Quantcast
m

Kia uppdaterar Picanto
Får säkerhetssystem från sina större syskon

Kia presenterar nu en uppdaterad version av modellen Picanto och förutom smärre designförändringar har den fått säkerhetsteknik från sina större syskon. I övrigt får den telematik för uppkopplade tjänster och förbättrade drivlinor. Lansering sker i höst. Insidan får ett digitalt instrumentkluster på 4,2 tum och en pekskärm på åtta tum för infotainmentsystemet som har Apple CarPlay och Android Auto som standard. Materialvalen ska även vara bättre än tidigare. På säkerhetssidan hittar vi Advanced Assistance Systems (ADAS), frontkollisionsvarnare med autobroms och fotgängarskydd, aktiva filhållnings- och filkörningssystem, dödavinkelnvarnare och trötthetsvarnare. Bilen har även dödavinkelassistansen Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) som varnar, korrigerar styrningen och bromsar bilen om föraren inte själv upptäcker en fara i den döda vinkeln. I Sverige kommer Picanto erbjudas med en 67-hästarsmotor och en turbomatad bensinare på 1,0 liter som ger 100 hästar. Det svagare alternativet får en ny automatiserad manuell växellåda där kopplingen och växlingsmekaniken sköts elektrohydrauliskt. Vad uppdaterade Picanto kommer att kosta får vi inte reda på just nu. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2017

Kia presenterar nya Picanto
Första småbilen med torque vectoring

Det är dags för den tredje generationen av Kia Picanto att göra entré och så här ser den ut. Bland nyheterna hittar vi större utrymmen, mer teknik och bättre komfort. Hjulbasen har ökat med 15 millimeter och mäter nu totalt 2,38 meter. Överhänget fram har blivit kortare medan man gjort tvärtom där bak. Längden på bilen är dock densamma som föregångaren, 3,59 meter. Chassit har styvats upp och styrningen ska ha blivit snabbare.Nya Picanto får även som den första småbilen torque vectoring (vridmomentsfördelning vid kurvtagning) som hjälper till att minska understyrning. På insidan hittar vi en sju tum stor pekskärm och finare materialval med högre finish. Apple CarPlay och Android Auto ska finnas, på tillvalsidan finns bland annat backkamera och trådlös mobiltelefonladdning. Tidigare gick det in 200 liter i bagaget, nu är det istället 255 liter som gäller. Fäller man baksätet ska det gå in 1 010 liter vilket Kia säger är störst i klassen. Picanto erbjuds nu för första gången i en GT-Line-version. Det tuffar till utseendet med röda, silvriga eller svarta detaljer på utsidan, ett lite roligare kjolpaket och dubbla avgasrör som är kromade. Under huven finns det tre stycken olika motorer att välja mellan - 1,0 MPI med 67 hästar, 1,2 MPI med 84 hästar eller 1,0 T-GDI med 100 hästar. Oavsett vilken du väljer kopplas den till en fempetad manuell växellåda. Premiär blir det på bilmässan i Genève. Försäljningen drar igång i maj men några svenska priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2016

Skisser på nya Kia Picanto
Världspremiär i mars nästa år

Andra generationens Kia Picanto som släpptes 2011 är betydligt roligare än den första, som helt ärligt var dödstrist. Nu är det dags för nya tag igen och får man tro de här skisserna så blir det inte dötrist i framtiden. Mindre och mindre pensionär och mer energi och ungdom står på schemat. Mer får vi reda på efter nyår och världspremiären sker i mars. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Kia visar renderingar på nästa Picanto
Så här ser tredje generationen ut

Nästa år är det dags för Kia att introducera den tredje generationen av modellen Picanto. Nu får vi ta del av tre renderingar som visar hur bilen kommer att se ut. Kia själva beskriver designen som ungdomlig och energisk. Det ska även finnas större möjligheter än tidigare att själva personifiera sin bil. På insidan ska den senaste tekniken och säkerhetssystemen finnas. Premiär blir det i början av nästa år, troligtvis på bilmässan i Detroit. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2011

Kia Picanto blir aningen mer pikant
Presenteras nu som tredörrars

Idag visar Kia upp sin Picanto i en lite nättare skrud. Bakdörrarna har åkt till tippen och här står nu en version med tre dörrar för den som vill ha det. Under locket ska man kunna välja mellan två olika motoralternativ. Antingen en 1-liters trecylindrig snurra på 68 hästar och 95 Nm, eller en på 1,25 liter med 84 hästar och ett vrid på 121 Nm. Den minsta motorn släpper ut 99 gram per kilometer och drar så lite som 0,37 liter per mil. Fyra olika versioner finns att välja mellan, Air, Halo EcoDynamics, Halo Auto och Equinox, och de innebär lite olika utrustning och lull-lull. Den sistnämnda är den dyraste i serien. Standard får man färddator, MP3-stereo, eluppvärmd ratt, backsensorer och lite annat smått och gott. Priserna för bilen börjar på 7 795 pund. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

En liten förhandstitt på nya Kia Picanto
Ställs ut i mars i Genève

Först i mars ska Kia visa upp nya Picanto på bilmässan i Genève. Men i vanlig ordning delar tillverkaren med sig av bilder innan och så här ser bilen ut. Picanto har nu funnits i nästan sju år så det är verkligen dags för ett ombyte. Den nya bilen ser frisk och fräsch ut och bjuder på ett aggressivare utseende än föregångaren. Picanto kommer att dela en hel del med storebror i20 förutom motormässigt där det verkar hända grejer. Två bensinare på 1,0 respektive 1,2 liter kommer till Sverige vet vi nu, men versioner som går på biogas och etanol väntas också erbjudas på utvalda marknader. Bilen blir lika lång som dagens i20, 253 cm, och kommer nu för första gången att erbjudas som tredörrarsmodell också. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
2009
2006