m

Tesla, Kia, Renault och Toyota i klimattoppen i Sverige
Laddbart är grejen framåt

Något som är extremt viktigt för biltillverkarna just nu är deras snittutsläpp, om det är bra så kan de vara lugna och är det dåligt så vill EU har en massa bötespengar. Kia har gjort en undersökning (med hjälp av Vroom) som tittar på hur utsläppen ser ut för de 16 största biltillverkarna. Snittsiffran för dessa är 103 g/km och överlägset bäst i det gänget är Kia som bara har 52 g/km. Tvåa och trea är Renault med 88 g/km och Toyota med 94 g/km. Varför har Kia valt att bara kolla på de 16 största kan man undra, det är ju en rätt udda siffra att välja. Som av en slump så finns Tesla precis utanför topp 16 och de har ju som bekant 0 g/km i utsläpp. Nära noll i utsläpp är också Polestar, men de ligger några pinnar ner och missar topp 20-listan med några placeringar. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

En teaser för The Shrink Next Door
Ny serie för Apple TV+ med Will Ferrell och Paul Rudd

The Shrink Next Door är en kommande serie för Apple TV+. Serien är baserad på en podcast som handlar en sann historia om en psykiater som missbrukade hans förhållande med sina patienter. I huvudrollerna ser vi Paul Rudd, Will Ferrell och Kathryn Hahn. Veteran journalist Joe Nocera’s neighbor in the Hamptons was a therapist named Ike. Ike counted celebrities and Manhattan elites as his patients. He’d host star-studded parties at his eccentric vacation house. But one summer, Joe discovered that Ike was gone and everything he’d thought he’d known about his neighbor – and the house next door – was wrong. The Shrink Next Door is a story about power, control and turning to the wrong person for help for three decades. Seriens första teaser kan du se i klippet ovan och själva serien har premiär den 12 november. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Volvo och Volkswagen bäst på elektrifiering
Toyota får bakläxa

Gruppen Transport and Environment har kollat på vilka biltillverkare som ligger bäst till när det kommer till elektrifiering ur ett europeiskt perspektiv. Jag vet inte om det är med flit, men Tesla verkar ha glömts bort helt eller så har man inte tagit med dem eftersom de är klara med elektrifieringen. Förutom Tesla så ligger Volkswagen och Volvo bäst till enligt gruppen. Man har tittat på hur långt fram man ligger i egna prognoser, hur det ser ut med batteritillverkning och en rad andra punkter. Både Volkswagen och Volvo kör ju en hård strategi mot elektrifiering just nu och säger att en betydande del av bilarna som säljs 2030 ska vara elektrifierad. I Volkswagens fall tror jag att de kommer att lyckas eftersom MEB-plattformen verkar bli en succé med deras VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 som väntade storsäljare. Volvo väntar vi fortfarande på att de ska komma ur snackhörnan och in i levererahörnan, att ha en modell som kostar nästan 700.000 kronor räcker inte. Lite underligt är det att Kia och Hyundai hamnar så dåligt, de har redan i dag en stor del elbilar och kommande plattformen som Hyundai Ionic 5 och Kia EV6 ska rulla på verkar väldigt lovande. Att Toyota ligger sist är inga konstigheter, de mumlar fortfarande om hybridteknik även om elbilar också är på gång. Enligt rapporten så väntas försäljningen av rena elbilar ligga på 7,4 procent av produktionen i år, 24,2 procent 2025 och över hälften av produktionen 2030. Laddhybrider väntas nå sin topp försäljningsmässigt runt 2026 och sedan dala igen. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Kia och Uber har gjort en deal
Räkna med fler elbilar som taxis

Vissa bilar är favoriter hos taxiförare, men det handlar som jag förstår det ofta lika mycket om hur service fungerar och sköts som själva bilen. Mercedes har ju varit duktiga på det genom åren och just nu har det börjat dyka upp Toyota och Lexus här i Stockholm. Vad som är favorit bland förarna är ofta väldigt olika från olika länder men nu har Kia och Uber gjort någon form av deal på Europa-nivå. Ubers förare kommer att få specialerbjudanden på Kias utbud av elbilar, till en början e-Niro och e-Soul. Räkna alltså med fler elbilar som taxis på vägarna framöver. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Leasingpriser klara för Kia EV6
Från 4695 kronor

Intresset för Kia EV6 verkar riktigt högt och vi har tidigare fått priser på bilen. Men många kommer att privatleasa, och nu är priserna klara för detta alternativ. Minsta modeller kommer att kosta 4695 kronor i månader (36 månader, 1500 mil per år). EV6 Plus kommer inte att finnas, men EV6 Plus AWD kommer att kosta 5995 kronor. EV6 GT Line AWD kommer att kosta 6495 kronor. Toppmodellen som heter GT är ej prissatt ännu, denna kommer först 2022. Förmånsvärdena är däremot klara för alla modeller, de ligger mellan 2258 och 2929 kronor beroende på modell. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Kia Sportage
Europaversionen presenteras i september

Nu har Kia presenterat den globala versionen av Kia Sportage, men vi kommer att få en helt egen version av denna i Europa i höst, närmare bestämt i september. Sportage har designats gemensamt av team i Korea, Tyskland, USA och Kina under filosofin ”Opposites United”, men i slutändan verkar man inte ha tyckt att det räcker för Europa som får sin egen version. Det är första gången Europa får det under modellens 28-åriga historia, vi verkar inte ha velat vara med när motsatser skulle förenas. Exakt vad som kommer att skilja är oklart, men i stora drag kommer nog bilen att vara densamma. Hur som helst så är det så här den globala versionen ser ut och designen andas nya Kia som kom först med EV6 och som vi kommer att se framåt för Kia. Märket vill bli lite mer premium och den nya modeller är ett rejält lyft mot förra generationen, i alla fall på bilderna. Till skillnad mot EV6 är det här ingen ren elbil men en laddhybrid kommer så klart. Vad vi vet så är det bara den versionen som kommer att komma till Sverige. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Kia smygvisar kommande Sportage
Och den nuvarande återkallas för sensorfel

En SUV i den mindre klassen måste man ju ha och just nu saknar Kia det eftersom man har slutat sälja den fjärde generationen av Sportage vid årsskiftet. Men en ny generation är på gång och kommer att få premiär i Korea i juli och mer information om hur det blir för Europa kommer i september. Kia har ju ett nytt formspråk och den nya generationen har en del likheter med EV6, speciellt i rumpan. Men till skillnad mot den så kommer nya Sportage att gå på annat än el. Till Sverige lär endast laddhybriden komma. Samtidigt nås vi av nyheten att man återkallar nuvarande generationen eftersom en kortslutning i en sensor kan leda till brand. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

En titt på Circle-Ks feta laddstation
Det här är framtiden för elbilsförare

Framtiden för elbilar är riktigt feta laddare, skillnaden i laddtid mellan en trött och en pigg laddare är ju gigantisk. Som referens är oftast laddboxar för hemmabruk 11 kW och många laddare "på stan" 50 kW. Men nu börjar de riktigt feta laddarna komma på plats både bland annat hos Tesla (som kör 250 kW som mest) och Ionity (som kör 350 kW som mest). Tesla har gott rykte med sina laddstationer men övriga verkar helt enkelt fungera lite så där. Men kanske det är på väg att ändras. Men för att ladda snabbt behövs inte bara snabba laddare utan även stöd hos bilarna, och det är inte riktigt där ännu, inte på bred front i alla fall. Tesla har det som sagt och Porsche/Audi har stöd för 250 kW i Taycan/GT. Kia och Hyundais nya plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 byggs på har också stöd för snabbladdning. Volkswagens MEB-plattform är däremot lite långsammare och pallar med 125 kW. Andra är ännu sämre. Att ladda med 50 kW tar, i praktiken, fem gånger så lång tid som att ladda med 250 kW vilket gör laddstoppet fem gånger längre, så hur snabb den där laddningen är gör verklig skillnad. Hur som helst så har Circle-K byggt en helt ny station vid en ny motorväg i Norge som verkar riktigt härlig. Förutom några bensin- och dieselpumpar så har man ett gäng med 300 kW-laddare. Man har även solceller på taket och en batterianläggning, som i alla fall ska hjälpa till lite. Man har också en trevlig butik med sittplatser där man kan hänga. I takt med att snabbladdarna kommer blir laddstoppen kortare och kortare, men ändå trevligt att ha ett snyggt och trevligt ställe att pausa lite på när man kör långt. Vi får hoppas att fler såna här dyker upp längs vägarna även här i Sverige. Kudos till Circle-K alltså! Tumnagel
66.4°
+
Roger Åberg
0

Mrwhosetheboss tar en titt på årets hittills bästa mobiler
En ordentlig topp 22-lista

Snart har halva året gått och Mrwhosetheboss tar en ordentlig titt på de telefoner som släppts under halvårets gång för att se vilken telefon som är bäst hittills. Totalt är det 22 telefoner som är med i listan och Arun betygsätter enheterna baserat på prestanda, kamera, batteri och display i jämförelse med prislapp. För att göra en lång historia kort är vinnarna Poco F3, Redmi Note 10 Pro och Xiaomi Mi 11 Ultra. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Kia återkallar 440 000 bilar i USA
För att de kan börja brinna

Kia har bestämt sig för att i USA återkalla fler än 440 000 bilar eftersom man upptäckt ett problem som kan leda till att motorn börjar brinna. Detta är så klart direkt obra speciellt eftersom det inte är första gången de återkallar dessa modeller för detta problem. Denna återkallelse gäller Optima-sedaner från 2013 till 2015 och Sorento-suvar från 2014 till 2015. Precis som vid den tidigare återkallelsen rekommenderar Kia att man parkerar dessa fordon utomhus fram tills problemet är åtgärdat. Detta för att motorn kan börja brinna även även är parkerad och då vill man ju inte att det händer i garaget. Tumnagel
34.4°
+
Frode Wikesjö
0

Även Qualcomm skippar årets MWC
Ännu ett avhopp från världens största mobilmässa

Avhoppen från årets Mobile World Congress i Barcelona fortsätter och nu meddelar även Qualcomm att man inte kommer att ställa ut på mässan. I ett uttalande till TechCrunch säger en talesperson från Qualcomm: "While we appreciate the health and safety measures being put into place by the GSMA for MWC Barcelona, we have decided that it is in the best interest of our employees and customers for Qualcomm’s participation to be virtual this year." Qualcomm är det senaste företaget som hoppar av MWC. Sedan tidigare har bland andra Ericsson, Google, Lenovo, Nokia, Samsung och Sony meddelat att det inte kommer att finnas på plats på MWC när denna arrangeras i Barcelona från 28 juni till 1 juli. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung och Lenovo bangar sommarens MWC
Vill inte närvara mobilmässan

Samsung har bestämt sig att de inte kommer närvara vid sommarens MWC 2021-mässa i Barcelona. Detta för att de anser att deras anställdas hälsa och säkerhet har högsta prioritet och då kan man ju inte bara släppa iväg dem på mässor mitt i en pandemi. Även Lenovo meddelade nyligen att de inte kommer närvara på mässan. Andra större bolag som bangat att fysiskt närvara på denna mässa är Sony, Nokia, Oracle, IBM och Ericsson. Google kommer inte heller vara på plats men de kommer ha någon form av digital närvaro. Några större namn som fortfarande inte skippat mässan ännu är ZTE, Xiaomi och LG. MWC 2021 drar igång den 28 juni och pågår fram till den 1 juli. Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du glo på tv i din Polestar 2
Polestar släpper streamingapp

Ibland så sitter man i sin elbil och laddar och har tråkigt, har man en Kia EV6 kan man fälla sätet och sova och i en Tesla kan man lira lite spel. Nu släpper Polestar en app där man har lite streamingtjänster, helt enkelt för att man ska kunna kolla på något medans man laddar eller sitter still i sin bil av någon annan anledning. – Vi har släppt den nya Polestar-appen i betaform så att våra kunder kan börja njuta av fördelarna med videostreaming i bilen, säger Thomas Ingenlath, VD för Polestar. Vi kommer att få feedback – både bra och dålig – som hjälper oss att förfina appen baserat på tusentals användare snarare än en liten begränsad skara. Vi kommer också att fortsätta lägga till kanaler i framtiden, vilket ger appen en enorm tillväxtpotential eftersom den kan integrera i princip alla webbaserade streamingtjänster. Appen är nu i beta och i Sverige finns det saker från SVT, BBC Ideas, Al Jazeera och Tagesschau att kolla på och mer ska komma senare. Det går endast att titta på saker när man står till, när bilen börjar röra på sig så kan man dock fortsätta att lyssna om man vill det. Ganska smidigt om det är hockey eller partiledardebatt eller något som går lika bra att lyssna på. Datan som förbrukas ingår i den dataplan som finns i bilen och kostar inte extra. Tumnagel
43.5°
+
Roger Åberg
0

