeplatsen. Här ovanför hittas ett klipp från JLC:s YouTube-kanal. Tumnagel
12.1°
0
Nästa sida