m

Assassin's Creed-medskaparen Jade Raymond startar Haven
Har börjat jobba med nytt IP för Playstation

Jade Raymond verkar ha haft det lite körigt de senaste åren, men nu verkar spelproducenten hittat ett ordentligt hem i nya Haven Entertainment Studios. Raymonds nya studio kommer vara fristående, men den första titeln gänget kommer jobba på är ett helt nytt IP för Playstation. Vad det hela handlar om är för tillfället okänt, men vi håller tummarna att Raymond i alla fall får färdigställa sin vision. I ett inlägg på Playstation-bloggen skriver hon detta: "Today Ix27m announcing Haven, an independent studio where many of the talented game developers I have worked with for years (and love dearly!) are coming together to do what we are most passionate about. Itx27s time for us to refocus on GAMES in a place where we can practice our crafts without any barriers or impediments." Jade Raymond har jobbat i spelbranschen i 25 år och har bland annat varit med och skapat Assassinx27s Creed-serien samt jobbat på bland annat Splinter Cell: Blacklist, Watch Dogs och Far Cry 4 hos Ubisoft. Raymond lämnade Ubisoft och hoppade över till EA där hon startade Motive Studios och fick jobba på ett nytt Star Wars-spel tillsammans med Uncharted-skribenten Amy Hennig. Projektet lades ner och några år senare lämnade Raymond för att leda en av Googles interna Stadia-spelstudior, men även här fick Raymond inte visa vad hon gick för. Tumnagel
41.6°
+
André Stray
0

Google prisade Stadia-studiorna veckan innan nedläggningen
Oof

Google stängde nyligen ner sina utvecklarstudior till Stadia och alla spel som var under utveckling skrotades. Detta är aningen trist då vi inte kommer få se några exklusiva Stadia-titlar som på riktigt drar nytta av molnkraften bakom Stadia, men nu kommer Stadia leverera samma upplevelser vi får på annat håll. Nedstängningen av Stadias utvecklarstudior kom som en ordentlig överraskning för alla inblandade. Extra underligt är att Stadia-chefen Phil Harrison bara en vecka innan nedläggningen ska, enligt källor till Kotaku, hyllat Stadia-utvecklarna och skrivit detta: “[Stadia Games and Entertainment] has made great progress building a diverse and talented team and establishing a strong lineup of Stadia exclusive games. We will confirm the SG&E investment envelope shortly, which will, in turn, inform the SG&E strategy and 2021 [objectives and key results].” Ett ganska peppigt meddelande, helt enkelt. Mailet ska ha skickats ut 27 januari och nedläggningen skedde 1 februari. I meddelandet om nedläggningen av Stadia-studiorna pekades det på att kostnaden för att utveckla AAA-titlar växer exponentiellt. Detta är förstås sant, men å andra sidan är Google ett av världens rikaste företag så det borde ha funnits en möjlighet för Jade Raymond och hennes team att visa vad dem går för i alla fall en gång. Enligt Kotakus källor ska Google redan innan mailet skickats ut vetat om nedläggningen och Harrison ska också ha pekat på Microsofts uppköp av Bethesda och den pågående pandemin som anledningar bakom nedläggningen. Oavsett anledning är det riktigt tråkigt att Stadia-studiorna lagts ner. Stadia hade kunnat bli en av de bästa ställena att spela på med unika spelupplevelser tack vare den råstyrka som Stadia-servrarna sitter på. Vi hade kunnat få se spel med expansiva och detaljerade världar att utforska, avancerad AI och bättre fysikmotorer. Men nu kommer det bara bli portar av spel. Tumnagel
27.5°
+
André Stray
0

Google lägger ner interna Stadia-spelstudion
Vi lär inte få se någon killer app till systemet

