m

Ny lättviktad Jaguar E-Type från Eagle
Det här är Lightweight GT

2011 lanserade Eagle modellen Speedster Lightweight. Det är en modern version av Jaguar E-Type där man så mycket det bara går har behållit de klassiska formerna men uppdaterat allt annat. 2016 presenterades Spyder GT och nu är det dags för Lightweight GT som är en hyllning till de tolv Jaguar E-Type Lightweight-bilarna som man körde racing med för längesen. Dessa bilar var dock renodlade racers utan någon som helst komfort, och riktigt så är det inte i den här nyversionen. Grundaren av Eagle, Henry Pearman, säger följande: "The factory Lightweight was a stripped-out racer. We wanted to retain that special feel of a 60s competition car from an incredible era in British motorsport, but with the comfort, refinement and reliability that would make it an exhilarating daily driver or long-distance GT." Man har utgått från en original Jaguar E-Type Series 1 som sedan strippats helt och hållet och byggts upp igen med nya karosspaneler i aluminium. Motorn är en rak sexa på 4,7 liter utan överladdning som ger 380 hästar och 508 newtonmeter i vrid. Tre stycken Weber-förgasare ser till att förse den med soppa. Till motorn sitter en fempetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Spakar man rätt ska 0-100 km/h gå på runt fem sekunder och toppfarten för den som vågar anges till 273 km/h. Lättvikts-jobbet på denna Lightweight-bil består bland annat av att man har använt magnesium till fälgar, växellådshuset, diffhuset, sumpen och de bakre naven. Avgassystemet i titan gör också sitt. Till slut stannar vågen för allt på 1017 kilo torr. Varje E-Type som Eagle bygger tar mer än 8000 timmar att färdigställa och man hinner bara med att bygga två stycken om året. Vad man får betala för nya Lightweight GT framgår inte men eftersom andra specialare de byggt kostat flera miljoner dollar styck lär inte den här bli billigare. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Brittisk startup bygger in eldrift i klassiska bilar
Går att återställa utan problem om man ångrar sig

Ionic är en ny brittisk startup som har som mål att bygga om klassiska bilar till eldrift. Man ska lägga mycket vikt vid att inte sabba något på originalet och göra det fullt möjligt att montera tillbaka förbränningsmotorn igen om nu ägaren skulle ångra sig någon gång. Man använder sig alltså av samma motorfästen, sågar inte sönder något och ser till att bädda in extra instrument och liknande utan att det förstör vare sig bil eller utseende. Företaget ska ha köpt upp gamla Jaguar E-Types, Pagodor som bilden visar och Porsche 911:or som de ska bygga om. En Merca har man redan byggt klart och under skalet på den finns en elmotor som ger 180 hästar och 550 newtonmeter i vrid vilket ska ge en 0-100-tid på sju sekunder. Räckvidden anges till 25 mil. En ombyggnation tar runt sex månader och målet är att bygga tre stycken i månaden. De första ombyggda modellerna ska släppas ut på vägarna i juni och för en Pagoda får man betala från 250.000 pund. Som väntat kan man speca sin bil på alla möjliga vis och det är bara plånboken som säger till när det roliga är slut. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0
2019

Jaguar släpper nya verktyg till E-Type
Perfekt om du saknar ett kit

Om man ska meka med en gammal bil måste man ha rätt verktyg. Speciellt om man får stopp när man är ute och kör och måste fixa något för att kunna köra vidare. I nya bilar hittar man väl max en tub med punkaspray men förr fick man alltid med ett verktygskit i bilen innehållandes ett gäng bra-och-ha-verktyg. Har du en gammal Jaguar E-Type och saknar den bilens kit har det inte varit billigt om du ska försöka få tag i originalgrejer. Kiten kan kosta upp mot 5.000 pund om de är i riktigt bra skick. Nu har dock Jaguar för första gången på nästan 50 år nytillverkat just detta kit och det är något snällare mot plånboken - 732 pund. Verktygen kommer självklart i ett skinnfodral som man kan rulla ihop och vad som ingår ser ni här nedan. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
2018

Jaguar kommer att bygga eldriven E-Type
Får drivlinan från I-Pace

Jaguars första eldrivna modell I-Pace ynglar nu av sig. I alla fall när det kommer till drivlinan. Den kommer nämligen även att hitta ner under skalet på klassikern E-Type som då får tilläggsnamnet Zero. Det är Jaguars Classic-division i Coventry som kommer att bygga bilen i en liten skala. Om man har en gammal E-Type som man vill att de ska konvertera ska det också gå bra. Räckvidden ska vara över 27 mil på en laddning och både vägegenskaper och viktfördelning ska vara nära det originalet bjuder på. Den första E-Type Zeron kommer att levereras till kund sommaren 2020. Fler detaljer kring bilen och dess pris ska komma senare. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Edd China ska renovera en gammal Jaguar E-Type
Nytt program tillsammans med kompisen Al Cox

Den 1 maj hade Edd Chinas nya bilfixarprogram Edd Chinax27s Garage Revival premiär. Eller det släpptes i alla fall ett pilotavsnitt. Det var helt okej i mitt tycke även om jag vill att det grävs lite djupare i saker och ting - mindre snack och mer meck vill jag se. Nu verkar det som att Edd kommer att köra vidare med ett annat program, tillsammans med sin gamla kompis Al Cox. Det vi ser här är det första från Built by Many - ett nytt program där duon bland annat kommer att renovera en Jaguar E-Type från 1968. Så här säger Edd: "We want to celebrate our automotive heritage by keeping classics cars on the road. Not just housed in museum collections or rusting away at the back of a shed! I’m all for the preservation of historic vehicles and want to get this beauty back on the road for all to enjoy. I’m looking forward to being a grease junkie again and inspiring others to join me on this road trip." Så här säger Al: "It’s collaborative because we’ll be working interactively with the audience in real time. Each week, we’ll also share our latest progress on YouTube. Critical support for the project has already been secured from Jaguar parts specialist SNG Barratt, which will provide parts and expertise, plus more specialist engineering companies like Spin-It, which has developed a bespoke ‘car restoration turntable’ – a key and quirky part of the show." Det första avsnittet väntas släppas i slutet av sommaren. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Harry körde Meghan till bröllopsmiddagen i elektrisk E-type
Stiligt!

I helgen var det bröllop och Harry fick sin Meghan eller om det nu var tvärtom. Hur som helst så körde Harry Meghan till bröllopsmiddagen i en klassisk Jaguar E-type, men den här går på el. Ni kan läsa mer om bilen nedan! Tumnagel
46.5°
+
Roger Åberg
0
2017

E-Type med rätt utseende fast fel drivlina
Den här går på el

I min värld är halva grejen med en gammal klassiker designen, den andra är motorn och körupplevelsen kring den. Att sparka igång en förgasarfyra med lite startgas eller höra knattret från en liten tvåcylindrig tvåtaktare är något alldeles speciellt. Men, alla tycker inte det är så kul med gammal teknik även om de gillar gamla bilar. Då kan lösningen vara att elektrifiera en gammal bil, så får man det bästa av två världar. Det är precis vad JLR Classic Works i Coventry har gjort här när de skapade Jaguar E-Type Zero. Den ser ut som en roadster från 1968 men istället för att spotta och fräsa sig fram glider den ljudlöst tack vare sin elektriska drivlina. Motorn ger omkring 300 hästar och den är kopplad till ett batteripack på 40 kWh som ska vara tillräckligt för en räckvidd på 27 mil. En full laddning ska ta mellan 6-7 timmar. Motorn skickar sin kraft till bilens originaldiff och 0-100 km/h ska gå på 5,5 sekunder. Förutom det nya under skalet får bilen även LED-strålkastare och en ny instrumentpanel av modernare snitt. Bilen visas just nu upp på Jaguar Land Rover Tech Fest i London. Skulle man vilja ha ett exemplar får man förbereda lädret på att släppa över 300 000 pund. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0
2016

Jaguar E-Type är sjukt nära att krascha in i en Ferrari 250 GTO
Det där hade blivit riktigt dyrt

Under årets Goodwood Revival var en klassisk Jaguar E-Type en hårsmån från att krascha in i en ännu mer klassisk Ferrari 250 GTO. Hade det hänt hade inte ett öga varit torrt och historien hade blivit väldigt dyr, bara Ferrarin är nämligen värd omkring 30 miljoner pund. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Eagle breddar utbudet med Spyder GT
Ytterligare en ny Jaguar E-Type

Eagle bygger nya bilar med utseendet av Jaguar E-Type och nu breddar de utbudet med modellen Spyder GT. Precis som sina syskon Speedster och Low Drag GT får den här en kaross i handbyggd aluminum och modern teknik undertill. Det som skiljer den från Speedstern är att denna har en något högre vindruta och ett tygtak man kan fälla över sittbrunnen. Kanske inte lika vacker som syskonet, men något mer praktisk. Under huven sitter en rak sexa med isprutning på 4,7 liter hämtad från E-Type och denna ger ifrån sig 346 hästar. Bilen väger in på strax över ett ton och till 100 km/h tar man sig på omkring fem sekunder. Några priser har inte presenterats än men det lär inte bli billigt. De första kunderna får sina bilar nu i sommar. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0
2014

100 bilar från Forza Horizon 2
Vroom vroom

Microsoft avslöjade i dag de 100 första bilarna som kommer kommer kunna köra i kommande Forza Horizon 2. Spelet kommer ha mer än 200 bilar när det väl släpps med övriga utbudet kommer offentliggöras vid ett senare tillfälle. Forza Horizon 2 släpps den 30 september och en en lista på dessa 100 bilar kan hittas efter hoppet. Tumnagel
41.3°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Italiensk träff på Skokloster - del 1

Strålande sol och en ledig dag. Vad passar då bättre än att åka iväg på bilträff? Idag gick färden till Skoklosters slott där det var stor träff med italienska fordon. Bilar och motorcyklar samlades på gräset och eftersom lampan på himlen hela tiden var framme var också uppslutningen riktigt bra. Jag blev som alltid på bilträffar enormt sugen på att köpa mig en gammal bil, och funderade på om jag skulle svänga förbi macken på vägen hem och handla ett gäng med skraplotter. Nu blev det aldrig så och jag struntade i lotterna, men jag kom hem med ett par bilder som jag tänkte dela med mig av. Det fanns väldigt mycket fint att titta på och för min del är det de äldre bilarna som lockar mest. Maserati, Ferrari och flera stycken Alfor glänste i kapp i solen och såg glada ut för att äntligen ha fått komma ut ur sina gömmor. Här fanns även ett gäng Fiats och några Lancia. Allteftersom folk droppade av begav jag mig till parkeringen där man ibland kan hitta fler godbitar. Här såg jag en Lotus Esprit i grymt skick, en Jaguar E-Type och en mycket fin BMW 635 CSi. Hoppas att ni ser något ni gillar på bilderna. Nu på lördag är det dags för ännu en träff, Britmeet på Taxinge Slott där det istället samlas mängder med brittiska bilar. Ses vi där? Tumnagel
142kg
+
Bobby Green
2012

Lyonhearts K blir verklighet
Klassisk Jaguar E-Type på utsidan, modern teknik på insidan

Företaget Lyonheart visade för ett tag sedan upp skisser och renderingar på deras plan, att bygga en bil med de klassiska linjerna av en Jaguar E-Type, fast med modern teknik under skalet. Intresset blev såpass stort att företaget nu har bestämt sig för att börja tillverka modellen, dock i en liten skala. Bilen kallas kort och gott för "K" och har en V8:a på 5.0 liter från Cosworth under den långa huven som ger 567 hästar. Bilen sägs göra 0-100 km/h på under fyra sekunder i teorin, och ska ha en toppfart på 300 km/h. 250 stycken kommer att byggas och på varje prislapp kommer det att stå ungefär 400 000 Euro. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0
2011

Bildfrossa En samling bilar
Carspottings från er läsare

Återigen har det ramlat in bilder på olika bilar ni plåtat runt om i världen. Denna gång bjuds vi på en salig blandning mellan nytt, gammlat, custom och vintage. I samlingen hittar vi bland annat klassiker som Jaguar E-Type, Chevrolet Corvette Stingray och Ford Mustang till italienska fullblod. Den hyfsat nya McLaren MP4-12C finns också med, liksom det mycket speciella och futuristiska Mercedes A-klass Concept. Fortsätt att skicka in era carspottings till bobby@feber.se. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

E-Type Speedster Lightweight - en E-Type för 2011
Klassiska linjer, bantad och med insida från idag

Jaguar E-Type firar 50 år i år. Bilbyggaren Eagle tyckte därför att det var högst passande att presentera deras senaste skapelse, E-Type Speedster Lightweight. I grunden en äkta E-Type från 60-talet, men med lite annat utseende, och modern uppdaterad teknik under plåten. Enligt Eagle är Lightweight "The worldx27s most exclusive hand built car." Bilen vi ser på bilderna är deras bygge från 2009. Varje del av den klassiska bilen har varsamt gåtts igenom och uppgraderats för att möta dagens krav på både säkerhet och prestanda. Man har även haft vikten i åtanke och ställer man kärran på vågen stannar nålen på exakt 1 000 kilo. Motorn är originalet från förr, en 6-cylindrig spis i aluminium på 4,7 liter som utvecklar 310 hästar och 460 Nm vid 4 800 varv. 0-100 km/h går på under fem sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Till motorn sitter en femväxlad manuell låda kopplad. Bilen har fått justerbara dämpare, hålborrade större bromsskivor. Runtom sitter det 16-tumsfälgar med 225/55-däck fram och 245/55 bak. Debuten sker på Concours dx27Elegance i London som pågår mellan den 22:e till den 24:e juni. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Lite vacker carspotting
Fina bilar, och fin brandbil

Crister såg en fin gammal brandbil och en MG i London. När han sedan besökte Cambridge stod där en Jaguar E-Type och glänste. Porschen som ser ut att vara i mint condition är en 356 Roadster som sågs i Stockholm. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Koncept Svenska Visualtech kommer att bygga konceptet Growler E
En modern tolkning av Jaguar E-Type

För ett par veckor sedan visades detta koncept framtaget av svenska Visualtech upp. Growler E som den heter, är en modern tolkning på klassiska Jaguar E-Type. Nu bekräftar företaget att bilen kommer att bli verklighet, om än i en mycket begränsad upplaga. Målet är nu att bygga tre eller fyra stycken bilar. Om intresset ökar kan det hända att Visualtech istället bygger en liten serie, då med hjälp av antingen Steyr eller finska Valmet. Karossen ska vara av kompositmaterial limmad på ett kolfiberskal. Under den långa huven ska motorn från XKR få jobba vilket innebär en 5-liters kompressormatad V8:a som ska lämna runt 600 hästar. 0-100 km/h hoppas Visualtech kunna klara av på under fyra sekunder. Tanken är att man redan till nästa sommar ska kunna leverera färdiga bilar, vilket låter riktigt bra om de nu kan hålla det. För den som är intresserad väntas bilen kosta runt 700 000 dollar om det handlar om en liten serie, och det dubbla om det bara byggs ett fåtal bilar. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0
2010

Klassiska bilar byggda för barn
Och för vuxna som känner sig som barn

Group Harrington heter företaget bakom dessa fantastiskt välgjorda bilar i ministorlek. Bilarna är byggda i kompositmaterial och passar alla från sex års ålder och uppåt. Under skalet finns motorer på 50 kubik till vassare gokartmotorer, kopplade antigen till manuella eller automatiska växellådor. Trots storleken har alla modeller moderniteter som skivbromsar, elstart, back och fullt fungerande strålkastare och tuta. Bilarna finns i alla möjliga lackalternativ, både exteriört och interiört. Insidan kan också kläs med läder om man så vill det. Modellerna som erbjuds är tidslösa klassiker som Porsche 356, Mercedes Benz 300SL, Jaguar E-type, Willys Jeep och Bugatti T35. Hoppa vidare på länken för att se fler bilder på läckerbitarna. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2009

Richard Hammond gratulerar sig själv
Köpte två sportbilar till sig själv i födelsedagspresent

Richard Hammond från Top Gear fyllde 40 år ganska nyss, och bestämde sig för att köpa presenterna själv. Två nya bilar fick ta plats i hans gedigna samling. Den första, en klassisk Jaguar E-Type från 1969, betalade Richard 50 000 pund för. Jaggan har en rak sexa på 4,2 liter och 265 hästar. 0-100 km/h går på runt sex sekunder. Desto nyare och modernare var Hammonds andra inköp, en Aston Martin DBS Volante. DBS:en har en 5,9-liters V12:a på 510 hästar. 0-100 km/h avverkas på 4,3 sekunder och kärran har en toppfart på 307 km/h. 175 000 pund fick britten hosta upp med för den vackra skapelsen. Men garaget verkar inte vara fullt för det. Hammonds fru, Mindy, utökade hans samling med sporthojar och köpte en Kawasaki för 10 000 pund till honom. Man kan aldrig få för många presenter, eller hur? I garaget samsas nu sexton bilar och fem bågar, och ja, jag är lite avis. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Porsche 906 på auktion
Plus en hel del annat

För några dagar sedan tog vi upp en av alla bilar som auktioneras ut av COYS och här kommer några till. Först har vi Porsche där dyrgripen i gänget är 1966-års 906 som vunnit Le Mans och deltagit i Targa Florio. Beräknat pris är ca. 400 000 pund. Strax därefter hittas 962 Kremer från 1987 där slutbudet lär hamna i regionen runt 375 000 pund. Totalt hittas över 50 bilar och för att nämna några så hittas Jaguar XJ220, Aston Martin DB4 och DB5, Jaguar E-type S1 samt Lola T70 Spyder. Tumnagel
37.2°
+
Erik Svensson
0

Koenigsegg utsedd till en av världshistoriens vackraste bilar
Av Forbes Magazine

Förra månaden listade Forbes vilka bilar som de tycker är världens vackraste. Ett flertal klassiker, däribland 1937-års Alfa 8C, Ferrari 250 GT SWB och Jaguar E-type 3.8 FHC, samsas med t.ex McLaren F1 och Koenigsegg CCX - mer att läsa nedan. Tumnagel
36.5°
+
Erik Svensson
0

Världens vackraste bil?
Citroën DS - eller?

Brittiska Classic & Sports Car har sammanställt vad 20 utvalda personer tycker är världens vackraste bil och totalvinnare blev oväntat nog Citroën DS! Allt från Ferrari 275GTB och Jaguar XK120 till Ford GT40, Lamborghini Miura och Mercedes 300SL nominerades men fransosen kammade hem segern. Extra kul blir det när man ser till vilka som röstat. Giorgetto Giugiaro (utsågs till Car Designer of the Century 1999), Ian Callum (nuvarande designchef för Jaguar), Peter Stevens och Gordon Murray (bakom McLaren F1), John Heffernan (skapade Aston Martin Vantage), Leonardo Fioravanti (Ferrari Daytona, Dino etc.) och Marcello Gandini (Lancia Stratos, Lamborghini Countach) är bara ett axplock. Så, expertrösterna till trots, jag tycker vi gör raka motsatsen till sommarens fulast ever-omröstning (där Fiat Multipla vann) och tar fram våra kandidater. Resultatet: 1. Citroën DS 2. Jaguar XK120 2. Ferrari 275GTB 4. Cord 810/812 4. Ferrari 250GT Lusso 4. Ferrari 250GT SWB 4. Jaguar E-Type 4. Lamborghini Miura 4. Lotus Elan 4. Lotus Elite (1957) Tumnagel
36.4°
+
Erik Svensson
0
Nästa sida