m

Vilka elbilar är billigast och dyrast att ladda hemma?
Tibber har gjort en lista

Tibber som är ett svensk-norskt elbolaget har gjort en lista över de bilmodeller som är billigast respektive dyrast att ladda hemma. Datan har Tibber samlat in från sina kunder och enligt listan ser vi att Hyundai Kona, BMW i3, Opel Corsa och Peugeot 208 är de som hamnar i topp och som är billigast att ladda hemma. Konan kostar 1,53 kronor per mil medan övriga tre alla ligger på 1,56 kronor. I Konans fall innebär det att man kan köra mellan Göteborg och Stockholm för 72 kronor. Tittar man istället på den andra sidan av skalan ser vi att Audis modell e-tron är den som kostar mest att ladda. Här är summan istället 2,32 kronor per mil. Jaguar I-Pace kommer tvåa med 2,29 kronor per mil och på tredje plats hittar vi Tesla Model X som kostar 2,21 kronor per mil. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Snart kan Waymos bilar se ännu längre
Ska kunna se en stoppskylt på en halv kilometers avstånd

Waymo har presenterat den femte generationen av sitt system för självkörande bilar och det har bland annat försetts med bättre kameror, radar och lidar än det systemet som bilarna använder sig av idag. Det nya systemet inkluderar 29 stycken kameror som sitter monterade runt bilen. De förbättrade kamerorna kommer bland annat ge bilarna möjlighet att se vägskyltar på upp till 500 meters avstånd, något som gör att bilarna kommer att ha betydligt mycket bättre "syn" än en människa. Här nedanför kan ni se ett exempel på hur Waymos nya kameror kan se vägskyltar som är placerade långt ifrån bilen. Den nya radarn beskriver Waymo som den mest avancerade som hittills placerats i en självkörande bil. I ett inlägg om sitt system skriver Waymo om radarn: "While traditional automotive radars are capable of tracking moving objects, our new imaging radar has higher resolution and enhanced signal processing capabilities that allow it to better detect and track objects that are moving, barely moving, or stopped." Waymos egenproducerade lidar-system ska även ha möjlighet att se saker på upp till 300 meters avstånd, något som gör även det systemet till ett av de mest avancerade som för tillfället används i självkörande bilar. Waymo planerar att integrera den femte generationen av sitt system för självkörande bilar i den flotta med självkörande Jaguar I-Pace som man planerar att släppa loss på USA:s gator i slutet av året. Waymo har tidigare uppgett att man planerar att köpa in 20.000 eldrivna I-Pace och göra dessa självkörande. Hur många som rullar ut i första batchen är än så länge oklart. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Harry Metcalfe testar Jaguar I-Pace
Stämmer räckvidden på pappret?

I sitt senaste klipp försöker Harry Metcalfe att leva med en elbil under en dag, närmare bestämt en Jaguar I-Pace. Hur funkar det egentligen när man inte bara stirrar sig blind på vad som står i specifikationerna utan faktiskt använder bilen som det var tänkt? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2019

Porsche Taycan Turbo får en EPA-rating på 32 mil
Lägre än väntat

Porsches nya elbil Taycan i Turbo-utförande har nu fått sin så kallade EPA-rating som är en mätmetod man använder i USA istället för WLTP. Den säger att bilen har en räckvidd på 32 mil. Det är lägre än de 45 mil som Porsche angett för bilen och gör att modellen hamnar i ungefär samma klass som Audi e-tron och Jaguar I-Pace. Porsche har givetvis svarat på detta genom att genomföra ett oberoende test via AMCI vilket visade en räckvidd på 44,2 mil. Betydligt närmare det angivna WLTP-värdet alltså. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar I-Pace får åtta procents extra räckvidd
Genom mjukvaru-uppdatering

Jaguar meddelar nu att man erbjuder en gratis mjukvaru-uppdatering till den eldrivna modellen I-Pace som ska ge lite trevligheter. Tyvärr går det inte bara att tanka hem grejerna hemma i garaget utan man måste bege sig till sin Jaguar-återförsäljare. En av sakerna man får i den nya uppdateringen är dock möjligheten att tanka just uppdateringar Over the Air via 4G-nätet så vid framtida nyheter behöver man inte komma in. Förutom detta får man en ny utformning på det digitala instrumentklustret och infotainmentsystemet. Men det viktigaste, troligtvis, är att man efter uppdateringen får åtta procents längre räckvidd. Det låter kanske inte så mycket men är säkert välkommet eftersom alla mil räknas. Enligt Jaguar har I-Pace en räckvidd på 47 mil enligt WLTP vilket innebär att den nya uppdateringen ska ge 3,7 mil extra. Siffran är dock beräknad enligt en snittförbrukning på 2,1 kWh/mil. När Teknikens Värld testade bilen kom de inte ner under 2,53 kWh/mil. I-Pace kostar från 879.900 kronor. Förmånsvärdet ligger på 3002 kronor per månad och företagsleasing på 3962 kronor per månad. Det går att privatleasa bilen för 9995 kronor per månad. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Nissan GT-R Nismo snart här som Lego
Ingen julklapp i år dock

I år firar Nissan GT-R hela 50 år och detta firar man bland annat genom att presentera det här samarbetet med Lego. Det handlar om en modell av GT-R Nismo i Speed Champions-serien och det här är första gången som en japansk biltillverkare samarbetar med Lego. I lådan hittar man 298 stycken bitar och enligt Lego ska modellen vara 25 procent större än andra bilar i serien. Den här blir först ut av Speed Champions-bilarna som kommer 2020 och de övriga är Lamborghini Urus ST-X, Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO, Formula E Panasonic Jaguar Racing GEN2 car, Jaguar I-PACE eTROPHY, Audi Sport quattro S1 och Ferrari F8 Tributo. Tyvärr blir det här inget att lägga under julgranen i år eftersom försäljningen drar igång den 1 januari. På prislappen står det 20 dollar. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Lister har piffat till Jaguar I-Pace
Bantad och trimmad

Lister har ju som vi tidigare har skrivit byggt om och fixat med några av Jaguars modeller. Den senaste som de för tillfället benämner som koncept är eldrivna I-Pace som de har begåvat med ett nytt kjolpaket i kolfiber komplett med skärmbreddare, takvinge och fram- och baksplitter. Fälgarna är också unika och innanför dessa sitter keramiska bromsar och fullt justerbar fjädring som tar ner ekipaget mot backen en aning. Jämfört med en vanlig I-Pace ska man ha bantat bilen 100 kilo så nu stannar vågen istället på 2033 kilo. Man har även fipplat med mjukvaran för att få ut lite mer effekt men några siffror bjuds vi tyvärr inte på för tillfället. 0-100 km/h ska dock nu gå på 4,1 istället för 4,6 sekunder. Tillverkningen kommer att vara i en begränsad upplaga och prislappen kommer att ligga omkring 125.000 pund. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Dessa bilar är nominerade till European Car Of The Year
35 stycken modeller är med

Nu tillkännages vilka bilmodeller som har nominerats till årets upplaga av utmärkelsen European Car of the Year. Det handlar om 35 stycken olika bilar och den 25 november ska juryn slimma ner dessa till sju. Vinnaren kommer att utses den 2 mars nästa år på bilmässan i Genève. Förra året vann Jaguar I-Pace. De nominerade är: Audi E-Tron BMW 1-Series BMW Z4 BMW X6 BMW X7 DS3 Crossback Ferrari F8 Tributo Ford Puma Kia e-Soul Mazda3 Mazda CX-30 Mercedes-Benz CLA Mercedes-Benz EQC Mercedes-Benz GLB Mercedes-Benz GLS Nissan Juke Opel/Vauxhall Corsa Peugeot 208 Porsche 911 Porsche Taycan Range Rover Evoque Renault Captur Renault Clio Renault Zoe Skoda Kamiq Skoda Scala SsangYong Korando Subaru Forester Tesla Model 3 Toyota Camry Toyota Corolla Toyota RAV4 Toyota GR Supra Volkswagen Golf Volkswagen T-Cross Vilken tycker du ska ta hem tävlingen? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Nürburgring har fått sin första eldrivna taxi
En Jaguar I-Pace

Även om man inte själv vill eller kan fräsa runt på Nürburgring så har man kunnat bli skjutsad i en så kallad Ring-taxi. Nu får stället sin allra första elbil som gör detta jobb, och det är en Jaguar I-Pace. Kanske lite skumt eftersom det handlar om en SUV men eftersom det sedan tidigare även finns en Jaguar XE SV Project 8 i taxi-flottan finns det ju annat att välja på också om man vill åka något mer prestandafokuserat. Oavsett så är det en erfaren racerförare som kör så man ska nog kunna bli bjuden på en rejäl åktur ändå. Att åka med i I-Pace kostar 149 euro och då får du även ta med dig två stycken kompisar. Samma sak fast i XE SV Project 8 kostar istället 249 euro. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Jaguar I-Pace gillar inte älgtest
Låser ena framhjulet

Vi har tidigare visat klipp från den spanska YouTube-kanalen km77 när de genomför älgtest med olika nya bilar. Nyligen hade de Jaguars eldrivna modell I-Pace på besök och det gick inget vidare. Den första vänstersvängen går utan anmärkning men så fort föraren rattar höger låser sig vänster framhjul och bilen kanar för en stund rakt fram. Det blev därför omöjligt att göra testet utan att smacka in i några koner. Jaguar har inte kommenterat kring detta än men det här kanske kan vara något som skulle kunna fixas till med hjälp av en mjukvaru-uppdatering. Tumnagel
25.7°
+
Bobby Green
0

Idag börjar Mercedes sälja elbilen EQC
Blir din för 798 900 kronor

I början av september förra året presenterade Mercedes den helt eldrivna modellen EQC. Idag börjar den säljas här i Sverige och i samma veva får vi då reda på vad den kostar. Modellversionen som finns just nu heter EQC 400 4Matic och vill du bli ägare till en sådan får du lasta upp 798 900 kronor. Konkurrenterna Audi e-tron 55 quattro och Jaguar I-Pace EV400 AWD kostar 885 000 kronor respektive 939 000 kronor. En Tesla Model X kostar från 954.880 kronor. Det går även att privatleasa EQC och då landar månadskostnaden på 10.195 kronor. Företagsleasing kostar istället 8995 kronor exklusive moms. Som standard kommer bilen bland annat med fyrhjulsdrift, LED-strålkastare, infotainmentsystemet MBUX, backkamera, parkassist, elbaklucka, 235-watts ljudsystem med nio högtalare och 19-tumsfälgar. Som väntat finns det mycket att kryssa i som tillval och även två paket - Premium och Premium Plus. Det första kostar 30.000 kronor och då får du taklucka i glas, bättre ljudsystem, högre komfort i kupén och trådlös laddare till mobilen. Plus-paketet kostar 55.000 kronor och då adderas även head up-display, eljusterbara stolar med minne och parkassist med 360-graderskamera. Bilen har ett batteripack på 80 kWh och räckvidden ska ligga på upp till 41,7 mil. Elmotorn ger 408 hästar och har ett vrid på 765 newtonmeter. Det räcker för att kunna ta sig från 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 180 km/h. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Jaguar I-Pace är World Car of the Year 2019
Grattis igen!

För sex veckor sedan kammade Jaguars eldrivna SUV I-Pace hem priset Årets bil i Europa 2019. Nu har modellen även tilldelats priset World Car of the Year 2019. Juryns beslut vilar på att bilen har ett toppmodernt 90 kWh-batteri och att man kan snabbladda på 40 minuter. Förutom detta pris vann modellen även World Design Car of the Year och World Green Car of the World. World Performance Car of the Year gick till McLaren 720S, World Luxury Car of the Year till Audi A7 och World Urban Car of the Year till Suzuki Jimny. Grattis Jaguar och Glad Påsk! Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Jaguar I-Pace är Årets bil 2019 i Europa
Grattis!

Årets bil 2019 i Europa är avgjort och som vinnare står Jaguar I-Pace. Något oväntat om ni frågar mig då de positiva reaktionerna inte direkt har haglat in, åtminstone inte när det gäller elbilens räckvidd. Det stod mellan Jaggan och Alpine A110 som både hade fått 250 poäng men Jaguar vann när man räknade antalet förstaplatser för respektive bil med 18-16. På tredje plats kom Kia Ceed. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2018

Nya Jeep Wrangler får en stjärna av Euro NCAP
Fiat Panda får noll

Euro NCAP har krockat lite fler nya bilar och resultatet är minst sagt varierande. Volvo S60 och V60, Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace och Peugeot 508 fick alla fem stjärnor men det blev verkligen toppenuselt resultat för nya Jeep Wrangler och Fiat Panda. Jeepen fick en stjärna medan Pandan fick noll. Hur det ens är tillåtet att bygga såna här usla bilar i dagsläget förstår jag inte. Till Pandans försvar ligger dock att den som går att köpa nu har tillverkats sedan 2011 och att kraven hos krocktestarna gått upp rejält sedan dess. När den krocktestades för sju år sedan fick den fyra av fem stjärnor. Jeep ska dock inte ursäktas. Det här handlar om den helt nya generationen Wrangler som presenterades för ett år sedan. Michiel van Ratingen som är generalsekreterare hos Euro NCAP säger följande om bilen: "Det är verkligen en besvikelse att se en helt ny bil som säljs år 2018 utan autonomt bromssystem och ingen filassist. Det är hög tid att vi får se en produkt från Fiat-Chrysler-gruppen som erbjuder säkerhet som kan konkurrera med sina rivaler." Tumnagel
30.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar I-Pace ger nu ifrån sig ett nytt ljud
Så att gångtrafikanter lättare ska upptäcka den

Jaguar I-Pace går som ni säkert redan vet endast på el. Och även om den inte är helt knäpptyst när den susar fram är den betydligt mycket tystare än vanliga bilar, vilket kan bli ett problem då gångtrafikanter kanske inte upptäcker bilen. För de som inte är seende är det ännu svårare. Därför har man nu tagit fram ett nytt ljud som bilen ger ifrån sig och i klippet ovan hör ni hur det låter. Ljudet kommer från högtalare som sitter bakom grillen och det låter i hastigheter upp till 20 km/h. Volymen och pitchen på ljudet ändras beroende på om bilen bromsar in eller accelererar. Om man lägger in backen ändrar det också ton. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Jaguar I-Pace tog sig från London till Bryssel på en laddning
Hade kräm kvar i batteriet när den var framme

Igår mötte jag en Jaguar I-Pace ute på vägarna vilket var en rätt så trevlig syn. Det hade precis börjat skymma och den såg ganska så futuristisk ut när den ljudlöst gled fram. Jaguar har nyligen även glidit med bilen från London till Bryssel och man gjorde det på en laddning. Sträckan var på 36,9 mil och eftersom bilen enligt WLTP-cykeln ska klara 47 mil fanns det lite kvar i batteriet när man väl var framme. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Lucid har satt varvtid med elbilen Air på Laguna Seca
Det blev rekord

Lucid Motors som bygger elbilen Air har tagit ut en prototyp av modellen på racerbanan Laguna Seca för att sätta en varvtid. Det slutade med ett rekord för elbilar med tiden 1:41.67 på Pirelli P Zero PZ4-däck. En Tesla Model S P100D med vassare bromsar har kört 1:47.62 på banan medan en standard Jaguar I-Pace har klockat in på 1:48.18. Lucid körde även ett varv med Pirelli P Zero Trofeo R-däck och fick då tiden 1:39.30. Det som skiljde bilen från det man kommer att kunna köpa sen var att den hade en bur monterad, släckningssystem, vassare bromsbelägg och annan bromsvätska. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Waymos Jaguar i-Pace-bilar rullar nu i trafik
Har dykt upp på gatorna i San Francisco

I mars meddelade Alphabets företag för självkörande bilar Waymo att man planerade att göra ett gäng av Jaguars elbil i-Pace självkörande. De första av dessa bilar har nu börjat rulla i trafiken runt San Francisco och det omgärdande Bay Area-området. Det ska handla om tre stycken självkörande Jaguar i-Pace som Waymo nu låter rullar i trafiken. Waymo har planer på att göra tusentals i-Pace självkörande och dessa ska sedan användas tillsammans med företagets flotta av självkörande Chrysler Pacificor för en framtida taxi-tjänst. Waymo har för tillfället 600 stycken självkörande Chrysler Pacifica på de amerikanska vägarna. Man har tidigare uppgett att man planerar att starta en taxi-tjänst med självkörande bilar i den amerikanska delstaten Arizona senare i år. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaguar I-Pace vs Tesla Model X 100D och P100D
CarWow jämför lite prestanda

CarWow plockade ut en Tesla Model X 100D och en P100D och radade sedan upp dessa bredvid Jaguars nyhet I-Pace för att se vilken av bilarna som var kvickast och hur mycket det egentligen skiljer när det kommer till prestandan. Ett par recensioner av I-Pace hittar ni här nedan. Vad Teknikens Värld tycker efter sin provkörning kan ni läsa här. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Waymo satsar stort i USA
Har beställt 62.000 stycken Chrysler Pacifica

Waymo, Alphabets företag för självkörande bilar, har lagt in en order på sammanlagt 62.000 stycken Chrysler Pacifica vilka man planerar att göra självkörande. Det är en ordentligt utökning av Waymos flotta av självkörande bilar givet att man i dagsläget "bara" har cirka 600 stycken självkörande Pacificor. Bilarna som Waymo nu har beställt planerar man att börja använda till den självkörande taxitjänst som man har planer på att kicka igång i USA senare i år. Waymo har tidigare meddelat att det även kommer att finnas 20.000 självkörande Jaguar i-Pace tillgängliga till den kommande taxi-tjänsten. Vad Waymo betalar för de 62.000 bilarna man nu har beställt finns det inga uppgifter om. Listpriset för en Chrysler Pacifica Hybrid är i cirka 40.000 dollar i USA. Waymo betalar antagligen inte så mycket per bil då man borde fått en rätt schysst mängdrabatt. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaguar funderar på en SVR-version av I-Pace
Spännande

Special Vehicle Operations hos Jaguar och Land Rover är de som ser till att piffa till bilarna lite extra med mer effekt, bättre prestanda och vassare utseende. Nu sägs det att denna avdelning även sneglar på vad en SVR-version av den eldrivna suven I-Pace skulle kunna erbjuda. Hanno Kirner som är executive director of corporate and strategy sa följande till Autocar på bilmässan i New York: "We haven’t committed to anything, but we have begun evaluating what an electric SVR could offer and how we can make authentic SVR cars using the technology. The I-Pace has strong levels of speed, you could say, and there are technical additions that could make various project interesting projects for SVO. That includes fast SVR versions, but also perhaps extreme luxury SVA or off-road SVX models." I-Pace har 400 hästar, gör 0-100 km/h på 4,5 sekunder och toppar 200 km/h. Det räcker ju för de flesta men folk kommer ju som väntat alltid att vilja ha mer, så en SVR-version kanske inte är så dumt ändå? Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Waymo ryktas bygga bilar ihop med Honda
Sägs handla om självkörande budbilar

Nyhetsbyrån Bloombergs uppger att Alphabets företag för självkörande bilar Waymo ska inleda ett samarbete med den japanska biltillverkaren Honda. Waymo har sedan tidigare samarbeten med Fiat Chrysler och Jaguar genom att ha gjort Chrysler Pacifica samt Jaguar i-Pace självkörande. I Hondas fall ska det dock inte handla om självkörande bilar för persontrafik utan istället ska de båda företagen ta fram en flotta av självkörande budbilar. Enligt Bloombergs källor kan det även röra sig om en helt ny bilmodell som Waymo och Honda kommer att utveckla. Tidigare har Waymo, om man bortser från deras egna lilla ägg-bil, bara gjort redan existerande bilmodeller självkörande. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo gör Jaguar i-Pace självkörande
Självkörande bilar blev genast lite hetare

Under en presskonferens idag så presenterade Waymo, Alphabets företag för självkörande bilar, sitt senaste samarbete till sin kommande taxi-tjänst. Med start i år kommer Waymo att börja testa självkörande versioner av elbilen Jaguar i-Pace, en modell som Jaguar presenterade i början av den här månaden. Waymo planerar att i-Pace ska dyka upp i deras taxi-flotta någon gång under 2020. Initialt planerar Waymo att göra 20.000 Jaguar i-Pace självkörande de kommande två åren. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida