m

Vi har kollat in nya Hyundai Tucson
Fjärde generationen av deras storsäljare

Hyundai släpper nu loss fjärde generationen av Tucson, en bil som verkligen står ut från mängden med sin design. Man kallar den för parametrisk dynamik och jag tycker att den är rätt cool, helt klart sticker den i alla fall ut. Tydligast är kanske de nya lysena som inte alls syns när de är släckta och de lite annorlunda vecken på sidan. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Eldriven Range Rover och Jaguar XJ presenteras snart
I oktober och november

Planen var att en helt eldriven Range Rover och en helt eldriven Jaguar XJ skulle presenteras i augusti och september, men så blir det inte tyvärr. Augusti har som ni säkert redan vet passerat men det blir alltså inget i september heller. Istället satsar man på oktober och november. Båda bilarna kommer att baseras på plattformen MLA och Range Rovern ska påminna en del om Velar fast ha en lite lägre profil. Jaggan vet vi dock inget om än, men snart så. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Imponerande privat bilsamling i Storbritannien
Många ikoniska racerbilar här

I det här klippet får vi hänga med och spana in en riktigt gedigen privat bilsamling som bland annat innehåller Lamborghini Countach, Ferrari F40, Grupp C-Porschar och den Jaguar XJ220 som vann på Le Mans. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0
2019

Jaguar tackar av XJ med specialversion
Kommer endast säljas i USA

Tillverkningen skulle ha slutat i somras men tydligen hade Jaguar några fler bilar att klämma ut. Det här är ett sista farväl till modellen XJ och man kallar den för XJ Collection Special Edition. Bilen kommer endast att säljas till kunder i USA och 300 stycken exemplar kommer att tillverkas. Versionen baseras på RWD long-wheelbase XJ L Supercharged som har en kompressormatad V8:a på 5,0 liter under huven. Maskinen ger 477 hästar och den är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur driver bakhjulen. Den har man sedan pimpat upp lite med bland annat extra mycket ekpaneler och självklart även plaketter som säger XJ One of 300 Collection. Lackalternativen Yulong White, Santorini Black eller British Racing Green som bilderna visar är de man kan välja bland. I hjulhusen sitter unika 20-tumsfälgar. Julian Thomson är Design Director på Jaguar och han säger så här: "The Jaguar XJ has always represented the pinnacle of Jaguar’s model line-up. With its skillful blend of beautiful design, engaging performance and revered luxury, it has always proved a class apart, rewarding its driver just as much as it cossets and comforts the passenger. The limited edition XJ Collection is the ultimate expression of refinement and timeless luxury." Bilderna är plåtade av fotografen Max Montgomery och förutom bilen är skådespelerskan Alexandra Daddario med. Kim McCullough som är Vice President, Marketing för Jaguar Land Rover North America säger följande om detta: "What better way to honor the timeless and elegant XJ Collection Special Edition than through the lens of Max Montgomery. Combing those two elements with Alexandra Daddario’s style truly captures the essence of this model." Bilen går att köpa nu och kostar från 86.025 dollar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Ersättaren till Jaguar XJ blir eldriven
Sista XJ:n tillverkades i fredags

För ett tag sedan började det bubbla upp ett rykte som sa att bilen som kommer att ersätta Jaguars modell XJ skulle bli helt eldriven. Nu bekräftar tillverkaren detta själva och säger att nyheten kommer att tillverkas i samma fabrik i Castle Bromwich, Storbritannien. Den nya bilen baseras på Modular Longitudinal Architecture (MLA)-plattformen som även kommande Land Rover Defender bygger på. Nya XJ med eldrift väntas dyka upp någon gång nästa år. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0
2018

Sällsynt Jaguar XJR-15 hälsar på hos Jay Leno
Har ett makalöst härligt ljud

I januari skrev vi om Jasbir Dhillon som är en de lyckligt lottade att äga en Jaguar XJR-15. Nu har han stannat till med sin bil hos Jay Leno för att visa upp den och låta Jay ta sig en provtur. Tre bonusklipp nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Jaguar Classic har byggt XJ6 åt Nicko McBrain
Är lite mer hårdrock

Nicko McBrain som är trummis i hårdrocksbandet Iron Maiden har i många år varit en Jaguar-entusiast. Därför kokade Jaguar Classic ihop en alldeles unik version av en gammal XJ6 från 1984 åt honom för att fira att modellen fyller 50. Bilen har nu visats upp på mässan i Genève och det man har gjort är att lägga 3.500 mantimmar på att snygga till inte mindre än 4.000 stycken delar, lacka bilen i en härlig lila färg samt att modifiera delar av exteriören, interiören, drivlinan och fjädringen. Resultatet är Nickos dröm-XJ. "This is my ultimate XJ – my third, and lovingly named x27Johnny 3. It has been a true labor of love between Jaguar Classic and myself. I’m so excited by its completion and especially to be showing it at Geneva – it really is a Greatest Hits edition and to me it defines what the Jaguar XJ is all about. It’s a credit to the craftsmanship of the Jaguar Classic team. We couldn’t have timed it better, this being the 50th anniversary of XJ – my favorite of all Jaguars." Motorn som är en rak sexa på 4,2 liter har fått tre stycken SU-förgasare hämtade från E-Type monterade och ett väl avstämt specialbyggt avgassystem till detta för att det ska låta rätt. Det är även viktigt att ha en grym stereo i bilen och därför sitter det ett ljudsystem på 1.100 watt även här. Kontrollerna till detta påminner om rattarna på Marshalls förstärkare, och bilens pedaler om en trummis pedaler. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Lister Cars presenterar Thunder
En Jaguar F-Type med 666 hästar

1954 grundades det brittiska sportbilsmärket Lister Cars av Brian Lister. De blev kända för sin medverkan i motorsporten och de har byggt många specialversioner av olika brittiska bilar genom åren. 1993 tog man fram sin alldeles egna modell kallad Storm. Den hade den enorma sju liter stora V12:an som satt i Jaguar XJR-9 under huven, effekten var 553 hästar. Priset var tokhögt (220.000 pund) och endast fyra stycken exemplar tillverkades för gatan. Företaget lever fortfarande och nu är det dags att presentera ytterligare en modell, och på uppföljarmässigt vis har den namnet Thunder. Och även här handlar det om Jaguar-prylar, men ännu mer än tidigare. Det här är en Jaguar F-Type som Lister satt på sina emblem på, samtidigt som de trimmat den kompressormatade V8:an på 5,0 liter till 666 hästar. Vridet anges till 976 newtonmeter och 0-100 km/h ska klaras av på 3,3 sekunder. Toppfart 335 km/h. Utöver trimmet har man även uppdaterat fjädringen och monterat ett annat avgassystem. Endast 99 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp som börjar på 139.950 pund. Listers vd, Lawrence Whittaker, säger följande: "Like Brabus and AMG with Mercedes and Alpina with BMW, we are hoping to become synonymous once again with tuning Jaguar vehicles, giving customers new enhanced, bespoke performance and design alternatives to Jaguar’s acclaimed model programme. Although we are not directly affiliated with Jaguar Land Rover, Lister has a Jaguar tuning heritage dating back 65 years." TV-personligheten och raceföraren Tiff Needell är den som kör bilarna på företaget och i videon nedan presenterar han Thunder. På plats två bland videoklippen nedan kan ni se när Tiff kör en av racerversionerna av modellen Storm. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Eldriven uppföljare till Jaguar XJ senare i år?
Man kan ju hoppas

Jaguar har den eldrivna suven I-Pace på gång och nu går det rykten om att det senare i år även kommer att presenteras en helt eldriven version av modellen XJ. Eller, uppföljaren till dagens XJ. Den sägs endast komma med elmotor och kommer att fortsätta att vara tillverkarens flaggskepp. Den ska också bli femdörrars istället för dagens fyrdörrars, vilket innebär att bakluckan kommer gå ända upp till taket. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2017

Jaguar släpper lös XJ med 575 hästar
Det här är XJR575

Jaguars lyxlimpa XJ kommer nu i ett ännu kraftigare utförande vilket ger den beteckningen XJR575. Siffrorna står för effekten i hästkrafter så denna trumfar den tidigare XJR som hade 550 hästar. Kraften hämtar man ur den välbeprövade kompressormatade V8:an på 5,0 liter. Den ser till att ta bilen från stillastående till 100 km/h på bara 4,4 sekunder. Toppfarten anges till 300 km/h. XJR575 går endast att få med den "korta" hjulbasen och två stycken nya exteriörfärger unika för denna bil har tagits fram - Velocity Blue och Satin Corris Grey som vi ser här. I övrigt får bilen ett nytt kjolpaket runt om, motorhuv med luftintag, 20-tumsfälgar och fyra avgaspipor baktill. På insidan sitter man i lite mer skålade stolar prydda med bilens effektsiffra men i övrigt är det inte mycket som skiljer denna interiört från övriga XJ. Bilen får det senaste Touch Pro-infotainmentsystemet som består av en pekskärm på tio tum. På säkerhetssidan finns det teknik som Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist och Driver Condition Monitoring. Bilen börjar säljas i november och på prislappen står det 93 170 pund. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2016
2015
2014

Tax the rich eldar däck på Jaguar XJ220
Grillfest!

De flesta skulle nog säga att om man har en Jaguar XJ220 så ska man vårda den ömt och köra med försiktighet. Tax The Rich tycker inte riktigt så utan bjuder här på ett klipp när de med nämnda bil eldar lite bakdäck. Tumnagel
31.7°
+
Bobby Green
0
2013

Mikrotransaktioner i Gran Turismo 6
Det här är priserna

Förra månaden bekräftades det att Gran Turismo 6, som första spel i serien, kommer att innehålla mikrotransaktioner. Inför releasen på fredag har nu priserna på transaktionerna offentliggjorts. Transaktionerna äger rum via krediter i spelet som i sin tur kan köpas för riktiga pengar. Bland annat är det bilar eller delar till dem som spelare kan investera i och allt är givetvis helt frivilligt. Exakt vad de olika bilarna kostar har inte angetts ännu men via en läckt youtube-film framkom att en av de dyraste bilarna, en Jaguar XJ1, kan komma att kosta 20 miljoner krediter vilket innebär mer än 130 US-dollar. Priserna för krediter: 500,000 credits - $4.99 1,000,000 credits - $9.99 2,500,000 credits - $19.99 7,500,000 credits - $49.99 I videon ovan kan ni se hur det kan komma att se ut när bilar ska inhandlas. Priserna är dock baserade på en tidig kod av spelet så de ska tas med en nypa salt. Tumnagel
-0.6°
+
Emmy Zettergren
0

Så här ska en superbil låta
Jaguar XJR-15 bjuder på sig själv

Jaguar XJR-15 är ingen bil du ser varje dag direkt. I grunden är det en gatversion av Le Mans-bilen XJR-9 och här får vi se när den enda som såldes i svart bjussar på lite skönt motorljud. Historien kring bilen är att den skotske racingföraren Tom Walkinshaw 1988 blev sugen på att bygga om XJR-9 så att den fungerade även på vanliga vägar. Med stöd från sina vänner inom racingvärlden blev det en snackis och 1990 tog Jaguar sitt förnuft till fånga och började bygga bilen. 53 stycken exemplar byggdes mellan 1990 och 1992 och varje bil hade en prislapp på hela 960 000 dollar. Under skalet sitter en V12:a utan konstjord andning som levererar 450 hästar och ett vrid på 570 Nm. 0-100 km/h avklaras på bara 3.9 sekunder och toppfarten anges till 307 km/h. Inga dåliga siffror alltså. Njut nu en stund av denna mäktiga superbil som banade väg för ännu ett grymt bygge från Jaguar, modellen XJ220. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Jaguar XKR-S GT bjuder på stor vinge och kolfiberbromsar

Mycket nytt från Jaguar och Land Rover nu. Nya Jaguar XJR och Range Rover Sport ska presenteras på New York Auto Show och de kommer att få sällskap av en tredje bil, en XKR-S GT. GT betyder megastor vinge på bakluckan, dubbla små vingar i nosen, enorma kolfiberbromsar, fjädring från Eibach och ännu mer fokus på bankörning. Det tråkiga är att det bara kommer att byggas 30 stycken, och att 25 redan är paxade för USA. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Jaguar XJ blir äntligen XJR

Klart att inte flaggskeppet XJ från Jaguar ska stå utan lite R-kläder. På New York Auto Show visas direktörsvagnen upp som XJR, ett monster med hela 550 hästar. Samma motor som i XKR-S och XFR-S alltså, men trots detta utan S-beteckningen. V8:an som hängt med länge och som används flitigt i flera modeller är på 5.0 liter och försedd med kompressor. Effekten pumpas som sagt upp från 510 till 550 hästar och det borde räcka gott för att tryggt kunna passera bil efter bil i hög fart på Autobahn. R:et på bakluckan och i grillen skvallrar även om att ingenjörerna har finjusterat bilens chassi, dämpare och annat som ger den en lite sportigare framtoning. Exakt vad allt innebär och vad det har gjort för bilens prestanda får vi reda på senare i veckan. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Ett återtest av Jaguar XJ220
Imponerar trots över 20 år på nacken

1988 presenterade Jaguar en konceptbil med mittmonterad motor som skulle ta sig an Porsche 959 och Ferrari F40. I den satt det en V12:a på 6.2 liter hämtad från Jaguars långloppsracer XJR-9. Den hade fyrhjulsdrift, saxdörrar och målet att nå den magiska hastighetsgränsen 220 mp/h (355 km/h), därav namnet XJ220. Publiken blev helt vild och Jaguar bestämde sig för att bygga en produktionsversion av bilen. 1989 visades XJ220 som vi känner till den idag och 1992 drog produktionen igång. Även om slutresultatet var något tamare än konceptet är dess siffror fortfarande sjukt imponerande än idag. Från början var tanken att det skulle byggas 350 stycken. Men den stora efterfrågan ledde till att det droppade in hela 1 500 beställningar trots prislappen på 361 000 pund. En lågkonjunktur dök upp 1992 och merparten av de som redan lagt en deposition på 50 000 pund backade ur så i slutändan tillverkades det trots allt bara 350 stycken exemplar. Det man fick för pengarna var en slank superbil med en vikt på under 1 500 kilo. I mitten av bilen satt det en V6:a på 3.5 liter med dubbla turbo som hade hämtats från racerbilarna Jaguar XJR-10/11. Effekten låg på 542 hästar vilket gjorde att man kunde ta sig från 0-100 km/h på bara 3.6 sekunder om man var flink med den fempetade manuella lådan. Fyrhjulsdriften från konceptet följde aldrig med utan här gick kraften enbart till bakhjulen. Trots namnet nåddes aldrig den magiska gränsen utan toppfarten landade på 213 mp/h (343 km/h) men det gjorde den ändå till den snabbaste bilen i världen vid den här tiden. Ärkerivalen Ferrari F40 gjorde 200 mp/h jämt (322 km/h) och McLaren F1 var fortfarande under utveckling och inte lanserad ännu. En fantastisk superbil med andra ord. Som i dagsläget är billigare att köpa än en Ferrari F40, om man nu kan få tag på en vill säga. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
2012

Range Rover kommer som plug-in-hybrid
Efter 2015 men innan 2020

För inte så längesen så presenterade Land Rover helt nya Range Rover. Det är den mest effektiva Range Rover som någonsin byggts, och också den mest proppad med teknik. Men det kommer mera. Jaguar-Land Rover har nämligen precis gett grönt ljus för en plug-in-hybrid-version av modellen. Tyvärr har inga uppgifter om bilen släppts men den väntas dela samma drivlina och upplägg som Jaguar XJ_e PHV har, vilket innebär en turboladdad bensinmotor på 2.0 liter som i sin tur får hjälp av en elmotor. I Jaggans fall kan man köra bilen fyra mil på enbart el, och den drar så lite som 0.38 liter per mil och släpper bara ut 75 gram per kilometer. En färdig Range Rover med denna teknik, eller liknande, förväntas dyka upp någon gång efter 2015, men innan 2020. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Ny Volkswagen Phaeton kommer
Enligt chef på Volkswagen

Volkswagen Phaeton är märkets lyxvagn som tyvärr aldrig riktigt slog igenom. Fullproppad med allt man behövde men troligtvis skrämdes många av att det satt ett VW-märke i nosen, och att prislappen då inte alls var berättigad. Men det verkar ändå som att Volkswagen inte ger upp, för nu sägs det att en ny Phaeton är på väg. Uppgifterna sägs komma från Volkswagens R&D-chef som på mässan i Paris avslöjade att en ny omgång av lyxskeppet kommer att byggas. Den byggs helt i aluminium och blir på det viset lättare än sin föregångare. Den ska även bli större, och har bilar som Jaguar XJ i sikte. När den dyker upp är dock fortfarande oklart. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Jaguar XJ som hybrid
XJ e drar 0.32 liter per mil

Jaguar har försett en XJ med laddhybridteknik och lagt till bokstaven "e" på slutet. Det betyder en vanlig bensinmotor kopplad till en elmotor och i detta fallet en förbrukning på bara 0.32 liter per mil. I en Jagga! Bensinmotorn är samma turbosnurra som sitter i Range Rover Evoque på 2.0 liter, fyra cylindrar och 240 hästar. Till det kopplar man alltså en elmotor som i sin tur har 94 hästar. Till 100 km/h ska man ta sig på 6.5 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Växellådan är den vanliga åttastegade automaten och batteriet som är på 12.3 kWh ska kunna laddas upp på fyra timmar i ett vanligt vägguttag. Total effekt blir 334 hästar och den blandade förbrukningen anges till 0.32 liter per mil med ett utsläpp på 75 gram. Räckvidden kombinerat sägs bli hela 109 mil, på bara el fyra mil. Inte så illa pinkat för en såpass stor bil som XJ ändå. XJ e är fortfarande en prototyp men säkerligen något som vi kommer att få se mer av i framtiden. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Drivning på alla fyra för Jaguar XJ och XF
Nytt tillval i kombination med nya motoralternativ

Som tillval kan Jaguar-kunder snart välja till "Instinctive All-Wheel-Drive", alltså fyrhjulsdrift, till modellerna XF och XJ. Vidare kommer man att kunna välja en fyra med turbo på 240 hästar som motor i XF och en helt ny kompressormatad V6:a på 340 hästar kopplad till en åttastegad automat med start/stopp i XJ. Det som gör att man kommer att kunna urskilja bilarna från utsidan blir ett emblem där det står "AWD" på bakluckan. Fyrhjulsdriften kommer att finnas som tillval i Nordamerika, Ryssland, Kina och vissa delar av Europa, om Sverige är med där är oklart. Hur systemet fungerar kan ni se i klippet här ovan som är filmat i Arjeplog. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida