m
2020

Volkswagens släpper prislappen på sin elbil ID.3
Priset börjar under 410.000 kronor

Volkswagen är äntligen på gång med en "riktig" elbil och det är många som ser fram mot denna. Bilen heter ID.3 och är ungefär lika stor som en Golf. Man har kunnat förhandsboka en bil men några priser har inte kommunicerats tidigare. Nu har man gått ut med ett från-pris och berättat mer om de olika versionerna som kommer att komma. Obs! Detta gäller första versionen av bilen. VW har lovat en version med prislapp under 350.000 kronor, men när den kommer att komma är väldigt oklart. Så just nu är det detta som gäller. Tack Mr_Koolaid! Alla tre versioner kommer att ha ett batteri på 58 kWh och en räckvidd på 420 km. Elmotorn är på 204 hästkrafter och 0-100 ska gå på 7,5 sekunder. Alla har stöd för 100 kW-laddare. Man kommer under det första året att kunna ladda bilen gratis med VWs tjänst We Charge där Ionity ingår, dock max 2000 kWh. Volkswagen-kunders pris hos Ionity är inte fastställt ännu, men för Mercedes-kunder kommer det att kosta 3,10 kronor per kWh så detta är värt dryga 6000 kronor. De tre versioner som kommer till en början är alla specialversioner och kallas för ID.3 1st. Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version som bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start. ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus. ID.3 Max (pris ej klart) har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist. Fyra färger kommer att gå att välja mellan. Som ni ser på bilderna nedan kommer inredningen också att skilja sig mellan versionerna. Eftersom det inte är superstora saker som skiljer mellan versionerna lär inte prisskillnaderna inte bli så stora. Jag provade att lägga till det ovan på en vanlig golf och det kostade som följer (ca = min uppskattning): - större fälgar (ca 6000 kr), backkamera (3400 kr), USB-c-uttag (oklart), LED Matrix-strålkastare (21.000 kr), och LED-bakljus. (ca 5000 kr), ännu större fälgar (ca 6000 kr) panoramatak (11.600 kr), elinställbara komfortstolar (ca 6500 kr) och Side assist (6600 kr). Räkna alltså med cirka 35.000 extra för plus och 65.000 extra för max. Lite prisjämförelser med andra elbilar: - Renault Zoe - från 354.990 kr - 52 kWh - 6826 kr/kWh - Peugeot e-208 - från 359.900 kr (lanseringspris, ord. pris 419.900 kr) - 50 kWh - 7198 kr/kWh (ord. pris 8398 kr/kWh) - Nissan Leaf - från 397.000 kr - 40 kWh-batteri - 9925 kr/kWh - Peugeot e-2008 - från 399.900 kr (lanseringspris, ord. pris 459.900 kr) - 50 kWh - 7998 kr/kWh (ord. pris 9198 kr/kWh) - VW ID.3 - från 410.000 kr - 58 kWh - 7068 kr/kWh - BMW i3 - från 419.200 kr - 42 kWh - 9980 kr/kWh - Kia e-Soul - från 437.900 kr - 64 kWh - 6842 kr/kWh - Nissan Leaf - från 461.500 - 62 kWh - 7 443 kr/kWh - Kia e-Niro - från 481.900 kr - 64 kWh - 7529 kr/kWh - Tesla Model 3 - från 549.900 kr - 50 kWh - 10998 kr/kWh Uppdatering: Vi har sedan publicering uppdaterat priset på Renault Zoe och batteristorleken på Tesla Model 3. Tack Lars! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0
2019

Dessa bilar är nominerade till European Car Of The Year
35 stycken modeller är med

Nu tillkännages vilka bilmodeller som har nominerats till årets upplaga av utmärkelsen European Car of the Year. Det handlar om 35 stycken olika bilar och den 25 november ska juryn slimma ner dessa till sju. Vinnaren kommer att utses den 2 mars nästa år på bilmässan i Genève. Förra året vann Jaguar I-Pace. De nominerade är: Audi E-Tron BMW 1-Series BMW Z4 BMW X6 BMW X7 DS3 Crossback Ferrari F8 Tributo Ford Puma Kia e-Soul Mazda3 Mazda CX-30 Mercedes-Benz CLA Mercedes-Benz EQC Mercedes-Benz GLB Mercedes-Benz GLS Nissan Juke Opel/Vauxhall Corsa Peugeot 208 Porsche 911 Porsche Taycan Range Rover Evoque Renault Captur Renault Clio Renault Zoe Skoda Kamiq Skoda Scala SsangYong Korando Subaru Forester Tesla Model 3 Toyota Camry Toyota Corolla Toyota RAV4 Toyota GR Supra Volkswagen Golf Volkswagen T-Cross Vilken tycker du ska ta hem tävlingen? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Bjørn Nyland har räckviddstestat Kia e-Soul
Kom 43 mil

I början av månaden drog Kia igång försäljningen av den helt eldrivna modellen e-Soul. En sådan har nu den norska elbilsentusiasten Bjørn Nyland räckviddstestat och han lyckades ta sig 43 mil på en laddning. Enligt Kia ska räckvidden ligga på 45,2 mil enligt WLTP så det verkar ju inte ligga särskilt långt från verkligheten. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Kia börjar sälja eldrivna e-Soul
Blir din för 433.900 kronor

I slutet av februari sa Kia att den eldrivna modellen e-Soul skulle börja säljas i april, men så blev det inte. Nu är det dock dags och därmed har vi ett svenskt pris på bilen och det är från 433.900 kronor. Priset är innan avdragen klimatbonus. För slanten får man en elbil med ett batteripack på 64 kWh som vid en full laddning ska räcka för att ta sig upp till 45,2 mil (WLTP). Den blandade förbrukningen anges till 15,7 kWh/100 kilometer. Man kan ladda via likströmsladdare (CCS) och på en timme ska man då kunna ladda från 20 upp till 80 procent. Systemet är vätskekylt så man ska kunna snabbladda flera gånger i rad. Elmotorn ger 204 hästar och ett vrid på 395 newtonmeter. Drivningen sker på framhjulen och 0-100 km/h ska ta 7,6 sekunder. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Kia Soul EV byter namn till e-Soul
Börjar säljas i april

I november förra året presenterade Kia nya Soul. Elversionen Soul EV var med i gänget och nu är det snart dags för den att komma till Europa. I samband med detta byter bilen även namn till e-Soul, i alla fall i Sverige. Elversionen är också den enda som kommer att säljas i Europa, inga förbränningsmotorer erbjuds. e-Soul kommer med två olika drivlinor - en elmotor på 136 hästar kopplat till ett litiumjonpolymer-batteripack på 39,2 kWh eller 204 hästar och 64 kWh. Det är bara den sistnämnda som kommer att säljas i Sverige. Räckvidden ska enligt WLTP ligga på 45,2 mil och bilen tar sig från 0-100 km/h på 7,6 sekunder. Laddkontakten är av CCS-standard och har man en likströmssnabbladdare på 100 kilowatt ska det ta 42 minuter att ladda batteriet från 20 till 80 procent. Bilen kommer att visas upp i igen i Genève och försäljningen drar igång i april. Tyvärr har vi inte fått några priser än. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0