m

Jason hade fel om Lexus LC 500
Håller vad den lovar

En del tycker att Lexus LC 500 både är för tung och har för lite effekt. Men de har själva kanske aldrig ens kört bilen utan bara tittat på siffrorna i pappret. Och enligt Jason från Engineering Explained kanske många har tittat på modellen på fel sätt också. Det är inte en sportbil, utan en bekväm GT-vagn som har precis tillräckligt med kraft och som gör precis det man ska förvänta sig av den. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Räckviddstest med Tesla Model 3 på vintern
Hur mycket försämras den?

Elbilar och låga temperaturer är inte kompisar som ni säkert redan vet. Jason Fenske som har en Tesla Model 3 bestämde sig för att göra två ordentliga långturer i massa minusgrader för att se hur mycket detta påverkar räckvidden. Och det var faktiskt inte så farligt som man kanske hade trott. Jämfört med sommarkörningen så gav bilen bara 20 procent sämre räckvidd och mer om det hela berättar han i klippet ovan. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Jason pratar om motorn i nya Subaru BRZ
Därför behöver den ingen turbo

Nya Subaru BRZ kommer tyvärr inte hit men man kan ju fortfarande vara intresserad av klipp kring den. Här pratar Jason Fenske från Engineering Explained om varför han inte tycker att den behöver en turbo. Det skulle helt enkelt inte göra något för känslan eller prestandan, och därför är den onödig. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
2020

Servicen och reservdelarna är största problemet med Tesla
Jason har ägt sin Model 3 i snart två år nu

Jason Fenske som driver YouTube-kanalen Engineering Explained har haft sin Tesla Model 3 i snart två år nu. Det gör att han utan problem kan berätta vad han gillar och inte gillar med bilen och tillverkaren. I det här klippet delar han med sig av vad han tycker är Teslas största problem - och det handlar om servicen och reservdelarna. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Jason tror att Tuatara "bara" toppade 391 km/h
Inte 532,9 km/h som man hävdade

Enligt SSC toppade superbilen Tuatara 532,9 km/h och klockade en genomsnittlig toppfart på 508,73 km/h. Men det är fortfarande oklart om det här faktiskt stämmer. Jason som kör Engineering Explained har räknat lite och enligt honom kom man "bara" upp i 391 km/h som mest. SSC har lovat att köra en ny repa för att råda bot på alla tveksamheter. När detta ska ske är dock oklart för tillfället. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2019

Jason listar fem anledningar till att inte köpa en turbo-bil
Låter bland annat inte lika fränt

Ska man köpa en ny bil idag är det rätt så svårt att hitta en som inte är turbomatad. Men begagnatmarknaden för äldre bilar är stor så där kan man ju hitta något som drivs av en klassisk sugmotor. Men turbo är ju lite kul ändå, eller? I sitt senaste klipp tar Jason Fenske upp fem anledningar till varför man inte ska köpa en turbo-bil. Bland annat så låter de inte lika kul, och har inte samma direkta kraft som en sugmotor. Tumnagel
32.1°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg har patent på sitt smarta avgassystem
Jason förklarar

I det här klippet pratar Jason Fenske från Engineerging Explained om ett patent Koenigsegg har på sina avgassystem som låter de leverera max effekt samtidigt som avgasreningen inte drabbas negativt. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Så här fungerar Koenigseggs supersnabba växellåda
Den som sitter i Jesko

Koenigsegg fortsätter att släppa imponerande saker och en av dessa är växellådan i nya Jesko. Den är supersnabb, de själva kallar den för Light Speed Transmission. Här förklarar Jason Fenske från Engineering Explained hur den fungerar, och som vanligt hans videos är det lysande förklarat. Han förklarar även hur en dubbelkopplingslåda fungerar och vad skillnaden är. Tumnagel
41.6°
+
Roger Åberg
0
2018

Allt som är fel med Jasons Tesla Model 3
Tråkiga kosmetiska saker

Jason Fenske som driver YouTube-kanalen Engineering Explained har köpt sig en Tesla Model 3 i hjulklapp. Dagarna innan jul fick han den levererad men istället för att direkt ge sig ut och köra parkerade han den i garaget för att gå igenom den. Det visade sig inte vara den roligaste upplevelsen eftersom han hittade en hel del anmärkningar. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Engineering Explained har levt med en elbil i ett halvår
Har nu utvecklat räckviddsångest

Jason Fenske, som driver YouTube-kanalen Engineering Explained, har levt med en Nissan Leaf i ett halvår. Det har bland annat lett till att han har fått räckviddsångest. Om det och lite annat pratar han om i den här videon. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0