LIVE 17:00 NASA presenterar upptäckt på månen
m

Jaguar lyfter XF
Får trevligare interiör

Det har blivit dags för en uppdatering av Jaguars modell XF och så här ser den ut. I vanlig ordning är det lite nytt utseende här och där, uppfräschad interiör och nya motoralternativ som står på schemat. Bilen får nya strålkastare, ny stötfångare fram och bak och andra bakljus. Under huven kan man välja mellan två stycken olika fyrcylindriga maskiner - den ena ger 250 hästar och den andra 300. Den förstnämnda har en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen, fyrhjulsdrift finns dock som tillval. Den starkare har samma låda men går bara att få med drivning på alla fyra. En del marknader kan även få en turbomatad diesel med mildhybrid-teknik. Insidan får en ny kurvad skärm på 11,4 tum där man sköter infotainmentsystemet. Den kör det senaste operativsystemet Pivi Pro och Apple CarPlay och Android Auto är standard. Instrumentklustret består också av en skärm och denna är på 12,3 tum. Vad uppdaterade XF kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Eldriven Range Rover och Jaguar XJ presenteras snart
I oktober och november

Planen var att en helt eldriven Range Rover och en helt eldriven Jaguar XJ skulle presenteras i augusti och september, men så blir det inte tyvärr. Augusti har som ni säkert redan vet passerat men det blir alltså inget i september heller. Istället satsar man på oktober och november. Båda bilarna kommer att baseras på plattformen MLA och Range Rovern ska påminna en del om Velar fast ha en lite lägre profil. Jaggan vet vi dock inget om än, men snart så. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Vilka elbilar är billigast och dyrast att ladda hemma?
Tibber har gjort en lista

Tibber som är ett svensk-norskt elbolaget har gjort en lista över de bilmodeller som är billigast respektive dyrast att ladda hemma. Datan har Tibber samlat in från sina kunder och enligt listan ser vi att Hyundai Kona, BMW i3, Opel Corsa och Peugeot 208 är de som hamnar i topp och som är billigast att ladda hemma. Konan kostar 1,53 kronor per mil medan övriga tre alla ligger på 1,56 kronor. I Konans fall innebär det att man kan köra mellan Göteborg och Stockholm för 72 kronor. Tittar man istället på den andra sidan av skalan ser vi att Audis modell e-tron är den som kostar mest att ladda. Här är summan istället 2,32 kronor per mil. Jaguar I-Pace kommer tvåa med 2,29 kronor per mil och på tredje plats hittar vi Tesla Model X som kostar 2,21 kronor per mil. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter F-Pace
Första Jaggan som erbjuds som laddhybrid

Hösten 2015 presenterade Jaguar deras allra första SUV F-Pace och nu har det blivit dags för modellen att få sig en facelift. Detta innebär lite uppdaterat utseende här och där samtidigt som man har tryckt in mer teknik i bilen. Det tillkommer även en del nya motoralternativ, däribland en laddhybrid. Insidan får en ny kurvad pekskärm på 11,4 tum och den stödjer både Apple CarPlay och Android Auto. Den här kör Jaguars senaste infotainmentsystem Pivi Pro. På tillvalslistan finns även en 12,3 tum stor skärm för instrumenten framför den nydesignade ratten. Interiören överlag ska ha förbättrats på många punkter. Bland annat ska det här finnas aktiv brusreducering, mjukare materialval och en luft-jonisator som ska göra det trevligare att vistas inne i bilen. Alla sex stycken motoralternativ får en åttastegad automatlåda från ZF och alla driver på alla fyra hjulen. Insteget är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 250 hästar och 365 newtonmeter i vrid. Nästa steg är en sexa på 3,0 liter med mildhybrid-teknik. Den här ger 335 hästar och 480 newtonmeter. Sen finns det även en sexa som ger 395 hästar och 550 newtonmeter. Laddhybriden kallas för P400e och den kombinerar en turbomatad fyra på 2,0 liter med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 404 hästar och 640 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder och på bara el ska man kunna ta sig 5,3 mil. En SVR-version lär också komma men den presenteras inte nu. Uppdaterade F-Pace börjar skeppas till de första kunderna i december och på prislappen står det från 40.860 pund. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
70.3°
+
Bobby Green
0

Lister presenterar Stealth
En Jaguar F-Pace SVR med 676 hästar

Hösten 2018 visade Lister Cars upp LFP. Det var en ombyggd Jaguar F-Pace SVR som man trimmat till 670 hästar och eftersom topphastigheten höjts till hela 322 km/h blev det här världens snabbaste SUV. Nu rullar man ut Stealth som verkar vara samma bil men i ett lite uppdaterat utförande. Den här kallar man för "Britain’s fastest and most powerful SUV" och med sina 676 hästar och 720 newtonmeter i vrid ska den göra 0-100 km/h på 3,7 sekunder och toppa 314 km/h. Den nya effekten ur den fem liter stora V8:an har man fått genom nya löphjul till kompressorn, annat luftfiltersystem, en helt ny laddluftkylare och en omprogrammerad ECU. Vidare sticker bilen ut med nya 23 tum stora fälgar, ett nytt aggressivare kjolpaket i kolfiber, skärmbreddare och större diffusor baktill. Man får även ett nytt avgassystem i rostfritt med kolfiber-ändar och uppdaterade bromsar. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 109.950 pund. Det är 34.575 pund mer än vad en vanlig F-Pace SVR kostar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Lunaz elkonverterar brittiska lyxklassiker
Erbjuder nu även Rolls-Royce

Lunaz är ett brittiskt företag som specialiserat sig på att elkonvertera gamla klassiska bilar. Fokus har legat på modeller från Jaguar och Bentley och nu meddelar man att även Rolls-Royce kommer att finnas med i utbudet. Modellerna som finns att tillgå är Phantom V och Silver Cloud. Man är precis klara med en helrenovering och ombyggnation av en Phantom V från 1961 och det är den vi ser här. Batteripacket man använder sig av är på 120 kWh och räckvidden ska ligga på runt 48 mil på en laddning. Varje bil man konverterar strippas ned totalt för att sedan byggas upp igen som en elbil. Det gör att kunderna också kan få till sina egna idéer och liknande under processen. Priset för en elektrifierad Silver Cloud börjar på 350.000 pund, en Phantom kostar istället från 500.000 pund. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Slipp åksjuka i självkörande bilar från Jaguar Land Rover
Jobbar vidare med smart teknik som motverkar illamåendet

Jaguar Land Rover pratade redan 2018 om teknik som skulle kunna hjälpa till att motverka åksjuka. Nu verkar man ha kommit längre på den biten och meddelar att framtida självkörande bilar från tillverkaren ska hjälpa till att motverka åksjukan med upp till 60 procent. För att lyckas med detta ska bromsning, acceleration och placering i vägens fil samarbeta och få ned de faktorer som orsakar att du blir illamående. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover jobbar på skärmar man inte behöver röra
Minskar distraktionen

Cambridge University och Jaguar Land Rover jobbar på att ta fram skärmar man inte behöver röra. Tekniken att känna av att handen är i närheten av skärmen finns redan i dag i bland annat Volkswagens bilar, men nu har man alltså utvecklat detta och skapat en teknik som i princip gissar vad du vill trycka på. Om detta fungerar så kommer det förhoppningsvis att göra att tryckandet på skärmen i bilen kräver mindre exakthet och därmed mindre uppmärksamhet, så att man kan kolla på trafiken istället. Systemet ska också vara bättre än de "vifta i luften"-gränssnitt som finns i vissa bilar i dag, i alla fall enligt Dr Bashar Ahmad på Cambridge. “Our technology has numerous advantages over more basic mid-air interaction techniques or conventional gesture recognition, because it supports intuitive interactions with legacy interface designs and doesn’t require any learning on the part of the user. It fundamentally relies on the system to predict what the user intends and can be incorporated into both new and existing touchscreens and other interactive display technologies.” Tekniken ska också kunna användas på andra typer av skärmar som många kladdar på och på så sätt minska risken för smittspridning. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Ny lättviktad Jaguar E-Type från Eagle
Det här är Lightweight GT

2011 lanserade Eagle modellen Speedster Lightweight. Det är en modern version av Jaguar E-Type där man så mycket det bara går har behållit de klassiska formerna men uppdaterat allt annat. 2016 presenterades Spyder GT och nu är det dags för Lightweight GT som är en hyllning till de tolv Jaguar E-Type Lightweight-bilarna som man körde racing med för längesen. Dessa bilar var dock renodlade racers utan någon som helst komfort, och riktigt så är det inte i den här nyversionen. Grundaren av Eagle, Henry Pearman, säger följande: "The factory Lightweight was a stripped-out racer. We wanted to retain that special feel of a 60s competition car from an incredible era in British motorsport, but with the comfort, refinement and reliability that would make it an exhilarating daily driver or long-distance GT." Man har utgått från en original Jaguar E-Type Series 1 som sedan strippats helt och hållet och byggts upp igen med nya karosspaneler i aluminium. Motorn är en rak sexa på 4,7 liter utan överladdning som ger 380 hästar och 508 newtonmeter i vrid. Tre stycken Weber-förgasare ser till att förse den med soppa. Till motorn sitter en fempetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Spakar man rätt ska 0-100 km/h gå på runt fem sekunder och toppfarten för den som vågar anges till 273 km/h. Lättvikts-jobbet på denna Lightweight-bil består bland annat av att man har använt magnesium till fälgar, växellådshuset, diffhuset, sumpen och de bakre naven. Avgassystemet i titan gör också sitt. Till slut stannar vågen för allt på 1017 kilo torr. Varje E-Type som Eagle bygger tar mer än 8000 timmar att färdigställa och man hinner bara med att bygga två stycken om året. Vad man får betala för nya Lightweight GT framgår inte men eftersom andra specialare de byggt kostat flera miljoner dollar styck lär inte den här bli billigare. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Imponerande privat bilsamling i Storbritannien
Många ikoniska racerbilar här

I det här klippet får vi hänga med och spana in en riktigt gedigen privat bilsamling som bland annat innehåller Lamborghini Countach, Ferrari F40, Grupp C-Porschar och den Jaguar XJ220 som vann på Le Mans. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Land Rover lanserar trecylindrig laddhybrid
Drivlina som går att få till Evoque och Discovery Sport

För ett år sedan fick sig Land Rover Discovery Sport en facelift och lanserades som mildhybrid. Man berättade i samband med detta att även en laddhybrid-version skulle dyka upp och nu presenteras den. Drivlinan består av en trecylindrig bensinare på 1,5 liter som ger 200 hästar. Den i sin tur paras ihop med en elmotor på 110 hästar som får sin kraft från ett batteri på 15 kWh. Alltsammans är kopplat till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Även Evoque får ta del av drivlinan och den kommer att erbjudas till andra modeller framöver, Defender lär vara en av dessa. Batteriet ska man kunna ladda från tomt till 80 procent på 30 minuter om man har tillgång till snabbladdning. På bara el kommer Evoque 6,6 mil, Discovery Sport 6,2 mil. Den blandade förbrukningen anges till 0,14 respektive 0,16 liter per mil. Vad de nya drivline-alternativen kommer ha för prislappar är oklart för tillfället. Lansering ska ske efter sommaren. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Brittisk startup bygger in eldrift i klassiska bilar
Går att återställa utan problem om man ångrar sig

Ionic är en ny brittisk startup som har som mål att bygga om klassiska bilar till eldrift. Man ska lägga mycket vikt vid att inte sabba något på originalet och göra det fullt möjligt att montera tillbaka förbränningsmotorn igen om nu ägaren skulle ångra sig någon gång. Man använder sig alltså av samma motorfästen, sågar inte sönder något och ser till att bädda in extra instrument och liknande utan att det förstör vare sig bil eller utseende. Företaget ska ha köpt upp gamla Jaguar E-Types, Pagodor som bilden visar och Porsche 911:or som de ska bygga om. En Merca har man redan byggt klart och under skalet på den finns en elmotor som ger 180 hästar och 550 newtonmeter i vrid vilket ska ge en 0-100-tid på sju sekunder. Räckvidden anges till 25 mil. En ombyggnation tar runt sex månader och målet är att bygga tre stycken i månaden. De första ombyggda modellerna ska släppas ut på vägarna i juni och för en Pagoda får man betala från 250.000 pund. Som väntat kan man speca sin bil på alla möjliga vis och det är bara plånboken som säger till när det roliga är slut. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0

Snart kan Waymos bilar se ännu längre
Ska kunna se en stoppskylt på en halv kilometers avstånd

Waymo har presenterat den femte generationen av sitt system för självkörande bilar och det har bland annat försetts med bättre kameror, radar och lidar än det systemet som bilarna använder sig av idag. Det nya systemet inkluderar 29 stycken kameror som sitter monterade runt bilen. De förbättrade kamerorna kommer bland annat ge bilarna möjlighet att se vägskyltar på upp till 500 meters avstånd, något som gör att bilarna kommer att ha betydligt mycket bättre "syn" än en människa. Här nedanför kan ni se ett exempel på hur Waymos nya kameror kan se vägskyltar som är placerade långt ifrån bilen. Den nya radarn beskriver Waymo som den mest avancerade som hittills placerats i en självkörande bil. I ett inlägg om sitt system skriver Waymo om radarn: "While traditional automotive radars are capable of tracking moving objects, our new imaging radar has higher resolution and enhanced signal processing capabilities that allow it to better detect and track objects that are moving, barely moving, or stopped." Waymos egenproducerade lidar-system ska även ha möjlighet att se saker på upp till 300 meters avstånd, något som gör även det systemet till ett av de mest avancerade som för tillfället används i självkörande bilar. Waymo planerar att integrera den femte generationen av sitt system för självkörande bilar i den flotta med självkörande Jaguar I-Pace som man planerar att släppa loss på USA:s gator i slutet av året. Waymo har tidigare uppgett att man planerar att köpa in 20.000 eldrivna I-Pace och göra dessa självkörande. Hur många som rullar ut i första batchen är än så länge oklart. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaguar och Audi har brist på batterier till sina elbilar
Måste stoppa produktionen

Det byggs batterifabriker på flera platser men det räcker inte riktigt till. De fabriker som finns hinner inte med att tillverka den mängd som behövs vilket nu har resulterat i att både Jaguar och Audi tvingas pausa produktionen av sina elbilsmodeller I-Pace och e-tron. Batterierna köps från LG Chems fabrik i Polen. Även Mercedes har problem med leveranserna därifrån vilket har gjort att man har halverat sin försäljningsprognos av modellen EQC under det här året. LG Chem levererar även batterier till Volvo, Renault och Volkswagen. Fabriken ska byggas ut från dagens produktion på 10 GWh till 70 GWh och 2022 är målet att nå full kapacitet på anläggningen. Man ska då kunna förse en miljon elbilar med batterier. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover har byggt en självkörande bil
Project Vector ska börja rulla nästa år

Jaguar Land Rovers senaste projekt heter Project Vector och det är en självkörande bil som ska ut på vägarna i Coventry i slutet på nästa år. Självklart är bilen helt eldriven och den bygger på en så kallad skateboard-plattform som kan vara till grund för många olika typer av fordon. När den väl börjar rulla skarpt kommer det självklart att ske under kontrollerade former och säkerligen med en säkerhetschaufför bakom ratten. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Rory har kört uppdaterade Jaguar F-Type R
Låter fortfarande lika bra

I december rullade Jaguar ut en faceliftad version av modellen F-Type. Nu har Rory Reid provkört bilen i R-version och så här såg det ut. Och lät. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Harry Metcalfe testar Jaguar I-Pace
Stämmer räckvidden på pappret?

I sitt senaste klipp försöker Harry Metcalfe att leva med en elbil under en dag, närmare bestämt en Jaguar I-Pace. Hur funkar det egentligen när man inte bara stirrar sig blind på vad som står i specifikationerna utan faktiskt använder bilen som det var tänkt? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover utvecklar säte som ändrar form
Ska simulera gång

Om du är en sån som spenderar mycket tid i bilen blir det ju en hel del sittande. Det är inte helt bra för kroppen och för att råda lite bot på detta har Jaguar Land Rover utvecklat ett säte som ändrar sin form och som ska simulera att man är uppe och går fast man sitter ner. Lite som en avancerad massagefunktion kan man beskriva det. När och om det här kommer att erbjudas i någon framtida produktionsbil återstår att se. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2019

Rory Reid testar Lister LFT-C
Jaguar F-Type med djävulsk effekt

I mars skrev vi om Lister LFT-C som är en Jaguar F-Type som bland annat trimmats till 666 hästar. Nu har Rory Reid provkört besten och så här såg det ut. Endast tio stycken exemplar tillverkas och varje kostar 162.174 euro. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

5 år och 25.000 pund för att skapa den perfekta Miatan
Alex är nu nöjd med sin bil

För fem år sedan sa Alex från Car Throttle att han ville förvandla sin Mazda Miata till perfektion och nu tycker han att han har nått målet, typ. Det har krävts mycket tid, tålamod och självklart pengar. 25.000 pund senare har han Miatan han alltid har drömt om, komplett med en V6:a på 3,0 liter från Jaguar under huven. I det här klippet berättar han mer om bygget. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover köper Bowler
Kan nog bli bra

1985 grundades företaget Bowler med ett syfte - att göra redan offroad-potenta Land Rovers ännu mer offroad-potenta. Och gärna mycket snabbare och vassare på alla sätt. Nu meddelar Bowler att de har blivit uppköpta av Jaguar Land Rover och att de kommer att ingå i avdelningen man kallar för Special Vehicle Operations (SVO). Så här säger Michael van der Sande som är vd för avdelningen om köpet: "For almost 35 years, the Bowler name has stood for innovation and success, with a reputation forged by its participation in the world’s toughest off-road motorsport competitions. It’s exciting that we’re now in a position to participate in and lead the Bowler brand’s future as part of Jaguar Land Rover. At Special Vehicle Operations, we are all eager to start working with our new colleagues at Bowler. Adding the Bowler team’s skills and experience to those of SV, Vehicle Personalization and Classic is a key step in our strategy to create an exciting and diverse portfolio of products and businesses within Special Vehicle Operations" Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan Turbo får en EPA-rating på 32 mil
Lägre än väntat

Porsches nya elbil Taycan i Turbo-utförande har nu fått sin så kallade EPA-rating som är en mätmetod man använder i USA istället för WLTP. Den säger att bilen har en räckvidd på 32 mil. Det är lägre än de 45 mil som Porsche angett för bilen och gör att modellen hamnar i ungefär samma klass som Audi e-tron och Jaguar I-Pace. Porsche har givetvis svarat på detta genom att genomföra ett oberoende test via AMCI vilket visade en räckvidd på 44,2 mil. Betydligt närmare det angivna WLTP-värdet alltså. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar I-Pace får åtta procents extra räckvidd
Genom mjukvaru-uppdatering

Jaguar meddelar nu att man erbjuder en gratis mjukvaru-uppdatering till den eldrivna modellen I-Pace som ska ge lite trevligheter. Tyvärr går det inte bara att tanka hem grejerna hemma i garaget utan man måste bege sig till sin Jaguar-återförsäljare. En av sakerna man får i den nya uppdateringen är dock möjligheten att tanka just uppdateringar Over the Air via 4G-nätet så vid framtida nyheter behöver man inte komma in. Förutom detta får man en ny utformning på det digitala instrumentklustret och infotainmentsystemet. Men det viktigaste, troligtvis, är att man efter uppdateringen får åtta procents längre räckvidd. Det låter kanske inte så mycket men är säkert välkommet eftersom alla mil räknas. Enligt Jaguar har I-Pace en räckvidd på 47 mil enligt WLTP vilket innebär att den nya uppdateringen ska ge 3,7 mil extra. Siffran är dock beräknad enligt en snittförbrukning på 2,1 kWh/mil. När Teknikens Värld testade bilen kom de inte ner under 2,53 kWh/mil. I-Pace kostar från 879.900 kronor. Förmånsvärdet ligger på 3002 kronor per månad och företagsleasing på 3962 kronor per månad. Det går att privatleasa bilen för 9995 kronor per månad. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Hur dålig var egentligen Tata Nano?
Budgetbilen som floppade

Tata är ett indiskt företag som precis som Samsung eller Hyundai är verksamt inom ett gäng olika branscher. Bland annat håller man på med bilar, dels under det egna varumärket men man äger också Jaguar och Land Rover. För drygt tio år sedan fick man för sig att man skulle göra en indisk folkbil. Tanken var att göra den superbillig så att alla hade råd med den och även om den var dålig och osäker var den i alla fall bättre än alternativet för många, att sätta hela familjen på en motorcykel. Bilen blev Tata Nano och till en början kostade den 100.000 rupees, ungefär 13.500 kronor. Senare steg priset, men inte för att den var så efterfrågad utan för att man inte kunde tillverka den så billigt. Nä, en succé blev det inte. Tata räknade med att sälja 250.000 om året men de senare åren under produktionen tillverkade man bara några tusen bilar per år. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Jaguar rullar ut nya F-Type
En kraftigare facelift

Efter teaser-klipp och läckta bilder är nu nya Jaguar F-Type officiellt presenterad. Eller nya och nya, egentligen handlar det om en facelift. Den är dock ganska så kraftig när det kommer till utseendet i fronten så det ser nästan ut som en ny bil. Baktill känns linjerna dock igen. Huven och luftutsläppen på framskärmarna är nya, och det har tillkommit fälgar med ny design. På insidan har det inte hänt jättemycket men en nyhet är i alla fall att det framför föraren numera sitter ett digitalt instrumentkluster på 12,3 tum. Infotainmentsystemet som består av en pekskärm har nu även Android Auto och Apple CarPlay. Man ska nu även kunna tanka ner uppdateringar själv utan att behöva besöka en återförsäljare. Under huven finns det ett gäng olika motoralternativ precis som tidigare. Insteget är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den klarar 0-100 km/h på 5,5 sekunder och toppar 250 km/h. Nästa steg är en kompressormatad V6:a på 3,0 liter som ger 380 hästar och 459 newtonmeter. Den här har fyrhjulsdrift som standard. Mer kraft får man om man väljer den kompressormatade V8:an på 5,0 liter som ger 450 hästar och 580 newtonmeter. Den är kopplad till en åttastegad automatlåda och man kan få denna version med fyrhjulsdrift om man vill. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och toppfarten ligger på 285 km/h. Värst blir F-Type R som har samma motor men här ger den istället 575 hästar och 700 newtonmeter. 0-100 km/h går på 3,6 sekunder och toppfarten anges till 299 km/h. Denna version får ett chassi som uppdaterats ytterligare och nya adaptiva dämpare, nya fjädrar, nya krängningshämmare och hårdare bussningar runt om. Vilka motoralternativ som erbjuds på vilka marknader återstår att se. Uppdaterade F-Type går att köpa nu och priset börjar på 54.060 pund. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Nya Jaguar F-Type läcker ut
Läcker?

Bilder på vad som påstås vara nya Jaguar F-Type har sipprat ut på nätet och så här ska alltså bilen se ut. Det mest uppenbara är den nya fronten som har fått betydligt mer slimmade strålkastare. Bilen blir officiell senare idag. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida