m

Rory har kört uppdaterade Jaguar F-Type R
Låter fortfarande lika bra

I december rullade Jaguar ut en faceliftad version av modellen F-Type. Nu har Rory Reid provkört bilen i R-version och så här såg det ut. Och lät. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2019

Nu finns även Range Rover Velar med 550 hästar
Äntligen?

Det var väl i och för sig bara en tidsfråga innan Land Rover skulle klämma ner den stora kompressormatade V8:an på 5,0 liter även i Range Rover Velar och nu har de alltså gjort detta. Den här kallar man för Velar SVAutobiography Dynamic Edition och inte för Velar SVR men det kanske inte gör något? Det viktigaste är ju att man får 550 hästar och en SUV som låter som en arg Jaguar F-Type R - eller? Med denna effekt kan man ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,5 sekunder och det roliga är slut först vid 274 km/h. Kraftöverföringen står en åttastegad automatlåda för och drivningen sker på alla fyra hjulen. Men ingenjörerna hos SVO har inte bara skuffat ner en stor motor utan även pillat på andra saker. Inte mindre än 63.900 timmar ska ha lagts på att optimera styrning, respons, åkkomfort och annat så att bilen ska palla med den nya effekten och leverera den på ett bra sätt. Det sitter även bromsar som mäter 395 millimeter fram och 396 millimeter bak för att bättre få stopp på grejerna. I övrigt har bilen fått en ny front med större luftintag, röda bromsok och fyra avgaspipor där bak som ser helt löjligt stora ut. Insidan får en sportigare ratt och aluminiumpedaler. Bilen kommer endast att säljas under ett år och på prislappen står det 86.120 pund. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2018
2017
2016

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Förra året körde jag nya Corvette och blev riktigt impad. Det kändes som om modellen mognat och faktiskt nu på riktigt kunde få vara med och leka med de tyska pojkarna utan att göra bort sig. Designen var rätt, effekten fullt tillräcklig och prestandasiffrorna visade att Chevrolet inte byggt ett skämt. Men sen hände något. Man rullade traditionsenligt ut en specialversion av bilen kallad Z06. Det betyder i princip att man tjongat in en kompressor och 200 hästar till under huven. Man har även preppat den ännu mer för bankörning och stylat om utseendet så att småbarn som ser bilen börjar grina. Resultatet är en sinnessjuk maskin som aldrig borde få framföras på allmänna vägar, för det är verkligen helt omöjligt att köra den här bilen på ett vettigt sätt. Och för det älskar jag den. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Carfection testar Jaguar F-Type SVR
Behövs en ännu vassare version?

När jag testade Jaguar F-Type R för två år sedan kändes det verkligen inte som att det behövdes en värre version, men det tyckte Jaguar. I början av året rullade de ut F-Type SVR som har ännu mer effekt, ännu vassare väghållning och om möjligt ännu mer välljud ur de fyra avgaspiporna. Carfection har testat och så här såg det ut. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Jaguar F-Type SVR läcker ut
Läcker?

Det är inte direkt som att Jaguar F-Type R lider av för lite prestanda men mycket vill som vi alla vet alltid ha mer. Därför har SVR-divisionen satt tänderna i modellen och tack vare en läcka kan vi nu få ta del av hur den ser ut, samt lite information om vad man får för pengarna. Bilen får lite mer effekt ur den fem liter stora V8:an och denna lämnar nu 575 hästar med ett vrid på 575 Nm mot R:ens 550 hästar och 550 Nm. Inga enorma ökningar alltså men det räcker för att ta sig från 0-100 km/h på bara 3.7 sekunder (4.1 för R) och för att klocka in en toppfart på 322 km/h. Bilen kommer endast med fyrhjulsdrift och en åttastegad automatlåda. I godispåsen hittar vi en adaptiv fjädring, en elektronisk diff och att man kan kryssa i keramiska bromsar på tillvalslistan. Utseendemässigt begåvas bilen med ett nytt kjolpaket runt om och en vinge på bakluckan. Insidan får även den ett litet lyft. F-Type SVR kommer som både coupé och cabriolet och har sin officiella premiär på bilmässan i Genève i mars. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida