m

Nya Rolls-Royce Ghost som Black Badge
Går att få i världens mörkaste färg

För ett år sedan rullade Rolls-Royce ut nya Ghost. Nu är det dags för en Black Badge-version av den att göra entré och precis som vanligt handlar det om en bil svart som natten med lite bättre prestanda. Det här är också ett försök till att locka till sig yngre publik, som lite fördomsfullt kanske anses vara de som gillar hela "blacked out"-grejen. Effekten i den 6,75 liter stora V12:an är nu på 600 hästar och 900 newtonmeter vilket är en ökning med 30 hästar och 50 newtonmeter jämfört med vanliga Ghost. 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder. Vidare får bilen ett nytt avgassystem som ska låta lite vassare, och växellådan har kalibrerats om för att växla snabbare när du trampar på lite extra. Du kan få nya Ghost Black Badge i vad man säger är världens mörkaste färg och den består av inte mindre än 45 kilo färg som sprayas på bilens kaross. Vill du inte ha bilen i svart kan du välja någon av de andra 44.000 (!) stycken färgerna som erbjuds. Annars är grill, Spirit of Ecstasy och mängder av andra detaljer i svart. Fälgarna som givetvis också har mycket svart i sig mäter 21 tum och består av 44 stycken lager kolfiber. Priset för bilen börjar på 249.500 pund, innan skatt. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Lotus Emira blir din för 75.995 pund
Går att få med sex eller fyra cylindrar

I början av juli rullade Lotus ut den nya modellen Emira. Nu är priset för den nya sportbilen officiellt och det börjar på 75.995 pund för den man kallar för First Edition. Förutom priset får vi även reda på alla specifikationerna. Standard har bilen en mittmonterad kompressormatad Toyota-V6:a på 3,5 liter som ger 400 hästar. Till den kopplas en manuell sexpetad låda som driver bakhjulen. Som tillval finns en sexstegad automat med paddlar bakom ratten. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder (4,2 för automat) och toppfarten anges till 290 km/h. Emira V6 First Edition ska börja tillverkas nästa vår. Nästa höst kommer även en First Edition med fyrcylindrig motor att släppas. Det är Mercedes-AMG:s turbomatade M139-maskin man har stoppat i här och den ger 360 hästar. En instegsversion som får prislappen 59.995 pund släpps någon gång 2023. Speca din bil på länken nedan. Mer information finns i pressmeddelandet. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Ford lyfter Fiesta
Får bland annat digitala mätare

Det har blivit dags för Fords lilla Fiesta att få sig en uppfräschning. Förutom lite uppdaterat utseende, nya strålkastare och baklampor har modellen fått en ny insida med bland annat digitalt mätarhus. Du kan välja mellan tre eller fem dörrar, Trend, Titanium, ST-Line, Active med plast runt hjulhusen, sportiga ST och en transportversion med lastgaller där bak. LED-strålkastare är standard och man kan även få Matrix LED som tillval. Grillen och luftintagen har ökat i storlek och emblemet i fronten har flyttat ned från huven. Sju stycken nya fälgalternativ i storlekarna 17 och 18 tum finns att välja på och på utsidan erbjuds de nya lackalternativen Boundless Blue och Beautiful Berry. Det nya mätarhuset är en skärm på 12,3 tum som ändrar utseende beroende på vilket körläge man har valt. Skärmen på mittkonsolen mäter åtta tum och den är kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto. Det finns trådlös laddplatta för mobilen i mittfacket och som tillval kan man få tio stycken högtalare med subwoofer från B&O. Motormässigt erbjuds bilen med en trecylindrig EcoBoost på 1,0 liter som ger 100 hästar eller en EcoBoost Hybrid med mildhybridteknik som går att få med antingen 125 eller 155 hästar. Till alternativen kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en sjustegad dubbelkopplingslåda, båda driver som väntat endast framhjulen. ST får EcoBoost-trea på 1,5 liter som ger 200 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Den ska göra 0-100 km/h på 6,5 sekunder. De första leveranserna av uppdaterade Fiesta ska dra igång i början av nästa år. Vad man får betala vet vi dock inte än. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Perseverance första insamling av Mars-prover misslyckades
Allt gick inte som planerat

I veckan som gick var det tänkt att NASA:s Mars-rover Perseverance skulle samlat in sina första prover från Mars. Tyvärr verkar inte detta gått som man tänkt sig. Perseverance borrade sitt första hål på Mars 6 augusti vilket såg ut att ha gått fint. Senare upptäcktes man dock att den titanium-tub där prover från borrhålet skulle förvaras var tom. Varför så blev fallet är man inte riktigt på det klara med ännu. Jennifer Trosper som är projektledare på NASA-JPL säger: "The initial thinking is that the empty tube is more likely a result of the rock target not reacting the way we expected during coring, and less likely a hardware issue with the Sampling and Caching System. Over the next few days, the team will be spending more time analyzing the data we have, and also acquiring some additional diagnostic data to support understanding the root cause for the empty tube." Perseverance har med sig 43 stycken tuber i titan där man planerar att förvara de borrprover som samlas in från Mars vilket är ett av Perseverance huvuduppdrag. Genom att analysera proverna man, förhoppningsvis, samlar in hoppas forskare bland annat kunna utröna huruvida det kan ha funnits liv på Mars en gång i tiden. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Warholms världsrekordskor delvis framtagna av Formel 1-stall
Mercedes och Puma i skosamarbete

Tidigare idag satte norrmannen Karsten Warholm nytt världsrekord på 400 meter häck när han vann finalen i OS i Tokyo. Nu menar en del bedömare att det nya världsrekordet delvis är ett resultat av de superhårda banorna i OS kombinerat med de skor som Warholm använde. Skorna som Warholm använde är tillverkade av Puma vilka i sitt arbete med att utveckla dessa tagit hjälp av Mercedes AMG Petronas Formel 1-stall. Skorna kallas för "Evospeed Tokyo Future Faster+" och Puma skriver om dessa i ett pressmeddelande: "The EVOSPEED TOKYO FUTURE FASTER+ was designed together with 400m hurdles World Record Holder Karsten Warholm and his coach. The spike’s upper is infused with carbon fiber threads and its sole has a carbon plate, engineered by Mercedes AMG Petronas, with permanent titanium pins. It weighs 135 grams." I klippet ovan kan ni kolla in Warholms lopp där han sprang 400 meter häck på världsrekordtiden 45,94 sekunder. Warholm innehade redan världsrekordet på distansen efter att tidigare i sommar sprungit sträckan på 46,70 sekunder under en tävling i Oslo. Innan det hade rekordet stått sig sedan amerikanen Kevin Young sprang på 46,78 sekunder på OS i Barcelona 1992. Här nedanför hittas ett klipp från Puma där man visar upp sina Faster+-modeller, skor som även används av den svenske stavhopparen Armand Duplantis. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Outriders-utvecklarna ber om ursäkt för serverstrul
Kommer erbjuda in-game-grejer till spelare

Outriders är ett rackarns ösigt och underhållande spel, men tyvärr har spelare haft problem att lira på grund av serverstrul. Utvecklarna People Can Fly jobbar frenetiskt med att styra upp de serverstrulet och har meddelat att spelare som har upplevt problem kommer få lite plåster på såren i form av in-game-grejer. Spelare som lirat mellan 31 mars och 11 april kommer få ett litet paket som består av ett legendary-vapen, Titanium-valuta och en frustrations-emote. När paketet kommer levereras är för tillfället okänt, men lär ske inom kort. I ett inlägg på Outriders-subredditen har People Can Fly levererat lite info om serverstrulet och vad det hela berott på. Mer specifikt var själva spelservrarna redo för det stora trycket vid release, men den externa databasen där spelares profiler lagrades har inte jobbat så snabbt som planerat, vilket i sin tur lett till långa väntetider och krascher för spelare. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Suunto 7 och 9 släpper titanversioner av sina klockor
Släpper även lite ny mjukvara

Suunto släpper nu lite lyxigare versioner av sina modeller 7 och 9. De är gjorda av titan och ser faktiskt riktigt coola ut. Suunto 7 är modellen som passar den som sportar på många olika sätt. 70 olika sportlägen finns och med en mjukvaruuppdatering får man nu också kontroll på sömnen. Suunto 7 kör Googles Wear OS. Prislappen ligger på 5100 kronor. Även Suunto 9 Baro kommer i en modell av titan. Prislappen för denna ligger på 5990 kronor. Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0
2020

Före detta Vertu-anställda startar lyxtelefonmakarna Xor
Första telefon Titanium kan bli din för 4000 dollar

Ultrapremiumsegmentet dog mer eller mindre med nedläggningen av Vertu, men nu verkar segmentet återuppstå. Det nya företaget Xor, uttalas tydligen Eggsor, grundades av före detta Vertu-anställda och kommer släppa sin första telefon Titanium i början av 2021. Precis som Vertus telefoner ligger fokus mer på form än funktion och enheten ser verkligen ut att osa lyx. Men på funktionsfronten verkar det vara rätt skralt och Engadget skriver bland annat att mjukvaran får Nokias gamla Series 40-mjukvara att verka avancerad. Enheten kan ta samtal över 2G/3G-näten samt hantera sms. Enhetens mest avancerade funktion verkar vara en inbyggd luftmätare. Men med få avancerade funktioner kan man få rätt bra batteritid. Enhetens batteri ska räcka i upp till 5 dagar och telefonen kommer kunna laddas trådlöst. En grej Xor fokuserar mycket på är säkerhet. Samtal och sms kommer end-to-end-krypteras med AES256 och telefonen kommer använda olika ringsignaler för att indikera om ett samtal är krypterat eller ej. Xor Titanium kommer kosta närmare 4000 dollar när den släpps. Tumnagel
20.5°
+
André Stray
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida