Quantcast
m

Slipp åksjuka i självkörande bilar från Jaguar Land Rover
Jobbar vidare med smart teknik som motverkar illamåendet

Jaguar Land Rover pratade redan 2018 om teknik som skulle kunna hjälpa till att motverka åksjuka. Nu verkar man ha kommit längre på den biten och meddelar att framtida självkörande bilar från tillverkaren ska hjälpa till att motverka åksjukan med upp till 60 procent. För att lyckas med detta ska bromsning, acceleration och placering i vägens fil samarbeta och få ned de faktorer som orsakar att du blir illamående. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover jobbar på skärmar man inte behöver röra
Minskar distraktionen

Cambridge University och Jaguar Land Rover jobbar på att ta fram skärmar man inte behöver röra. Tekniken att känna av att handen är i närheten av skärmen finns redan i dag i bland annat Volkswagens bilar, men nu har man alltså utvecklat detta och skapat en teknik som i princip gissar vad du vill trycka på. Om detta fungerar så kommer det förhoppningsvis att göra att tryckandet på skärmen i bilen kräver mindre exakthet och därmed mindre uppmärksamhet, så att man kan kolla på trafiken istället. Systemet ska också vara bättre än de "vifta i luften"-gränssnitt som finns i vissa bilar i dag, i alla fall enligt Dr Bashar Ahmad på Cambridge. “Our technology has numerous advantages over more basic mid-air interaction techniques or conventional gesture recognition, because it supports intuitive interactions with legacy interface designs and doesn’t require any learning on the part of the user. It fundamentally relies on the system to predict what the user intends and can be incorporated into both new and existing touchscreens and other interactive display technologies.” Tekniken ska också kunna användas på andra typer av skärmar som många kladdar på och på så sätt minska risken för smittspridning. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Land Rover lanserar trecylindrig laddhybrid
Drivlina som går att få till Evoque och Discovery Sport

För ett år sedan fick sig Land Rover Discovery Sport en facelift och lanserades som mildhybrid. Man berättade i samband med detta att även en laddhybrid-version skulle dyka upp och nu presenteras den. Drivlinan består av en trecylindrig bensinare på 1,5 liter som ger 200 hästar. Den i sin tur paras ihop med en elmotor på 110 hästar som får sin kraft från ett batteri på 15 kWh. Alltsammans är kopplat till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Även Evoque får ta del av drivlinan och den kommer att erbjudas till andra modeller framöver, Defender lär vara en av dessa. Batteriet ska man kunna ladda från tomt till 80 procent på 30 minuter om man har tillgång till snabbladdning. På bara el kommer Evoque 6,6 mil, Discovery Sport 6,2 mil. Den blandade förbrukningen anges till 0,14 respektive 0,16 liter per mil. Vad de nya drivline-alternativen kommer ha för prislappar är oklart för tillfället. Lansering ska ske efter sommaren. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover har byggt en självkörande bil
Project Vector ska börja rulla nästa år

Jaguar Land Rovers senaste projekt heter Project Vector och det är en självkörande bil som ska ut på vägarna i Coventry i slutet på nästa år. Självklart är bilen helt eldriven och den bygger på en så kallad skateboard-plattform som kan vara till grund för många olika typer av fordon. När den väl börjar rulla skarpt kommer det självklart att ske under kontrollerade former och säkerligen med en säkerhetschaufför bakom ratten. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover utvecklar säte som ändrar form
Ska simulera gång

Om du är en sån som spenderar mycket tid i bilen blir det ju en hel del sittande. Det är inte helt bra för kroppen och för att råda lite bot på detta har Jaguar Land Rover utvecklat ett säte som ändrar sin form och som ska simulera att man är uppe och går fast man sitter ner. Lite som en avancerad massagefunktion kan man beskriva det. När och om det här kommer att erbjudas i någon framtida produktionsbil återstår att se. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2019

Jaguar Land Rover köper Bowler
Kan nog bli bra

1985 grundades företaget Bowler med ett syfte - att göra redan offroad-potenta Land Rovers ännu mer offroad-potenta. Och gärna mycket snabbare och vassare på alla sätt. Nu meddelar Bowler att de har blivit uppköpta av Jaguar Land Rover och att de kommer att ingå i avdelningen man kallar för Special Vehicle Operations (SVO). Så här säger Michael van der Sande som är vd för avdelningen om köpet: "For almost 35 years, the Bowler name has stood for innovation and success, with a reputation forged by its participation in the world’s toughest off-road motorsport competitions. It’s exciting that we’re now in a position to participate in and lead the Bowler brand’s future as part of Jaguar Land Rover. At Special Vehicle Operations, we are all eager to start working with our new colleagues at Bowler. Adding the Bowler team’s skills and experience to those of SV, Vehicle Personalization and Classic is a key step in our strategy to create an exciting and diverse portfolio of products and businesses within Special Vehicle Operations" Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Jaguar tackar av XJ med specialversion
Kommer endast säljas i USA

Tillverkningen skulle ha slutat i somras men tydligen hade Jaguar några fler bilar att klämma ut. Det här är ett sista farväl till modellen XJ och man kallar den för XJ Collection Special Edition. Bilen kommer endast att säljas till kunder i USA och 300 stycken exemplar kommer att tillverkas. Versionen baseras på RWD long-wheelbase XJ L Supercharged som har en kompressormatad V8:a på 5,0 liter under huven. Maskinen ger 477 hästar och den är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur driver bakhjulen. Den har man sedan pimpat upp lite med bland annat extra mycket ekpaneler och självklart även plaketter som säger XJ One of 300 Collection. Lackalternativen Yulong White, Santorini Black eller British Racing Green som bilderna visar är de man kan välja bland. I hjulhusen sitter unika 20-tumsfälgar. Julian Thomson är Design Director på Jaguar och han säger så här: "The Jaguar XJ has always represented the pinnacle of Jaguar’s model line-up. With its skillful blend of beautiful design, engaging performance and revered luxury, it has always proved a class apart, rewarding its driver just as much as it cossets and comforts the passenger. The limited edition XJ Collection is the ultimate expression of refinement and timeless luxury." Bilderna är plåtade av fotografen Max Montgomery och förutom bilen är skådespelerskan Alexandra Daddario med. Kim McCullough som är Vice President, Marketing för Jaguar Land Rover North America säger följande om detta: "What better way to honor the timeless and elegant XJ Collection Special Edition than through the lens of Max Montgomery. Combing those two elements with Alexandra Daddario’s style truly captures the essence of this model." Bilen går att köpa nu och kostar från 86.025 dollar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Spana in Jaguars nya designstudio
Intressant

Jaguar Land Rover har smällt upp en ny designstudio i England och ger oss här en liten inblick i vad man pysslar med där. Här ser man till att skissa på allt från prototyper till färdiga produkter och det hela börjar runt fyra år innan resultatet visas upp för allmänheten. Man börjar med att hålla en intern tävling där olika designers får presentera sina förslag och tävla om vems idé som får komma vidare. Den design som väljs ut blir sedan digitaliserad och sen är det dags att bygga en lermodell så att man kan få en bättre känsla för linjerna. Att gå från skiss till fullskalig modell tar inte mer än två veckor. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover testar humör-sensorer
Med artificiell intelligens

Jaguar Land Rover håller för tillfället på att forska kring ny teknik som kan känna av ditt humör när du kör bil. Är du ledsen, stressad, arg, trött eller kanske bara uttråkad? Med hjälp av sensorer, kameror och artificiell intelligens ska tekniken kunna känna av detta och sedan göra något åt det. Exempelvis dra ned lite på värmen och dra igång lite peppig musik om du känner dig sömnig. Och även påminna dig om att ta en paus så att du inte slumrar till där bakom ratten. Tekniken ska även fungera för de som sitter i baksätet. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Ratt som ändrar temperatur ska hjälpa förare att fokusera
Jaguar testar ny säkerhetsteknik

Jaguar Land Rover håller för tillfället på att testa lite ny teknik är det kommer till rattar. Deras "sensory steering wheel" ska hjälpa förare att hålla ögonen på vägen genom att ändra temperatur beroende på saker som händer. Tekniken är framtagen tillsammans med Glasgow University och det hela fungerar exempelvis som så att om när du behöver byta fil om du kör med naven så blir vänster sida av ratten varm. Då behöver du inte slänga ett öga på en skärm utan kan fokusera på att titta ut genom vindrutan. Andra saker som händer är att ratten blir varm om du får dåligt med soppa. Om det här blir någon teknik som kommer att finnas i bilarna i framtiden är oklart för tillfället. Vad tror ni om idén? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover vill belöna sina kunder med kryptovaluta
Om de delar med sig av sin data

Storbritanniens största biltillverkare Jaguar Land Rover meddelade idag att man håller på att testa mjukvara som skulle kunna belöna deras kunder med kryptovaluta om de går med att dela med sig av data som genereras under körningen. Det kan handla om data om till exempel trafikstockningar, vägarbeten, potholes och liknande. Det ska även gå att bli belönad om man upplåter sin bil till ett bildelningsprogram så att även andra kan använda bilen. Väljer en av Jaguar Land Rover kunder att hoppa på programmet så belönas denne med kryptovalutan IOTA. Det är en kryptovaluta som lanserades 2017 och det finns även en tillhörande marknadsplats, IOTA Marketplace, där företag och organisationer kan sälja data mot IOTA-pengar. När eller om Jaguar Land Rover kommer att rulla ut det här belöningsprogrammet till sina kunder finns det ingen fastställd tidsplan för skriver nyhetsbyrån Reuters. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Land Rover rullar ut sin första mildhybrid
Range Rover Sport HST har en eldriven kompressor

Jaguar Land Rover presenterar nu sin allra första mildhybrid - Range Rover Sport HST. Den kombinerar en ny rak sexa på 3,0 liter med en turbosnurra och en eldriven kompressor. Effekten anges till 400 hästar med ett vrid på 550 newtonmeter. Maskinen ersätter den tidigare V6:an och den ska minska CO2-utsläppen med tolv procent och partikelutsläppen med hela 75 procent. Kompressorn drivs av en liten elmotor som kan komma upp i hela 120,000 varv per minut på bara en halv sekund. Den ska eliminera allt lagg från turbon och bjuda på direkt kraft, samtidigt som utsläppen då som sagt minskar. Motorn har även Continuous Variable Valve Lift som är ett system som hela tiden varierar insugsventilerna för att öka på effektiviteten. Det finns även ett 48-voltsystem ombord som lagrar energi när man kör och sedan kan användas som en extra knuff eller till start/stopp-systemet. Förbrukningssiffrorna säger 0,93 liter per mil med ett utsläpp på 213 gram per kilometer. Om bilen kommer att komma hit är oklart, den kommer i alla fall att säljas i Storbritannien och där kostar den 81,250 pund. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

230 av 237 stycken bilar med keyless gick att hacka
Enkelt att sno bilar med simpel teknik

Dagens bilar är säkrare än någonsin, i alla fall när det kommer till krocksäkerhet. När det gäller inbrott och att någon stjäl bilen och kör iväg med den är det värre. Bilar med keyless-system är de som är enklast att sno och på bara några sekunder kan skurkarna spåra upp nyckelns signal och köra iväg med bilen utan att den protesterar. Tysklands och Europas största bilägarorganisation ADAC testade 237 stycken olika bilar med keyless och 230 av dessa kunde enkelt luras att nyckeln var närmare än den faktiskt var. De som inte lät sig luras var bilar från Jaguar Land Rover, och från Mercedes och BMW. De förstnämnda använder sig av Ultra wideband radio (UWB) till deras nycklar vilket är svårare att lura då detta på ett mycket exakt sätt känner av avståndet mellan den riktiga nyckeln och bilen. Mercedes och BMW har rörelsesensorer i sina nycklar och teknik som säger åt dem att inte sända ut några signaler om nycklarna inte rör på sig. För att skydda dig kan du slå in nycklarna i aluminiumfolie eller lägga dem i en plåtburk eftersom signalen då blockeras. ADACs lista på testade bilar hittar ni här. Tumnagel
27.2°
+
Bobby Green
0

Hur mycket ska autonoma fordon prata med omgivningen?
Jaguar Land Rover testar olika lösningar

Självkörande fordon har ju koll på sin omgivning, men behöver omgivningen koll på dem? Troligen. Men på vilket sätt? Jaguar Land Rover har kört ett projekt där man börjat testa just detta. Ett sätt är att projicera ljus i marken som berättar för omgivningen att podden ska åka åt ett visst håll. Men det handlar inte bara om att det autonoma fordonet ska peka åt vilket håll den ska åka, det är lite djupare än så. Omgivningen måste kunna lita på fordonet och det förtroendet måste byggas. Hur har man inte riktigt kommit fram till ännu. Det här är såna detaljer som man lätt glömmer bort runt autonoma fordon, men som är superintressant. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0
2018

Volvo säljer majoriteten av aktierna i WirelessCar till Volkswagen
För 1,1 miljarder kronor

Volvo Group och Volkswagen har meddelat att Volkswagen kommer att köpa 75,1 procent av aktierna i Volvo Groups dotterföretag WirelessCar. WirelessCar har utvecklat en digital plattform för fordon som kan hantera olika säkerhets- och servicefunktioner. Tjänsten används redan idag av Jaguar Land Rover, Daimler, Nissan samt Volvo Cars skriver nyhetsbyrån Reuters. Volkswagen kommer att betala 1,1 miljarder kronor för 75,1 procent av aktierna i WirelessCar och har även en förtur att köpa upp de återstående 24,9 procenten om man skulle känna för det i framtiden. Här ovan hittas en informationsfilm från WirelessCar. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaguar måste spara pengar - skippar Genève
Försäljningen går sådär

Det är inte gratis för biltillverkarna att ställa ut sina bilar på olika mässor, och en del har den senaste tiden valt att skippa att ens ställa ut då det kostar mer än det ger. Nu får vi reda på att Jaguar och Land Rover kommer att hoppa över Genève-mässan nästa år då försäljningen går lite knackigt och man måste spara in på något. Det tredje kvartalet har man tappat 13,2 procent i försäljning på den globala marknaden. Tata Motors, som äger Jaguar Land Rover, kommer eftersom dessa två inte ställer ut att ha en större plats på mässan än vanligt. Ralf Speth som är JLR Chief Executive har sagt följande: "Our results were undermined by slowing demand in China, along with continued uncertainty in Europe over diesel, Brexit and the WLTP changeover." En annan tillverkare som skippar mässan är Ford som inte har något nytt att visa upp för tillfället. Även Volvo hoppar över och fokuserar istället på sina egna events kring nylanseringar. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Jaguar kan bli ett elbilsmärke inom tio år
Kanske ändrar inriktning

I början av året tog även Jaguar ett kliv in i elbilsvärlden med modellen I-Pace. Ett stort steg, och kanske något som kan vara resten av tillverkarens framtid. Chefer inom Jaguar Land Rover sägs nämligen diskutera om man ska låta Jaguar bli ett renodlat elbilsmärke. Det skulle i så fall kunna innebära att alla deras bilar inom tio år endast går på el. Nästa elbil från Jaguar väntas vara uppföljaren till modellen XJ. Vidare snackas det om att XE och XF kommer att läggas ned till förmån för en eldriven crossover. I år förväntas Jaguar att sälja 175.200 stycken bilar. Skulle man bara erbjuda elbilar beräknas det att man istället skulle kunna sälja omkring 300.000 stycken bilar om året. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Självkörande Range Rover har klarat av Coventry Ring Road
En av Storbritanniens mest trixiga vägar

Coventry Ring Road är tydligen en av vägbitarna i Storbritannien som är en riktigt stor utmaning att ta sig igenom när det är rusningstrafik. Nu har en självkörande Range Rover Sport tagit sig igenom sträckan och den krockade inte en enda gång. Det satt två stycken personer i framsätet under turen men det var bara för att utvärdera och om det skulle behövas ingripa om bilen inte skötte sig. Prototypen man använde sig av är en del i projektet UK Autodrive. Denna månad är det slut efter en tre år lång prövotid där ingenjörer från Jaguar Land Rover har testat självkörande teknik på både avstängda testbanor och ute i trafik. Planen är att kunna erbjuda självkörande bilar till kunder inom tio år. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Modern stereo med retro-utseende till Jaguar och Land Rover
Från Classic-divisionen

Om man har en gammal klassisk bil och vill ha bra ljud i den är det inte så kul att stoppa in en modern stereo som blinkar i 90.000 olika färger, har "fräsiga" animationer och som fular ner hela instrumentbrädan. Det har Jaguar Land Rover Classic också insett nu, och presenterar ett smakfullare infotainmentsystem som ska passa finare i din bil. Den lilla pekskärmen är på 3,5 tum och på insidan finns det satellitradio, DAB och blåtand. Menyerna kommer med sex stycken olika språk - engelska, tyska, franska, italienska, spanska och ryska. Uteffekten ligger på 4X45 watt. Priset är satt till 1.200 pund och det finns fem stycken olika utseende att välja mellan. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Jaguars självkörande poddar får ögon
Ska göra så att gångtrafikanter känner sig tryggare

Jaguar Land Rover experimenterar med självkörande fordon och deras senaste påhitt är den här podden som fått ögon. Dessa finns för att öka tryggheten hos gångtrafikanterna då man på detta viset kan förstå dess intentioner lite bättre. Ögonen tittar på den som ska gå över vägen och visar genom detta att personen har blivit upptäckt. Rött och grönt ljus ska göra det hela ännu tydligare vad det självkörande fordonet håller på med. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Jaguar F-Pace får SVR-behandling
Innebär bland annat 550 hästar

En tid har det snackats om att även Jaguars första SUV F-Pace skulle få sig en omgång av Special Vehicle Operations och på så vis tuffa till sig lite. Visst stämde detta och här har vi F-Pace SVR. En prestandamaskin med den välkända kompressormatade V8:an på fem liter under huven. I den här bilen ger den hela 550 hästar vilket borde räcka när man ska ut i skog och mark och härja. Vridet anges till 680 newtonmeter och fyrhjulsdriften ser till att skicka iväg dig från stillastående till 100 km/h på 4,3 sekunder. Toppfarten anges till 283 km/h. Tillkommer gör det helt sjuka ljudet Jaguar har fått till med den här motorn, och precis som i Range Rover Sport SVR är det något bisarrt över att en SUV låter på det här viset. Mike Cross som är Chief Engineer på Jaguar Land Rover säger följande: "The F-PACE SVR delivers the handling and agility to match its performance. Everything from the steering to the bespoke suspension set-up has been tuned specifically for our performance SUV and the result is a vehicle that lives up to the promise of both the F-PACE and SVR." Bilen har styvare fjädrar, lättare smidda fälgar och bitigare bromsar som mäter 395 millimeter fram, 396 bak. Den har även en elektronisk aktiv diff och elservo. Runt om sitter ett fetare kjolpaket och fronten domineras av en stor grill med lika stora luftintag. Huven och framskärmarna får ventilationshål på sig, baktill finns en takvinge och givetvis fyra avgaspipor redo att skrämma slaget ur gamlingar och barn. Orderböckerna öppnar i sommar och i Storbritannien kostar bilen från 74.835 pund. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida