LIVE i kväll 22.30 Tesla Battery Day
m

Rory har kört uppdaterade Jaguar F-Type R
Låter fortfarande lika bra

I december rullade Jaguar ut en faceliftad version av modellen F-Type. Nu har Rory Reid provkört bilen i R-version och så här såg det ut. Och lät. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2019

Rory Reid testar Lister LFT-C
Jaguar F-Type med djävulsk effekt

I mars skrev vi om Lister LFT-C som är en Jaguar F-Type som bland annat trimmats till 666 hästar. Nu har Rory Reid provkört besten och så här såg det ut. Endast tio stycken exemplar tillverkas och varje kostar 162.174 euro. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Jaguar rullar ut nya F-Type
En kraftigare facelift

Efter teaser-klipp och läckta bilder är nu nya Jaguar F-Type officiellt presenterad. Eller nya och nya, egentligen handlar det om en facelift. Den är dock ganska så kraftig när det kommer till utseendet i fronten så det ser nästan ut som en ny bil. Baktill känns linjerna dock igen. Huven och luftutsläppen på framskärmarna är nya, och det har tillkommit fälgar med ny design. På insidan har det inte hänt jättemycket men en nyhet är i alla fall att det framför föraren numera sitter ett digitalt instrumentkluster på 12,3 tum. Infotainmentsystemet som består av en pekskärm har nu även Android Auto och Apple CarPlay. Man ska nu även kunna tanka ner uppdateringar själv utan att behöva besöka en återförsäljare. Under huven finns det ett gäng olika motoralternativ precis som tidigare. Insteget är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den klarar 0-100 km/h på 5,5 sekunder och toppar 250 km/h. Nästa steg är en kompressormatad V6:a på 3,0 liter som ger 380 hästar och 459 newtonmeter. Den här har fyrhjulsdrift som standard. Mer kraft får man om man väljer den kompressormatade V8:an på 5,0 liter som ger 450 hästar och 580 newtonmeter. Den är kopplad till en åttastegad automatlåda och man kan få denna version med fyrhjulsdrift om man vill. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och toppfarten ligger på 285 km/h. Värst blir F-Type R som har samma motor men här ger den istället 575 hästar och 700 newtonmeter. 0-100 km/h går på 3,6 sekunder och toppfarten anges till 299 km/h. Denna version får ett chassi som uppdaterats ytterligare och nya adaptiva dämpare, nya fjädrar, nya krängningshämmare och hårdare bussningar runt om. Vilka motoralternativ som erbjuds på vilka marknader återstår att se. Uppdaterade F-Type går att köpa nu och priset börjar på 54.060 pund. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Nya Jaguar F-Type läcker ut
Läcker?

Bilder på vad som påstås vara nya Jaguar F-Type har sipprat ut på nätet och så här ska alltså bilen se ut. Det mest uppenbara är den nya fronten som har fått betydligt mer slimmade strålkastare. Bilen blir officiell senare idag. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Faceliftade Jaguar F-Type presenteras 2 december
Får helt nya strålkastare

Jaguars modell F-Type har hängt med i ett par år nu. 2017 fick den sig en liten facelift och snart är det dags igen. Den 2 december drar man av täcket och då presenteras en bil som bland annat har fått helt nya strålkastare. Även bakljusen har en ny design, precis som stötfångarna fram och bak. Insidan ska ha fått sig ett rejält lyft och det senaste infotainment-systemet som tillverkaren erbjuder. Ett nytt digitalt instrumentkluster har även hittat hit. Under huven ersätts den kompressormatade V6:an med en rak sexa som väntas erbjudas som mildhybrid. Den fyrcylindriga motorn får också hänga med och som vi tidigare har skrivit om ryktas det att V8:an på 5,0 liter ersätts med BMW:s dubbelturbomatade V8:a på 4,4 liter. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Lister LFT-C är här
Endast tio stycken exemplar tillverkas

I januari förra året presenterade Lister Cars modellen Thunder - en ombyggd Jaguar F-Type. Nu är cab-versionen av samma bil här, och den kallar man för LFT-C. Precis som sitt coupé-syskon bjuder den här bilen på djävulska 666 hästar ur den kompressormatade V8:an. Det gör att man kommer från 0 till 100 km/h på strax över tre sekunder och kan toppa 330 km/h. Endast tio stycken bilar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 139.000 pund. För pengarna får man kaross i kolfiber och lite annat som särskiljer bilen från en vanlig F-Type. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Nu finns även Range Rover Velar med 550 hästar
Äntligen?

Det var väl i och för sig bara en tidsfråga innan Land Rover skulle klämma ner den stora kompressormatade V8:an på 5,0 liter även i Range Rover Velar och nu har de alltså gjort detta. Den här kallar man för Velar SVAutobiography Dynamic Edition och inte för Velar SVR men det kanske inte gör något? Det viktigaste är ju att man får 550 hästar och en SUV som låter som en arg Jaguar F-Type R - eller? Med denna effekt kan man ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,5 sekunder och det roliga är slut först vid 274 km/h. Kraftöverföringen står en åttastegad automatlåda för och drivningen sker på alla fyra hjulen. Men ingenjörerna hos SVO har inte bara skuffat ner en stor motor utan även pillat på andra saker. Inte mindre än 63.900 timmar ska ha lagts på att optimera styrning, respons, åkkomfort och annat så att bilen ska palla med den nya effekten och leverera den på ett bra sätt. Det sitter även bromsar som mäter 395 millimeter fram och 396 millimeter bak för att bättre få stopp på grejerna. I övrigt har bilen fått en ny front med större luftintag, röda bromsok och fyra avgaspipor där bak som ser helt löjligt stora ut. Insidan får en sportigare ratt och aluminiumpedaler. Bilen kommer endast att säljas under ett år och på prislappen står det 86.120 pund. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2018

Jaguar har byggt en rallybil av F-Type Cabriolet
En liten hyllning till XK120

Att man skulle ta ut en Jaguar F-Type i rallysvängen känns kanske lite märkligt och att sen välja cabriolet-versionen av modellen verkar ju helgalet. Men det är precis vad Jaguar har gjort, och anledningen är för att man på 50-talet tävlade i rally med en öppen version av modellen XK120. Företaget firar 70 år i år och då är det ju alltid kul att kunna hitta på något annorlunda. Man har utgått från den svagare versionen som har en fyra på 2,0 liter och 300 hästar under huven. Sen har man smackat dit vassare bromsar, fjädrar, dämpare och givetvis extraljus. På insidan finns rejäla sportstolar, sexpunktsbälten, brandsläckare och bur. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Rykte Jaguar F-Type får turbomatad V8:a från BMW
Och fyra säten

Här kommer lite färska rykten kring nästa generation av Jaguars sportmodell F-Type. Den ska släppas lös 2020 och det snackas då om att den ska komma i ett så kallat 2+2-utförande med två små baksäten, och att den ska få en turbomatad V8:a hämtad från BMW. Ännu längre fram, typ 2023, ska modellen även komma med ren eldrift. Då snackar vi dubbla elmotorer och ett batteripack på 100 kWh. Troligtvis blir det grym prestanda ur denna kombination. V8:an är den på 4,4 liter med dubbla turbosnurror som sitter i dagens M5. I Competition-utförande ger den 630 hästar och 750 newtonmeter. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Lister LFP - världens snabbaste SUV
Ombyggd Jaguar F-Pace toppar nu 322 km/h

Biltillverkaren Lister har som vi tidigare skrivit om byggt om en Jaguar F-Type och presenterat planer på världens snabbaste SUV baserad på F-Pace. Nu är den sistnämnda här och den heter Lister LFP, LFP står troligtvis för Lightning F-Pace. Både Lamborghini Urus och Bentley Bentayga toppar omkring 300 km/h, den här ska göra hela 322 km/h. Lister har utgått från värstingen SVR som har 550 hästar ur en kompressormatad V8:a på 5,0 liter. Den har man låtit trimma upp till hela 670 hästar vilket alltså ska vara tillräckligt för att uppnå den snabba topphastigheten. För att få stopp på grejerna ska det sitta enorma keramiska bromsar runt om. Så mycket mer än så berättar man inte för tillfället, utan man får helt enkelt titta på bilderna så länge och kontakta firman om man är intresserad av att köpa. Förhandsbeställning ska nu vara möjlig men vad skapelsen kostar framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Lister Cars presenterar Thunder
En Jaguar F-Type med 666 hästar

1954 grundades det brittiska sportbilsmärket Lister Cars av Brian Lister. De blev kända för sin medverkan i motorsporten och de har byggt många specialversioner av olika brittiska bilar genom åren. 1993 tog man fram sin alldeles egna modell kallad Storm. Den hade den enorma sju liter stora V12:an som satt i Jaguar XJR-9 under huven, effekten var 553 hästar. Priset var tokhögt (220.000 pund) och endast fyra stycken exemplar tillverkades för gatan. Företaget lever fortfarande och nu är det dags att presentera ytterligare en modell, och på uppföljarmässigt vis har den namnet Thunder. Och även här handlar det om Jaguar-prylar, men ännu mer än tidigare. Det här är en Jaguar F-Type som Lister satt på sina emblem på, samtidigt som de trimmat den kompressormatade V8:an på 5,0 liter till 666 hästar. Vridet anges till 976 newtonmeter och 0-100 km/h ska klaras av på 3,3 sekunder. Toppfart 335 km/h. Utöver trimmet har man även uppdaterat fjädringen och monterat ett annat avgassystem. Endast 99 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp som börjar på 139.950 pund. Listers vd, Lawrence Whittaker, säger följande: "Like Brabus and AMG with Mercedes and Alpina with BMW, we are hoping to become synonymous once again with tuning Jaguar vehicles, giving customers new enhanced, bespoke performance and design alternatives to Jaguar’s acclaimed model programme. Although we are not directly affiliated with Jaguar Land Rover, Lister has a Jaguar tuning heritage dating back 65 years." TV-personligheten och raceföraren Tiff Needell är den som kör bilarna på företaget och i videon nedan presenterar han Thunder. På plats två bland videoklippen nedan kan ni se när Tiff kör en av racerversionerna av modellen Storm. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2017

Jaguar F-Type får turbofyra
Bara något billigare än V6:an

För att få ned priset en aning och för att kunna nå ut till fler kunder presenterar Jaguar nu modellen F-Type med en turbomatad fyra under huven. Det handlar om den raka Ingenium-motorn och i det här fallet är den på 2,0 liter, ger 300 hästar och har ett vrid på 400 newtonmeter. Det räcker för att kunna ta sig från 0-100 km/h på 5,5 sekunder och för att ge bilen en toppfart på 250 km/h. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda som skickar kraften till bakhjulen. Bilen väger 65 kilo mindre med det nya motoralternativet, något som förbättrar de redan trevliga köregenskaperna. Priset är satt till 59 900 dollar. En V6:a kostar bara 1 500 dollar mer så prisskillnaden är inte så enorm. Vad det kommer att skilja här i Sverige är dock oklart, om nu turbofyran plockas in vill säga. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Range Rover presenterar Velar
En mellanstor lyx-SUV