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
55.1°
+
Roger Åberg
0

Så blir Kias deal med Ionity
Två paket erbjuds

Om man kör en Kia blir det lite enklare och kanske billigare att ladda sin bil längs vägarna, i alla fall efter 3 maj. Då börjar Kia nämligen att erbjuda två stycken Ionity-paket till sina kunder. Det ena heter Access och kostar 49 kronor i månaden och då betalar man 5,75 kronor/kWh. Power-paketet är lite dyrare och kostar 139 kronor och då betalar man från 3,10 kronor/kWh. Standardpriset på Ionity är 8,70 kronor/kWh. Power-paketet finns alltså från 3 maj men Access-paketet dröjer till sommaren innan det kommer. Förbokar man en Kia EV6 innan maj och lägger en beställning innan 2021 i år så bjuder Kia på Powerpaketet under 2021 och 2022, samt ett år av Kia Charge Plus. Kia har nämligen också paket för de som vill ladda på andra offentliga laddstationer så att man har lite mer att välja mellan. Båda nätverken nås genom appen Kia Charge. Ionity-paketen lanseras tillsammans med nya modellen EV6 men går att prenumerera på för alla Kia-kunder. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Nokia presenterar sex nya mobiltelefoner
En regelrätt lanseringsfest

Nokia har hållit låda under eftermiddagen och levererat en ordentlig telefonfest. Mer specifikt har företaget presenterat sex nya modeller i serierna C, G och X som ligger i budget- och midrangesegmentet. Endast G- och X-serierna kommer dock säljas i Sverige. Nokia X10 och X20 är värstingarna av de nya enheterna och kommer med varsin display på 6,67 tum och drivs av Snapdragon 480. Båda erbjuder en snarlik upplevelse, men X20 har en snäppet vassare huvudsensor på baksidan på 64MP medan X10 får nöja sig med en sensor på 48MP. Båda enheterna kommer även med vidvinkelkamera, djupsensor och makrokamera. Nokia X20 kommer börja säljas 3 maj i Sverige och ha en prislapp på 3990 kronor. Syskonet X10 kommer börja säljas 4 juni med en prislapp på 3290 kronor. I G-serien kommer vi få tillgång till G10 och G20 och dessa lurar kommer börja säljas senare i år med en prislapp på runt 1500 kronor. Det handlar alltså om lite enklare mobiler med Mediatek Helio G35 som ackompanjeras med ett batteri på 5050mAh, vilket tillsammans ska erbjuda en batteritid på upp till tre dagar. USP:en med de nya Nokia-enheterna är relativt långt stöd med mjukvaruuppdateringar. Samtliga enheter kommer erbjuda en ren Android-upplevelse och Nokia har meddelat att X-serien kommer få Android-uppdateringar i tre år, upp till Android 14, medan G-serien kommer kommer få Android-uppdateringar i två år. Presentationen av telefonerna hittar ni i videon nedan. Tumnagel
41.9°
+
André Stray
0

Sverige bäst i EU på laddbara bilar
Men det är för att Norge inte är med i EU

Försäljningen av laddbara bilar i EU ökar kraftigt och Sverige leder faktiskt, men det är ju för att Norge inte är med i EU. I Sverige såldes förra året 32,2 procent laddbara bilar och merparten av dessa var plugin-hybrider (PHEV). Bäst i EU på rena elbilar (BEV) är Nederländerna, som sålde mer än 20 procent av dessa, faktum är att det är många andra länder som säljer ungefär lika många BEV som oss men vi har väldigt stor andel PHEV. Norge är i en helt annan liga, där va 74,8 procent laddbara bilar. Klicka här för att läsa om förkortningarna Det är också just PHEV som står för den största ökningen i EU, upp 190 procent. BEV ökade med 89 procent och ICE. Uppgången procentuellt sett är ungefär densamma i Sverige. Båda PHEV och BEV sålde i EU drygt 500.000 under förra året. I Sverige såldes det 28.000 BEV och 66.000 PHEV. Men även om det numera säljs mycket laddbara bilar så är det en väldigt liten del av antalet bilar som finns i landet. BEV står numera för 1,14 procent av det totalen och PHEV står för 2,6 procent så det finns minst sagt många bilar att byta ut. I EU är siffrorna ändå mindre, 0,41 procent BEV och 0,47 procent PHEV. Mest sålda BEV i EU blev Renault Zoe, följd av Tesla Model 3 och VW ID.3. I Sverige var det VW ID.3 som sålde bäst, följd av Tesla Model 3 och Kia E-niro. Mest sålda PHEV i EU blev Passat GTE, följd av Volvo XC40 och Mercedes A-klass. I Sverige sålde Volvo XC60 bäst, följd av Volvo V60 och Passat GTE. Här nedan kan ni ser några plus och minus med VW ID.3. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Google kommer skippa MWC
Inte helt oväntat kanske

Förra månaden rapporterade vi att Ericsson, Sony och Nokia valde att skippa årets upplaga av mobilmässan Mobile World Congress (MWC). Detta trots att arrangören lovar att göra jippot "coronasäkert" med endast 50 000 deltagare i stället för 100 000 samt ställa högre hygienkrav. Nu har även Google bestämt sig för att skippa mässan då inte heller de vill riskera att företagens anställda blir sjuka. Following our current COVID-19 travel restrictions and protocols, Google has made the decision to not exhibit at Mobile World Congress this year. We will continue to collaborate closely with GSMA and support our partners through virtual opportunities. We look forward to this year’s activities and seeing you in Barcelona in 2022. Om nu MWC 2021 blir av så är det tänkt att det ska ske mot slutet av juni månad. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Plan 9 är Unix-skaparnas lite mer okända operativsystem
Släpps nu som open source

De flesta i datorvärlden känner antagligen till operativsystemet Unix men att Bell Labs även skapade ett annat operativsystemet samtidigt som Unix skapades kanske inte är lika känt. Operativsystemet i fråga heter "Plan 9 from Bell Labs" och fick sitt namn från den klassiska kultrullen Plan 9 from Outer Space. I ett blogginlägg skriver Marcus Weldon, President och CTO för Nokia Bell Labs, om Plan 9: "Plan 9 is built around a radically different model from that of conventional operating systems. The OS is structured as a collection of loosely coupled services, which may be hosted on different machines. Another key concept in its design is that of a per-process name space: services can be mapped on to local names fixed by convention, so that programs using those services need not change if the current services are replaced by others providing the same functionality." Plan 9 verkar trots att det gått gått över 30 år sedan det skapades inte vara dött och begravet. För att utvecklingen av operativsystemet ska fortsätta så överlåter nu Nokia Bell Labs rättigheterna för Plan 9 till den nyskapade stiftelsen Plan 9 Foundation. De har nu släppt Plan 9 som open source där intresserade kan ta sig en titt på koden och kanske bidra till operativsystemet framtida utveckling. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Lexus elektriska framtid
Konceptet LF-Z Electrified ska bli verklighet 2025

I morse var det dags för Kia att visa sin elektriska framtid och nu är det dags för Lexus. Det här är än så länge bara ett koncept, men det visar vart märket är på väg. Toyota och Lexus har varit lite sega på riktiga elbilar och plug-in-hybrider men nu har man fått fart. 20 stycken helt nya eller vidareutvecklade elektriska bilar (varav tio helt elektriska) kommer att släppas de närmsta fem åren, så takten kommer att bli rejält mycket högre. Konceptet heter LF-Z Electrified och är alltså ett koncept, men ska realiseras 2025. Lexus lovar att det här ska bli något alldeles extra att köra, med fantastisk respons och "en känsla av att vara fullt ut sammanlänkad med bilen". Lexus har tagit fram en ny plattform som driver på alla fyra hjulen och som ska ge en styrning som är något alldeles extra. Låter lovande. Konceptet bjuder även på en ny förarmiljö som är lite annorlunda, men intressant. Här har föraren tre skärmar och en rätt som mer kan kallas för styrdon. Detta infotainmentsystem verkar kunna bli verklighet innan 2025 vilket vi tackar för, Lexus system som man har i dag behöver få sig en rejäl uppdatering. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Kia presenterar EV6
Kommer i snabb GT-version

Kia har rätt nyligen gjort om hela sitt varumärke och nu kommer deras första bil som är byggd på en plattform byggd helt för elbilar. Den heter EV6 och för att verkligen visa att man menar allvar så släpper man en vanlig version och en GT-version som gör noll till hundra på 3,5 sekunder och en toppfart på 260 km/h. Man lovar också snabb laddning med 800V / 350 kW som ska leverera från 10 till 80 procent laddning på 18 minuter och möjligheten att lägga till 10 mil på 4,5 minuter. Man lovar även räckvidd på upp till 51 mil. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

Nokia plockar bort upp till 10.000 tjänster
För att dra ner kostnader och satsa mer på 5G

Nokia meddelar att företaget kommer strukturera om bolaget en aning de kommande året. I ett pressmeddelande skriver Nokia att mellan 5.000 och 10.000 tjänster inom bolaget kommer plockas bort under de kommande två åren för att spara pengar och kunna investera mer i 5G. Genom att plocka bort tjänsterna kommer Nokia kunna sänka kostnader med upp till 600 miljoner euro mot slutet av 2023 och de insparade pengarna kommer gå till forskning och utveckling inom 5G. I pressmeddelandet säger Nokia-chefen Pekka Lundmark detta: “Decisions that may have a potential impact on our employees are never taken lightly. Ensuring we have the right setup and capabilities is a necessary step to deliver sustainable long-term performance. My priority is to ensure that everyone impacted is supported through this process. I och med detta hoppas Nokia att kunna komma ikapp Huawei och Ericsson som för tillfället har ledningen när det kommer till 5G-utrustning. Huawei har för tillfället det lite kämpigt runt om i världen på grund av spionageanklagelser, så det verkar som att Nokia kommer utnyttja situationen för att kunna etablera sig mer i utbyggnaden av 5G-nätet. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Huawei börjar ta betalt från mobiltillverkare för sina 5G-patent
Gör som Nokia och Ericsson

Huawei har meddelat att man kommer att börja kräva in royalties från de mobiltillverkare som tillverkar 5G-telefoner som använder teknik baserade på Huaweis 5G-patent. Enligt Huawei kommer man att ta ut en avgift på 2,50 dollar per tillverkad 5G-telefon från företag som till exempel Apple och Samsung vilka använder 5G-teknik baserad på Huaweis 5G-patent. Det är en lägre avgift än till exempel Nokia tar ut för sina 5G-patent. Nokia tar ut en avgift på 3 euro per tillverkad telefon som använder deras 5G-patent medan Ericsson tar ut royalty-avgifter på mellan 2,50 till 5 dollar per tillverkad telefon. Huawei har traditionellt inte varit så hårda med att kräva in royalty-avgifter för sina patent från andra mobiltillverkare då man sannolikt inte sett detta som sin primära intäktskälla. I takt med att företaget drabbats av sanktioner och inte längre kan sälja sina mobiltelefoner på vissa marknader så kanske dock deras synsätt på detta förändrats. Huawei har över 3000 5G-relaterade patent vilket är flest i världen. Samsung, LG, Nokia, Ericsson och Qualcomm är andra företag som innehar ett stort antal patent för 5G-teknik. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kia visar första bilderna på elbilen EV6
Baseras på samma plattform som Ioniq 5

Efter en liten smygtitt lyfter Kia nu täcket helt på den nya elbilen EV6. Det här blir Kias första elbil baserad på plattformen E-GMP som även Hyundai Ioniq 5 baseras på. Det sägs att EV6 även får samma batteripack på 72,6 kWh och runt 50 mil i räckvidd. Bilen visar Kias nya designspråk Opposites United som många kommande modeller kommer anamma. EV6 kommer att ha världspremiär i slutet av månaden och då kommer vi få alla specifikationer kring den. Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Ericsson, Sony och Nokia kommer skippa MWC
Trots att mässan ska pågå "som vanligt"

Nyligen blev det känt att MWC-anordnarna GSMA ville ha någon form av normalitet och meddelade att årets upplaga av mobilmässan kommer bli av. Givetvis med lite färre besökare, "endast" 50.000 i stället för de 100.000 som vanligtvis vallfärdar till Barcelona, samt med högre hygienkrav. Att besöka mässan mitt under en pågående pandemi kanske inte är så smart och det verkar inte riktigt som att det kommer vara värt risken. Bland annat har Ericsson, Sony och Nokia meddelat att de inte kommer ställa ut på mässan för att inte riskera att företagens anställda blir sjuka. Sony och Nokia meddelar dock att de möjligtvis kommer delta i virtuell form, men Ericsson verkar skippa sommarens mobilmässa helt. MWC 2021 kommer gå av stapeln i slutet av juni. Tumnagel
45.5°
+
André Stray
0

Årets kvinnobil är Land Rover Defender
Grattis!

Journalisterna från Womenx27s World Car of the Year har nu utsett den senaste upplagan av Land Rover Defender till Worldx27s Best Car 2021. 50 stycken kvinnliga bilexperter från 38 stycken länder har testat mängder av bilmodeller och utvärderat dessa, och valet föll alltså till sist på Defendern. Bland finalisterna fanns: Peugeot 208. Best Urban Car Skoda Octavia. Best Family CR Lexus LC 500 Cabrio. Best Luxury CR Ferrari F8 Spider. Best Performance Car Peugeot 2008. Best Urban SUV Land Rover Defender. Best Medium SUV Kia Sorento. Best Large SUV Ford F-150. Best 4x4 & Pick-Up Honda e. Best EV Tumnagel
30.1°
+
Bobby Green
0

En första titt på Kias nya elbil
Den första helt dedikerade

I dagsläget har Kia två stycken elbilar i sitt utbud - e-Soul och e-Niro. Men båda dessa kan man även få med förbränningsmotorer om man vill. Nu får vi en första titt på den kommande modellen EV6 som är en elbil helt från grunden. Den här blir den första att baseras på den nya plattformen E-GMP och blir startskottet för en helt ny generation med elbilar. "EV6 förkroppsligar både varumärkets nya syfte, Movement that inspires, och vår nya designfilosofi. Den är utformad för att inspirera på varje resa med en instinktiv och naturlig upplevelse, och för att underlätta våra kunders vardag genom intuitiv och integrerad användarvänlighet .Vårt mål är att designa den fysiska upplevelsen av varumärket och skapa djärva, genuina och innovativa elfordon." EV6 har premiär nu under årets första kvartal. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Så här ser Kia K8 ut på insidan
Verkar trevlig

För några veckor sedan fick vi de första bilderna på Kias nya flaggskepp K8. Då handlade det bara om exteriören, men nu får vi även se hur modellen ser ut på insidan. I framsätet i alla fall. Det vi ser är att bilen får två stycken skärmar på tolv tum - en för instrumenten och en för infotainmentsystemet. Under den sistnämnda sitter en touchpanel för styrning av luft och värme. Mellan stolarna sitter växelväljaren och körlägesväljaren. Det finns även två stycken mugghållare här och lite förvaringsutymmen. "The K8 is a modern sedan with a dynamic exterior that is matched by its progressive and elegant interior. This car – our first since our new company rebranding – puts us on the path forward as we look to realize our future goals." Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Kia visar bilder på K8
Ersätter Cadenza

Kia visar nu bilder på den modell som kommer att ersätta Cadenza, eller K7 som den också heter på vissa marknader. Ersättaren kallas helt enkelt för K8 och det här är en lyxig sedan som mäter strax över fem meter i längd. Kia beskriver bilen med orden "sleek and futuristic sports sedan" och det här blir tillverkarens första modell att anamma den nya företagsidentiteten och loggan. Kia kommer att dela med sig av interiörbilder och specifikationer kring bilen vid ett senare tillfälle. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Apple och Hyundai har slutat snacka bilutveckling
Oklart vem som kommer att göra Apples bil nu

Den sydkoreanska biltillverkaren Hyundai meddelade igår att varken de eller deras dotterföretag KIA längre för några diskussioner med Apple om att utveckla en bil tillsammans. Den senaste månaden har det kommit uppgifter som gjort gällande att Apple eventuellt skulle utveckla sin "iCar" tillsammans med Hyundai eller KIA, något som Hyundai bekräftade men som Apple inte velat kommentera. Exakt varför samarbetet mellan Apple och Hyundai inte blir av finns det inga uppgifter om. Hyundais aktie föll med 6 procent medan KIA:s föll med 15 procent efter Hyundai meddelade att man inte längre för några diskussioner med Apple om att utveckla en bil tillsammans. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida