Quantcast
m

Jaguar Classic har byggt XJ6 åt Nicko McBrain
Är lite mer hårdrock

Nicko McBrain som är trummis i hårdrocksbandet Iron Maiden har i många år varit en Jaguar-entusiast. Därför kokade Jaguar Classic ihop en alldeles unik version av en gammal XJ6 från 1984 åt honom för att fira att modellen fyller 50. Bilen har nu visats upp på mässan i Genève och det man har gjort är att lägga 3.500 mantimmar på att snygga till inte mindre än 4.000 stycken delar, lacka bilen i en härlig lila färg samt att modifiera delar av exteriören, interiören, drivlinan och fjädringen. Resultatet är Nickos dröm-XJ. "This is my ultimate XJ – my third, and lovingly named x27Johnny 3. It has been a true labor of love between Jaguar Classic and myself. I’m so excited by its completion and especially to be showing it at Geneva – it really is a Greatest Hits edition and to me it defines what the Jaguar XJ is all about. It’s a credit to the craftsmanship of the Jaguar Classic team. We couldn’t have timed it better, this being the 50th anniversary of XJ – my favorite of all Jaguars." Motorn som är en rak sexa på 4,2 liter har fått tre stycken SU-förgasare hämtade från E-Type monterade och ett väl avstämt specialbyggt avgassystem till detta för att det ska låta rätt. Det är även viktigt att ha en grym stereo i bilen och därför sitter det ett ljudsystem på 1.100 watt även här. Kontrollerna till detta påminner om rattarna på Marshalls förstärkare, och bilens pedaler om en trummis pedaler. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0
2012

Besöksgaraget Jaguar XJ6 Serie 3
Smäckra linjer och härlig komfort

Claes åker flärdfullt runt i en mycket vacker och välbevarad Jaguar XJ6 Serie 3 från 1986. Vi frågade honom följande frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Av någon anledning fick jag för mig redan när jag var 18 att jag skulle ha en jaguar. Jag åkte och provkörde en Jaguar 420G men med begränsad budget insåg jag som tur var att det inte var en bruksbil som jag lite naivt trodde först. Det dröjde sedan nästan 3 år innan denna dök upp till salu här i min hemstad. Jag åkte iväg och köpte den med detsamma. Den är svensk såld och det var en professor på Stockholms universitet som köpt den och den hade bara gått 9500 mil. Tyvärr skulle jag nog undersökt den lite mer när jag köpte den för den hade en blåst topplockspackning så det blev att plocka ur toppen och åtgärda. Komforten, trotts att bilen är från 1986 är det få bilar man åker lika bra i. Sen tycker jag den är otroligt vacker, linjerna är otroligt smäckra trots att det är en bil på 496 cm, Det gjorde Pininfarina bra. Det finns så många så jag vet inte vilken ände jag skulle börja i, men jag drömmer om att få köpa mig en 996:a C4 och ha som bruksbil. Ett mycket prisvärt alternativ tycker jag." Tack för att du delade med dig Claes! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2009

Världens vackraste bil?
Citroën DS - eller?

Brittiska Classic & Sports Car har sammanställt vad 20 utvalda personer tycker är världens vackraste bil och totalvinnare blev oväntat nog Citroën DS! Allt från Ferrari 275GTB och Jaguar XK120 till Ford GT40, Lamborghini Miura och Mercedes 300SL nominerades men fransosen kammade hem segern. Extra kul blir det när man ser till vilka som röstat. Giorgetto Giugiaro (utsågs till Car Designer of the Century 1999), Ian Callum (nuvarande designchef för Jaguar), Peter Stevens och Gordon Murray (bakom McLaren F1), John Heffernan (skapade Aston Martin Vantage), Leonardo Fioravanti (Ferrari Daytona, Dino etc.) och Marcello Gandini (Lancia Stratos, Lamborghini Countach) är bara ett axplock. Så, expertrösterna till trots, jag tycker vi gör raka motsatsen till sommarens fulast ever-omröstning (där Fiat Multipla vann) och tar fram våra kandidater. Resultatet: 1. Citroën DS 2. Jaguar XK120 2. Ferrari 275GTB 4. Cord 810/812 4. Ferrari 250GT Lusso 4. Ferrari 250GT SWB 4. Jaguar E-Type 4. Lamborghini Miura 4. Lotus Elan 4. Lotus Elite (1957) Tumnagel
36.4°
+
Erik Svensson
0
2007