m

Nu är Rezvanis monster-pickis här
Hercules 6x6 bjuder på upp till 1318 hästar

Ibland kan man behöva köra riktigt stora stenar och då är det bra att ha ett fordon som klarar av uppdraget. Rezvani Motors senaste modell Hercules 6x6 gör troligtvis det. Den kostar från 225.000 dollar men för den slanten får du bara en V6:a på 3,6 liter som ger 289 hästar. Det finns även en dieselsexa på 3,0 liter som ger 260 hästar. Dessa är dock alldeles för fjuttiga för den här typen av bil. Det finns också en SRT-V8:a på 6,4 liter som ger 507 hästar och vill du ha den får du slänga upp ytterligare 40.000 dollar. Men det räcker liksom inte heller riktigt. Så den du ska köpa är versionen med en kompressormatad V8:a på sju liter som ger hela 1318 hästar och 1341 newtonmeter i vrid. Det är det enda rimliga i det här fallet. Men den kostar 249.000 dollar - extra! De klenare motoralternativen går att få med antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Värstingen går dock endast att få med samma åttastegade automat som återfinns i Ram 1500 RX. Drivningen sker på alla sex hjulen men du kan även välja mellan 6x2, 6x4 eller 6x6 när du kör. Bilen baseras på Jeep Gladiator men den har förlängts rejält och mäter nu 6,2 meter på längden för att få plats med de dubbla bakhjulen och ett flak som mäter 2,43 meter. Bilens bredd ligger på 2,15 meter och den är 2 meter hög. Den rullar på 37 tum stora offroad-hjul och innanför dessa sitter åttakolvsok som greppar 400 millimeter stora bromsskivor. Den som verkligen vill sticka ut köper Military Edition som ger dig kevlarskydd, skottsäkert glas, punkteringsfria däck, självläkande bränsletank, skydd mot explosioner undertill och möjligheten att stå emot EMP-attacker. Den här har även förstärkt fjädring, elektriska dörrhandtag och möjligheten att skicka ut en rökridå. Som om inte det vore nog får man även ett night vision-system, intercom, gasmasker, första hjälpen-prylar och lampor som kan blända fienden. För den här militärversionen får du betala 325.000 dollar. Bygg din version på länken nedan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0
2019

Första testerna av nya Jeep Gladiator
Hur står sig pickupen mot konkurrenterna?

I slutet av november förra året presenterade Jeep nya Gladiator. Det är en pickup som har rätt bra lastyta på flaket och bland annat får dra upp till 3,5 ton. Nu är det första testerna av modellen inne och här ser vi några av dem. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2018

Jeep Gladiator lovar att vara en riktig pickup
Får dra 3,5 ton

Efter en läcka för två veckor sedan är nu Jeep Gladiator officiellt uppvisad på Los Angeles Auto Show. Det här är en pickup-version av nya Wrangler och precis som den erbjuds bilen i en mängd olika utföranden - i detta fall Sport, Sport S, Overland och Rubicon. På dragkroken får man hänga upp till 3,5 ton så det här är ett perfekt åk att ta till återvinningscentralen när den gamla kattlösta divanen har gjort sitt. På det 1,25 meter långa flaket får man slänga upp max 750 kilo. Inledningsvis går bilen endast att få med en V6:a på 3,6 liter och 285 hästar men fler alternativ kommer att erbjudas senare - bland annat en turbomatad dieselmaskin på 3,0 liter. Till bensinmotorn går det att få antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Fyrhjulsdrift är standard. Hjulbasen är 50 centimeter längre än hos Wrangler och den är även 181 kilo tyngre än sitt syskon. Längden totalt är 5,18 meter vilket gör den 78,7 centimeter längre än en Wrangler Unlimited. Väljer man en Rubicon får man en markfrigång på 28,2 centimeter. Axlarna, bromsarna, hjulen och fjädringen ska också uppgraderats för att modellen ska fungera bättre som dragbil. Precis som hos Wrangler går det att plocka bort massa saker om man tycker att dessa är i vägen, som exempelvis dörrarna och taket. Man kan även fälla vindrutan framåt och på så vis få en väldigt öppen körupplevelse. Försäljningen kommer att dra igång under andra kvartalet nästa år men några priser vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Jeep Gladiator läcker ut
Läcker?

En pickup-version av nya Jeep Wrangler har testats under en lång tid och den 28 november på Los Angeles Auto Show ska den visas upp officiellt. Tidigare i veckan gick det rykten om att bilen skulle få namnet Gladiator och nu är det bekräftat, samtidigt som bilder på åket läcker ut. På flaket får man lasta 725 kilo och dragvikten ska ligga på hela 3.470 kilo. Mer om bilen kommer när den är officiell. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2012