m

En titt på Italdesigns Nissan GT-R50
Är den värd tio gånger mer än en vanlig GT-R?

Sommaren 2018 presenterade Nissan att de och Italdesign skulle ta fram en specialversion av GT-R tillsammans för att fira att båda fyllt 50 år. Resultatet kostar en miljon dollar vilket är tio gånger mer än en vanlig GT-R kostar. Givetvis förstår nog alla att bilen inte är tio gånger bättre för det, men vad får man för pengarna egentligen? Det visar ThomasGeigerCar här. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Mer vatten ska förhindra vattenplaning
Jetstrålar duschar vägbanan framför hjulen

Italdesign har nu tillsammans med Bosch och företaget Easyrain börjat testa teknik som ska förhindra att bilar tappar greppet på vått underlag, eller vattenplaning som det ofta brukar kallas. Easyrain ligger bakom systemet Aquaplaning Intelligent System (AIS) som består av sensorer och mjukvara som känner av om det är mycket vatten på vägen. Om det finns risk för vattenplaning sprutar ett gäng munstycken en mängd vatten framför framhjulen vilket då ska dämpa risken för att greppet tappas. Vattenstrålarna ska hjälpa till att få undan det extra vattnet som ligger på vägbanan och som däcken inte klarar av att trycka undan själva. Enligt Easyrain ska tekniken förbättra bilens prestanda med 35 procent när man kör rakt fram och med 30 procent i kurvor. När tekniken kan hitta till en produktionsbil som går att köpa återstår att se. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Italdesign har byggt en modern DeLorean DMC-12
Bilen fyller 40 år i år

Bildesignern Giorgetto Giugiaro är den som bland många andra väldigt fina bilar ritade formerna på DeLorean DMC-12. Efter att ha designat bilar åt mängder av tillverkare startade han det egna företaget Italdesign och de smygvisar nu en modern version av den klassiska DeLorean-modellen. Bilen fyllde 40 år igår och det här ska vara Italdesigns sätt att fira det hela. När nyheten kommer att avtäckas är oklart för tillfället. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2020

Italdesigns Nissan GT-R har gjort sin publika debut
Världspremiären ägde rum på racerbana i Italien

Planen var att Italdesign skulle visa upp Nissan GT-R50 på bilmässan i Genève i mars men som ni alla vet så ställdes det eventet in. Istället fick man alltså hitta på något annat och det blev att bilen visades upp på den italienska racerbanan Tazio Nuvolari som ligger i Cervesina. Förutom bilder från bankörningen kan ni nedan se den tillhörande videon som strömmades tidigare idag. Endast 50 stycken exemplar av bilen kommer att tillverkas och de första kunderna ska få sina bilar i slutet av året och början av nästa. På prislappen står det 990.000 euro vilket är fem gånger mer än vad en vanlig GT-R Nismo som den baseras på kostar. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2019

Italdesigns Nissan GT-R i produktionskläder
Så här kommer specialversionen att se ut

Förra sommaren visade Nissan upp en GT-R som Italdesign lagt sin hand på. Den blev såpass populär att man för ett år sedan bestämde sig för att tillverka ett gäng exemplar. Nu får vi se hur bilen kommer att se ut i produktionskläder och inte mycket har hänt sedan det första konceptet. Det verkar typ bara handla om att bilen fått vanliga backspeglar. Under skalet är det fortfarande Nismo-trimmad V6:a på 3,8 liter med dubbla turbo och 720 hästar och 780 newtonmeter som gäller. Endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas och än finns det några kvar om du skulle vara sugen. Gör dig dock beredd på att då lätta lädret med 990.000 euro vilket är fem gånger så mycket som en vanlig GT-R kostar. Bilen kommer att ställas ut i Genève i mars nästa år och de första leveranserna ska ske i slutet av 2020. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Pirelli presenterar smarta däcken Cyber Tire
Har 5G-uppkoppling

Däcktillverkaren Pirelli har presenterat vad man säger ska vara de första intelligenta däcken med 5G-uppkoppling vilket sannolikt stämmer givet hur outvecklade 5G-näten är än så länge. Pirelli kallar sitt nya däcksystem för Cyber Tyre och tanken är att däcken med hjälp av inbyggda sensorer ska hålla koll på om vägbanan är blöt eller om det finns något annat som kanske tillfälligtvis kan göra vägbanan lite osäkrare att färdas på. Informationen som däcken registrerar skickas sedan vidare via 5G till en central hub och kan sedan därifrån beamas ut till andra bilar som befinner sig i samma område. Pirellis Cyber Tyre har lite svenskkoppling då både Ericsson och KTH hjälpt till med utvecklingen av dessa. Förutom dem så har även Audi, Tim samt Italdesign varit inblandade i samarbetet. När vi kan få Pirelli Cyber Tyre på annat än testbilar finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fordonsdelning för rullstolsburna
Italdesign visar eldrivet koncept

WheeM-i är namnet på Italdesigns senaste koncept. Men det handlar inte om någon flådig superbil utan istället om ett eldrivet hjälpmedel för den som sitter i rullstol. Den här ska man kunna rulla in stolen i och sedan susa iväg med. När man har åkt klart kan någon annan istället ta vid. Tanken här är att man vill få till något likt en cykeldelningstjänst där man lånar det här fordonet kortare sträckor. WheeM-i har ett inbyggt system som ska hjälpa användarna att undvika kollisioner med olika hinder. Skapelsen är ett samarbete mellan Italdesign och Etisalat och den står just nu utställd på GITEX Technology Week i Dubai. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Italdesign visar upp konceptet DaVinci
Ska vara förberedd för förbränningsmotor eller elmotorer

Bilen som Italdesign tidigare har teasat är nu presenterat innan den ställs ut i Genève. Den heter DaVinci Concept och förutom måsvingedörrar alá Mercedes 300 SL erbjuds den med två olika drivlinor - förbränningsmotor eller elmotor. Insidan har plats för fyra stycken personer och här ser väl ut som i en del andra konceptbilar men ändå inte jättelångt från något som skulle kunna bli verklighet. Tre skärmar finns på plats och vad som verkar vara pekbara ytor som styr klimatanläggningen. Tanken med den här bilen är inte att Italdesign ska tillverka den, utan att någon biltillverkare som är sugen istället ska ta sig an den och sen stoppa i lämplig drivlina. Man tänker sig antingen då en V8:a på 4,0 liter som driver alla fyra hjulen eller ett eldrivet alternativ där en elmotor sitter på vardera axel. Batteripacket ska kunna sitta i golvet. Vad det ska bli av det här konceptet i framtiden återstår som vanligt att se. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Italdesign har något nytt att visa upp
Vad får vi reda på i Genève

Italdesign kommer att visa upp något helt nytt på årets bilmässa i Genève och det här är en första teaser för just detta. Vad det rör sig om är fortfarande höljt i dunkel. Att det är en sportbil är dock helt klart, och den verkar ha en rätt så rejäl vinge baktill. Eller vad tror ni att det är vi ser i det här klippet? Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

CES 2019 Fem finalister i Mobility Unlimited Challenge
Dessa koncept kanske kan hjälpa oss i framtiden

Toyota Mobility Foundation kör något som de kallar för Mobility Unlimited Challenge på CES-mässan och det här är de fem finalisterna i årets upplaga. Koncepten fokuserar som namnet antyder på på mobilitet och prylar som i framtiden kan hjälpa människor som behöver det för att kunna ta sig fram bättre. Vi börjar med Evowalk som är ett litet band du sätter runt benet. Detta känner sen av när du går och stimulerar musklerna i benet för att på så vis öka mobiliteten. Bakom Evowalk står det amerikanska företaget Evolution Devices. Quix kommer också från ett amerikanskt företag - IHMC & Myolyn. Det är ett exoskelett som ska ge användaren ett snabbt, stabilt och smidigt hjälpmedel för att kunna stå upp. Moby är utvecklad av det italienska designföretaget Italdesign som mest är känt för att rita bilar. Det är en hjulförsedd plattform som man ställer en vanlig rullstol på. Plattformen är eldriven och ska göra det enklare att ta sig fram eftersom man inte längre behöver rulla med handkraft. Tanken är att dessa ska placeras ut på stan och sedan låsas upp med en smart telefon för de som behöver den. Phoenix Ai Ultralight Wheelchair är en regelrätt rullstol och den är helt i kolfiber. Den är smart på så vis att den hela tiden justerar tyngdpunkten själv beroende på vad användaren gör. Detta ska enligt tillverkaren ta bort obekväma vibrationer. Sist ut är Qolo som är utvecklad av ett gäng från University of Tsukuba i Japan. Det är ett exoskelett på hjul som gör det möjligt för användaren att både sitta eller stå när den ska ta sig fram. Alla finalister får 500.000 dollar var för att fortsätta utveckla sina projekt. Vinnaren utses 2020 och får då en prissumma på en miljon dollar. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2018

Bram Schot ny vd för Audi
Tar över efter Rupert Stadler

Audis tillförordnade vd sedan juni månad Bram Schot blir nu ny vd för bolaget. Utöver Audi har han även då ansvaret för Ducati, Lamborghini och Italdesign Giugiaro. 57-åringen är född i Nederländerna och lämnade 2011 sin roll som vd för Mercedes-Benz Italia för att börja inom Volkswagen-gruppen. Audi Supervisory Board Chairman och VW Group CEO Dr. Herbert Diess säger följande: "With the appointment of a new Chairman of the Board of Management, we have laid important groundwork for Audi’s future orientation. As interim CEO, Bram Schot has already done a convincing job in recent months. He is pushing forward with the cultural change in his team and is effectively tackling the current challenges. With the benefit of a strong mandate, he will further accelerate the transformation of the company and lead the Four Rings to new successes." Bram börjar sitt nya jobb den 1 januari nästa år och tar över efter Rupert Stadler som i somras greps efter att han misstänkts förstöra bevismaterial kring dieselgate. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Italdesigns Nissan GT-R50 blir av
Din för 1.12 miljoner dollar

I somras visade Nissan och Italdesign upp samarbetet GT-R50 som är en specialversion av modellen GT-R för att fira att Italdesign och GT-R som modell fyllt 50 år. Intresset för den rätt speciella bilen var stort, så stort att man funderade på att bygga en begränsad upplaga av den. Och nu står det klart att det blir så, och för 1.12 miljoner dollar kan du bli ägare till en av de 50 stycken exemplar som kommer att tillverkas. GT-R:er i Nismo-utförande kommer att skeppas från fabriken till Italdesign i Turin för att där sedan förvandlas. Helt ny utsida och insida ska dit tillsammans med unika fälgar och en jättevinge på bakluckan. Motorn, en dubbelturbomatad V6:a på 3,8 liter, trimmas också till 710 hästar vilket är 110 fler än original. De första exemplaren ska nå sina ägare någon gång under nästa år. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Så blev Italdesigns Nissan GT-R50 till
Spännande specialbygge som blir verklighet

I somras visade Italdesign upp en Nissan GT-R som de byggt om rejält. Den fick en helt egen design och det var nog fler som älskade än hatade den. Bilen som man kallade för GT-R50 togs fram för att fira 50 år med modellen (2019) och 50 år med Italdesign. Här får vi se hur den blev till. Ett glädjande besked kring bilen kom också idag - den kommer att tillverkas! 50 stycken kommer att tas fram och varje har ett pris på motsvarande 9.3 miljoner kronor. Aj. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Vinfast - ny biltillverkare från Vietnam
Ställer ut på bilmässan i Paris

En ny biltillverkare som kallar sig för Vinfast har dykt upp på marknaden. Märket är från Vietnam och man har köpt sig en utställningsplats på bilmässan i Paris nästa månad där man kommer att visa upp en SUV och en sedanmodell. Designen på bilarna har mejslats fram tillsammans med Italdesign och Pininfarina. Det ska finnas tysk teknik i bilarna och Magna International och AVL ska ha varit med och utvecklat. Sedanen är stor som en Audi A6 medan suven är i klass med BMW X5. Lansering ska ske nästa år och man kommer även att exportera. År 2025 är målet att man ska kunna tillverka 500.000 stycken bilar om året. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Nissan och Italdesign kanske kommer att tillverka GT-R50
Priset blir i så fall över en miljon dollar

För knappt två veckor sedan fick vi se Nissan och Italdesigns special-version av modellen GT-R. Den heter GT-R50 och är endast en specialbyggd prototyp i ett exemplar som kommer att visas upp på Goodwood Festival of Speed. Men, nu berättar man att bilen kan bli verklighet om den får tillräckligt mycket intresse vid visningen. Priset i så fall skulle bli omkring en miljon dollar styck. Inte fler än 50 stycken skulle byggas, och alla för hand av Italdesign. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Nissan och Italdesign har byggt en GT-R
För att fira bådas 50-årsjubileum

För första gången någonsin har Italdesign och Nissan samarbetat och resultatet heter Nissan GT-R50. Bilen har man tagit fram eftersom Italdesign fyller 50 i år, precis som modellen GT-R. Bilen är endast en prototyp och nästa månad kommer den att visas upp någonstans i Europa. Alfonso Albaisa som är senior vice president for global design hos Nissan säger följande: "How often do you get to ask, ‘What if we created a GT-R without limits,’ and then actually get to build it This is a rare window in time when two big moments intersect: 50 years of Italdesign shaping the automotive world and 50 years of Nissan generating excitement through our iconic GT-R. So to celebrate this convergence, Nissan and Italdesign created this custom GT-R to mark 50 years of engineering leadership." Italdesign har gett bilen en 54 millimeter lägre taklinje och ett helt nytt front- och bakparti. I profil känner man igen modellens linjer tydligt. Fronten påminner lite om konceptet från 2005 och baken om Nissan GTR Concept Gran Turismo. Bilen är lackad i Liquid Kinetic Gray och i hjulhusen sitter det 21-tummare. Även insidan har gjorts om och tro det eller ej - här finns ingen Andersson-platta så långt ögat kan nå. Instrumenthuset framför ratten är dock en digital skärm. Motorn som är en dubbelturbomatad V6:a på 3,8 liter har piffats till lite av Nismo och lämnar här 720 hästar och 780 newtonmeter i vrid. Den sexstegade dubbelkopplingslådan har förstärkts för att palla med den högre effekten. Tumnagel
53.6°
+
Bobby Green
0

Audi visar upp Pop.Up Next
Ny design på modulärt koncept från Airbus

Under bilsalongen i Genéve har Audi visat upp en ny design på det modulära konceptet Po.Up som Airbus visade upp för ett år sedan. Audi har tillsammans med Airbus och Italdesign piffat till designen på det modulära fordonet som är tänkt att båda kunna flyga och köra på vägar autonomt. Tanken är att passageraren ska färdas i en slags kupé och beroende på om man vill ta sig fram på landbacken eller i luften så kan denna kupé fästas antingen vid en hjulbas eller fyra rotorer. Pop.Up är givetvis både eldrivet, självkörande och hanteras via en app. När eller om vi eventuellt kan få se Pop.Up Next på våra vägar finns det inga uppgifter om. När Airbus visade upp Pop.Up förra året så snackade man om att eventuellt ha det hela på vägen och i luften om cirka sju till tio år. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här ser Italdesigns cabbade Zerouno ut
Som väntat

Italdesigns cabbade version av Zerouno som är en Lamborghini Huracán i andra kläder fick vi en teaserbild på för ett tag sedan, och nu får vi två bilder till som visar hur den ser ut. Och det är väl inget oväntat här direkt. Plocka bort taket när du vill köra öppet och höra vrålet från den 5,2 liter stora V10:an som ger 610 hästar. Hör knallarna när du smackar i nästa växel med den sjustegade dubbelkopplingslådan. Coupén gjorde 0-100 km/h på 3,2 sekunder och toppade 330 km/h, den här borde inte ligga så långt från dessa siffror. Premiären sker på mässan i Genève nästa månad. Priset väntas bli 1,9 miljoner euro och endast fem stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Italdesign Zerouno kommer som cabriolet
Här är en första teaser

Italdesign Zerouno är en Lamborghini Huracán i andra kläder som presenterades för ett år sedan. I augusti var alla bilar slutsålda och man sa då att man funderade på att även erbjuda en cabriolet-version av bilen. Den är nu klar och kommer att visas upp på mässan i Genève, och det här är det första vi får se av den. Troligtvis blir det samma upplaga om fem stycken exemplar även för denna, och priset ryktas bli omkring 1,8 miljoner dollar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2017

Italdesign Zerouno slutsåld
Nu funderar man på att även bygga en roadster

I början av året visade Italdesign upp den nya bilen Zerouno. Det är dock ingen helt ny bil utan mer ett bodykit som Italdesign monterat på en Lamborghini Huracán. Designen är ännu vildare och för att hålla exklusiviteten nere tillverkade man endast fem stycken exemplar. Nu är alla bilarna sålda och man funderar därför på att även erbjuda en roadster-version. Men, det kommer endast att ske om marknaden vill ha det. Italdesign håller just nu på att prata med potentiella kunder om de skulle vara intresserade och detta får alltså besluta om det även kommer att komma en taklös variant i framtiden. Tumnagel
33.9°
+
Bobby Green
0

Airbus Pop.Up är en modulär bil som kan flyga
Välj mellan hjul eller rotorer

Flygplanstillverkaren Airbus har tillsammans med designföretaget Italdesign, ett företag som bland annat arbetat med Volkswagen, BMW och Alfa Romeo tidigare, tagit fram ett koncept som man kallar för Pop.Up vilket är en slags modulär flygande bil. Tanken är att passageraren ska färdas i en slags kupé och beroende på om man vill ta sig fram på landbacken eller i luften så kan denna kupé fästas antingen vid en hjulbas eller fyra rotorer. Pop.Up är givetvis både eldrivet, självkörande och hanteras via en app. Pop.Up är som sagt en koncept och det lär nog dröja ett tag innan vi får se något liknande det här i verkligheten. I videon nedan snackar man om sju till tio år. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Italdesign visar upp sin nya superbil
Baseras på Lamborghini Huracán

Det italienska designföretaget Italdesign har under några veckors tid skickat ut teaserbilder på något de ska visa upp i Genève nästa månad. Nu visar man upp bilen i sin helhet och det är en skapelse baserad på Lamborghini Huracán. Bilens namn har inte annonserats än utan det vi får reda på för tillfället är att den endast kommer att tillverkas i fem stycken exemplar och att alla har ett pris på 1,5 miljoner euro styck. Italdesign ägs av Lamborghini så det här lilla påhittet är ganska intressant, speciellt med tanke på att man får sex stycken Huracán för priset av en sån här. Men då blir man ju också unik, något som en del tycker är viktigt. Italdesign berättar att bilen har en V10:a på 5,2 liter och att den ska kunna ta sig från 0-100 km/h på 3,2 sekunder. Toppfarten ska ligga på över 330 km/h. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0
2016

Klassisk BMW M1 hittad i lada
Körd i ett år, sedan bara samlat damm

En BMW M1 såldes 1981 och kördes sedan 739 mil under ett år. Sedan dess har den i 34 år bara stått där och samlat damm med lite skräp på. Nu har BMW-handlaren Mint Classics fått tag på bilen och ska återställa den till originalskick. BMW M1 är en mycket ovanlig bil, endast 455 stycken byggdes. BMW byggde bilen för att kunna slå Porsche på fingrarna i GT-klassen men för att göra det fick man ta hjälp av italienarna. Lamborghini gjorde chassit och ItalDesign ritade karossen. Tumnagel
63.8°
+
Roger Åberg
0

Italdesign presenterar eldrivna GTZero
Intressant shooting brake-koncept

Italdesign är på plats i Genève och i deras monter står den här bilen som de har döpt till GTZero Concept. Det är en sportig sak med shooting brake-design och elektrisk drivlina under skalet. Bilen har tre stycken elmotorer varav två sitter på framaxeln och en sitter på bakaxeln vilket gör den fyrhjulsdriven. GTZero Concept är även utrustad med fyrhjulsstyrning. Den totala effekten anges till 483 hästar och innan batterierna är urladdade ska man kunna hinna 50 mil. På 30 minuter ska man kunna snabbladda dessa upp till 80 %. På insidan finns det inga fysiska knappar utan det är genom att peka på den stora OLED-skärmen i mitten som man styr saker. Vad tycks? Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0
2015

