m

Mini John Cooper Works kommer med eldrift
Koncept är under utveckling nu

För ett år sedan presenterade Mini värstingen John Cooper Works GP. Nu visar man upp en prototyp av versionen, men som vi kan se så saknar denna avgasrör och anledningen till detta är för att den är eldriven. Mini Electric GP kallas bilen och det här är alltså en prestandaversion som susar fram nästintill ljudlöst. Vanliga eldrivna Cooper SE har ett batteripack på 35,5 kWh och en elmotor som ger 184 hästar och 270 newtonmeter i vrid. Räkna alltså med att dessa siffror är betydligt högre i Electric GP. När den eldrivna busbilen kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Nya Mini Cooper John Cooper Works GP på Sachsenring
Liten och snabb

Nya Mini Cooper John Cooper Works GP har varit ute och härjat på Sachsenring och så här såg varvet ut. När mållinjen passerades stod klockan på 1:38.48 vilket gör att Minin bland annat är en sekund snabbare än BMW M6 Gran Coupé Competition. GP-versionen har 306 hästar, 450 newtonmeter och krafsar runt på framhjulen via en åttastegad automatlåda med diffspärr. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2019

Snabbaste och mest kraftfulla Minin är här
Din för runt 500.000 kronor

Efter en del teasers och läckta bilder är nu nya Mini John Cooper Works GP officiell. Mycket från konceptet har fått följa med och det här blir som väntat den hårigaste Minin du kan köpa. Och det är inget för den som har tänkt att åka på roadtrip med polarna - på vanligt GP-manér saknas nämligen baksäte och där sitter istället ett stag som styvar upp. Den nya bilen kommer endast att tillverkas i 3000 stycken exemplar. Varje kostar omkring en halv miljon och för pengarna får du ett litet krutpaket med en turbomatad fyra på 2,0 liter under huven. Maskinen ger 306 hästar och 450 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på framhjulen som får lite hjälp av en mekanisk diffbroms att hitta greppet. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och kraften hittar till backen via en åttastegad automatlåda. Toppfarten ligger på 265 km/h. När det är dags att stanna tar 360 millimeter stora skivor fram hand om det mesta av jobbet. Utseendemässigt har bilen ett komplett kjolpaket, skärmbreddare i kolfiber som breddar mer än bara runt hjulen, 18-tumsfälgar och en jättevinge på bakluckan. Jämfört med en Cooper S är bilen en centimeter lägre. Lanseringen sker i mars nästa år. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Nya Mini John Cooper Works GP presenteras 20 november
Blir snabbaste Minin

Nu står det klart att Mini kommer att ha premiär för nya John Cooper Works GP på Los Angeles Auto Show den 20 november - onsdag nästa vecka alltså. Det här blir den snabbaste gatlegala Minin någonsin och den bjuder på strax över 300 hästar ur en turbomatad fyra på 2,0 liter. Endast 3000 stycken exemplar kommer att tillverkas och prislappen börjar på 45.570 dollar. De första kunderna ska få sina bilar i mitten av nästa år. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Nya Mini John Cooper Works GP läcker ut
Läcker?

I somras fick vi se bilder på nya Mini John Cooper Works GP när den körde på Ringen, men bilen hade då en lätt maskering på sig. Nu har modellversionen fångats utan detta och så här ser den alltså ut. Vad tycker ni? Leveranserna ska dra igång i början av nästa år men när bilen kommer att presenteras officiellt är än så länge oklart. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Nya Mini John Cooper Works GP har varit på Ringen
Tog sig runt på under åtta minuter

Hösten 2017 visade Mini en ny riktigt fet Cooper Works GP som koncept. I februari i år stod det klart att konceptet blir verklighet, och någon gång nästa år ska bilen ha premiär. Men innan dess har man hunnit ta ut en maskerad version av den på Nürburgring för att sätta en varvtid. Föregångaren klarade Nordslingan på 8:23 och den nya ska klara sträckan på under åtta minuter. Exakt tid får vi inte än men nog är den bra mycket snabbare alltid. Den nya GP:n kommer att få mer än 300 hästar (inte helt oväntat eftersom vanliga Cooper Works har 306) och en betydligt rejsigare framtoning än sina syskon. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Hårigt Mini-koncept från 2017 blir verklighet
Blir den starkaste versionen någonsin

Hösten 2017 visade Mini upp ett riktigt coolt koncept - en Mini John Cooper Works GP som såg vassare ut än någon GP gjort tidigare. Nu får vi reda på att bilen kommer att bli verklighet, och den kommer att bli den mest kraftfulla Minin någonsin. 3 000 stycken exemplar kommer att tillverkas och ägarna väntas få en tvåsitsig bil med halvbur, semislicks, diffspärr och över 300 hästar. 2020 ska den finnas ute till försäljning men när den kommer att visas upp är oklart för tillfället, tills dess har vi dessa nya bilderna att glutta på. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2017

Mini visar riktigt hårigt koncept
Bygg?

2006 och 2012 släppte Mini John Cooper Works GP-versioner av den lilla bilen. Hårigare, kraftigare och roligare än allt man gjort tidigare. Nu toppar man detta med ännu en GP-version och denna är brutalare än någonsin. Än så länge bara ett koncept som man tar med sig till Frankfurt, men visst vill vi att Mini serietillverkar den? Allt på bilen är framtaget för att den ska gå så bra som möjligt på bana. Den feta fronten ser till att trycka ner bilen mot asfalten, så även den enorma vingen där bak. Det sitter även paneler i kolfiber utmed karossen som ska se till att styra luften på det viset man vill. Strålkastarna ser argare ut än tidigare och baklamporna med LED-ljus är formade som brittiska flaggan. Insidan har en helbur, knubbiga skalstolar med fyrpunktsbälte, rattpaddlar och en brandsläckare. Tyvärr får vi inte reda på vad som driver bilen framåt men troligtvis är det en inte helt opigg turbofyra som driver på framhjulen. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0
2015
2013

Byggd enbart för att ha kul med

Jag har ännu inte träffat någon som inte har tyckt att en Mini är kul att köra. Det spelar ingen roll om det är det gamla originalet man pratar om eller den nya med minsta motorn. Alla säger samma sak, bilen är riktigt rolig att köra. Så vad händer då om man smackar på ett komplett kit från John Cooper Works? Jo, självfallet blir bilen ännu roligare. När man sedan även gör en GP-version av hela rasket där man spolar baksätet, styvar upp bilen lite extra med en chins-stång och trimmar den redan trimmade motorn några hästar till kan det ju knappast bli bättre. En burk byggd enbart för att det är kul och för att den ska vara kul att köra med. Och tro mig, det är den. Tumnagel
125kg
+
Bobby Green
2012

Nya bilder på Mini John Cooper Works GP
Och lite mer fakta

Redan i Mars i år visade Mini upp nya John Cooper Works GP men då fick vi inte se några bilder på interiören. Vi fick heller inte all information kring den lilla busbilen. Men ordningen är nu återställd, för här får vi både fler bilder och smaskiga detaljer. Bilen kommer endast att tillverkas i 2 000 exemplar och får förutom ett hårt yttre en ganska så ball inredning. Som vanligt i GP-utförande kastas baksätet ut och ersätts med ett fett stag som stadgar upp hela bilen. Tjocka sportstolar kramar de två som får plats i bilen men i övrigt känner nog de flesta Mini-frälsta personerna igen sig. GP-märken, röda linjer på mattorna och en röd växelspaksknopp sticker dock ut. Under huven jobbar den turbomatade 1.6-literssnurran som skruvats upp från 208 till 215 hästar med ett vrid på 260 Nm. En ganska blygsam höjning från vanliga JCW-kitet men den lägre vikten lär göra en hel del skillnad. Till motorn sitter det som vanligt en sexpetad manuell låda som driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på 6.3 sekunder (6.5 JCW) och toppfarten anges till 242 km/h (238 JCW). Förbrukningen sägs vara 0.71 liter per mil och utsläppen 165 gram per kilometer. Enligt Mini har man jobbat extra mycket med att få chassiet att lira så bra som möjligt. Bland annat genom justerbara coilovers som kan sänka bilen med 20 millimeter. Bilen har även andra cambers både fram och bak, fetare bromsar med sexkolvsok fram och lättare 17-tummare med däck speciellt framtagna för den här modellen. Priset är inte avslöjat än. Mer information finns på länken. Officiell avtäckning äger rum på mässan i Paris. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Ny Mini i GP-utförande - snabbare än föregångaren
Dock okänd motoreffekt

Det snabbaste man kan åka med i Mini-väg är John Cooper Works GP-modell. Inget baksäte, låg vikt, mer effekt och fokus på att vara så snabb som möjligt. Nu har en helt ny färsk GP-vagn rullats ut, men vad den lille busen har för effekt under huven får vi inte reda på, än. Men den varvar Ringen på 8.23, vilket är hela 19 sekunder snabbare än en föregångaren som hade en kompressormatad 1.6-liters fyra på 210 hästar. Gissningsvis har den en effekt på runt 230 hästar, vilket är en hel del i en sån här liten rackare. GP:n utmärker sig med slopat baksäte där det istället sitter ett grovt stabiliseringstag tvärs över bilen för att stadga upp den. Den har även en fetare vinge på bakluckan och lite annat kjolpaket än den vanliga John Cooper Works-modellen. Som förare och passagerare får man trycka ned ändan i sportiga stolar från Recaro. I övrigt är det styvare chassi, större bromsar och vassare däck som gäller. 2 000 bilar ska byggas så skynda dig att lägga en bokning om du är sugen. För jag misstänker att de kommer att gå åt som smör i solsken. Till höst drar leveranserna igång men vad det står på prislappen är än så länge oklart. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0