Efter en teaserbild har Land Rover nu dragit skynket av den nya modellen Range Rover Velar. Det här är en bil som placerar sig mellan Range Rover Sport och Evoque och som fyller den lucka som tidigare har funnits där. Utseendemässigt följer den syskonen tydligt men har ändå lite egna saker som gör att den sticker ut. Mest tydligt är de utdragna LED-strålkastarna med matrix laser-teknik och baklamporna. De infällda handtagen som för tankarna till Jaguar F-Type ger även en slimmad look i profil. Luftmotståndskoefficienten ska ligga på 0,32 vilket gör den här till den aerodynamiskt effektivaste Land Rovern som någonsin har tillverkats. På insidan hittar man det nya infotainmentsystemet som man kallar för Touch Pro Duo. Precis som namnet avslöjar handlar det om ett system som man petar på istället för trycker på, detta via två stycken skärmar på tio tum vardera. När bilen är avstängd blir panelen helt svart och det hela är ganska så trevligt att titta på. Under huven finns det sex stycken olika drivlinor att välja mellan - från dieselsnurra på 180 hästar till kompressormatad bensin-V6:a på 380 hästar som gör att man kan ta sig från 0 till 100 km/h på 5,7 sekunder. Däremellan finns en dieselfyra på 240 hästar med 500 newtonmeter i vrid och en V6-diesel med hela 700 newtonmeter. Det finns även en nyutvecklad bensinfyra på 250 hästar eller 300 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen och väljer man till luftfjädring (standard på de sexcylindriga modellerna) blir markfrigången 25,1 centimeter, med vanliga stålfjädrar är den istället 21,3 centimeter. Vadningsdjupet anges till 65 centimeter med luftfjädring, 60 centimeter utan. Velars hjulbas mäter 2,87 meter (Evoque har 2,6 och Range Rover Sport har 2,92) och i bagagerummet ska man få in 673 liter innan man har fällt sätena. Dragkapaciteten är upp till 2,5 ton. På säkerhetssidan finns saker som autonom nödbromsning, förarövervakning och backvarnare. Velar kommer i versionerna Standard, S, SE och HSE, exklusivast blir dock First Edition som kommer att erbjudas under det första modellåret. Försäljningen drar igång nu i sommar. Några svenska priser har vi tyvärr inte än, i USA börjar det dock på 49 900 dollar. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter F-Type
Uppdaterad design och ny version

Jaguar väljer nu att rulla ut en faceliftad version av modellen F-Type för att få den att kännas aktuell ett tag till. Bland annat får bilen nya strålkastare och ny stötfångare samt att versionen 400 Sport-edition adderas till flottan. Den bjuder på 400 hästar ur den kompressormatade V6:an och går endast att få med automatlåda. Det här är bilen för dig som tycker att S-versionen är lite för tråkig men att R-versionen är lite för vass. 400 Sport får lite uppdaterat chassi och bromsar jämfört med de tamare versionerna och man urskiljer den på de gula emblemen som monterats på läppen, bromsoken och integslisterna. Det kommer även ett nytt tillval som man kallar för R-Dynamic som går att få till instegsversionerna med 340 respektive 380 hästar. Väljer man det får man specialfälgar och plast i Black Gloss-finish på utvalda ställen. På insidan har nya åtta kilo lättare stolar hittat in och infotainmentsystemet Touch Pro är nu standard i alla versioner. Stereon ska bjuda på bättre ljud och parkeringsassistenten ska ha blivit smartare. Nyheterna börjar säljas nu under våren men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0
2016

Maserati Alfieri kommer med eldrift
Börjar säljas 2019 eller 2020

2014 visade Maserati upp den slanka coupén Alfieri på bilmässan i Genève. Senare samma år meddelade man att bilen skulle sättas i produktion men så mycket mer har vi inte hört om den sedan dess. Nu kommer det dock ny information som säger att den ett år efter introduktionen även kommer i ett elbilsutförande. Försäljningen av Alfieri kommer att dra igång någon gång mellan 2019-2020 och det sägs att den då kommer att kosta ungefär som en Jaguar F-Type. Den blir även storleksmässigt ungefär i samma klass som denna modell. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Förra året körde jag nya Corvette och blev riktigt impad. Det kändes som om modellen mognat och faktiskt nu på riktigt kunde få vara med och leka med de tyska pojkarna utan att göra bort sig. Designen var rätt, effekten fullt tillräcklig och prestandasiffrorna visade att Chevrolet inte byggt ett skämt. Men sen hände något. Man rullade traditionsenligt ut en specialversion av bilen kallad Z06. Det betyder i princip att man tjongat in en kompressor och 200 hästar till under huven. Man har även preppat den ännu mer för bankörning och stylat om utseendet så att småbarn som ser bilen börjar grina. Resultatet är en sinnessjuk maskin som aldrig borde få framföras på allmänna vägar, för det är verkligen helt omöjligt att köra den här bilen på ett vettigt sätt. Och för det älskar jag den. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Carfection testar Jaguar F-Type SVR
Behövs en ännu vassare version?

När jag testade Jaguar F-Type R för två år sedan kändes det verkligen inte som att det behövdes en värre version, men det tyckte Jaguar. I början av året rullade de ut F-Type SVR som har ännu mer effekt, ännu vassare väghållning och om möjligt ännu mer välljud ur de fyra avgaspiporna. Carfection har testat och så här såg det ut. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Det vore kul att inte hålla med hyllningskören, men det går inte
Jag har kört nya Mazda MX-5

Mazdas nuvarande utbud av bilar gör inte direkt att det skallrar i knäskålarna av habegär men det finns en modell som sticker ut och som troligtvis alltid kommer att göra det - MX-5. Eller Miata som jag tycker att man alltid ska kalla den, så vi håller oss till det. Nu har jag i alla fall fått provköra den senaste upplagan av världens vanligaste öppna sportbil i två olika smaker - både med den lilla och med den stora motorn. Det var föresten ljug, för någon särskilt stor motor finns inte. Men det har aldrig varit grejen med Miata heller, utan fokus har alltid legat på låg vikt, trevligt uppträdande på vägen och en körupplevelse som alla kan uppskatta. Den allra första modellen rullade av bandet på fabriken i Hiroshima i april 1989 och för bara någon vecka sedan hände en sak som inte många biltillverkare kan skryta med - det miljonte exemplaret av modellen tillverkades. Och även om Mazda lyckats få ur sig fyra generationer är receptet fortfarande detsamma. Både journalisterna och fansen är lyriska, men över vad? Vad är det som har gjort Miata till en sådan framgångssaga och varför har konkurrenterna ingen direkt utmanare? Svaret är helt enkelt less is more, för det man behöver för att få en kul upplevelse i en bil är precis det Mazda har fått till här, och det handlar verkligen inte om lyxigt skinn, träpaneler som tuggats fram av uzbekisk bäver eller 27 stycken lager diamantlack. Och framförallt inte om att ha en miljon hästar under huven. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Jaguar visar mer av F-Type SVR
Världspremiär i Genève

I måndags läckte den hårigaste av alla Jaguar F-Type ut - SVR. Det är en bil som är preppad av prestandaavdelningen Special Vehicle Operations och den bjuder bland annat på ett nytt kjolpaket, rejsigare chassi och 575 hästar. Världspremiär blir det på bilmässan i Genève i mars. Bilen börjar säljas till sommaren men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Läs mer på länken och i den inlänkade artikeln nedan. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Jaguar F-Type SVR läcker ut
Läcker?

Det är inte direkt som att Jaguar F-Type R lider av för lite prestanda men mycket vill som vi alla vet alltid ha mer. Därför har SVR-divisionen satt tänderna i modellen och tack vare en läcka kan vi nu få ta del av hur den ser ut, samt lite information om vad man får för pengarna. Bilen får lite mer effekt ur den fem liter stora V8:an och denna lämnar nu 575 hästar med ett vrid på 575 Nm mot R:ens 550 hästar och 550 Nm. Inga enorma ökningar alltså men det räcker för att ta sig från 0-100 km/h på bara 3.7 sekunder (4.1 för R) och för att klocka in en toppfart på 322 km/h. Bilen kommer endast med fyrhjulsdrift och en åttastegad automatlåda. I godispåsen hittar vi en adaptiv fjädring, en elektronisk diff och att man kan kryssa i keramiska bromsar på tillvalslistan. Utseendemässigt begåvas bilen med ett nytt kjolpaket runt om och en vinge på bakluckan. Insidan får även den ett litet lyft. F-Type SVR kommer som både coupé och cabriolet och har sin officiella premiär på bilmässan i Genève i mars. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida