Quantcast
m

Jaguar Land Rover jobbar på skärmar man inte behöver röra
Minskar distraktionen

Cambridge University och Jaguar Land Rover jobbar på att ta fram skärmar man inte behöver röra. Tekniken att känna av att handen är i närheten av skärmen finns redan i dag i bland annat Volkswagens bilar, men nu har man alltså utvecklat detta och skapat en teknik som i princip gissar vad du vill trycka på. Om detta fungerar så kommer det förhoppningsvis att göra att tryckandet på skärmen i bilen kräver mindre exakthet och därmed mindre uppmärksamhet, så att man kan kolla på trafiken istället. Systemet ska också vara bättre än de "vifta i luften"-gränssnitt som finns i vissa bilar i dag, i alla fall enligt Dr Bashar Ahmad på Cambridge. “Our technology has numerous advantages over more basic mid-air interaction techniques or conventional gesture recognition, because it supports intuitive interactions with legacy interface designs and doesn’t require any learning on the part of the user. It fundamentally relies on the system to predict what the user intends and can be incorporated into both new and existing touchscreens and other interactive display technologies.” Tekniken ska också kunna användas på andra typer av skärmar som många kladdar på och på så sätt minska risken för smittspridning. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Ny lättviktad Jaguar E-Type från Eagle
Det här är Lightweight GT

2011 lanserade Eagle modellen Speedster Lightweight. Det är en modern version av Jaguar E-Type där man så mycket det bara går har behållit de klassiska formerna men uppdaterat allt annat. 2016 presenterades Spyder GT och nu är det dags för Lightweight GT som är en hyllning till de tolv Jaguar E-Type Lightweight-bilarna som man körde racing med för längesen. Dessa bilar var dock renodlade racers utan någon som helst komfort, och riktigt så är det inte i den här nyversionen. Grundaren av Eagle, Henry Pearman, säger följande: "The factory Lightweight was a stripped-out racer. We wanted to retain that special feel of a 60s competition car from an incredible era in British motorsport, but with the comfort, refinement and reliability that would make it an exhilarating daily driver or long-distance GT." Man har utgått från en original Jaguar E-Type Series 1 som sedan strippats helt och hållet och byggts upp igen med nya karosspaneler i aluminium. Motorn är en rak sexa på 4,7 liter utan överladdning som ger 380 hästar och 508 newtonmeter i vrid. Tre stycken Weber-förgasare ser till att förse den med soppa. Till motorn sitter en fempetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Spakar man rätt ska 0-100 km/h gå på runt fem sekunder och toppfarten för den som vågar anges till 273 km/h. Lättvikts-jobbet på denna Lightweight-bil består bland annat av att man har använt magnesium till fälgar, växellådshuset, diffhuset, sumpen och de bakre naven. Avgassystemet i titan gör också sitt. Till slut stannar vågen för allt på 1017 kilo torr. Varje E-Type som Eagle bygger tar mer än 8000 timmar att färdigställa och man hinner bara med att bygga två stycken om året. Vad man får betala för nya Lightweight GT framgår inte men eftersom andra specialare de byggt kostat flera miljoner dollar styck lär inte den här bli billigare. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Imponerande privat bilsamling i Storbritannien
Många ikoniska racerbilar här

I det här klippet får vi hänga med och spana in en riktigt gedigen privat bilsamling som bland annat innehåller Lamborghini Countach, Ferrari F40, Grupp C-Porschar och den Jaguar XJ220 som vann på Le Mans. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Land Rover lanserar trecylindrig laddhybrid
Drivlina som går att få till Evoque och Discovery Sport

För ett år sedan fick sig Land Rover Discovery Sport en facelift och lanserades som mildhybrid. Man berättade i samband med detta att även en laddhybrid-version skulle dyka upp och nu presenteras den. Drivlinan består av en trecylindrig bensinare på 1,5 liter som ger 200 hästar. Den i sin tur paras ihop med en elmotor på 110 hästar som får sin kraft från ett batteri på 15 kWh. Alltsammans är kopplat till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Även Evoque får ta del av drivlinan och den kommer att erbjudas till andra modeller framöver, Defender lär vara en av dessa. Batteriet ska man kunna ladda från tomt till 80 procent på 30 minuter om man har tillgång till snabbladdning. På bara el kommer Evoque 6,6 mil, Discovery Sport 6,2 mil. Den blandade förbrukningen anges till 0,14 respektive 0,16 liter per mil. Vad de nya drivline-alternativen kommer ha för prislappar är oklart för tillfället. Lansering ska ske efter sommaren. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Brittisk startup bygger in eldrift i klassiska bilar
Går att återställa utan problem om man ångrar sig

Ionic är en ny brittisk startup som har som mål att bygga om klassiska bilar till eldrift. Man ska lägga mycket vikt vid att inte sabba något på originalet och göra det fullt möjligt att montera tillbaka förbränningsmotorn igen om nu ägaren skulle ångra sig någon gång. Man använder sig alltså av samma motorfästen, sågar inte sönder något och ser till att bädda in extra instrument och liknande utan att det förstör vare sig bil eller utseende. Företaget ska ha köpt upp gamla Jaguar E-Types, Pagodor som bilden visar och Porsche 911:or som de ska bygga om. En Merca har man redan byggt klart och under skalet på den finns en elmotor som ger 180 hästar och 550 newtonmeter i vrid vilket ska ge en 0-100-tid på sju sekunder. Räckvidden anges till 25 mil. En ombyggnation tar runt sex månader och målet är att bygga tre stycken i månaden. De första ombyggda modellerna ska släppas ut på vägarna i juni och för en Pagoda får man betala från 250.000 pund. Som väntat kan man speca sin bil på alla möjliga vis och det är bara plånboken som säger till när det roliga är slut. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0

Snart kan Waymos bilar se ännu längre
Ska kunna se en stoppskylt på en halv kilometers avstånd

Waymo har presenterat den femte generationen av sitt system för självkörande bilar och det har bland annat försetts med bättre kameror, radar och lidar än det systemet som bilarna använder sig av idag. Det nya systemet inkluderar 29 stycken kameror som sitter monterade runt bilen. De förbättrade kamerorna kommer bland annat ge bilarna möjlighet att se vägskyltar på upp till 500 meters avstånd, något som gör att bilarna kommer att ha betydligt mycket bättre "syn" än en människa. Här nedanför kan ni se ett exempel på hur Waymos nya kameror kan se vägskyltar som är placerade långt ifrån bilen. Den nya radarn beskriver Waymo som den mest avancerade som hittills placerats i en självkörande bil. I ett inlägg om sitt system skriver Waymo om radarn: "While traditional automotive radars are capable of tracking moving objects, our new imaging radar has higher resolution and enhanced signal processing capabilities that allow it to better detect and track objects that are moving, barely moving, or stopped." Waymos egenproducerade lidar-system ska även ha möjlighet att se saker på upp till 300 meters avstånd, något som gör även det systemet till ett av de mest avancerade som för tillfället används i självkörande bilar. Waymo planerar att integrera den femte generationen av sitt system för självkörande bilar i den flotta med självkörande Jaguar I-Pace som man planerar att släppa loss på USA:s gator i slutet av året. Waymo har tidigare uppgett att man planerar att köpa in 20.000 eldrivna I-Pace och göra dessa självkörande. Hur många som rullar ut i första batchen är än så länge oklart. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaguar och Audi har brist på batterier till sina elbilar
Måste stoppa produktionen

Det byggs batterifabriker på flera platser men det räcker inte riktigt till. De fabriker som finns hinner inte med att tillverka den mängd som behövs vilket nu har resulterat i att både Jaguar och Audi tvingas pausa produktionen av sina elbilsmodeller I-Pace och e-tron. Batterierna köps från LG Chems fabrik i Polen. Även Mercedes har problem med leveranserna därifrån vilket har gjort att man har halverat sin försäljningsprognos av modellen EQC under det här året. LG Chem levererar även batterier till Volvo, Renault och Volkswagen. Fabriken ska byggas ut från dagens produktion på 10 GWh till 70 GWh och 2022 är målet att nå full kapacitet på anläggningen. Man ska då kunna förse en miljon elbilar med batterier. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover har byggt en självkörande bil
Project Vector ska börja rulla nästa år

Jaguar Land Rovers senaste projekt heter Project Vector och det är en självkörande bil som ska ut på vägarna i Coventry i slutet på nästa år. Självklart är bilen helt eldriven och den bygger på en så kallad skateboard-plattform som kan vara till grund för många olika typer av fordon. När den väl börjar rulla skarpt kommer det självklart att ske under kontrollerade former och säkerligen med en säkerhetschaufför bakom ratten. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Rory har kört uppdaterade Jaguar F-Type R
Låter fortfarande lika bra

I december rullade Jaguar ut en faceliftad version av modellen F-Type. Nu har Rory Reid provkört bilen i R-version och så här såg det ut. Och lät. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Harry Metcalfe testar Jaguar I-Pace
Stämmer räckvidden på pappret?

I sitt senaste klipp försöker Harry Metcalfe att leva med en elbil under en dag, närmare bestämt en Jaguar I-Pace. Hur funkar det egentligen när man inte bara stirrar sig blind på vad som står i specifikationerna utan faktiskt använder bilen som det var tänkt? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover utvecklar säte som ändrar form
Ska simulera gång

Om du är en sån som spenderar mycket tid i bilen blir det ju en hel del sittande. Det är inte helt bra för kroppen och för att råda lite bot på detta har Jaguar Land Rover utvecklat ett säte som ändrar sin form och som ska simulera att man är uppe och går fast man sitter ner. Lite som en avancerad massagefunktion kan man beskriva det. När och om det här kommer att erbjudas i någon framtida produktionsbil återstår att se. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2019

Rory Reid testar Lister LFT-C
Jaguar F-Type med djävulsk effekt

I mars skrev vi om Lister LFT-C som är en Jaguar F-Type som bland annat trimmats till 666 hästar. Nu har Rory Reid provkört besten och så här såg det ut. Endast tio stycken exemplar tillverkas och varje kostar 162.174 euro. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

5 år och 25.000 pund för att skapa den perfekta Miatan
Alex är nu nöjd med sin bil

För fem år sedan sa Alex från Car Throttle att han ville förvandla sin Mazda Miata till perfektion och nu tycker han att han har nått målet, typ. Det har krävts mycket tid, tålamod och självklart pengar. 25.000 pund senare har han Miatan han alltid har drömt om, komplett med en V6:a på 3,0 liter från Jaguar under huven. I det här klippet berättar han mer om bygget. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover köper Bowler
Kan nog bli bra

1985 grundades företaget Bowler med ett syfte - att göra redan offroad-potenta Land Rovers ännu mer offroad-potenta. Och gärna mycket snabbare och vassare på alla sätt. Nu meddelar Bowler att de har blivit uppköpta av Jaguar Land Rover och att de kommer att ingå i avdelningen man kallar för Special Vehicle Operations (SVO). Så här säger Michael van der Sande som är vd för avdelningen om köpet: "For almost 35 years, the Bowler name has stood for innovation and success, with a reputation forged by its participation in the world’s toughest off-road motorsport competitions. It’s exciting that we’re now in a position to participate in and lead the Bowler brand’s future as part of Jaguar Land Rover. At Special Vehicle Operations, we are all eager to start working with our new colleagues at Bowler. Adding the Bowler team’s skills and experience to those of SV, Vehicle Personalization and Classic is a key step in our strategy to create an exciting and diverse portfolio of products and businesses within Special Vehicle Operations" Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan Turbo får en EPA-rating på 32 mil
Lägre än väntat

Porsches nya elbil Taycan i Turbo-utförande har nu fått sin så kallade EPA-rating som är en mätmetod man använder i USA istället för WLTP. Den säger att bilen har en räckvidd på 32 mil. Det är lägre än de 45 mil som Porsche angett för bilen och gör att modellen hamnar i ungefär samma klass som Audi e-tron och Jaguar I-Pace. Porsche har givetvis svarat på detta genom att genomföra ett oberoende test via AMCI vilket visade en räckvidd på 44,2 mil. Betydligt närmare det angivna WLTP-värdet alltså. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar I-Pace får åtta procents extra räckvidd
Genom mjukvaru-uppdatering

Jaguar meddelar nu att man erbjuder en gratis mjukvaru-uppdatering till den eldrivna modellen I-Pace som ska ge lite trevligheter. Tyvärr går det inte bara att tanka hem grejerna hemma i garaget utan man måste bege sig till sin Jaguar-återförsäljare. En av sakerna man får i den nya uppdateringen är dock möjligheten att tanka just uppdateringar Over the Air via 4G-nätet så vid framtida nyheter behöver man inte komma in. Förutom detta får man en ny utformning på det digitala instrumentklustret och infotainmentsystemet. Men det viktigaste, troligtvis, är att man efter uppdateringen får åtta procents längre räckvidd. Det låter kanske inte så mycket men är säkert välkommet eftersom alla mil räknas. Enligt Jaguar har I-Pace en räckvidd på 47 mil enligt WLTP vilket innebär att den nya uppdateringen ska ge 3,7 mil extra. Siffran är dock beräknad enligt en snittförbrukning på 2,1 kWh/mil. När Teknikens Värld testade bilen kom de inte ner under 2,53 kWh/mil. I-Pace kostar från 879.900 kronor. Förmånsvärdet ligger på 3002 kronor per månad och företagsleasing på 3962 kronor per månad. Det går att privatleasa bilen för 9995 kronor per månad. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Hur dålig var egentligen Tata Nano?
Budgetbilen som floppade

Tata är ett indiskt företag som precis som Samsung eller Hyundai är verksamt inom ett gäng olika branscher. Bland annat håller man på med bilar, dels under det egna varumärket men man äger också Jaguar och Land Rover. För drygt tio år sedan fick man för sig att man skulle göra en indisk folkbil. Tanken var att göra den superbillig så att alla hade råd med den och även om den var dålig och osäker var den i alla fall bättre än alternativet för många, att sätta hela familjen på en motorcykel. Bilen blev Tata Nano och till en början kostade den 100.000 rupees, ungefär 13.500 kronor. Senare steg priset, men inte för att den var så efterfrågad utan för att man inte kunde tillverka den så billigt. Nä, en succé blev det inte. Tata räknade med att sälja 250.000 om året men de senare åren under produktionen tillverkade man bara några tusen bilar per år. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Jaguar rullar ut nya F-Type
En kraftigare facelift

Efter teaser-klipp och läckta bilder är nu nya Jaguar F-Type officiellt presenterad. Eller nya och nya, egentligen handlar det om en facelift. Den är dock ganska så kraftig när det kommer till utseendet i fronten så det ser nästan ut som en ny bil. Baktill känns linjerna dock igen. Huven och luftutsläppen på framskärmarna är nya, och det har tillkommit fälgar med ny design. På insidan har det inte hänt jättemycket men en nyhet är i alla fall att det framför föraren numera sitter ett digitalt instrumentkluster på 12,3 tum. Infotainmentsystemet som består av en pekskärm har nu även Android Auto och Apple CarPlay. Man ska nu även kunna tanka ner uppdateringar själv utan att behöva besöka en återförsäljare. Under huven finns det ett gäng olika motoralternativ precis som tidigare. Insteget är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den klarar 0-100 km/h på 5,5 sekunder och toppar 250 km/h. Nästa steg är en kompressormatad V6:a på 3,0 liter som ger 380 hästar och 459 newtonmeter. Den här har fyrhjulsdrift som standard. Mer kraft får man om man väljer den kompressormatade V8:an på 5,0 liter som ger 450 hästar och 580 newtonmeter. Den är kopplad till en åttastegad automatlåda och man kan få denna version med fyrhjulsdrift om man vill. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och toppfarten ligger på 285 km/h. Värst blir F-Type R som har samma motor men här ger den istället 575 hästar och 700 newtonmeter. 0-100 km/h går på 3,6 sekunder och toppfarten anges till 299 km/h. Denna version får ett chassi som uppdaterats ytterligare och nya adaptiva dämpare, nya fjädrar, nya krängningshämmare och hårdare bussningar runt om. Vilka motoralternativ som erbjuds på vilka marknader återstår att se. Uppdaterade F-Type går att köpa nu och priset börjar på 54.060 pund. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Nya Jaguar F-Type läcker ut
Läcker?

Bilder på vad som påstås vara nya Jaguar F-Type har sipprat ut på nätet och så här ska alltså bilen se ut. Det mest uppenbara är den nya fronten som har fått betydligt mer slimmade strålkastare. Bilen blir officiell senare idag. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Nissan GT-R Nismo snart här som Lego
Ingen julklapp i år dock

I år firar Nissan GT-R hela 50 år och detta firar man bland annat genom att presentera det här samarbetet med Lego. Det handlar om en modell av GT-R Nismo i Speed Champions-serien och det här är första gången som en japansk biltillverkare samarbetar med Lego. I lådan hittar man 298 stycken bitar och enligt Lego ska modellen vara 25 procent större än andra bilar i serien. Den här blir först ut av Speed Champions-bilarna som kommer 2020 och de övriga är Lamborghini Urus ST-X, Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO, Formula E Panasonic Jaguar Racing GEN2 car, Jaguar I-PACE eTROPHY, Audi Sport quattro S1 och Ferrari F8 Tributo. Tyvärr blir det här inget att lägga under julgranen i år eftersom försäljningen drar igång den 1 januari. På prislappen står det 20 dollar. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Faceliftade Jaguar F-Type presenteras 2 december
Får helt nya strålkastare

Jaguars modell F-Type har hängt med i ett par år nu. 2017 fick den sig en liten facelift och snart är det dags igen. Den 2 december drar man av täcket och då presenteras en bil som bland annat har fått helt nya strålkastare. Även bakljusen har en ny design, precis som stötfångarna fram och bak. Insidan ska ha fått sig ett rejält lyft och det senaste infotainment-systemet som tillverkaren erbjuder. Ett nytt digitalt instrumentkluster har även hittat hit. Under huven ersätts den kompressormatade V6:an med en rak sexa som väntas erbjudas som mildhybrid. Den fyrcylindriga motorn får också hänga med och som vi tidigare har skrivit om ryktas det att V8:an på 5,0 liter ersätts med BMW:s dubbelturbomatade V8:a på 4,4 liter. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar tackar av XJ med specialversion
Kommer endast säljas i USA

Tillverkningen skulle ha slutat i somras men tydligen hade Jaguar några fler bilar att klämma ut. Det här är ett sista farväl till modellen XJ och man kallar den för XJ Collection Special Edition. Bilen kommer endast att säljas till kunder i USA och 300 stycken exemplar kommer att tillverkas. Versionen baseras på RWD long-wheelbase XJ L Supercharged som har en kompressormatad V8:a på 5,0 liter under huven. Maskinen ger 477 hästar och den är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur driver bakhjulen. Den har man sedan pimpat upp lite med bland annat extra mycket ekpaneler och självklart även plaketter som säger XJ One of 300 Collection. Lackalternativen Yulong White, Santorini Black eller British Racing Green som bilderna visar är de man kan välja bland. I hjulhusen sitter unika 20-tumsfälgar. Julian Thomson är Design Director på Jaguar och han säger så här: "The Jaguar XJ has always represented the pinnacle of Jaguar’s model line-up. With its skillful blend of beautiful design, engaging performance and revered luxury, it has always proved a class apart, rewarding its driver just as much as it cossets and comforts the passenger. The limited edition XJ Collection is the ultimate expression of refinement and timeless luxury." Bilderna är plåtade av fotografen Max Montgomery och förutom bilen är skådespelerskan Alexandra Daddario med. Kim McCullough som är Vice President, Marketing för Jaguar Land Rover North America säger följande om detta: "What better way to honor the timeless and elegant XJ Collection Special Edition than through the lens of Max Montgomery. Combing those two elements with Alexandra Daddario’s style truly captures the essence of this model." Bilen går att köpa nu och kostar från 86.025 dollar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Jaguar släpper nya verktyg till E-Type
Perfekt om du saknar ett kit

Om man ska meka med en gammal bil måste man ha rätt verktyg. Speciellt om man får stopp när man är ute och kör och måste fixa något för att kunna köra vidare. I nya bilar hittar man väl max en tub med punkaspray men förr fick man alltid med ett verktygskit i bilen innehållandes ett gäng bra-och-ha-verktyg. Har du en gammal Jaguar E-Type och saknar den bilens kit har det inte varit billigt om du ska försöka få tag i originalgrejer. Kiten kan kosta upp mot 5.000 pund om de är i riktigt bra skick. Nu har dock Jaguar för första gången på nästan 50 år nytillverkat just detta kit och det är något snällare mot plånboken - 732 pund. Verktygen kommer självklart i ett skinnfodral som man kan rulla ihop och vad som ingår ser ni här nedan. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

14-åriga Alaina Gasslers teknik fixar genomskinlig a-stolpe
Vann pris på utställning

A-stolpen täcker mycket sikt och man kan lätt missa en bil eller motorcykel som befinner sig där, och sen är olyckan framme. Många tillverkare har i flera år försökt att råda bot på detta. 2001 presenterade exempelvis Volvo Safety Concept Car som hade en "genomskinlig" a-stolpe som skulle förbättra sikten. Detta blev dock aldrig något som kom i produktion. För fem år sedan presenterade Jaguar teknik som filmade utsidan och sedan projicerade vad de såg på insidan av a-stolpen och det verkade ju rätt så smart, men ännu har det inte hittat in i någon bil man kan köpa. 14-åriga Alaina Gassler har använt sig av samma typ av teknik i sina föräldrars Jeep Grand Cherokee då hon tyckte att a-stolparna blockerade för mycket sikt. Hon presenterade sin idé på en tävling som anordnades på Society for Science and the Public’s Broadcom MASTERS (Math, Applied Science, Technology, and Engineering for Rising Stars) vilket var tillräckligt för att hon skulle kamma hem priset Samueli Foundation Prize tillsammans med 25.000 dollar. Alaina ska jobba vidare med sin prototyp och hoppas att detta är något som kommer att finnas i bilarna i framtiden. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Lister har piffat till Jaguar I-Pace
Bantad och trimmad

Lister har ju som vi tidigare har skrivit byggt om och fixat med några av Jaguars modeller. Den senaste som de för tillfället benämner som koncept är eldrivna I-Pace som de har begåvat med ett nytt kjolpaket i kolfiber komplett med skärmbreddare, takvinge och fram- och baksplitter. Fälgarna är också unika och innanför dessa sitter keramiska bromsar och fullt justerbar fjädring som tar ner ekipaget mot backen en aning. Jämfört med en vanlig I-Pace ska man ha bantat bilen 100 kilo så nu stannar vågen istället på 2033 kilo. Man har även fipplat med mjukvaran för att få ut lite mer effekt men några siffror bjuds vi tyvärr inte på för tillfället. 0-100 km/h ska dock nu gå på 4,1 istället för 4,6 sekunder. Tillverkningen kommer att vara i en begränsad upplaga och prislappen kommer att ligga omkring 125.000 pund. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Det här är Jaguars nya eldrivna superbil
Du kan dock bara köra den på ditt PS4

Jaguar presenterar nu en helt ny eldriven superbil med rätt så läckra former. Det finns dock en hake - bilen som heter Jaguar Vision GT Coupé finns bara i TV-spelet Gran Turismo Sport. Det gör ju dock att man kan få fantisera ihop både design och teknik lite hur man vill. Bilen driver på alla fyra och har en kombinerad effekt på 1020 hästar och ska göra 0-100 km/h på under två sekunder. Viktfördelningen är 50/50 och vågen stannar på strax under 1,4 ton. Du kommer att kunna ladda ner bilen till ditt TV-spel i slutet av november. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Dessa bilar är nominerade till European Car Of The Year
35 stycken modeller är med

Nu tillkännages vilka bilmodeller som har nominerats till årets upplaga av utmärkelsen European Car of the Year. Det handlar om 35 stycken olika bilar och den 25 november ska juryn slimma ner dessa till sju. Vinnaren kommer att utses den 2 mars nästa år på bilmässan i Genève. Förra året vann Jaguar I-Pace. De nominerade är: Audi E-Tron BMW 1-Series BMW Z4 BMW X6 BMW X7 DS3 Crossback Ferrari F8 Tributo Ford Puma Kia e-Soul Mazda3 Mazda CX-30 Mercedes-Benz CLA Mercedes-Benz EQC Mercedes-Benz GLB Mercedes-Benz GLS Nissan Juke Opel/Vauxhall Corsa Peugeot 208 Porsche 911 Porsche Taycan Range Rover Evoque Renault Captur Renault Clio Renault Zoe Skoda Kamiq Skoda Scala SsangYong Korando Subaru Forester Tesla Model 3 Toyota Camry Toyota Corolla Toyota RAV4 Toyota GR Supra Volkswagen Golf Volkswagen T-Cross Vilken tycker du ska ta hem tävlingen? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida