m

Teknikens Värld har återigen testat laddhybriders räckvidd
Hur långt kommer de på el - egentligen?

Vi har tidigare skrivit om våra kompisar Teknikens Värld och deras räckviddstester med laddhybrider. Hur långt kommer bilarna egentligen vid verklig körning och stämmer detta överens med vad som står på pappret från tillverkaren? Nu har de återigen testat bilar och det handlar om 20 stycken som fick genomgå diverse tester för att se hur långt de tar sig på bara el. Testmetoden för förbrukning och utsläpp har ändrats vilket har gjort att räckvidderna har blivit kortare på pappret, men också kanske mer verklighetstrogna. Längst av alla i testerna kommer Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid som klarar 5,9 mil på bara el. WLTP-siffran här säger 5,3 mil så det låter ju bra. På plats två hittar vi Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid som tar sig 5,4 mil. Den har bara den gamla NEDC-siffran angiven och den lyder 6,3 mil. På en tredje plats hittar vi Kia Niro Plug-In Hybrid som enligt WLTP ska ta sig 4,9 mil men i verkligheten faktiskt klarar 5,2 mil. Allra längst ner i tabellen hittar vi Mercedes E 350 e. Den ska enligt NEDC ta sig 3,3 mil men det roliga tog slut redan efter 2,1 mil. Hela listan hittar ni på länken nedan. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0
2017

Kia Optima vinner Teknikens Världs Stora Bilpris 2018
Grattis!

Nu står det klart vilken av de tio utvalda bilarna som utsetts till Teknikens Världs Stora Bilpris 2018, och vinnaren är Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid. Bilarna har man valt eftersom de har utmärkt sig positivt under bilåret, och för att de har egenskaper som sticker ut från mängden. När soppan var färdigkokad är det alltså Kian som står högst på pallen, med motiveringen att den bjuder på den längsta räckvidden på bara el och således gör det möjligt för fler att köra miljövänligt i vardagen. Kia anger 6,2 mil och vid test kom man 5,92 mil vilket ändå är hyfsat nära, och exempelvis två mil längre än vad konkurrenten Passat GTE Sportscombi klarade. Övriga bilar som var med och tävlade om priset var Bentley Bentayga, Volkswagen Arteon, Skoda Kodiaq, Volvo XC60, Opel Insignia, Renault Zoe, Audi A4 g-tron, Suzuki Ignis och Ford Fiesta. Var de placerade sig i ordningen och motiveringen till detta hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Teknikens Värld har testat laddhybrider
Så här långt kommer de på en laddning

I Teknikens Värld nummer 22/2017 har gänget testat tio olika laddhybrider som i dag finns på marknaden. I testet medverkade BMW 530e iPerformance, Hyundai Ioniq plug-in, Kia Niro Plug-In Hybrid, Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid, Mercedes E 350 e, Mini Countryman Plug-In Hybrid, Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid, Toyota Prius Plug-In Hybrid, Volkswagen Golf GTE och Volkswagen Passat Sportscombi GTE. I testet kollade man bland annat på hur långt respektive bil kunde köra på enbart el. Sedan jämförde man det med vad tillverkaren angivit enligt den europeiska körcykeln NEDC. Alla bilar kördes exakt samma sträcka på samma dag på en tur som totalt var 6,7 mil lång. Vägen var torr, solen sken och temperaturen visade elva grader. Bilarna kördes som vanligt och inte på något extremt snålt vis. Spoiler: ingen bil nådde upp till den angivna siffran, men några var ändå nära. Hur det gick för alla ser du i bilden nedan. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Nu börjar Kia leverera Optima Sportswagon Plug-in Hybrid
Blir din för 404 900 kronor

Nu i sommar börjar Kia att leverera Optima Sportswagon Plug-in Hybrid - en familjekombi som ska ta sig 6,2 mil på enbart el, ha en förbrukning på 0,14 liter per mil enligt körcykeln NEDC och släppa ut endast 33 gram per kilometer. Det gör att modellen hamnar i kategorin supermiljöbil. På en full laddning och en full tank ska man komma hela 112 mil. Elmotorn är på 50 kWh och till den kopplas ett litiumpolymerbatteripack på 11,26 kWh. Detta samarbetar med den två liter stora GDI-bensinmotorn och den sammanlagda effekten anges till 205 hästar med ett vrid på 375 newtonmeter. Bilen är förinställd att starta i elläget och man ska kunna köra i hastigheter upp till 120 km/h på bara el. Via ett vanligt eluttag anges laddtiden till fem timmar, har man en hemmabox eller kopplar upp sig mot en laddstolpe med starkare ström ska det istället ta tre timmar. Batteripacket ligger under lastytan i bagagerummet och ovanpå ska det gå in 440 liter, 1 574 liter om man fäller baksätet. Dragkrok finns som tillval och då får man hänga på ett släp med maxvikt 1 500 kilo bakom bilen. Priset börjar på 404 900 kronor. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Kia Optima Sportswagon som hybrid
Tar sig sex mil på bara el

Bland alla konceptbilar och futuristiska skapelser på mässan i Genève finns även vanliga bilar, som folk faktiskt kan köpa och köper. En sådan är Kias nya Optima Sportswagon som Plug-in Hybrid. Den tar sig sex mil på bara el och man ska kunna köra på el upp till 120 km/h. Precis som sedanversionen sitter det en fyrcylindrig GDI-motor på 2,0 liter under huven. Den kopplas till en elmotor och tillsammans levererar dessa två 205 hästar och 375 newtonmeter. 0-100 km/h går på 9,7 sekunder. Enligt NEDC-körcykeln ska bilen dra 0,15 liter per mil och släppa ut 34 gram per kilometer. Det gör den här till en supermiljöbil här i Sverige. Batteripacket är på 11,26 kWh och eftersom det ligger under lastutrymmet i bagagen stjäl det lite plats. 440 liter går det in, i den vanliga kombin får man in 533 liter. Fäller man ryms 1 574 liter vilket är 112 liter mindre än om man inte kör hybrid. Vill man köra med släp får man dra upp till 1 500 kilo. Lansering blir i höst och på prislappen står det då 404 900 kronor. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0