Google Stadia lanserades i november 2019 och har sedan dess visat sig vara en väldigt kompetent spelplattform. Även om intresset har varit svalt jämfört med jättarna Playstation och Xbox fick tjänsten visa musklerna rejält i slutet av förra året. Detta tack vare releasen av Cyberpunk 2077 som gav spelare den mest jämna och stabila spelupplevelsen jämfört hur spelet rullade på andra plattformar. Något Stadia-användare dock har väntat på sedan start är någon massiv titel från Google interna Stadia-studio som verkligen visar vad systemet går för. Men något sånt lär vi aldrig få se. Google har meddelat att deras egna Stadia-studio kommer läggas ner helt och bakom beslutet är att det kort och gott kostar för mycket pengar att göra spel. Stadia Games and Entertainment kommer lösas upp och de drygt 150 anställda kommer få nya poster inom företaget, medan vissa, som vice-chefen Jade Raymond, kommer lämna bygget. Med Stadia kommer nu Google skifta fokus en aning och ska i stället jobba med att förse deras samarbetspartners med en stabil spelplattform och streamingteknik. Stadia-chefen Phil Harrison säger detta om framtiden: “We’re committed to the future of cloud gaming, and will continue to do our part to drive this industry forward. Our goal remains focused on creating the best possible platform for gamers and technology for our partners, bringing these experiences to life for people everywhere.” Specifikt vad som kommer hända med Stadia i framtiden är för tillfället oklart. Just nu verkar det dock vara lugna puckar att fortsätta med Stadia och nya titlar från tredjepartsutvecklare kommer läggas till i spelbiblioteket i framtiden. Google har dock en tendens att stänga ner nischade tjänster efter en tid, RIP Inbox, men det verkar som att i alla fall tekniken kommer leva vidare. Det spekuleras att Google kommer göra Stadia till en white-label-streamingtjänst, det vill säga att tjänsten paketeras om och säljs vidare till spelstudior som får smälla på egen logga och använda den som om det vore spelstudions egna tjänst. Tumnagel
31.3°
+
André Stray
0
2020
2019

GDC 2019 Google startar Stadia Games and Entertainment
Jade Raymond kommer att leda Googles nya spelstudio

Under Googles presentation av sin speltjänst Stadia tidigare idag meddelade man att man även kommer att dra igång spelstudion Stadia Games and Entertainment. Googles nya spelstudio kommer att arbeta med att ta fram spel till speltjänsten Stadia men om dessa kommer att bli exklusiva för Stadia eller inte finns det än så länge inga uppgifter om. Vi rapporterade redan förra veckan att spelveteranen Jade Raymond hade börjat jobba för Google och inte helt oväntat blir det hon som kommer att chefa över Stadia Games and Entertainment. Raymond har arbetat i över tio år på spelföretag som Ubisoft och EA. På Ubisoft ledde hon bland annat arbetet med Assasinx27s Creed, ett av de spelen som Google visade upp till Stadia idag och som även visades på Stadias föregångare Project Stream. Google meddelade även att man redan har skickat ut hårdvara för utveckling till Stadia till cirka 100 stycken externa spelstudios och man räknar med att ha runt 1000 utvecklare från dessa företag arbetande med spel till Stadia. Huruvida dessa eventuellt kan bli exklusiva för Stadia eller inte är okänt. Det lär nog hur som helst finnas lite att spela på Stadia när tjänsten lanseras senare i år. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jade Raymond antas leda Googles spelsatsning
Spelveteran med många år på Ubisoft och EA börjar jobba på Google

Nästa vecka drar Game Developers Conference igång i San Francisco och lagom till det så blev det känt att Google anställt spelveteranen Jade Raymond som chef. Det var Raymond själv som meddelade det hela via Twitter och det antas att Raymond kommer att leda arbetet med Googles spelsatsning Project Stream som man förväntas presentera stort på GDC 2019. Jade Raymond har tidigare arbetat över 10 år på Ubisoft där hon bland annat ledde arbetet med titlar som Assassinx27s Creed och Watch Dogs. Hon började därefter arbeta för Electronic Arts studio Motive där hon bland annat var inblandad i arbetet med deras Star Wars-spel, ett spel som senare lades ner. Jade Raymond lämnade EA i oktober förra året och det var då oklart vad hon skulle pyssla med i framtiden. Nu vet vi dock någorlunda det och Raymond lär med stor sannolikhet dyka upp på GDC nästa vecka. Google släppte för övrigt ytterligare en teaser inför GDC 2019 igår och den kan ni kolla in här nedanför. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Jade Raymond lämnar EA
Ytterligare ett stort namn lämnar speljätten

Jade Raymond jobbade tidigare med spelserierna Assassinx27s Creed och Watch Dogs på Ubisoft, men hoppade över till EA 2015 för att starta en ny spelstudio vid namn Motive. Motive assisterade bland annat Visceral Games med deras Star Wars-lir innan spelet och spelstudio lades ner tidigare i år och gänget hjälpte även till med Star Wars: Battlefront II. Nu verkar Raymond vara färdig med företaget och har bestämt sig för att gå vidare. I ett uttalande skriver John Reseburg, kommunikationschef på EA, detta: “With this change, Jade Raymond has decided to leave Electronic Arts. In her time with us, Jade helped to build great teams, and our projects underway at Motive and other studios continue unchanged. We’re appreciative of all of her efforts, and we wish Jade all the best as she moves on to her next adventure. We are driving greater creativity into everything we do across EA Studios, and we’ll look forward to sharing more in the months to come.” Vad Raymond kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men det lär handla om något spelrelaterat. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0
2015

EA jobbar på Assassin's Creed-liknande spel
Med Jade Raymond i spetsen

För inte så länge sedan meddelade EA att de skulle vilja utöka sin portfolio med spel som har mer öppna världar än de spel de erbjuder i dag liknande Assassinx27s Creed-serien eller GTA-spelen. Dock berättade de inte att de faktiskt redan påbörjat ett projekt. Under pågående UBS Global Technology Conference i San Francisco meddelade dock CFO Blake Jorgensen att de redan jobbar på ett nytt spel och är väldigt förväntansfulla inför att få bita tag i en ny genre. Nyligen anställde de också EA Jade Raymond från Ubisoft som ska ha fått uppdraget att leda spelproduktionen vid en ny studio i Montreal. Wex27ve never really operated in the largest genre of gaming, and thatx27s the action genre. Thatx27s the Assassinx27s Creed-style games; more open-world, more single-play versus multiplayer. Itx27s not been an area that wex27ve operated in. We recently hired Jade Raymond, who was behind the Assassinx27s Creed franchise for Ubisoft and she will be building an action genre for us through a studio wex27re building out in Montreal right now. So a lot of excitement around the action genre." Tumnagel
40.8°
+
Emmy Zettergren
0

EA vill satsa på spel med öppen värld
Det är gott med kaka

EA har en hel del spel från olika genrer i sin portfolio. Men något som de saknar är storslagna actionspel med öppen värld. Det vill EA ändra på säger executive vice president Patrick Söderlund i en intervju med IGN och just nu jobbar spelföretaget med att se på hur de ska kunna ta sig an en sådan genre. "If you look at the biggest segment in our industry, which is action, we donx27t have a lot. EA is not known to make gigantic action games like Assassinx27s Creed or Batman or GTA or those types of games that are really big. The strategic direction that we put in motion is to expand our portfolio more into that segment, to see what can we bring to gamers that maybe hasnx27t been done before." Tanken är att det är studion Motive med Ubisoftveteranen Jade Raymond i spetsen som ska få uppdraget vilket inte är så dumt eftersom hon nyligen jobbat med Assassinx27s Creed-serien. Enligt Patrick har de dock inga förhoppningar om att bli lika stora som exempelvis Rockstar på spel med öppna världar, även om det hade varit kul. I’m not suggesting wex27re going to go after GTA and sell 50 million units. We would love to! But what Ix27m saying is those types of absolutely AAA, big productions is what we want to do. And I think for us to do that, we need the right people." Det lär dock dröja innan något nytt projekt inleds från Motive eftersom de först ska hjälpa till med det nya Star Wars-spelet signerat Amy Hennings. Tumnagel
49.4°
+
Emmy Zettergren
0

Jade Raymond jobbar nu med Star Wars hos EA
Blir boss för nya studion Motive Studios

I oktober förra året meddelade producenten Jade Raymond att hon lämnar Ubisoft och arbetet som producent för Assassinx27s Creed-serien. Då var det inte säkert vad hon skulle göra istället. Men nu vet vi. Jade har nämligen börjat hos EA och ska där jobba med Amy Hennings kommande Star Wars-spel som chef för EA:s nya studio Motive Studios. Hon kommer också att övervaka Visceral Games studio i Kalifornien samtidigt som Motive Studios även ska jobba nära BioWare. Nedan kan ni läsa Jades uttalande om sin nya tjänst. Tumnagel
48.3°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Jade Raymond lämnar Ubisoft
Producenten bakom Assassin's Creed bland annat

En av de allra största kvinnliga namnen inom spelindustrin är Jade Raymond. Hon har arbetat tio år på Ubisoft och var bland annat producenten bakom det allra första Assassinx27s Creed-spelet. Utöver detta har hon också arbetat med Splinter Cell: Blacklist och Watch Dogs med flera. Hon har också varit med och grundat Ubisoft Toronto. Nu har Jade meddelat att hon kommer att lämna Ubisoft. Anledningen till att hon lämnar studion och vad hon kommer göra efter detta är ännu inte känt. “I’ve spent 10 extraordinary years at Ubisoft, and I am proud to have been part of many of the best teams in the industry making truly remarkable games,” said Raymond. “This is one of the hardest decisions of my career, but the Toronto studio is strong and on a solid path. I’m confident that now is a good time for me to transition leadership of the studio to Alex and to pursue my other ambitions and new opportunities. Stay tuned for more on what’s next for me, but for now, I’d like to thank Ubisoft for its partnership through the years, and I wish them the very best in all their next endeavours.” “On behalf of Ubisoft, I’d like to thank Jade for her leadership and many contributions over the years, and wish her all the best in her next adventures,” said Yannis Mallat, CEO of Ubisoft Montreal and Toronto. Alexandre Parizeau kommer ta över Raymonds roll som chef över Ubisoft Toronto. Tumnagel
33.0°
+
Peter Tjärndal
0
2011

I Am Alive nu en digital titel?
Hmmmmmmm...

Ubisofts försenade katastroföverlevnadsspel I Am Alive verkade bli en mastodonttitel, men det verkar nu som om fransmännen i det tysta nedgraderat spelet till en digital Xbox Live/PSN-titel. Några användare på spelforumet NeoGAF råkade på en video från en fransk spelsajt och i den nämner Ubi-höjdaren Jade Raymond tydligen att I Am Alive kommer finnas tillgänglig för nedladdning senare i år. I Am Alive har haft en rätt strulig väg, med förseningar och studiobyte från Darkworks till Ubisoft Shanghai. Som av en händelse är Ubis I Am Alive-sida nere i skrivande stund - kanske är det officiella nyheter på gång? Till höger gammal trailer från E3 2008(!). Tumnagel
36.8°
+
Kristoffer Arvidson
0
2010

Splinter Cell 6 under utveckling
Hos ny studio

En av Ubisofts höjdare, Jade Raymond, har bekräftat att hon jobbar med Splinter Cell 6 i Ubisofts nystartade Toronto-studio. Wex27re working on Splinter Cell 6, the next iteration of the blockbuster franchise, and wex27re doing it entirely here in Toronto. För de Splinter Cell-fans som får kalla kårar av att serien nu utvecklas av en ny studio, så kan jag lugna (?) er med att Raymond också berättade att större delen av teamet bakom Splinter Cell: Conviction, ett spel jag jädrar i mig inte var imponerad av alls, är på plats tillsammans med henne. Ubisoft Toronto har för närvarande drygt 80 medarbetare, men Ubisoft satsar stort och hoppas att studion kan ha 800 anställda inom tio år. Tumnagel
37.5°
+
Kristoffer Arvidson
0
2007

Intervju med Jade Raymond
Självklart handlar den om Assassin's Creed

Gamersyde passade på att filma den Assassinx27s Creed-intervju de fick med Jade Raymond i Tokyo för några veckor sedan. Hon berättar bland annat att det finns mer än 40 timmar handling (om man nu tänker göra allt), och att de inte planerar att släppa en demo. Tumnagel
37.0°
+
Lars Lindroth
0

Microsofts presskonferens
Vad förvantas / Vad hände?

Dagen avslutas med en än så länge nästan tom post. För er tappra som trotsar sömnen och hade tänkt kolla in Microsofts presskonferens live, som går av stapeln om ungefär 4,5 timme, får gärna ventilera era tankar bland kommentarerna. Här kan finns det tips på var man kan kolla in presskonferensen live. www.spelfeber.se En resumé av vad som hände kommer senare under förmiddagen. Det är tidigt och jag måste springa till jobbet så jag ursäktar mig för alla särstavningar, felstavningar och felaktigheter i förskott. Microsoft höll sin presskonferens inatt/imorse och som man kan läsa bland kommentarerna var det några tappra personer som trotsade sömnen och såg detta live, my respect. Som vanligt var det Peter Moore som stod för den större delen av presskonferensen och han började med att nämna att varje demo som skulle visas, var spel som skulle släppas i år. Första speldemonstrationen var för Rock Band där Peter Moore tog gitarren och började spela tillsammans med några andra. Detta var ingen vacker syn men majoriteten av människorna, både på scen och i publiken, såg ut att ha roligt. Kan inget annat än säga att Rock Band ser otroligt intressant ut och kommer säkerligen bli ett av höstens roligaste och dyraste partyspel. Utvecklarna bakom Viva Pinata intar scenen och berättar om att ett partyspel (läs minigame collection) med Viva Pinata-karaktärerna kommer att komma med namnet Viva Pinata: Party Animals. En trailer för Mass Effect visades därefter och ÄNTLIGEN får vi ett riktigt releasedatum för spelet, det skall släppas i november. Lite siffersnack följde, tydligen har massor med människor laddat ner saker från Xbox Live, Xboxen säljer jättebra och allt sånt där standardsnack som brukar vara rätt tråkigt på sådana här presskonferenser. Efter siffersnacket visades det spel igen, en trailersamling med spelen Call of Duty 4, Stranglehold, Guitar Hero III, Beautiful Katamari, Lost Odyssey, NBA Live 08, Mass Effect. Fatal Inertia, MOH: Airborne, Tiger Woods 08, Ace Combat 6, NHL 08, Assassinx27s Creed, Spider-Man: Friend or Foe, Simpsons, Splinter Cell: Conviction, NASCAR 08. Eternal Sonata, BioShock, Madden NFL 08, Tony Hawkx27s Proving Ground, Crash of the Titans, Harry Potter, Orange Box. Bee Movie Game, Rock Band och Naruto visades. Alla dessa spel skall tydligen släppas i år. "The greatest videogame lineup in history." Enligt Peter Moore själv. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Jade talar om AC
Inte Air Condition då

Här är den senaste developer diary från Jade Raymond, angående Assasinx27s Creed, där hon talar om spelets art direction (Swenglish FTW igen). Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Söndagsfilmer
För dem som inte ligger på stranden just nu

Utav ren lathet och fint väder passar jag på att endast slänga upp ett gäng intressanta filmer i denna post. Senaste avsnittet av franska Gamersyde: Diaries som innehåller en intervju med Jade Raymond om Assasinx27s Creed. Blizzard-special från 1UP: En titt på Nintendo-utställningen i Japan: Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0
2006

Intervju med Jade Raymond
Jade talar ut

Spelproducenten Jade Raymond intervjuades av Computer and Videogames där hon, inte helt oväntat talar om hennes efterlängtade projekt, Assassins Creed. Det framkommer inte direkt något nytt ur intervjun men det är en klar legitim ursäkt att posta en bild på Jade Raymond. Is the gamex27s focus stealth like Splinter Cell or action like Prince of Persia? Jade Raymond: Our goal with this game is to deliver completely next-gen gameplay, so the team set the bar where no game has gone before. I really wouldnx27t call it a stealth game because itx27s much more focused on fast-paced action. The only stealth element is the social stealth where you use the crowds to disguise yourself, but wex27ve steered clear of the traditional rules of stealth games like hiding in shadows or sneaking around corners. Thatx27s not really what Assassinx27s Creed is striving for at all. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0