m

John Carmack slutar som teknisk chef för Oculus
Byter VR mot AI

John Carmack, programmeraren som en gång i tiden var med och grundade den legendariska spelstudion id Software, har meddelat att han slutar som CTO på Facbooks VR-företag Oculus. Carmack anslöt sig till Oculus som CTO 2013, året efter grundaren Palmer Luckey startade företaget som 2014 köptes upp av Facebook för 2,3 miljarder dollar. Carmack kommer fortsatt arbeta vidare med några av Oculus VR-grejer och han kommer även att fungera som "konsultande" CTO skriver Carmack i ett inlägg på Facebook. Annars verkar Carmacks nya fokus ligga på att utveckla så kallad artificiell generell intelligens, AGI, vilket är en typ av AI som på sikt ska kunna fungera och lära sig saker på samma sätt som vi människor. Fast betydligt mycket snabbare. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren I dag fyller Doom II 25 år
idchoppers

Den 10 oktober 1994 var dagen då Doom 2 släpptes i Europa och därmed höjde id Software ribban för det här med FPS. Detta helt fenomenala spel förbättrade det mesta Doom 1 erbjöd och spelet som fortfarande en av de bästa spelhagelbrakarna någonsin. Jag spenderade själv ett omänskligt antal timmar i spelets flerspelarläge via nullmodem och ångrar inte en sekund av den spenderade tiden. Ett tips som är värt att upprepa en dag som denna är den lysande boken Masters of Doom. Denna bok berättar historien hur John Carmack och John Romero utvecklade Doom samt Quake. Denna bok ska inom kort också bli tv-serie under nästa år. Så varför inte fira denna dag med att spela lite Doom II, något som du kan göra direkt i webbläsaren via länken nedan. Tumnagel
47.1°
+
Frode Wikesjö
0

Joe Rogan tar ett ordentligt snack med John Carmack
Lite kvällsnörderi

Spelbranschveteranen John Carmack gästade nyligen Joe Rogan Experience för att prata lite spel, VR och framtidsvisioner. Tumnagel
45.5°
+
André Stray
0

Historien om id Software kan bli tv-serie
Pilotavsnitt till Masters of Doom beställt

Deadline rapporterar att USA Network har beställt en pilotavsnitt till en tv-serie som handlar om spelföretaget id Software. id Software är en spelstudio som drog igång sin verksamhet 1991 av John Carmack, John Romero, Tom Hall och Adrian Carmack. Företaget anses vara ett av de som låg bakom FPS-genren i spelbranschen och ligger bland annat bakom spel i Wolfenstein-, DOOM- och Quake-serierna. Pilotavsnittet till en eventuell kommande tv-serie om id Software baseras på Daves Kushners bok Masters of Doom: How Two Guys Created an Empire and Transformed Pop Culture. När vi kan få ta del av avsnittet finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
51.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

John Carmack och Zenimax har gjort upp
Oculus tvist med Zenimax fortsätter dock

DOOM:s skapare John Carmack skriver nu på Twitter att den över fyra år långa juridiska tvisten han har haft med företaget Zenimax nu är löst och att de båda parterna inte längre har något otalt med varandra. Det var 2014 som Zenimax stämde Carmack då de ansåg att han hade stulit med sig kod från Zenimax företag ID Software, ett företag Carmack var med och grundade, till sin nya arbetsgivare Oculus. Efter att fallet hade malts genom de juridiska kvarnarna ett par gånger kom man fram till att Carmack inte hade stulit några företagshemligheter från Zenimax men däremot att Oculus olovligen hade använt Zenimax-kod. Detta resulterade i att Oculus skulle betala 250 miljoner dollar i skadestånd. Senare stämde även Carmack Zenimax på 22,5 miljoner dollar som han ansåg att företaget var skyldiga honom efter uppköpet av ID Software. Då Carmack nu säger att allt är löst från hans sida utan att ha mött Zenimax i domstol så antas det att de båda parterna har gjort upp i godo. Oculus och Zenimax tvist är dock inte slut ännu då Oculus överklagade skadedeståndsdomen mot dem. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus skadestånd till ZeniMax halveras
Facebook ska nu "bara" betala 250 miljoner dollar till ZeniMax

I början av förra året så dömdes Oculus ägare Facebook till att betala 500 miljoner dollar i skadestånd till spelföretaget ZeniMax. ZeniMax ansåg att utvecklaren John Carmack, som tidigare arbetat för ZeniMax dotterföretaget ID Software, hade tagit med sig kod från företaget som sedan användes för att utveckla Oculus Rift då Carmack senare började arbeta för Oculus. Detta ledde till att Facebook dömdes att betala en halv miljard dollar i februari förra året men nu verkar den summan halveras rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. Anledningen till att skadeståndet sänks beror på att en domare i USA inte anser att Oculus har gjort sig skyldiga till varumärkesintrång vilket ska ha motsvarat 250 miljoner dollar i det tidigare skadeståndet. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Elon Musk råkade twittra ut sitt telefonnummer
Osmart

Elon Musk är en rätt populär man som många följer via olika sociala medier. Så när man är så pass populär är det ju oftast bra att inte dela personlig information så som lösenord eller telefonnummer via dessa medier. Musk missade det dock och råkade under natten twittra ut sitt telefonnummer i ett meddelande som var riktat till Doom-pappan samt Oculus CTO, John Carmack. Tweeten plockades snabbt bort igen men många av Musks nästan 17 miljoner följare lyckades spara ner det och dela det vidare på andra håll. Flertalet publikationer har verifierat att numret är rätt och om man ringer numret så spelas ett påskägg från PlayStation 2-spelet God of War från 2005. Tumnagel
47.8°
+
Frode Wikesjö
0

Zenimax vill hindra försäljning av Oculus Rift
Tvisten är inte över

I februari i år dömdes Facebook att betala 500 miljoner i skadestånd till Zenimax efter en långdragen tvist rörande Oculus Rift. Anledningen var att Zenimax ansåg att Oculus-utvecklaren John Carmack utvecklat en del av koden som används i Oculus VR-headset Rift medan han arbetade för ZeniMax. Redan då ville också Zenimax att försäljningen av Oculus Rift skulle stoppas. Nu har de gjort slag i saken och har ansökt om att domstolen ska förbjuda försäljning av Oculus enheter. Oculus VR hävdade dock under en domstolsförhandling i tisdags att ett säljstopp skulle vara en orättvis åtgärd som kommer att drabba så väl företaget som dess partners. De sa också att det inte skulle gagna någon annan än just Zenimax och att företaget dessutom skulle kunna använda det för att kräva Oculus på ännu mer pengar. De framförde också att en omarbetning av mjukvaran skulle vara för kostsam. Någon dom har dock inte fallit eftersom domaren uppmanade båda företagens advokater att försöka komma överens istället. Tumnagel
31.1°
+
Emmy Zettergren
0

ZeniMax stämmer Samsung
Näste man till rakning efter det att Oculus åkt dit

Det amerikanska spel/media-företaget ZeniMax stämmer nu Samsung då man anser att Samsung vetat om att man har använt teknik som ZeniMax anser är stulen från dem i sitt VR-headset Gear VR. Det hela är ursprungligen en tvist mellan ZeniMax och Facebook-ägda Oculus men då Samsung har tagit hjälp av Oculus till Gear VR anser antagligen ZeniMax att även Samsung kan få hosta upp lite skadestånd. ZeniMax stämde Oculus 2014 då man ansåg att spelutvecklaren John Carmack som arbetat för ZeniMax stulit med sig kod som sedan använts i Oculus VR-headset Oculus Rift. Detta var något som även en amerikansk domstol ansåg och tidigare i år dömdes Oculus att betala 500 miljoner dollar i skadestånd till ZeniMax. Ni hittar lite mer bakgrundsinformation i de inlänkade artiklarna nedan. Tumnagel
30.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

John Carmack stämmer Zenimax
Anser att Zenimax är skyldig honom 22,5 miljoner dollar

Fejden mellan Zenimax och Oculus verkar inte vara över. Nyligen bestämde en jury att kod som togs fram under Carmacks tid på id Software användes i Oculus VR, vilket ledde till att Oculus nu måste betala 500 miljoner dollar till Zenimax. Vi trodde att historien skulle ha nått sitt slut där, men så är tydligen inte fallet. Carmack har nämligen bestämt sig för att stämma sin gamla arbetsgivare på 22,5 miljoner dollar som han anser att han borde ha fått när Zenimax köpte id Software. I sin stämning skriver Carmack att Zenimax inte betalat ut de 22,5 miljoner dollar då de anser att Carmack brutit mot kontrakt och överenskommelser genom att använda liknande VR-kod när han gick över till Oculus, vilket inte stämmer enligt Carmack. Zenimax har levererat ett långt svar på Carmacks stämning och avslutar med detta: Apparently lacking in remorse, and disregarding the evidence of his many faithless acts and violations of law, Mr. Carmack has decided to try again. We look forward to presenting our response to Mr. Carmackx27s latest allegations in Court. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

ZeniMax kräver att Oculus slutar använda deras kod
Kan leda till färre spel till Oculus Rift

Efter det att spelutvecklaren ZeniMax Media tidigare den här månaden vann en tvist mot Facebook-ägda Oculus kräver nu ZeniMax att Oculus slutar använda den kod tvisten handlade om i spel som utvecklats och är under utveckling till Oculus VR-headset Oculus Rift. Skulle ZeniMax vinna även denna tvist skulle det kunna leda till ett stort avbräck för Oculus då den aktuella koden används i flera spel som utvecklats för Oculus Rift och Oculus har även gjort denna kod tillgänglig för andra spelutvecklare som utvecklar spel till Oculus Rift. Som lök på laxen används även koden till spel och VR-upplevelser som utvecklats till Samsungs VR-headset Gear VR, VR-upplevelser som Oculus och andra har tagit fram åt Samsung. Den ursprungliga tvisten drogs igång 2014, två månader efter Facebook köpte Oculus för 3 miljarder dollar, och handlar om att spelutvecklaren John Carmack ansågs ha stulit kod när han arbetade för ZeniMax 2012 som han och Oculus grundare Palmer Luckey sedan använt när de utvecklade Oculus Rift. Domstolen ansåg inte att Carmack stulit koden men däremot ansåg de att kod som ZeniMax utvecklat använts olovligen i Oculus Rift och dömde Oculus att betala 500 miljoner dollar i skadestånd till ZeniMax tidigare den här månaden. Tumnagel
30.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

John Carmack är inte jättenöjd med Zenimax-domen
Anser fortfarande att han inte gjort något fel

Nyligen röstade en jury om att Zenimax hade rätt i frågan om John Carmack använde kod han utvecklat under hans tid på id Software när han började jobba på Oculus. Carmack hävdar att han inte gjorde det och fick uppbackning från diverse tekniker, men juryn röstade i Zenimax fördel och Oculus måste nu betala 500 miljoner dollar till distributören. John Carmack tycker, inte helt oväntat, att domen är felaktig och har skrivit ett inlägg på Facebook om sina tankar rättsprocessen. I inlägget skriver han bland annat att han inte precis uppskattade Zenimaxs experter som lyckades övertala juryn genom att säga att Carmack och gänget "icke-bokstavligen kopierat" Zenimax-koden: The analogy that the expert gave to the jury was that if someone wrote a book that was basically Harry Potter with the names changed, it would still be copyright infringement. I agree; that is the literary equivalent of changing the variable names when you copy source code. However, if you abstract Harry Potter up a notch or two, you get Campbell’s Hero’s Journey, which also maps well onto Star Wars and hundreds of other stories. These are not copyright infringement. Hela Carmacks inlägg på Facebook hittar ni här nere. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Facebook ska betala halv miljard dollar till ZeniMax
För kod som använts i Oculus Rift

En amerikansk domstol har dömt till ZeniMax Medias fördel i deras stämning mot nu Facebook-ägda Oculus. Bakgrunden till det hela är att ZeniMax ansåg att Oculus-utvecklaren John Carmack utvecklat en del av koden som används i Oculus VR-headset Rift medan han arbetade för ZeniMax. Detta ansåg även domstolen och därför måste nu Facebook betala 500 miljoner dollar i skadestånd till ZeniMax. ZeniMax vill även stoppa försäljningen av Oculus Rift och en talesperson för företaget säger till Polygon: "We will consider what further steps we need to take to ensure there will be no ongoing use of our misappropriated technology, including by seeking an injunction to restrain Oculus and Facebook from their ongoing use of computer code that the jury found infringed ZeniMax’s copyrights." Facebook köpte Oculus för 2 miljarder dollar 2014. Det är oklart om Facebook och Oculus kommer att överklaga domen men det är antagligen inte omöjligt att så blir fallet. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jury ska bestämma om Oculus VR bygger på stulen kod
VR-fejden lider mot sitt slut

Zenimax och Oculus håller för tillfället på att bråkar om några rader kod. Enligt Zenimax använde John Carmack kod som togs fram under hans tid på id Software när han utvecklade Oculus VR-system. John Carmack hävdar motsatsen, vilket har bekräftats av diverse interna undersökningar. I samband med slutpläderingen bestämde sig Zenimax att dubbla den summa pengar de vill att Oculus ska betala om juryn ställer sig bakom Zenimax. Tidigare skulle Oculus betala 2 miljarder dollar, men nu vill Zenimax ha 4 miljarder dollar varav 2 miljarder ska vara kompensation för att Oculus använt Zenimax-kod och ytterligare 2 miljarder dollar i skadestånd. Nästa vecka kommer juryn presentera sitt beslut. Tumnagel
34.7°
+
André Stray
0

Palmer Luckey lovar att Rift-kod inte är stulen
Vittnade nyligen i Zenimax-rättegången

När John Carmack lämnade id Software för att bli CTO på Oculus var Zenimax, som äger id, inte helt nöjda. Zenimax stämde Oculus på 2 miljarder dollar och nu, nästan tre år senare, har rättegången mellan Oculus och Zenimax dragit igång. Zenimax hävdar att Carmack använde kod till Oculus VR som tagits fram under hans tid på id, vilket betyder att Zenimax äger koden. Nyligen vittnade Oculus-grundaren Palmer Luckey, som för övrigt inte varit i rampljuset sedan det blev känt att han donerat pengar till Nimble America, och berättade för domare och jury att Oculus VR-kod inte bygger på den kod Carmack tog fram, men berättade att koden användes under en demonstration. I didnx27t take confidential code...I ran it and demonstrated it through the headset. It is not true I took the code. Nästa vecka kommer en jury ta ett beslut om vem som egentligen äger koden. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0
2016

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * Dark Souls locations in real life * John Carmackx27s Five Part Idea Generation System * Hitman Dev Rolls Out Two New Parisian Escalation Contracts * A Real Martial Artistx27s Take On Video Game Fighting Moves * Titanfall is coming to Origin Access next week * Lindsay Lohanx27s Grand Theft Auto lawsuit gets ugly * That Dragon, Cancer documentary due digitally this month * SXSWx27s Gamergate panel was as disappointing as expected * Resident Evil Is Getting a Musical * Valve’s new game is actually a bunch of VR demos * First look at P.A.M.E.L.A. alpha gameplay * Blizzard Details Overwatchx27s Expanded Universe * (Updated) Tequila Works Reacquires Rights To Rime * Gang Beasts will include online play and PlayStation VR support * Magicka card game heads to Kickstarter — thanks to a 10-year-old boy * Chinese mining company buys Runescape dev for $300m - report * Pokemon Creative Design Director Eric Medalle killed in freak accident * Crackdown 3 images show off beards, tattoos, and a futuristic gun * The impossibility of stealing a 3,000-year-old head with a video game controller * My Nintendo Japan’s First Gold And Platinum Rewards Announced * How Tetsuya Mizuguchi was inspired to make Rez Infinite on PlayStation VR * The Nintendo 3DS And PlayStation Vita Get Zero Time Dilemma On June 28, PC Version To Follow * Aric Wilmunder has released a set of very early LucasArts design documents including some of the earliest design ideas for The Secret of Monkey Island and Maniac Mansion Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

John Romero har släppt en ny DOOM-bana
Efter mer än 20 år

Spellegenden John Romero släppte en ny DOOM-bana i går något som han, enligt honom själv, inte har gjort på mer än 20 år. Romero blev snabbt känd inom spelvärlden för just DOOM som han, tillsammans med bland annat John Carmack, utvecklade. Den nya banan heter E1M8B och beskrivs som en alternativ bossbana för DOOMs första episod. "My Boss level replacement for e1m8...22 years later." Banan är i klassiskt .WAD-format och kan hittas via länken nedan. Tumnagel
64.2°
+
Frode Wikesjö
0
2015

En PC-version av Super Mario Bros. 3
Som utvecklades av John Romero och John Carmack

John Romero, som var med och grundade legendariska id Software, firade i går Commander Keens 25-årsdag genom att slänga upp ett klipp från en PC-version av Super Mario Bros. 3. Demot utvecklades av IFD (Ideas from the Deep) som bestod av just Romero samt John Carmack och sedan blev id Software. De skickade demot till Nintendo i hopp om att de kanske kunde få jobbet att utveckla en officiell PC-version av spelet. Nintendo ville inte att ha det vilket gjorde att de började utveckla Commander Keen istället. Tumnagel
43.3°
+
Frode Wikesjö
0

Valves chef svarar på kritiken mot moddförsäljning på Steam
Gabe förklarar varför de inför funktionen nu

När Valve nyligen meddelade att de öppnat upp möjligheten för moddare att sälja sina kreationer via Steam var det många som reagerade negativt. Även här på feber. Nu har Valves chef Gabe Newell gått ut med en förklaring till varför den nya funktionen introduceras just nu. "Our view of Steam is that itx27s a collection of useful tools for customers and content developers. With the Steam workshop, wex27ve already reached the point where the community is paying their favourite contributors more than they would make if they worked at a traditional game developer. We see this as a really good step. The option of mod developers getting paid seemed like a good extension of that." Han förklarar vidare att Valve anser att möjligheten att tjäna pengar på moddande kommer att förbättra kvaliteten och inte försämra den. Samt att satsningen kan göra så att duktiga moddare i framtiden får jobb inom spelbranschen. Tumnagel
41.7°
+
Emmy Zettergren
0

Virtuell näsa kan lösa kräkproblemen med vr-headset
Enligt ett gäng forskare på Purdue University

Det är allmänt känt, tror jag, att du alltid ser din näsa men din hjärna väljer att inte registrera den. Nu har forskare på Purdue University i Indiana upptäckt att just näsan kan vara nyckeln till en kräkfri vr-upplevelse. Detta har nu testats på universitetet där 43 deltagare delades upp i två grupper. Den ena fick köra ett två vanliga vr-upplevelser, en simulerad vandring och en berg- och dal-bana, och den andra gruppen körde samma upplevelser fast med en statisk virtuell näsa. Näsgruppen klarade sig i snitt 94,2 sekunder längre under vandringen och 2,2 sekunder längre på berg- och dal-banan. Även om antalet deltagare i testet var ganska litet så är det ändå ett intressant resultat. David Whittinghill, professorn som höll i testet, berättade om dessa resultat under en presskonferens på Game Developers Conference för några veckor sedan och vilket fick John Carmack, Oculus teknikchef, att bli intresserad av näslösningen. Oculus själva har jobbat med att försöka eliminera den så kallade "simulator sickness" och har med andra generationens utvecklingskit gått från att använda lcd-panel till att i stället köra oled-displayer. Men om Whittinghills tes testas på en större skala kan det ju hända att vi i framtiden kommer få se virtuella näsor i samtliga vr-upplevelser. Tumnagel
51.0°
+
André Stray
0
2014

Vi har klämt på Samsungs nyheter
Note 4, Note Edge, Gear S och Gear VR!

I dag presenterade Samsung fyra nyheter - Note 4, Note Edge, Gear S och Gear VR. Note 4 är den naturliga fortsättningen på Note-serien och allt har som vanligt blivit bättre. Dock ska man vara ganska så duktig på sin Samsung för att faktiskt se någon skillnad mot förra versionen. Har du sett Note 3 har du typ sett Note 4. Vilket inte alltid är något dåligt. Note Edge däremot ser man direkt att det är något annorlunda. Den kurvade kanten är riktigt sexig men frågan är hur stor skillnad det gör för slutkonsumenten egentligen, just nu är det bara Samsungs egna appar som har stöd för kanten men ett SDK är släppt. Det är lätt att säga att Edge är en marknadsföringsgimick men det är ändå något riktigt grymt över det hela. Till Note 4 släppte man ett gäng tillbehör, ett fodral med små LED-lampor i var en rolig idé och effekten man får av det går att jämföra med den man får med fodralet som finns till HTC One M8. För att verka lite lyxigare har man samarbetat med Mont Blanc och Swarowski, två riktiga lyxigare till företag. Mont Blanc levererar två fodral och två pennor men jag måste säga att inga av dessa levde upp till mina förväntningar av Mont Blanc. Pennorna har rätt design men kändes väldigt plastiga och även om fodralen är riktigt trevliga kändes de inte tok-tok-lyxig tyvärr. Swarowski känns inte oväntat riktigt tacky och de fodralen kommer nog sälja sådär i Sverige, minst sagt. Man har även slängt på massa “diamanter” på nya smarta klockan Gear S. Jag hade hoppats på en liten klocka från Samsung nu men man har gjort den till ett monster som ska ha allt - eget SIM-kort, Wifi och hela paketet så det är massor med teknik i denna. Vilket är coolt men jag vill inte ha på mig en mobiltelefon på armen. Gear VR är Samsungs samarbete med Oculus och på scenen under eventet fick vi se John Carmack! Trevligt! För att köra Gear VR måste man ha en Note 4 eftersom telefon agerar skärm. Oculus Rift är trevlig och rolig och Gear VR är knappast sämre, tvärtom! Detta kan bli riktigt, riktigt kul! Upplevelsen är amazing helt enkelt! Kicke vill verkligen inte ha en Note 4 men vill verkligen ha en Gear VR så vi får väl se vilken hans nästa telefon är. Man sätter alltså fast telefonen bakom en plastkåpa och så styr man det hela genom en liten touchpad som sitter på sidan av “glasögonen”. Konceptet, för det är vad det är än så länge om man ska vara ärlig, är riktigt bra och genomtänkt och vill-ha-faktorn är enor, På det stora hela levererade Samsung i Berlin i år! Tumnagel
48.1°
+
Roger Åberg
0

John Carmacks 9-åriga son har släppt sitt första spel
Angry Face

John Carmack har en son. Sonen heter för Ryan Carmack. Ryan är 9 år. Ryan gillar videospel. Därför har han följt i sin pappas fotspår och precis släppt sitt första egna spel. Spelet heter Angry Face och är ett pong-liknande spel. My name is Ryan and Ix27m 9 years old. I enjoy video games a lot so I made one. I feel nervous about my game… itx27s rather simple. Itx27s called Angry Face! This is my version of Pong. I wrote the game but my 4 year old brother helped me with sound and testing. He really likes the game. This is the very first game that Ix27ve created and I want to make more in the future. I hope I get a good response and that everyone likes it. My grandma wanted a slower version of the game so I added a grandma mode and a pro mode for people who want it faster. Also, my game can only be played on a PC, Mac or laptop. It doesnx27t play on smart phones or tablets. Ryan har gjort spelet i Unity med C#. Pappa John har lärt honom och hjälpt till med programmeringen medan ljuddesign och testning har gjorts av hans 4-åriga brorsa. Mamma Katherine Anna Kang (som tidigare har varit "director of business development" på ID Software) har hjälpt till med grafiken. Angry Face kan spelas i webbläsaren via den här länken. Tumnagel
52.6°
+
Peter Tjärndal
0

John Carmack erbjuder sig att koda VR-stöd för Minecraft
Hygglo

När Oculus VR köptes upp av Facebook så nämnde Minecraft-pappan Markus Persson att han var lite skeptisk till detta och bestämde sig därav för att inte satsa på att implementera officiellt stöd för Oculus Rift i Minecraft. För några dagar sedan så nämnde Markus på Twitter att han har lugnat ner sig lite kring detta och att han nu hade andra saker att oroa sig över. På den posten svarade ingen mindre än Oculus-anställda John Carmack som sa att han personligen kan se till att Oculus Rift fungerar fint med Minecraft om de bara skickar över koden. Om detta blir av eller ej återstår ju att se. Tumnagel
74.0°
+
Frode Wikesjö
0

Är detta världens bästa programmerare?
Carmack, Stallman, Torvalds och några till

ITWorld har gett sig på den delikata uppgiften att utse världens 14 bästa nu levande programmerare. Det blir givetvis en rätt så subjektiv lista givet att ITWorld är en amerikansk tidning och de sannolikt har bättre koll på kodare verksamma på den amerikanska marknaden än kodare verksamma på andra platser i världen. Hur som helst, ITWorld anser att följande 14, utan inbördes ranking, är världens bästa nu levande programmerare: Jon Skeet, Google Gennady Korotkevich, tävlingsprogrammerare Linus Torvalds, skapare av Linux Jeff Dean, Google sök John Carmack, skapare av Doom Richard Stallman, emacs, GNU, EFF Petr Mitrechev, tävlingsprogrammerare Fabrice Bellard, QEMU samt före detta världsrekordinnehavare i Pi-uträkning Doug Cutting, Lucene Donald Knuth, författare till "The Art of Programming" Anders Hejlsberg, skapare av Turbo Pascal Ken Thompson, skapare av Unix Adam Dx27Angelo, grundare av Quora Sanjay Ghemawat, Google Vill ni få lite bättre koll på de 14 ovan så hoppa vidare på länken nedan för lite mer information om var och en av dem. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus VR anordnar virtuell verklighetskonferens
Dock är själva konferensen inte virtuell

Oculus VR kommer under hösten hålla sin allra första konferens, Oculus Connect, som fokuserar på det här med virtuell verklighet. På konferensen kommer utvecklare samt entusiaster kunna delta i olika verkstäder, lyssna på föredrag och få projektfeedback från Oculus VR-anställda. Med lite tur så kanske publiken även får en frågestund med John Carmack. Konferensen kommer hållas mellan den 19 och 20 september på Loews Hollywood Hotel. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

ZeniMax stämmer Oculus VR
Round one, Fight!

Efter ett par veckor med offentliga varningar och hot om rättsliga åtgärder har nu ZeniMax Media, samt dotterbolaget id Software, lämnat in en stämningsansökan (som man kan läsa ovan) mot Oculus VR och dess grundare Palmer Luckey. Man anser att Oculus illegalt har undansnillat ZeniMax affärshemligheter och använt ZeniMax copyright samt varumärken för att utveckla Oculus Rift. "Intellectual property forms the foundation of our business. We cannot ignore the unlawful exploitation of intellectual property that we develop and own, nor will we allow misappropriation and infringement to go unaddressed." ZeniMax har tidigare sökt kompensation från Oculus VR efter företaget rekryterade den tidigare ZeniMax-anställda John Carmack. Man ansåg då att den proprietära teknologin som Carmack sedan implementerade i Oculus Rift utvecklades medan han fortfarande var anställd hos ZeniMax och därav äger de rättigheterna till denna kod. Carmack har tidigare nämnt att inget arbete som han har gjort har patenterats och att ZeniMax äger koden han skrev men att de inte äger Virtual Reality. Oculus VR har uttalat sig angående denna stämning och detta är vad de hade att säga om det hela. "The lawsuit filed by Zenimax has no merit whatsoever. As we have previously said, Zenimax did not contribute to any Oculus technology. Oculus will defend these claims vigorously." Om ZeniMax har något att hämta här återstår att se men man skall ju komma ihåg att detta är samma företag som stämde Mojang för att de kallade ett av sina spel för Scrolls. Tumnagel
24.3°
+
Frode Wikesjö
0

Oculus Rift planerar frontkamera som kan följa rörelser
Vill bli mer som Kinect?

Wired har tagit sig en närmare titt på Oculus Rift och haft ett långt snack med gänget bakom VR-glasögonen där det bland annat nämns att kommande generationers Oculus Rift kan bli försedda med en frontkamera som ska kunna följa användarens rörelser. Oculus Rift skulle med andra ord bli lite mera likt ett Kinect och användaren skulle antagligen kunna både se sina egna händer och kunna utföra virtuella rörelser med dessa. John Carmack på Oculus Rift säger till Wired: "In the early days of VR, it was all goggles and gloves. Nobody’s talking about gloves now - it’s going to be done with optical tracking. You want it to feel like a virtuoso with an instrument." På frågan om när vi skulle kunna se en frontkamera på Oculus Rift blir svaret senare i år, eller tidigt nästa år eller kanske till och med inte så tidigt nästa år. Men det verkar vara på gång hur som helst. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida