m
2020

Revero GTE blir Karmas första helt eldrivna modell
Toppversionen ska ta sig 64,4 mil på en laddning

Biltillverkaren Karma erbjuder för tillfället modellen Revero. Den går på el men inte hela tiden, när krämen är slut hoppar en förbränningsmotor igång och fungerar som en räckviddsförlängare. I slutet av förra året visade man upp den helt eldrivna modellen SC2 men den är bara ett koncept som vi inte lär se i produktion på ett tag. Men det finns en helt eldriven bil som ska lanseras nästa år, och det är Revero GTE. Modellen kommer initialt att erbjudas med 75 kWh eller 100 kWh-batteri och räckvidden kommer vara 32,2 respektive 48,3 mil. Ytterligare ett alternativ med hela 64,4 mils räckvidd kommer att presenteras efter dessa. 0-100 km/h ska klaras av på runt fyra sekunder men vilken av versionerna det gäller framgår inte just nu. Snabbladda med upp till 150 kW ska vara möjligt. Inom några månader kommer man att börja ta emot förhandsbeställningar för GTE, men vad den kommer att kosta vet vi inte än. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2019

Karma presenterar vassare Revero
GTS gör 0-100 km/h på fyra sekunder

Förutom konceptbilen SC2 har Karma även visat upp Revero GTS. Det är en lite vassare version av vanliga Revero som ska klara 0-100 km/h på runt fyra sekunder vilket är en förbättring med en halv sekund. Under skalet är det fortfarande elmotorer med räckviddsförlängare som gäller. En trecylindrig TwinPower Turbo-maskin fungerar som förbränningsmotor och den samarbetar i sin tur med elmotorerna och ett batteripack på 28 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 861 newtonmeter i vrid. Det är ingen ökning mot GT men tack vare uppgraderad elektronik i hela bilen, en ny enstegad växellåda och egenutvecklade växelriktare får man mer kräm från batteriet till elmotorerna och därmed en snabbare bil. Räckvidden anges till 58 mil och 12,8 av dessa ska kunna genomföras på bara el. GTS får även förbättrad servostyrning, elektronisk torque vectoring-teknik och en högre toppfart - elektroniskt begränsad till 209 km/h. Insidan har fått en hel del kolfiber, läder, trädetaljer, ett helt nytt ljudsystem och "taktila" knappar på ratten som surrar till i fingrarna när man rör dem. Infotainment-systemet är nytt och detta har fått sig en skärm med taktila knappar och reglage. Även användargränssnittet har uppdaterats. Nytt är också mittkonsolen som nu bjuder på lite mer förvaringsutrymme. Bilen har tre stycken olika körlägen och dessa är Stealth, Sustain och Sport. Det finns även en Launch Control-funktion. Det ska gå att förhandsbeställa Revero GTS nu och produktionen drar igång under första kvartalet nästa år. På prislappen står det 149.950 dollar vilket är omkring 15.000 dollar mer än vad man tar för vanliga Revero. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Så låter varningsljuden från Tesla Model 3
Spejsigt

Elbilar måste numera låta när de kör i låga hastigheter för att uppmärksamma fotgängare, cyklister och liknande om att man kommer åkandes. Här får vi en demonstration över hur dessa ljud ter sig i Tesla Model 3. Backar man låter bilen lite som ett klassiskt rymdskepp och kör man framåt låter det mer som en stor fläkt som går. Här kan ni även lyssna på hur Karma Revero GT låter. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0

Karma presenterar nya Revero GT
Nu med BMW-motor

Efter ett gäng med teasers har nu Karma Automotive presenterat nya Revero GT på Auto Shanghai. Den största nyheten är som vi tidigare har skrivit att man bytt ut GM-motorn mot en BMW-motor istället. Det är en rakställd trecylindrig turbomaskin på 1,5 liter och samma du även hittar i BMW i8. Motorn fungerar som räckviddsförlängare till ett helt nytt batteripack på 28 kWh och nya elmotorer som tillsammans med förbränningsmotorn levererar 544 hästar. En klar förbättring mot föregångarens 403 hästar. Vridet är numera 746 newtonmeter. 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 201 km/h. I framtiden kommer det även en mer prestandafokuserad version kallad Revero GTS och den ska bland annat göra sprinten 0-100 km/h på fyra sekunder blankt. På bara el ska man kunna ta sig 9,8 mil vilket är en förbättring med 5,9 mil jämfört med tidigare. I övrigt har bilen fått sig ett litet lyft utseendemässigt. Strålkastarna är nya medan man "bara" har sminkat bakljusen lite. "Mustasch"-grillen har även tonats ned lite och ser nu ut ungefär som den på första generationen av Tesla Model S. Insidan är sig hyfsat lik men ratten, mittkonsolen och grafiken på skärmarna är nytt. Bilen börjar säljas under andra halvan av året och tillverkningen sker i Kalifornien. Pris kommer att presenteras längre fram, den utgående Reveron kostar dock 135.000 dollar. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2016