LIVE 19:50 NASA hälsar på hos en asteroid! LIVE 02:00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

IKEA börjar köpa tillbaka grejer
Lanserar #BuyBackFriday

IKEA drar nu igång en kampanj som man kallar för #BuyBackFriday där man hoppas kunna köpa in tidigare sålda IKEA-möbler för att sedan sälja dessa igen. Tanken bakom kampanjen är att möblerna ska hitta ett nytt hem istället för att de tidigare ägarna slänger dem på soptippen. Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige, säger om kampanjen: "Vi erbjuder kunderna en mer hållbar lösning för möbler de inte längre behöver. Därmed tar IKEA ännu ett steg mot sitt mål att inspirera fler att leva ett mer hållbart liv inom planetens gränser, samtidigt som vi banar väg för att kunna ställa om från en linjär till en cirkulär affärsmodell." I samband med kampanjen lanserar IKEA ett nytt värderingsverktyg, se bild nedan, där kunden kan få en uppskattning vad de kan få för sina gamla IKEA-möbler. Den slutgiltiga värderingen av möblerna görs dock av IKEA:s personal på deras varuhus när man lämnar in möblerna. De kunder som säljer tillbaka sina möbler till IKEA får ett tillgodokort att använda på IKEA med vilket de kan köpa heminredning, mat eller olika service-tjänster från IKEA. Ni hittar IKEA:s nya värderingsverktyg och information om detta på länken här nedanför. Tumnagel
59.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

IKEA inleder ett samarbete med Spotify
Rhythm of Life är en spellista som ändras under dagen

De båda svenska kronjuvelerna IKEA och Spotify har inlett ett samarbete vilket har resulterat i en tjänst där Spotify-användare kan skapa en dynamisk spellista som ändras under dagen. Det hela kallas för "Rhythm of Life" och för att skapa en personlig dynamisk spellista får användaren först besvara lite frågor baserat på sitt tidigare lyssnande på Spotify. Därefter skapas en spellista med låtar som passar för morgonen, mitt på dagen, vid middagen eller på kvällen. Per Stolt, Marknadschef, IKEA Sverige, säger: "I vår vision att skapa en bättre vardag för de många människorna ligger så mycket mer än bara våra produkter. Tillsammans med Spotify kan vi nu hjälpa till att skapa flyt i vardagen såväl i hemmet som utanför. Våra heminredningslösningar kan hjälpa till att skapa balans i livet, precis som musik fungerar som en ventil och skapar både energi och återhämtning under en dag." Skulle du vilja skapa en egen dynamisk spellista så hoppa vidare på länken nedan. För att kunna skapa en spellista krävs att du har ett konto på Spotify. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cervera börjar köpa in och sälja vintageprylar
Återvinning ftw

Köksinrednings-kedjan Cervera kommer snart att dra igång en vintage-satsning där deras kunder kommer att kunna köpa och sälja begagnade serviser, köksredskap och andra grejer för köket, bordet eller hemmet. Det går inte att sälja grejer själv via Cerveras vintage-shop men däremot är Cervera intresserade av att köpa andras vintage-prylar för att sedan sälja sakerna i sin shop. Kunder som är intresserade av att sälja objekt till Cervera Vintage värderar sina produkter via Cerveras hemsida. När värderingen är gjord lämnas produkten in i valfri Cerverabutik över hela landet och kunden får betalt direkt vid inlämningen. Cerveras Vintage-shop drar igång 23 september men redan nu går det att spana in en del av grejerna som kommer att säljas där på länken här nedanför. Tumnagel
53.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Klassiska Rollercoaster Tycoon 3 på ingång till Switch och PC
Som komplett version

Är du sugen på att göra digitala avatarer glada med lite berg- och dalbanor? Då har vi goda nyheter då Rollercoaster Tycoon 3 Complete Edition kommer släppas till Switch och PC 24 september. Den nya versionen av spelet ger dig tillgång till grundspelet samt expansionerna Soaked och Wild, vilket ger dig tillgång till totalt 300 olika åkattraktioner av olika slag, 500 inredningstjofräser, 60 olika butiker, 20 djur och lite annat smått och gott. Spelare på PC kommer kunna lira den nya versionen med stöd för widescreenskärmar, vilket alltid är trevligt. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

T.50s - banversion av Gordon Murrays nya superbil
Går att köra upp och ner

För en månad sedan fick vi äntligen en ordentlig presentation av Gordon Murrays senaste projekt - superbilen T.50. En avskalad och ganska elegant skapelse där allt är förpackat för att vara så optimalt som möjligt. Nu visar man upp en skiss på T.50s som är en version för den som vill köra på banan. Som vi kan se har den fått ett ännu större takscoop och en rejäl ving-fena baktill. Det finns även en ny främre splitter, omdesignad diffusor baktill och en rejäl vinge på bakluckan. Alla aerodynamiska prylar man smackat på ska tillsammans generera mer än 1500 kilo i marktryck. Enligt Gordon Murray skulle man kunna köra med bilen upp och ner om hastigheten är 282 km/h. Som väntat har inredningen strippats på allt onödigt som exempelvis ac, infotainmentsystem, förvaringsutrymmen och andra bekvämligheter. Den här skippar även möjligheten för tre stycken personer att sitta i bilen. Föraren sitter fortfarande i mitten men det finns bara plats för en passagerare på vänster sida här. Totalt har man sparat in 94 kilo i vikt vilket gör att T.50s landar på 890 kilo. Den Cosworth-utvecklade icke-överladdade V12:an på 3,9 liter har uppdaterats ytterligare och fått omgjorda toppar, vassare kammar och högre kompression. Tillsammans med ett avgassystem som andas lite bättre är den nya effekten 730 hästar vilket är 67 fler än vanliga T.50 bjuder på. Till paketet kopplas en helt ny sexpetad växellåda med paddlar, inget manuellt alternativ här alltså. Bilen får smidda magnesium-fälgar klädda med Michelin Cup Sport 2-däck. Innanför dessa sitter keramiska bromsskivor från Brembo som har sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar 3,1 miljoner pund. Alla T.50 är redan sålda och fler än hälften av alla T.50s har redan sålts, så du får vara snabb om du vill vara med och leka. Tillverkningen ska dra igång i början av 2023. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Det här är Brabham BT62R
För finsmakaren som vill köra på gatan

Brabham bygger banracern BT62 och i början av året meddelade de att för 150.000 pund extra kunde de fixa till bilen så att du får köra den på gatan. Men det är fortfarande en ganska så hårdbarkad racerbil, och det kanske man inte vill köra runt med i det långa loppet. Det är där BT62R kommer in. Visst, det är fortfarande en mycket potent banracer, men man har mjukat upp den lite och gett den en mysigare inredning så att den ska bli lite enklare att leva med i vardagen. Här finns lyxigheter som ac, bekväma säten, ljudisolering, uppvärmd vindruta, centrallås och ett avgassystem som inte väcker grannarna i nästa kommun när du startar på morgonen. Man kan till och med få en stereoanläggning! Bilen har även fått sig en ny frontsplitter och diffusor bak som är lite mer gata än bana. Slicksen har också bytts ut mot gatlegala diton från Goodyear. Vidare har man gett den sexpetade sekventiella växellådan lite annan utväxling och det finns faktiskt en kopplingspedal för finåka. Med hjälp av ett lyftkit kan nosen höjas från 70 till 130 millimeter om man skulle behöva komma över ett gupp eller liknande. Motorn är densamma vilket innebär V8:a på 5,4 liter utan överladdning. Den ger 710 hästar och har 667 newtonmeter i vrid. På prislappen står det nästan två miljoner dollar. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Peugeot uppdaterar 5008
Nytt utseende och ny insida

Förutom att uppdatera modellen 3008 presenterar Peugeot nu även en tillfixad version av storebror 5008. Bilen får lite fräschare utseende på ut- och insidan och lite mer teknik i sig. Även här återfinns huggänderna under strålkastarna och grillen är numera utan ram runt sig. Strålkastarna är också nya och de har nu LED i sig. Baklamporna har fått ny design och även har finns LED-teknik. Nya lackalternativ är Celebes Blue, Metallic Copper, Pearl White, Artense Grey, Platinum Grey, Perla Nera Black och Ultimate Red. Insidan får en pekskärm på tio tum på mittkonsolen och ett digitalt instrumentkluster som har en skärm på 12,3 tum. Vidare finns här night vision-teknik, adaptiv farthållare, lane assist och autobroms. Vill man snofsa till inredningen kan man få rött Nappa-läder och Alcantara-inslag. I Europa kommer fyra stycken olika motoralternativ att erbjudas. De är en bensintrea på 1,2 liter, en bensinfyra på 1,6 liter, en dieselfyra på 1,5 liter och en dieselfyra på 2,0 liter. En laddhybrid-version ska dyka upp nästa år. Nya 5008 ska komma till återförsäljare i slutet av året men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Aston Martin presenterar DB5 Junior
Lek James Bond i ett mindre format

Klart att även kidsen ska glida runt i en klassiker. Aston Martin presenterar nu tillsammans med The Little Car Company DB5 Junior som är en mindre version av den klassiska Bond-bilen. Den är i skala 1:3, går på el och blir din från 35.000 pund. För pengarna får du en bil som mäter runt tre meter i längd, 1,1 i bredd och som har plats för både en vuxen och ett barn i sig. Chassiet är i aluminium, karossen i kompositmaterial och på vågen står det 270 kilo. Kraften kommer från en elmotor som ger 6,8 hästar vilket är tillräckligt för att kunna topp 48 km/h. Räckvidden på en laddning anges till mellan 1,6 och 3,2 mil. Det finns även en vassare version som heter DB5 Vantage Junior som kostar från 45.000 pund. Den har istället 14 hästar, dubbla batterier, kaross i kolfiber och en räckvidd på mellan 3,2 och 6,4 mil. Toppfarten anger man inte men den ska vara snabb. Vidare finns ventilerade skivbromsar, lysande strålkastare och bakljus, blinkers och tuta. Smiths-instrumenten på insidan är fullt fungerande och inredningen går i svart skinn. Precis som med originalet DB5 kommer endast 1059 stycken exemplar att bli till. Tillverkningen ska dra igång i Storbritannien nästa år. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Chicago Auto Pros hittar mängder med fel på ny Tesla
Kvaliteten verkar inte hålla måttet på inspekterad Model Y

Chicago Auto Pros har ännu en gång slagit ned på kvaliteten på en Tesla Model Y som precis rullats ut från fabriken. Under sin inspektion av den nytillverkade bilen hittades mängder med fel, bland annat överspray av lackeringen, saknande färgdetaljer, fel i inredningen och annat. Det verkar med andra ord som om det här Model Y-exemplaret inte lever upp till kvalitetskrav som jag antar borde betecknas som någon slags standardkvalitet åtminstone. Chicago Auto Pros uppger att de kommer att skicka tillbaka bilen till Tesla för att få den utbytt eller fixad. Tumnagel
32.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen rullar ut Arteon Shooting Brake
Kommer som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Volkswagen lyfter nu modellen Arteon och i samma veva presenteras även den nya versionen Shooting Brake som vi skrivit om tidigare. Det här är en slank kombi som precis som sitt sedan-syskon kommer att erbjudas som laddhybrid och i 320 hästar stark R-version. Kombin kan lasta upp till 590 liter och 1632 liter (75 fler än vanliga Arteon) om man fäller baksätet. Det ska även gå att få in nästan två meter långa grejer med sätet fällt. Gällande själva faceliften är det inte så mycket som har hänt och den mesta fokusen har legat på inredningen som fått mer läder och trä-detaljer. Här finns även en ny ratt med pekfunktioner och precis som i nya Golf styr man även klimatanläggningen genom touch. Det nya infotainmentsystemet MIB3 finns på plats och det klarar trådlös Android Auto och Apple CarPlay. Det finns även trådlös laddare för telefonen och ett ljudsystem på 700 watt från Harman/Kardon. Utsidan uppdateras med en ljuslist i fronten som kopplar ihop strålkastarna. Det finns även mer krom och lite större luftintag. Även bakljusens design är ny, och ett sportigare avgassystem får sällskap av en ny diffusor. Körmässigt har man bland annat uppdaterat den självkörande funktionen Travel Assist så att den nu fungerar upp till 210 km/h. Backkameran får en ny bredd på synfältet - från 90 till 170 grader. Köper man en Arteon som laddhybrid har den tillägget Ehybrid. Den får samma grejer som i GTE vilket här innebär sammanlagt 218 hästar och framhjulsdrift. Batteriet är på 13 kWh och på bara el ska man kunna köra 5,4 mil. Vassast blir som väntat Arteon R. Här finns en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 320 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder. Versionen får nyheten R-Performance Torque Vectoring som ser till att skicka kraften mellan alla hjulen på allra bästa sätt beroende på situation. Om det behövs kan exempelvis alla kraft skickas till ett enda hjul. Vad nya Arteon kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

MKBHD snackar lite flådig teknik
Sisyphus-bord, Devialet-högtalare och Helios-objektiv

Flådig teknik är flådig. MKBHD har släppt en ny video i sin Dope Tech-serie och den här gången pratas det om inredning, high end-ljud och kameraobjektiv. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Nu kan du speca din Ferrari Roma online
Lek loss i konfiguratorn

I november förra året visade Ferrari upp den nya modellen Roma och nu har man lanserat konfiguratorn online så att man kan bygga sitt exemplar. Där kan man välja bland olika lackalternativ, inredningsfärger och vilka fälgar man vill ha. Oavsett hur du specar får du en dubbelturbomatad V8:a på 3,9 liter som levererar 620 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Motorn är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder, 0-200 på 9,3 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Ni ser hur jag vill ha bilen på bilderna, hur ser din dröm-Roma ut? Dela gärna med dig bland kommentarerna. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

IKEA köper 3D-startupen Geomagical Labs
Ska de hjälpa IKEA att möblera våra hem digitalt?

TechCrunch rapporterar att IKEA:s ägare Ingka Holding har köpt upp det amerikanska startup-företaget Geomagical Labs som pysslar med att modellera heminredning i 3D. Lite mera specifikt så utvecklar Geomagical Labs lösningar för att inreda sitt hem eller sin arbetsplats digitalt. Det handlar om en lösning där användare via mobilen kan testa hur olika möbler kan se ut med olika placeringar i miljön där användaren befinner sig. Vad Ingka Holding ska göra med Geomagical Labs finns det än så länga inga uppgifter om. Geomagicals lösningar verkar dock passa som handen i handsken för IKEA så teknik från företaget lär säkert leta sig in i IKEA:s AR-app IKEA Place och kanske även på andra ställen. Geomagical Labs har cirka 20 anställda men det finns än så länge inga uppgifter om vad Ingka Holding betalade för företaget. Här ovanför hittas en pr-video som Geomagical släppte i veckan. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagens släpper prislappen på sin elbil ID.3
Priset börjar under 410.000 kronor

Volkswagen är äntligen på gång med en "riktig" elbil och det är många som ser fram mot denna. Bilen heter ID.3 och är ungefär lika stor som en Golf. Man har kunnat förhandsboka en bil men några priser har inte kommunicerats tidigare. Nu har man gått ut med ett från-pris och berättat mer om de olika versionerna som kommer att komma. Obs! Detta gäller första versionen av bilen. VW har lovat en version med prislapp under 350.000 kronor, men när den kommer att komma är väldigt oklart. Så just nu är det detta som gäller. Tack Mr_Koolaid! Alla tre versioner kommer att ha ett batteri på 58 kWh och en räckvidd på 420 km. Elmotorn är på 204 hästkrafter och 0-100 ska gå på 7,5 sekunder. Alla har stöd för 100 kW-laddare. Man kommer under det första året att kunna ladda bilen gratis med VWs tjänst We Charge där Ionity ingår, dock max 2000 kWh. Volkswagen-kunders pris hos Ionity är inte fastställt ännu, men för Mercedes-kunder kommer det att kosta 3,10 kronor per kWh så detta är värt dryga 6000 kronor. De tre versioner som kommer till en början är alla specialversioner och kallas för ID.3 1st. Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version som bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start. ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus. ID.3 Max (pris ej klart) har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist. Fyra färger kommer att gå att välja mellan. Som ni ser på bilderna nedan kommer inredningen också att skilja sig mellan versionerna. Eftersom det inte är superstora saker som skiljer mellan versionerna lär inte prisskillnaderna inte bli så stora. Jag provade att lägga till det ovan på en vanlig golf och det kostade som följer (ca = min uppskattning): - större fälgar (ca 6000 kr), backkamera (3400 kr), USB-c-uttag (oklart), LED Matrix-strålkastare (21.000 kr), och LED-bakljus. (ca 5000 kr), ännu större fälgar (ca 6000 kr) panoramatak (11.600 kr), elinställbara komfortstolar (ca 6500 kr) och Side assist (6600 kr). Räkna alltså med cirka 35.000 extra för plus och 65.000 extra för max. Lite prisjämförelser med andra elbilar: - Renault Zoe - från 354.990 kr - 52 kWh - 6826 kr/kWh - Peugeot e-208 - från 359.900 kr (lanseringspris, ord. pris 419.900 kr) - 50 kWh - 7198 kr/kWh (ord. pris 8398 kr/kWh) - Nissan Leaf - från 397.000 kr - 40 kWh-batteri - 9925 kr/kWh - Peugeot e-2008 - från 399.900 kr (lanseringspris, ord. pris 459.900 kr) - 50 kWh - 7998 kr/kWh (ord. pris 9198 kr/kWh) - VW ID.3 - från 410.000 kr - 58 kWh - 7068 kr/kWh - BMW i3 - från 419.200 kr - 42 kWh - 9980 kr/kWh - Kia e-Soul - från 437.900 kr - 64 kWh - 6842 kr/kWh - Nissan Leaf - från 461.500 - 62 kWh - 7 443 kr/kWh - Kia e-Niro - från 481.900 kr - 64 kWh - 7529 kr/kWh - Tesla Model 3 - från 549.900 kr - 50 kWh - 10998 kr/kWh Uppdatering: Vi har sedan publicering uppdaterat priset på Renault Zoe och batteristorleken på Tesla Model 3. Tack Lars! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Första provkörningen av Honda E
Verkar vara riktigt trevlig!

När konceptet för Honda E kom föll jag pladask. Jag ville ha en direkt. När produktionsbilen sedan visades upp hade den tappat lite av sin uppkäftighet och såg istället söt och lite ledsen ut. Fortfarande väldigt fin, men inte på samma nivåer som konceptet. Hur som helst har den första provkörningen ägt rum och bilen är ju väldigt söt ute i det fria. Jag gillar skarpt hur de har gjort designen av inredningen, som trots allt behåller mycket från konceptet. Räckvidden må vara begränsat, men det är en stadsbil så det är inget stort problem tycker jag. Viktigare är körglädjen och lekfullheten, så länge priset blir rätt. Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Så här ser SAS nya plan ut på insidan
Airbus A350 visar upp sig

SAS är på gång att addera nya Airbus A350 till sin flotta och förutom att ha 33 procent lägre bränsleförbrukning än A340 (rätt imponerande sänkning...) så har planet en ny och uppdaterad insida med ny inredning. Nu har SAS släppt en film och en webbplats om denna för de som är nyfikna på om det är någon skillnad. Tumnagel
336kg
+
Roger Åberg

CES 2020 I framtiden får vi ljud utan högtalare i bilen
Sparar upp till 40 kilo och ger bättre ljud

Continental och Sennheiser har slagit sina påsar ihop och har tillsammans hittat på ett nytt system som mixar Sennheisers AMBEO 3D med Continentals Ac2ated Sound. Med det skapar man en "otroligt realistisk" ljudbild i bilen utan att ha några traditionella högtalare. Resultatet ska enligt dem bli ett ljudsystem som är skapar en 3D-känsla i ljudet utan att kräva specifika 3D-källor. Den största vinsten är kanske att man inte behöver placera ut några högtalarelement och spar upp till 90 procent av både vikt och volym jämfört med ett traditionellt system. Totalt betyder det ungefär 40 kilos viktminskning. Istället för högtalarelement använder man dörrarnas inredning, A-stolparna och innertaket för att skapa olika typer av ljudfrekvenser. Tumnagel
54.3°
+
Roger Åberg
0
2019

Lada uppdaterar Niva
Ser ni skillnaden?

Ryska Lada uppdaterar nu modellen Niva men ni ska inte vara ledsna om ni inte ser någon skillnad mot tidigare, i alla fall inte på utsidan. Det enda som har hänt där är integrerade dimljus i stötfångaren. Istället är det insidan som har uppdaterats en aning för att bli mer bekväm. Bilen ska även ha blivit lite säkrare. Instrumentpanelen har fått en ny klimatanläggning med större luftventiler. Vidare har både (!) hastighetsmätaren och varvräknaren fått vitt ljus för att de ska synas bättre när det är mörkt. Menyn för trippmätaren har även utökats. Handsfacket har vuxit i storlek och två stycken 12-voltsuttag har lagts till under där man monterar stereo om man vill ha det. Inte nog med detta så har även två stycken mugghållare och ett litet förvaringsutrymme hittat till området där växel/hög/låg-spakarna befinner sig. Sätena fram är nya och har nu bättre sidostöd och mer komfort. Stolarna i baksätet får nu även nackstöd! Interiörljuset, handtag att hålla sig i vid taket, solskydd och inklädda A-stolpar hör också till nyheterna. Bättre isolering och nya motorkuddar bidrar till sänkt bullernivå i kupén. Vad prislappen ligger på är oklart. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Nya Tesla Roadster som modellbil
Julklappstips

I början av året släppte Tesla lastbilen Semi som modellbil i skala 1:24 att ställa på hyllan. Nu gör man samma sak med nya Roadster fast denna är dock i skala 1:18. Bilen har tagits fram tillsammans med Teslas designteam och allt ska vara kopierat från originalets CAD-data. Resultatet består av fler än 180 stycken plast- och metalldelar. Den mäter 25,2 centimeter på längden, 10,9 på bredden och är 7 centimeter hög. Modellen blir din för 250 dollar, men tråkigt nog skeppar man bara till USA och Kanada. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
Nästa sida