m

Jaguar lyfter XF
Får trevligare interiör

Det har blivit dags för en uppdatering av Jaguars modell XF och så här ser den ut. I vanlig ordning är det lite nytt utseende här och där, uppfräschad interiör och nya motoralternativ som står på schemat. Bilen får nya strålkastare, ny stötfångare fram och bak och andra bakljus. Under huven kan man välja mellan två stycken olika fyrcylindriga maskiner - den ena ger 250 hästar och den andra 300. Den förstnämnda har en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen, fyrhjulsdrift finns dock som tillval. Den starkare har samma låda men går bara att få med drivning på alla fyra. En del marknader kan även få en turbomatad diesel med mildhybrid-teknik. Insidan får en ny kurvad skärm på 11,4 tum där man sköter infotainmentsystemet. Den kör det senaste operativsystemet Pivi Pro och Apple CarPlay och Android Auto är standard. Instrumentklustret består också av en skärm och denna är på 12,3 tum. Vad uppdaterade XF kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2019
2018
2017

Nya Jaguar XF i kombi-utförande är här
Istället för Volvo V90?

Jaguar ger sig in i kombi-svängen igen genom att presentera nya XF Sportbrake. Det här är en modell som utmanar bland annat BMW 5-Serie Touring, Mercedes E-Klass Kombi, Audi A6 Avant och Volvo V90. Bilen presenterades vid Castle Bromwich-fabriken i Storbritannien där den snart kommer att börja byggas. Som alltid när det kommer till Jaguar trycker man på sportigheten och Ian Callum som är designchef säger att han tycker att bilen ser minst lika sportig ut som sedan-versionen, om inte sportigare. XF Sportbrake ska ha en nästan 50/50-viktfördelning och kommer med luftfjädring som standard. Vill man ha drivning på alla fyra hjulen finns det som tillval. Andra saker som finns att bocka för i listan är exempelvis Intelligent Driveline Dynamics (IDD)-systemet som hjälper till att motverka understyrning och gör styrningen mer responsiv, samt All Surface Progress Control och Adaptive Surface Response som bägge hjälper till att förbättra köregenskaperna vid sämre väglag. Motoralternativen kommer från sedanen och det innebär att man kan välja mellan en tvåliters dieselfyra med effekterna 163, 180 eller 240 hästar eller en större dieselsexa på 3,0 liter med 300 hästar. För den som hellre kör på bensin finns en tvåliters fyra på 250 hästar eller en treliters V6:a med 380 hästar. Den sistnämnda ska dock endast säljas i USA. Om värstingen XFR-S Sportbrake med sina 550 hästar kommer att få en uppföljare är oklart för tillfället. På insidan ska det finnas ett luftreningssystem som hindrar luftföroreningar från att ta sig in. I mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem med en skärm som mäter tio tum, ett ljudsystem från Meridian och möjligheten till att sätta upp en Wi-Fi hot spot. Det finns även ett armband som kopplas till bilen som ersätter den konventionella nyckeln. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms, lane assist, adaptiv farthållare, döda-vinkeln-varnare, 360-kamera och teknik så att bilen kan parkera själv. Tack vare 5,1 centimeter längre hjulbas har de i baksätet fått lite mer utrymme att leva på. Med ryggen uppfälld går det in 565 liter där bak, fäller man sväljer utrymmet upp till 1 700 liter. Orderböckerna har öppnat och i Storbritannien börjar priserna på 34 910 pund och för den slanten får man en 2.0d med manuell växellåda och Prestige-utrustning. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Ett första smakprov på nya Jaguar XF Sportbrake
Dyker upp i sommar

I september förra året fick vi reda på att Jaguar hade en kombiversion, eller Sportbrake som de kallar den, av nya XF på gång. Nu får vi en första teaser på den produktionsfärdiga bilen som kommer att avtäckas till sommaren. Jaguar är officiell bilpartner för Wimbledonmästerskapen 2017 och därför har man även på Wimbledons ikoniska centercourt målat upp bilens siluett. Designchefen Ian Callum säger så här om den nya bilen: "Med XF Sportbrake har vi skapat en silhuett som sveper bakåt, nästan in i horisonten, och verkligen ger bilen en känsla av fart och sportighet. Den kommer att tillföra funktionalitet på nya nivåer utan att offra den dynamiska design och de smidiga köregenskaper som våra kunder förväntar sig." Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2016

Nya Jaguar XF i kombiutförande på gång
Kommer nästa år

På Jaguarspråk heter kombi Sportbrake och en sådan version fanns det av förra XF. Nästa år är det dags för nya XF att också kunna lasta lite mer och det här är en första bild på vad som komma skall. Av bilden att döma får även den här det moderna tillgreppet med sluttande taklinje och lutande baklucka - den lilla puckeln där bak är bara för att förvirra oss lite. Undertill blir det samma recept som för XF i sedanutförande vilket innebär fyr- och sexcylindriga bensin- och dieselmotorer. Om det även kommer en vass prestandaversion för att utmana AMG och RS-gänget återstår att se. Exakt när bilen kommer att presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2015

Det här är nya Jaguar XF
Presenterades på styva linan i London

Carscoops beskriver det ganska så bra - vad får man om man parar ihop gamla Jaguar XF med den nya modellen XE, jo nya XF som presenterades nu ikväll. Det här är generation två som får lite uppdaterat utseende, nya motorer och färsk teknik, men ändå ett utseende som vi garanterat känner igen som Jaguar. Bilen fick en spektakulär start då den gjorde sin debut genom att köra på två smala vajrar över vatten, se klipp på detta nedan. Nytt i nya XF är bland annat att det blir den första Jaggan som erbjuds med full-led-strålkastare. Den får också den helt nya aluminium-plattformen iQ[AI] som även används i XE, i XF är den dock något förlängd. Plattan är styvare och lättare och hjälper till att totalt banta vikten med 190 kilo jämfört med föregående modell. Viktfördelningen ska vara nästan exakt 50:50. Nya XF är både kortare och lägre än dagens XF men har en längre hjulbas vilket gynnar baksätespassagerarna. På insidan känner nog de flesta som är bekanta med nyare Jaguar-modeller igen sig. Nytt är en pekskärm på 10.2 tum på mittkonsolen, det helt digitala mätarhuset och ratten som ser ut att komma från modellen F-Type. Under huven hittar vi Jaguar-Land Rovers nya Ingenium-motorer som finns i lite olika versioner. Instegsmaskinen är en turbodiesel på 2.0 liter som finns med antingen 161 hästar och 380 Nm eller 178 hästar och 430 Nm. Kopplas till en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Nästa steg är V6-diesel på 3.0 liter med dubbelturbo som ger 296 hästar och 700 Nm. Den som vill köra på bensin väljer den kompressormatade V6:an på 3.0 liter som har en effekt på 380 hästar och 450 Nm. Oavsett kopplas dessa till en åttastegad automatlåda. Fler motoralternativ presenteras längre fram. Fyrhjulsdrift kommer att erbjudas men det är oklart till vilka motorer detta passar. Nya Jaguar XF kommer att ställas ut för allmänheten på den kommande bilmässan i New York. Tumnagel
49.0°
+
Bobby Green
0
2014

Jaguars Audi RS6-utmanare officiell
Dagisskjuts med 550 hästar

Igår kunde vi visa upp en första bild på Jaguar XFR-S Sportbrake och idag är bilen officiell. Blir den en match för Audi RS6 och Mercedes E63 AMG tro? Precis som jag berättade igår sitter den beprövade kompressormatade V8:an på 5.0 liter under huven. Effekten ligger på 550 hästar och vridet på 680 Nm. 0-100 km/h går på 4.6 sekunder och toppfarten är 300 km/h. Kraften skickas endast till bakhjulen och det sker via en åttastegad automatlåda som har samma snabba växlingssystem som modellen F-Type. Förbrukningen anges till 1.28 liter per mil. Modellen har försetts med styvare fjädring, hårdare dämpare och ett chassi som ska matcha effekten. Fram sitter det skivor i dimensionerna 380 millimeter, där bak i 376 millimeter. I övrigt förses den med samma arga front som sedanmodellen och i hjulhusen sitter det fälgar som mäter 20 tum. Tyvärr får vi för tillfället inte se några bilder på interiören. Den nya bilen börjar säljas i april och visas upp för första gången i Genève nästa månad. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar XFR-S Sportbrake läcker ut
Läcker?

En något grumlig bild på en Jaguar-kombi med ordentligt med pulver under huven har precis läckt ut. Det här är XFR-S Sportbrake och den bjuder på hela 550 hästar. Ett förmodligen välkommet alternativ till Sportbrake som tidigare inte har erbjudits med V8:a. Motorn är samma V8:a på 5.0 liter som sitter i bland annat XKR-S och effekten är alltså 550 hästar och 680 Nm. Till den kopplas en åttastegad automatlåda från tillverkaren ZF som i sin tur skickar all kraft till bakhjulen. 0-100 km/h väntas gå på 4.6 sekunder och toppfarten ska vara 300 km/h. Bilen presenteras troligtvis i Genève men när den börjar säljas är oklart. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2013
2012

En första liten titt på Jaguar XFR-S
Visas upp nästa vecka

Nästa vecka är det dags för Jaguar att visa upp effektmonstret XFR-S i Los Angeles. Men ett litet smakprov får vi redan nu, och visst ser det smaskigt ut? Precis som för XKR-S så handlar det om det råaste Jaguar har att erbjuda, och för att åstadkomma detta har man bland annat trimmat upp den kompressormatade V8:an ännu mer. Den lämnar nu 550 hästar och låter ännu argare än någonsin. På onsdag (eller tidigare på grund av läckor) får vi se hela bilen. Uppdaterad med ytterligare en bild. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar designar båt som passar till nya XF Sportbrake
Dock bara ett koncept som aldrig kommer att bli verklighet

En härlig racerbåt att dra efter sin nya Jaguar XF känns väl helt rätt? Det tror Jaguar i alla fall som har tagit fram en konceptbåt som ska passa bra ihop med bilen. Ian Callum som är ansvarig för designen hos Jaguar säger så här: "We recognise that both our existing and future customers enjoy diverse and active lifestyles. With the launch of the new Jaguar XF Sportbrake, we had an opportunity to create a vision of how our design philosophy might be applied to an alternative product, in which speed and beauty are also priorities." Båten är framtagen i samarbete med "Ivan Erdevicki Naval Architecture & Yacht Design" och "Seventy Seven Design". Den mäter 6.1 meter på längden och är byggd i glasfiber och har ett däck i teak. På däcket sitter även en fet fena i kolfiber. Jaguar har inga planer på att någonsin serieproducera båten, vilket kanske känns rätt tråkigt för helt tokig såg den väl inte ut? Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida