m

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.3°
+
Bobby Green
0

Imorgon presenteras Hyundai Ioniq 5
Följ eventet live här

Imorgon klockan 08.00 kommer Hyundai att dra igång en livesändning på länken nedan och avtäcka den nya elbilen Ioniq 5. Precis som vi har visat tidigare får bilen som beskrivs som en mellanklass-CUV en retroinspirerad design och kul lösningar som exempelvis ett 230-uttag som gör att du kan ladda prylar genom bilen - som typ elcykeln. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Så här ser insidan på Ioniq 5 ut
Ska kännas som ett vardagsrum

Den 23 februari kommer Hyundai att dra täcket av den eldrivna coolingen Ioniq 5. Nu får vi en bild som visar lite hur interiören kommer att se ut. Tyvärr handlar det just bara om en enda bild, resten får vi helt enkelt vänta snällt på. Man berättar att inredningen främst består av miljövänliga material och textilier. Stolarna är klädda i eko-bearbetat läder som är färgat och behandlat med växtoljeextrakt från linfrön. Ytorna på instrumentbrädan, knappar, ratt och dörrpaneler är belagda med en polyuretanbiofärg gjord på oljor från rapsblommor och majs. "Ioniq 5 är ett ställningstagande för design och erbjuder en optimistisk insyn i vad kunder kan förvänta sig av den nya EV-eran. Den långa hjulbasen medför en helt ny dimension av utrymme. Vi designade det här speciella rummet som en perfekt plats för att hämta energi, ett hem hemifrån." Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Ytterligare en smygtitt på Hyundai Ioniq 5
Har premiär i mitten av februari

Här ser vi ännu en smygtitt på Hyundais kommande elbil Ioniq 5. Återigen är det lite av fronten och baken vi får se, samtidigt som vi får reda på att premiären kommer att ske mitten av nästa månad. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Första bilderna på Hyundai Ioniq 5
Ser tokfrän ut!

Minns ni när Honda rullade ut eldrivna EV Concept 2017? Alla gick bananas för att bilen var så retrotuff och jag väntade typ bara på att trycka på beställknappen. Men som oftast när det handlar om koncept så blir det inte riktigt så där kul när den färdiga produkten väl är här. Så blev det tyvärr även för Hondan som gick från att vara en kaxig liten pitbull till en söt liten Shih tzu. I september förra året presenterade Hyundai konceptbilen 45 och även denna var en retroinspirerad liten eldriven sak. Även här trodde man ju att det som skulle komma i produktion hade suddat bort allt det fräna men oj så fel detta var. Nu får vi de första bilderna på den färdiga produkten Ioniq 5 och Hyundai verkar ha fattat att man inte ska visa flådiga koncept och sen leverera disktrasor. Det här blir Hyundais första modell baserad på E-GMP-plattformen (Electric-Global Modular Platform) som är speciellt framtagen för elbilar. Ioniq 5 är en så kallad CUV (Crossover Utility Vehicle) och den kommer bland annat att få V2L-teknik (Vehicle to Load) som gör att du kan driva apparater som typ en cirkelsåg direkt från bilen. Världspremiären för Ioniq 5 äger rum nästa månad. Habegäret är på topp! Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0
2020

Specifikationerna för Hyundai Ioniq 5 läcker ut
Elbilen får 45 mil som räckvidd

Hyundais kommande elbil heter Ioniq 5 och nu har en hel del specifikationer kring denna läckt ut på nätet. Bland annat får vi reda på att den kommer ha fyrhjulsdrift, bjuda på 313 hästar, göra 0-100 km/h på 5,2 sekunder och ta sig 45 mil på en laddning. Den får även en 800-voltsteknik som ska göra att man kan ladda från 20 till 80 procent på bara 15 minuter. För att ge batterierna lite extra juice ska det även finnas solceller på taket. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Det första kring Hyundai Ioniq 5
Konceptet 45 blir verklighet nästa år

I augusti berättade vi att Hyundai valt att göra Ioniq till ett eget varumärke. Den första modellen som ska komma därifrån heter 5 och nu får vi en första videosnutt kring denna, men vi får inte se hur den ser ut. Som väntat handlar det om en helt eldriven bil och lansering ska ske i början av nästa år. 5 baseras på konceptet 45 som presenterades för lite mer än ett år sedan och den bygger på plattformen E-GMP som är helt framtagen för elbilar. Den nya bilen kommer att kunna snabbladdas och den har även dubbelriktad laddningskapacitet - den kan alltså även skicka tillbaka ström, typ till ditt hus. Efter Ioniq 5 kommer Ioniq 6 som är en sedan och sedan Ioniq 7 som är en stor SUV. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Kia och Hyundai presenterar dedikerad elbilsplattform
E-GMP ska vara grunden för elva nya elbilar

Inatt presenterade Kia och Hyundai den gemensamma elbilsplattformen E-GMP. Den får 800 voltssystem vilket gör att man ska kunna snabbladda med upp till 350 kW. Plattformen ska vara grunden för elva stycken nya elbilar. Max räckvidd ska ligga på över 50 mil och på 18 minuter ska man kunna ladda från 0-80 procent. De prestandamodeller som kommer använda sig av plattformen ska klara 0-100 km/h på under 3,5 sekunder och toppa 260 km/h. E-GMP är huvudsakligen en bakhjulsdriven plattform men man ska även kunna få fyrhjulsdrift genom att lägga till en extra elmotor på framaxeln. Den första bilen att använda E-GMP blir Ioniq 5 som ska presenteras till våren. Efter det kommer Kia att släppa sin första renodlade elbil som än så länge går under namnet CV. 2023 planerar Hyundai Motor Group att ha 23 stycken elbilsmodeller i utbudet och sälja en miljon exemplar varje år. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Hyundai gör Ioniq till ett eget varumärke
Tre nya elbilar lanseras de kommande fyra åren

Hyundai har en modell som heter Ioniq som man kan få som hybrid, laddhybrid och elbil. En rätt smart bil vars namn nu förvandlas till ett eget varumärke. Hyundai säger att man under Ioniq-varumärket ska erbjuda "kundcentrerade eldrivna upplevelser som kretsar runt uppkopplade livestylelösningar" och det kommer att bli helt dedikerat till batteridrivna elbilar. Under de kommande fyra åren ska tre stycken elbilar lanseras under epitetet och konceptbilarna 45 och Prophecy är två av dem. Den tredje blir en ny SUV som vi ser längst bak på bilden ovan. 45 är först ut att förvandlas till produktionsbil och den får då namnet Ioniq 5 med lansering 2021. 2022 kommer Prophecy att bli Ioniq 6 och i början av 2024 lanseras Ioniq 7 som är suven. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0
2019

Teknikens Värld har återigen testat laddhybriders räckvidd
Hur långt kommer de på el - egentligen?

Vi har tidigare skrivit om våra kompisar Teknikens Värld och deras räckviddstester med laddhybrider. Hur långt kommer bilarna egentligen vid verklig körning och stämmer detta överens med vad som står på pappret från tillverkaren? Nu har de återigen testat bilar och det handlar om 20 stycken som fick genomgå diverse tester för att se hur långt de tar sig på bara el. Testmetoden för förbrukning och utsläpp har ändrats vilket har gjort att räckvidderna har blivit kortare på pappret, men också kanske mer verklighetstrogna. Längst av alla i testerna kommer Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid som klarar 5,9 mil på bara el. WLTP-siffran här säger 5,3 mil så det låter ju bra. På plats två hittar vi Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid som tar sig 5,4 mil. Den har bara den gamla NEDC-siffran angiven och den lyder 6,3 mil. På en tredje plats hittar vi Kia Niro Plug-In Hybrid som enligt WLTP ska ta sig 4,9 mil men i verkligheten faktiskt klarar 5,2 mil. Allra längst ner i tabellen hittar vi Mercedes E 350 e. Den ska enligt NEDC ta sig 3,3 mil men det roliga tog slut redan efter 2,1 mil. Hela listan hittar ni på länken nedan. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Hyundai Ioniq lanseras snart
Kostar från 314.900 kronor

I januari rullade Hyundai ut en uppdatering av modellen Ioniq som erbjuds som elbil, laddhybrid och el-hybrid. Förutom en liten facelift har bilen även fått längre räckvidd. Lanseringen i Sverige kommer att ske i november för elbilen och laddhybriden medan den vanliga hybriden släpps strax innan årsskiftet. Laddhybriden kostar från 314.900 kronor, elbilen från 389.900 kronor. Priserna är innan avdragen klimatbonus. Batteripacket i elbilen har ökat från 28 kWh till 38.3 kWh. Det förlänger räckvidden från 28 mil (NEDC) till 31,1 mil (WLTP). Motorn ger nu 136 istället för 120 hästar och vridet ligger på 295 newtonmeter. Laddaren som finns ombord har ökats från 6.6 kW till 7.2 kW för Type 2 AC-laddning. Laddar man med 100 kW ska man kunna gå från noll till 80 procent på 54 minuter. Annat nytt för modellen är att den blir den första Hyundaien som utrustas med avancerade uppkopplingsmöjligheter från Blue Link. Via din smarta telefon kan du exempelvis styra och schemalägga laddning av bilen, kontrollera klimatanläggningen och låsa upp eller låsa din bil. Infotainment-systemet består av en ny pekskärm på 10,25 tum och både Apple CarPlay och Android Auto är standard. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Rykte Hyundai sägs ha ny elbil på gång
Byggd på helt egen plattform

Hyundai har idag två helt eldrivna modeller i sitt utbud - Ioniq och Kona. Men dessa baseras på modeller som även erbjuds med förbränningsmotor. Nu ryktas det om att det är en helt ny elbil byggd på en plattform speciellt framtagen för eldrift på gång. Plattformen sägs heta Electric-Global Modular Platform (E-GMP) och en kompakt SUV baserad på den ska dyka upp 2021. Internt ska bilen för närvarande gå under namnet NE och det snackas om en räckvidd på omkring 45 mil. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade elversionen av Hyundai Ioniq ska komma 37,8 mil
Läckt dokument avslöjar

Förra veckan rullade Hyundai ut uppdaterade Ioniq, men bara hybriden och laddhybriden. Den rena elversionen ska självklart också få sig en uppdatering, och nu får vi via ett läckt dokument reda på lite mer om den. Batteripacket ska nu istället vara på 38,3 kWh mot tidigare 28. Det ska ge en räckvidd på 37,8 mil enligt NEDC. Med det förra batteripacket tog sig bilen 28 mil enligt NEDC. Elmotorn ska vara samma som tidigare vilket innebär effekten 120 hästar och 295 newtonmeter i vrid. Hybriden och laddhybriden ska lanseras i juli medan elversionen ska dyka upp i september. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Hyundai lyfter Ioniq
Uppdaterat utseende och mer teknik

Hyundai Ioniq är inne på sitt tredje marknadsår och hittills har man sålt mer än 60.000 stycken exemplar av modellen som erbjuds som hybrid, laddhybrid och ren elbil. Nu presenteras en facelift till de två förstnämnda medan elbilen av någon anledning får vänta en stund på att få samma behandling. Bilarna uppdateras med nya strålkastare, nya baklampor, nya stötfångare, annan grill, tre stycken nya lackalternativ, uppdaterad insida och mer teknik. Man kan nu få en skärm på 10,25 tum till infotainmentsystemet som bland annat kan köra Android Auto, Apple CarPlay och Hyundai Live Services. Alla bilar har SmartSense-paketet som standard vilket innefattar saker som Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist och Driver Attention Alert. En annan nyhet på teknik-fronten är Green Zone-läget. Det ser till att klippa förbränningsmotor i lågutsläppszoner och bara gå över till att rulla på el. Troligtvis kommer uppdateringen att stå utställd på mässan i Genève i mars. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2018

CES 2018 Kia ger oss en försmak på eldrivna Niro
Koncept ställs ut i Las Vegas

Kia kommer att ställa ut på CES-mässan i Las Vegas och det man kommer att visa upp är den här nya eldrivna konceptbilen. Som vi kan se står det Niro i baken så detta kanske kan vara en försmak på hur den modellen kommer att se ut i framtiden. Bilen sägs ha ett "never-seen-before human-machine interface (HMI)" och ett avancerat "motion graphic lighting system". Vad det rör sig om för slags drivlina under skalet får vi tyvärr inte reda på för tillfället, förutom att den ska vara väldigt effektiv. Rykten säger dock att det är samma grejer som sitter i Hyundai Ioniq Electric vilket i så fall innebär en elmotor som ger 120 hästar och 296 newtonmeter i vrid. Den matas av ett batteripack på 28 kWh och räckvidden ligger på omkring 20 mil. I samma veva kommer Kia även att presentera sin vision för framtidens mobilitet som inte helt oväntat är elektrifierad. Besökare av mässan kommer även få ta del av nyheter gällande självkörande bilar, Virtual Reality, uppkoppling och förarassistanssystem. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0
2017

Teknikens Värld har testat laddhybrider
Så här långt kommer de på en laddning

I Teknikens Värld nummer 22/2017 har gänget testat tio olika laddhybrider som i dag finns på marknaden. I testet medverkade BMW 530e iPerformance, Hyundai Ioniq plug-in, Kia Niro Plug-In Hybrid, Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid, Mercedes E 350 e, Mini Countryman Plug-In Hybrid, Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid, Toyota Prius Plug-In Hybrid, Volkswagen Golf GTE och Volkswagen Passat Sportscombi GTE. I testet kollade man bland annat på hur långt respektive bil kunde köra på enbart el. Sedan jämförde man det med vad tillverkaren angivit enligt den europeiska körcykeln NEDC. Alla bilar kördes exakt samma sträcka på samma dag på en tur som totalt var 6,7 mil lång. Vägen var torr, solen sken och temperaturen visade elva grader. Bilarna kördes som vanligt och inte på något extremt snålt vis. Spoiler: ingen bil nådde upp till den angivna siffran, men några var ändå nära. Hur det gick för alla ser du i bilden nedan. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Finalisterna i World Car Of The Year 2017
Vinnarna utses i april

Innan vinnaren utses i World Car of the Year 2017 måste ju självklart finalisterna listas upp. Nu är detta klart och det är upp till en jury bestående av representanter från ett dussintals länder att bestämma vilka som går ut som segrare. Bilarna delas upp i sex stycken olika kategorier och en av dessa är ny - World Urban Car. I den får bara bilar som är mellan en och fyra meter delta. Förutom det ska modellerna vara säkra, rena, tysta, bekväma, flexibla, prisvärda och snälla mot förare, gående och cyklister. Vinnarna i varje kategori kommer att presenteras den 13 april under en särskild ceremoni på New York International Auto Show. Under "Läs mer" hittar ni de nominerade. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

CES2017 Hyundai visar upp ihopfällbar scooter
Eldrivet och kompakt

Hyundai har visat upp ett koncept på en ihopfällbar el-scooter som ser väldigt smidig ut om man skulle vara ute efter en sådan. Scootern kallas i dagsläget för "Ioniq" vilket är samma namn som företagets miljöbilar har. Den är försedd med en liten skärm som visar hastighet, räckvidd och hur mycket som är kvar av batteriet. Tanken med scootern verkar vara att man ska ta sig fram på denna när man lämnar en Ioniq-bil då scootern kan förvaras och laddas i bilens framdörr. Annars var Hyundai rätt så vaga med uppgifter som till exempel hur snabbt den går, vilken räckvidd den har och framför allt om man ens har tillverkat någon ännu. Men den ser ju smidig ut så bring it on Hyundai! Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Hyundai har tre ess i rockärmen
Kort provkörning av Ioniq

Tre i ett är ett gammalt härligt och beprövat koncept. Vem blir inte glad över ett Kinderägg exempelvis? Hyundai vill göra i princip samma sak med den nya modellen Ioniq. Fast det är inte tre bilar i en utan snarare tre olika alternativ i ett och samma skal. Hybrid, laddhybrid eller renodlad elbil. Välj själv den som passar dig och dina behov utan att krångla till det. Ganska smart när man tänker på det. Elbilar är fortfarande kanske inte helt optimalt, och med en laddhybrid ska man ändå hålla på och vela med en sladd. En vanlig hybrid får det bli. Så kanske någon tänker, medan för en annan så passar laddhybridalternativet bäst. Och sen har den tredje personen trefas på jobbet så då slår vi till på elbilen. Det känns som om Hyundai tänker rätt här och ovanpå det har de gjort något som verkligen är en stor tumme upp - inte byggt något som ser ut som ett rymdskepp. Ioniq ser ut som en helt vanlig Hyundai, och det är i dagsläget ett bra betyg. Jag tog ut hybridversionen på en kort provkörning i ett höstigt Stockholm för att se vad det hela handlar om. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar hybridsuven Niro
Ny mellansuv som drar 0,47 liter milen

Kia introducerar nu en tredje modell i deras suv-utbud och den heter Niro. Den är något mindre än modellen Sportage och under skalet finns ett hybridsystem. Bilen får samma grejer som sitter i Ioniq vilket innebär en bensinfyra på 1,6 liter som paras ihop med en elmotor och den totala effekten uppges vara 146 hästar och 264 Nm. Förbrukningen ska landa på 0,47 liter per mil men hur långt man kan köra på enbart el framgår tyvärr inte för tillfället. Niro lanseras i Sverige till hösten men några priser är inte klara än. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år
Bilen som bryter mot hybridstereotyper

Hyundais Toyota Prius-utmanare Ioniq är nu helt officiell och tillverkaren benämner den som en bil som bryter mot hybridstereotyper. Det är den första hybridbilen i världen som erbjuds med tre olika typer av elektriska drivlinor (el, plug-in hybrid och hybrid) och den kommer till Sverige i år. Under skalet sitter en nyutvecklad bensinfyra på 1,6 liter som kopplas ihop med en elmotor som i sin tur får sin kraft från ett litiumjonpolymerbatteri. Den sammanlagda effekten anges till 146 hästar och vridet till 264 Nm. Till detta kopplas en ny sexstegad dubbelkopplingslåda. På bara el ska man kunna köra i hastigheter upp till 120 km/h. Vad bilen har för förbrukningen eller räckvidd anges av någon märklig anledning inte. Ioniq utrustas bland annat med autobroms, filbytesvarnare och döda-vinkelvarnare. Världspremiär blir det på bilmässan i Genève i mars och lansering i Europa kommer att ske under andra halvåret i år. Vad priset kommer att bli får vi tyvärr inte reda på än. Läs mer om Ioniq i det långa pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Första ordentliga bilderna på Hyundai Ioniq
Och information om modellen som ska utmana Prius

Hyundai har nu skickat ut ett pressmeddelande kring den nya modellen Ioniq samt två stycken bilder som visar hur den kommer att se ut i produktionsutförande. Man beskriver bilen som tre i en och det syftar på att den kommer som hybrid, laddhybrid och som elbil. Fokus är tydligt - man vill utmana Toyota Prius som i dag är världens mest sålda hybridbil. De koreanska uppgifterna säger att det under skalet sitter en bensinfyra på 1.6 liter. Den ger 105 hästar och har ett vrid på 146 Nm och till den kopplas en elmotor på 44 hästar och 170 Nm. Förbrukningen för hybrid anges till 045 liter per mil. Några specifikationer kring elmotorn i elbilen får vi dock inte. Ioniq kommer att visas upp i Sydkorea nu i januari och i Genève i mars. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Hyundai visar mer av IONIQ
Avtäckningen sker nu i januari

Hyundais konkurrent till Toyota Prius är snart här och därför får vi ytterligare skisser på hur den ser ut. IONIQ som bilen heter kommer att avtäckas nu i januari och börja säljas innan året är slut. Det blir biltillverkarens första modell som kommer som hybrid, plug-in hybrid och ren elbil. Bilmässapremiär blir det i Genève i mars. Vill du se smygtagna foton på hur bilen faktiskt kommer att se ut så är det bara att hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2015

Hyundai visar dunkel bild på IONIQ
Ny bil med tre olika elektriska drivlinor

Hyundais senaste modell kallas för IONIQ och nu får vi en första (om än dunkel) bild på den och en gnutta information. Bilen som bygger på en helt ny plattform som tagits fram speciellt för denna modell ska kunna gå att få med ren eldrift, som laddhybrid och som vanlig hybrid. Woong-Chui Yang som är chef för Hyundai Motor R&D center säger följande: "Hyundai Motors ambition är att bygga nyskapande energieffektiva fordon och vi är stolta över vårt utbud av miljöbilar och att nu få presentera IONIQ. Vår vision för framtidens bilindustri är att fokusera på valfrihet med flera olika typer av drivlinor som tillgodoser olika kunders behov, utan att de ska behöva kompromissa med vare sig formgivning eller körglädje. IONIQ är en viktig del av vårt arbete med att bli den ledande biltillverkaren på den globala marknaden för miljöbilar." Elversionen (EV) har ett litiumjonbatteri, laddhybriden (PHEV) har en bensinmotor och en elmotor som laddas via kabel i väggen och hybriden (HEV) använder motorn och bilens bromsenergi för att ladda elmotorns batteri. IONIQ har sin premiär i Korea i januari nästa år och sedan på bilmässorna i Genève och New York i mars. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0