Giorgetto Giugiaro säljer det sista i sitt företag Italdesign Giugiaro
Ritade bland annat min bil

När Giorgetto Giugiaro var 29 år gammal grundade han tillsammans med Aldo Mantovani Italdesign Giugiaro. Företaget har sedan dess ritat och designat flaskor, traktorer, tåg men framförallt bilar. En del förblev koncept men många mynnade faktiskt ut i produktionsbilar - däribland första generationens Volkswagen Golf som undertecknad äger ett exemplar av. De har även tagit fram helt egna bilar som visats upp på mässor men som aldrig kommit ut på marknaden, som exempelvis Brivido. 2010 såldes 90,1 % av företaget till Volkswagen medan familjen Giugiaro behöll 9,9 % av aktierna. Nu är det dock dags att gå vidare och Giorgetto som hunnit fylla 76 år har valt att sälja resterande och lämna företaget för att satsa mer på sin fritid. Alla bilar som Italdesign Giugiaro ritat genom tiderna finns på länken nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Italdesign visar GEA Concept
Ritad av före detta Audi-designer

Italdesign är som jag tidigare nämnt också på Genève-mässan och nu har de rivit av täcket på deras monterdeltagare GEA Concept. Det här är en stor fyradörrars coupé ritad av den förre Audi-designern Wolfgang Egger som bjuder på eldrift och självkörande teknik. Under skalet som mäter 5.37 meter på längden, 1.98 på bredden, 1.46 på höjden och som har en hjulbas på hela 3.33 meter finns inte mindre än fyra elmotorer som tillsammans levererar 764 hästar. Man har använt sig av aluminium, kolfiber och magnesium i både chassi och kaross men det är ändå en ganska maffig vikt som ska kuskas omkring, strax över två ton närmare bestämt. Som vi kan se har konceptet så kallade självmordsdörrar och en till synes rymlig och trevlig kupé. Tanken har varit att skapa ett trevligt ställe att resa på för affärsmänniskor. Så här säger Wolfgang själv: "When designing GEA we thought of the businessmen and businesswomen of tomorrow: the time spent travelling will become productive even in a car. With the three internal setting configurations, which can be selected on the control sphere situated between the two front seats, the car can turn into a travelling office, a wellness or a dream area. This is our vision of luxury mobility for the future." Dessa tre lägen beskrivs enligt följande: Business mode When business mode is selected, GEA turns into a genuine travelling office. The LEDs in the door panels project a white light which, according to the principles of chromotherapy, aids concentration and productivity. Two transparent LED screens measuring 19” each come down from the roof opposite the rear seats and the passenger can choose the information to project onto them. The dashboard graphics change and create a single setting to match the background of the two screens. The front passenger seat can swivel 180° to face opposite the direction of travel, facilitating dialogue among all passengers; alternatively, the seat back can be folded down fully onto the seat to turn it into a practical counter top. Wellness mode The wellness mode, developed in conjunction with Technogym, is ideal during long journeys because it allows the passenger to perform isometric exercises, which are ideal to warm up the muscles. In this case, the LEDs in the panel turn an amber color, for a warmer and more relaxing ambiance. The rear seats feature two aluminum handles which, on pressing a sensor, come out of the tray to be used for exercises on the upper body. For the lower limbs, the floor has been fitted with two boards, also made by Technogym, which can be raised using the controls for use in step exercises. A tutorial video with the Technogym exercise programs appears on the monitors to guide the user. There is also a small refrigerator compartment between the two seats which can be used for cold drinks and juices. At the top, a small drawer contains cosmetics and a perfumed pouch for aromatherapy. Dream mode Dream mode is dedicated to total relaxation. The LEDs project a relaxing blue light, the windows darken and relaxing pictures of galaxies and starry skies appear on the monitors and on the front dashboard. Two comfortable footrests can be extended out from the seats and the right-hand rear seat can extend fully to form a real bed joining up with the front seat, swiveled to face opposite the direction of travel but with the seat back up, to reproduce the typical environment found when flying first class. Vad det kommer att bli av GEA Concept i framtiden återstår att se. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Italdesign Giugiaro presenterar nytt i Genève
Spännande

Italdesign Giugiaro har precis släppt en liten teaser som berättar att de kommer att visa en ny bil i Genève nästa månad. Som vanligt när det gäller det italienska designföretaget lär det handla om något nytänkande och vågat, men för tillfället får vi inte reda på mer än att de kommer att ställa ut på mässan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2014

Italdesign Giugiaro visar konceptbilen Clipper
Elbil med båtnamn

Ett av koncepten man kan hitta i Genève är Italdesign Giugiaros Clipper. Det är en liten MPV baserad på Volkswagens nya MQB-plattform och även om den här endast kan köras på land kommer namnet från en segelbåtstyp. Under skalet sitter det en elmotor på 150 hästar på vardera axel vilket alltså resulterar i en total effekt på 300 hästar. Räckvidden på en full laddning ska vara helt hyggliga 54 mil. Sex personer får plats på insidan och för att ta sig in hoppar man in via saxdörrar fram och måsvingedörrar bak. Så mycket mer om konceptbilen får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2013

Audi överraskar med Nanuk Quattro Concept
Har dieseldriven V10:a på 544 hästar

Det är inte ofta nu för tiden som biltillverkarna kan hålla tätt med sina hemligheter innan en stor mässa. Men på något mirakulöst vis har Audi ändå gjort det, för jag har då inte hört ett endaste litet knyst kring Nanuk Quattro Concept som de nu visar upp. Och det är knappast någon liten fegis det här inte, utan ett dieseldrivet monster med 544 hästar. Ni som känner igen formerna kanske får upp konceptbilen Giugiaro Parcour Concept i huvudet? Den visades tidigare i år men sedan dess har det varit tyst. Nu när Audi presenterar Nanuk får vi reda på att det även här är Italdesign Giugiaro som ligger bakom linjerna, vilket gör att bitarna faller på plats. I konceptet Parcour satt det dock samma V10:a som i Lamborghini Gallardo och det gör det inte i denna. Det är fortfarande en V10:a, men den går på diesel. Storleken är 5.0 liter och den har försetts med dubbla turbo, vilket resulterar i en effekt på hela 544 hästar och 1 000 Nm som i sin tur skickas till alla fyra hjulen genom en sjustegad dubbelkopplingslåda. Det tar den 1.9 ton tunga bilen från 0-100 km/h på bara 3.8 sekunder och ger den en toppfart på 305 km/h. Bilen har försetts med fyrhjulsstyrning och bakhjulen kan vinklas upp till nio grader i motsatt riktning för att hjälpa till med svängradien vid låga farter. Vid högre farter följer bakhjulen med i framhjulens riktning upp till 2.5 grader. Samma tänk som i Porsche nya GT3 och Turbo alltså. Vidare ska man kunna justera höjden fyra centimeter upp eller tre centimeter ner beroende på vad man har för underlag att tampas med. Huruvida den här något galna konceptbilen kommer att mynna ut i något mer än just ett koncept återstår att se, men jag är i alla fall en av dem som hoppas på att så blir fallet. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Italdesign presenterar prestanda-crossover

Italdesign som numera ägs av Volkswagen-gruppen ställer ut på mässan i Genève och i deras monter får man ta del av konceptbilen Parcour. Bilen kommer i ett roadster-utförande och som coupé. Under huven lurar en Lamborghini-motor hämtad från Gallardo, alltså V10:an på 5.2 liter. Den lämnar här 550 hästar och är kopplad till den nya sjustegade dubbelkopplingslådan som hittas i nya Audi R8. 0-100 km/h ska gå på 3.6 sekunder och nålen slutar först vid 320 km/h. Konceptet mäter in på 4.5 meter i längd, 2.0 i bredd, 1.3 i höjd och ska väga 1 550 kilo.Kraften skickas till alla fyra hjul och enligt Italdesign ska den här bilen betraktas som en crossover i prestandasegmentet. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida