m

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
44.5°
+
Roger Åberg
0

I kväll är det premiär för Audi Q4 e-tron
Klockan 19.00 startar det!

I kväll klockan 19.00 är det premiär för det tredje syskonet till VW ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Än så länge vet vi en hel del om inredningen (jag går igenom den här nedan) och att det kommer en vanlig och en sportback-version av bilen. Och att grillen kommer att vara gigantisk. Det mest intressanta just nu, förutom utseendet, är priset. Om det blir rätt så kommer det här att vara en väldigt intressant bil för många! Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP
Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem

När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.5°
+
Roger Åberg
0

Skoda uppdaterar Kodiaq
RS-versionen slänger ut dieseln

Skoda har precis släppt en lite uppdaterad Kodiaq. Och det är verkligen en facelift, man har jobbat lite på lysena fram (som nu erbjuder Matrix-lysen) och bak och grillen har fått lite ny look. Man har även lagt till en liten svart spoiler ovanför bakrutan och det går att välja 20-tummare på fälgarna. På insidan har stolarna fram fått möjlighet till ventilation och massage, man har lagt till lite nya sömmare och ljudsystemet har fått två högtalare till. Inget världsomvälvande med andra ord. En ny RS-version kom dock och här har man slängt ut diesel och slängt in bensin (tyvärr inte laddhybrid). Bensinaren ger 245 hästar vilket är fem mer än dieseln, men den är också 60 kilo lättare än dieseln. Den får även en ny DSG-låda med sju växlar som också är lättare, 5,2 kilo för att vara exakt. Man släpper även en Laurin & Klement-version för den som vill ha lite lyxigare känsla. Någon laddhybrid syns dock inte till. Antagligen litar man på att elbilen Enyaq ska bli valet för de som vill köra på el. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

En första titt på ansiktslyftna Skoda Kodiaq
Har premiär den 13 april

2016 lanserade Skoda suven Kodiaq och nu är det snart dags att den får sig ett lyft. De här skisserna är det första vi får se av just detta och den 13 april kommer täcket att falla. Förutom uppdaterad design kommer bilen även med mer teknik och smartare lösningar på olika saker. Nya Kodiaq kommer börja säljas vecka 20. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Skoda presenterar priset på sportigare Enyaq Sportline
Kostar från 483.900 kronor

I september förra året rullade Skoda ut den eldrivna modellen Enyaq. För en månad sedan presenterade man Enyaq Sportline som är en lite sportigare (till utseendet) version av bilen och nu får vi prislappen på denna. Från 483.900 kronor är det som gäller och det du får som övriga versioner inte har är sportchassi som är 15 millimeter lägre fram, 10 millimeter bak. 20-tumsfälgar i silver/antracit, sportigare stötfångare fram och bak, aluminiumpedaler, sportstolar, svart takreling, svarta fönsterlister, svart modellbeteckning, svarta backspegelskåpor och svart grill. Du kan få Sportline som 60 med 180 hästar och räckvidd på 40 mil, eller som 80 med 204 hästar och 52 mils räckvidd. Den sistnämnda kostar från 571.500 kronor. De första kunderna väntas få sina Enyaq Sportline under årets tredje kvartal. Ytterligare en version, Enyaq 80x kommer presenteras senare. Den driver på alla fyra, har 265 hästar och tar sig 50 mil på en laddning. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Seat Tarroco är en snygg Tiguan
Lite mer karaktär

Har du fastnat för en Volkswagen Tiguan, men tycker att den är lite väl trist? Då kan en Seat Tarraco vara något för dig. Det är nämligen Seats syster till Tiguanen men som är några steg snyggare. Grunden är Tiguan på alla sätt och vis, speciellt i rumpan. Volkswagengruppen är duktig på det som ibland kallas för badge engineering, alltså att man tar en bil och sätter på annan logga och på så sätt har skapat en ny bil. Samma bil finns ofta hos VW och Skoda, Seat och ibland är det exakt samma bil och ibland är det faktiskt rätt mycket skillnad i karaktären på dem. Så bland annat med Golf och Cupra Leon som har en hel del saker gemensamt, men som inte alls känns som samma bil. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Årets kvinnobil är Land Rover Defender
Grattis!

Journalisterna från Womenx27s World Car of the Year har nu utsett den senaste upplagan av Land Rover Defender till Worldx27s Best Car 2021. 50 stycken kvinnliga bilexperter från 38 stycken länder har testat mängder av bilmodeller och utvärderat dessa, och valet föll alltså till sist på Defendern. Bland finalisterna fanns: Peugeot 208. Best Urban Car Skoda Octavia. Best Family CR Lexus LC 500 Cabrio. Best Luxury CR Ferrari F8 Spider. Best Performance Car Peugeot 2008. Best Urban SUV Land Rover Defender. Best Medium SUV Kia Sorento. Best Large SUV Ford F-150. Best 4x4 & Pick-Up Honda e. Best EV Tumnagel
30.1°
+
Bobby Green
0

Det här är insidan av Audi Q4 e-tron
Och lite maskerad utsida

Jag har redan kört en helt ny elbil från Audi i år, men snart kommer en till. Och den är kanske inte lika spektakulär som e-tron GT, men den kommer garanterat att sälja bättre. Vi pratar om det lite lyxigare syskonet till Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Vi kikade in konceptet för två år sedan och jag kommer faktiskt inte ihåg hur stor den kändes på insidan. Jag vill minnas att den kändes liten, men den har kanske växt från koncept till verklighet för enligt Audi själva så ska Q4 vara lika rymlig på insidan som en Q7:a. Win för elbilen helt enkelt. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Microsoft presenterar programmeringsspråket Power Fx
Open source-språk för low-code-applikationer

Microsofts Ignite-konferens är i full gång och förutom att visa upp en massa mixed reality-grejer, något vi skrev om tidigare idag, så har man även presenterat det nya programmeringsspråket Power Fx. Det handlar om ett open source-språk som är avsett för att koda för olika low code-plattformar, det vill säga ett språk där programmeraren inte skriver så mycket syntax utan istället kodar genom ett grafiskt gränssnitt. Power Fx sägs ha hämtat mycket inspiration från hur man skriver in olika formler i Excel, något som blir tydligt i exempel-animationen här ovanför. Microsoft skriver: "Power Fx doesn’t just share the same syntax and functions as Excel, it also behaves in a familiar way. Like Excel, formulas are declarative and recalculate instantly just as a spreadsheet does. Makers have the advantage of telling the app what they want it to do without having to describe the how or when—Power Fx does that for you, freeing developers from the tedious task of keeping variables and data tables up to date manually. With traditional programming languages, it can be challenging to understand all the pieces of code that impact a variable, but with formulas, there is only one way a value is calculated, ensuring everyone is working from the same source of truth." Det kommer dock att bli möjligt att inspektera kod i Power Fx som traditionell syntax i programutvecklings-verktyg som till exempel Visual Studio Code vilket ni kan se ett exempel på här nedanför. Foto: Microsoft Power Fx är primärt tänkt att användas för applikationer på Microsofts egna affärsplattform Power Platform men Microsoft hoppas även att Power Fx ska börja användas på andra low-code-plattformar. I klippet här nedanför kan ni lyssna på när YouTubern Rory Neary förklarar lite mer om Power Fx och varför han anser att det här är ett viktigt initiativ från Microsoft. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Genomgång av nya Skoda Fabia
Maskerade prototyper har börjat rulla på vägarna

Om inte allt för länge kommer Skoda att lansera en ny Fabia och testerna av prototyper är i full gång. Ett gäng journalister har fått provköra och i videon nedan får vi oss en genomgång av Skoda själva. Nya Fabia baseras på MQB A0-plattformen som även Seat Arona, Skoda Kamiq, Audi A1 och Volkswagen Polo använder sig av. Bilen kommer bli längre, bredare och bjuda på bättre utrymmen både i bagagen och i kupén. Exakt när lanseringen sker är oklart för tillfället. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Bilprenumerationstjänsten Imove kommer till Sverige
Jämför sig själva med Netflix och Spotify

Igår lanserades den norska bilprenumerationstjänsten Imove här i Sverige. De säger sig erbjuda ett brett utbud med bilar och grejen ska vara att man slipper bindningstid. Företaget jämför sig själva med Spotify och Netflix och precis som alla andra leasingtjänster ingår service och försäkring. Det finns ingen milbegränsning utan du får köra hur mycket du vill för den fasta månadskostnaden. Imove erbjuder bara elbilar och i utbudet finns för närvarande Skoda Citigo e, Volkswagen e-up! och Volkswagen ID.3 (tydligen ersatt av Tesla Model 3) så det där med brett utbud verkar inte gälla här i Sverige, inte än i alla fall. Både Skodan och e-up! är också nedlagda av tillverkaren, så Imove verkar ha fått tag på bilar som inte har blivit sålda och erbjuder nu dessa i denna leasingform istället. Men det kostar. För Skodan och e-up! vill man ha 3990 kronor i månaden, och för Model 3 vill man ha hela 11.990 kronor i månaden. Lanseringen i Sverige sker först i Stockholm och Uppsala. Målet är att ha 500 stycken prenumeranter i slutet av året. Målgruppen är unga personer som inte riktigt vet hur deras bilbehov kommer att se ut de närmaste månaderna och därför kanske inte vill binda upp sig på något långsiktigt. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0

Skoda visar fräsigare Enyaq
Sportline är lägre och aggressivare

Skoda presenterar nu en sportigare version av den eldrivna suven Enyaq. Den här kallar man för Sportline och det som skiljer den åt är svart ram runt grillen, svarta takrails, svarta rutramar, svart Skoda-text på bakluckan, sportigare bakre stötfångare, sidokjolar i bilens färg och nya 21 tum stora fälgar. Insidan får sportigare stolar, kolfiberutseende på instrumentpanelen, svart syntetläder, aluminiumpedaler och en treekrad ratt. Man har inte gjort något åt drivlinan utan Sportline innebär bara uppdateringar utseendemässigt, och en sänkning. Vad man får betala för de nya grejerna framgår tyvärr inte. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på nya Skoda Fabia
Har premiär i vår

I den här mycket dunkla bilden döljer sig nya Skoda Fabia. Den lilla kompakta modellen kommer att ha sin världspremiär i vår och det här är tillverkarens sätt att få oss hajpade inför detta. Jej. Det här kommer att bli den fjärde generationen av Fabia och den kommer bygga på MQB A0-plattformen till skillnad från tredje generationen som bygger på PQ26. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Skoda får Wrong-Way-teknik från Bosch
System som varnar om man kör mot färdriktningen

För flera år sedan presenterade Bosch den molnbaserade tekniken Wrong-Way System. Det är ett varningssystem som ska hindra så kallade spökförare - förare som råkar köra mot färdriktningen. Nu ska systemet implementeras för första gången och Skoda är först ut. Tekniken registrerar anonymt när bilen närmar sig en avfart eller påfart och skickar då denna information till Bosch som i sin tur jämför den med trafikbestämmelserna. Inom några sekunder meddelar varningssystemet om det skulle vara så att du kör åt fel håll. Tekniken hittar in i modellerna Superb, Scala, Kamiq och Kodiaq under årets första kvartal. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Skoda skissar fram modern tolkning av 1203
Bygg tack

Det vi alla behöver är en ordentlig eldriven minibuss. Volkswagen har en på gång, Mercedes erbjuder en och nu visar Skoda en modern tolkning av klassikern 1203 i eldrivet utförande. 1203 var Tjeckoslovakiens Folkabuss förr i tiden och det var en sån här folk körde omkring med när det skulle levereras varor och liknande. Tyvärr verkar det inte som att den här någonsin kommer att gå i produktion utan för tillfället är det bara ett kul designprojekt. Skulle du vilja se den på vägarna? Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Cyberpunk 2077 började inte utvecklas förrän 2016
Förklarar en del

Speljournalisten Jason Schreier har gjort en ordentlig djupdykning i utvecklingen av Cyberpunk 2077. Han pratade med 20 nuvarande och före detta CD Projekt RED-anställda för att försöka reda ut hur släppet kunde bli så fel, framför allt då konsolversionerna. Bland annat kom det fram att även om spelet tillkännagavs redan 2012 och fick en trailer 2013 började utvecklingen av spelet inte dra igång på allvar förrän under 2016. Då var det fortfarande inte heller helt klart om spelet skulle spelas ur ett förstapersons- eller tredjepersonsperspektiv. Det nämns också att E3-demot från 2018 (klippet ovan) var nästan helt falskt då utvecklaren inte ännu kodat de underliggande spelsystemen och att mycket av det som visades i demot inte fanns i slutprodukten. Utvecklare som Jason talade med sa också att de kände att utvecklingen av demot var ett slöseri med tid, tid som borde ha gått för att utveckla själva spelet. Under E3 2019 blev det klart att spelet skulle släppas den 16 april 2020 något som, enligt rapporten, förvånade många anställda då de internt ansåg att spelet var väldigt långt ifrån redo för släpp. Enligt några anställda så förväntade de sig inte att spelet skulle vara klart förrän 2022 och började internt skapa memes om att spelet skulle bli försenat. Utvecklare pratade också om att de jobbade upp till 13 timmar om dagen fem dagar i veckan. En av dem som Jason pratade med sa att han hade vänner som förlorade sina familjer på grund av dessa enorma övertidstimmarna. En utvecklare sa också att när de sa till sin gruppledare att de inte ville jobba övertid, vilket chefen hade sagt var ok. Men att han då fick svaret att det var ok att inte jobba övertid men att någon av hans kollegor då måste jobba ännu mer för att kompensera för denna "förlorade" tid. Kort efter denna artikel publicerades kom studiochefen för CD Project RED, Adam Badowski, ut med ett längre inlägg på Twitter där han bemötte några av punkterna. Bland annat att spelets E3-demo inte alls innehöll några falskheter dock nämnde han inget om de galna arbetstimmarna. Tumnagel
20.7°
+
Frode Wikesjö
0

Fler än 100 000 Zyxel-produkter har bakdörr
Aj då

Fler än 100 000 enheter från Zyxel ska ha bakdörrar som kan ge hackare tillgång till enheterna. Säkerhetsfirman Eye Control har hittat dessa bakdörrar som utnyttjar på enheterna hårdkodade användaruppgifter. Tydligen är de flesta enheterna som har dessa bakdörrar avsedda för företag vilket är obra då bakdörrarna kan användas för ransomware samt ddos-attacker. Zyxel säger att de som har de drabbad enheterna bör uppdatera sina enheter så snart som möjligt. De drabbade enheterna NXC2500 och NXC5500 kommer dock inte få någon uppdatering förrän april månad. Tumnagel
22.7°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Någon lyckades avkoda brev från Zodiac-mördaren
Tog bara 51 år

Den ökända seriemördaren Zodiac-mördaren satte San Francisco i skräck under 1960-talet. Ett av hans kännetecken var att han skickade flertalet brev med diverse kryptogram till media. Ett av dessa brev har ett gäng entusiaster från hela världen nu lyckats dechiffrera. Tyvärr står det inget om vem han egentligen var utan det var mest lite snack om att han inte var rädd för avrättas och så vidare. "I hope you are having lots of fun in trying to catch me. ... I am not afraid of the gas chamber because it will send me to paradice (sic) all the sooner because I now have enough slaves to work for me." Detta är endast det andra brevet från Zodiac-mördaren som någon lyckats dechiffrera. Det tidigare brevet som dechiffrerades gjordes 1969. Tumnagel
58.9°
+
Frode Wikesjö
0

SMHI byter system för vädervarningar
Färger ersätter siffror

Nästa år kommer SMHI att byta system för att visa vädervarningar vilket innebär att man kommer att börja använder färger istället för siffror. I det nya systemet kommer färgerna gult, orange och rött ersätta de tre varningsklasserna 1, 2 och 3. Anledningen till det är att det ska bli tydligare hur allvarlig vädervarningen är då siffersystemet ibland verkar ha gjort en del förvirrade. Josef Runbäck, produktansvarig meteorologiska varningar, säger till DN: "I våra användartester har det inte varit helt glasklart vilken som var värst av klass 1 eller klass 3. Men när vi gjorde tester på gul, orange och röd var det aldrig någon tvekan att den röda symbolen var mest allvarlig." 14 april 2021 planerar SMHI att börja använda det nya färgkodade varningssystemet för vädervarningar. Här nedan hittas SMHI:s varningsklasser med både siffror och färger samt vad respektive varningsklass innebär. Tumnagel
51.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tillverkningen av Skoda Enyaq drar igång
Eldriven stadsbil och kombi är också på väg

Nu drar Skoda igång serietillverkningen av den helt eldrivna suven Enyaq. Det hela sker på Skodas fabrik i Mladá Boleslav i Tjeckien. Bilen baseras på MEB-plattformen och 350 stycken exemplar kommer att bli till varje dag. Enyaq har en räckvidd på upp till 53,6 mil på en laddning. Förutom Enyaq lovar chefen Thomas Schafer att en liten eldriven stadsbil och en kombi för familjen som också går på el är på väg från märket. Innan dess ska dock en coupé-version av Enyaq dyka upp någon gång nästa år. Tumnagel
53.9°
+
Bobby Green
0

Skoda Superb iV är Årets Familjebil 2020
Enligt tidningen Motorföraren

Tidningen Motorföraren har nu utsett laddhybriden Skoda Superb iV till Årets Familjebil 2020. Det är femte gången som Skoda vinner utmärkelsen men första gången det handlar om en Superb. Vinsten kammade man hem med bara en rösts marginal. Andraplatsen delades av Volkswagen ID.3 och Toyota RAV4 PHEV. Enligt juryn bjuder vinnaren på en stor bil som passar alla familjens åldersgrupper, genomgående hög kvalitet, smart funktionalitet och att den tar steget in i den elektrifierade världen med låga utsläpp. Utmärkelsen Årets Familjebil har delats ut sedan 1996 och den första som fick denna var Skoda Octavia. Vilken tycker du är årets familjebil? Eller bara bästa familjebilen rent generellt? Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Här är systemen som Apple jämfört M1 med!
Absolut inte det billigaste...

Under gårdagens presentation från Apple var det många 3x och 6x, men exakt vad man jämfört med var inte så tydligt. Jag har bara förutsatt att man jämfört med det sämsta man kunde för att få så bra siffror som möjligt. Apple brukar inte vara supertydliga med vad som står bakom sådana siffror, men de listar faktiskt allt på sin site. Vi lusläste. MacBook Air Apple säger att deras CPU är 3,5x snabbare än tidigare generation. Datorn man har jämfört med är en MacBook Air med 1.2GHz quad-core Intel Core i7, en maskin som ny kostar 20.500 kronor. Båda maskinerna hade 16 GB RAM. Testet man kodade ett 4K Apple ProRes RAW-klipp till Apple ProRes 422. Stöd för just detta lär finnas i chipet så om den då använde enbart CPU eller även tog hjälp av andra delar av chipet är lite oklart. I GPU-testet säger Apple att M1 är 5x snabbare och det är mot samma typ av maskin, alltså en MacBook Air med 1.2GHz quad-core Intel Core i7 med Intel Iris Plus Graphics. Här exporterade man ett Apple ProRes 422-klipp. Neural Engine, som används för maskininlärning, ska vara 9x snabbare. Även här är det en MacBook Air med 1.2GHz quad-core Intel Core i7 som man har kört Xcode 12.2 och Create ML 2.0. Batteritestet har utförts med Apple TV-appen där en film med 1080p-upplösning har spelats upp om och om igen. Ljusstyrkan var satt till åtta klick från botten. MacBook Pro 13" Här är CPUn i deras nya M1:a 2,8x snabbare och här har man jämfört med en MacBook Pro 1.7GHz quad-core Intel Core i7 som kostar ungefär 23.000 kronor. Testet som utfördes var ett "open source project built with prerelease Xcode 12.2 with Apple Clang 12.0.0, Ninja 1.10.0.git, and CMake 3.16.5". GPUn ska vara 5x snabbare. Här är testet lite luddigare. Apple skriver att man har använt "utvalda prestandatester av branschstandard". Man har testkört mot andra system med integrerad grafik. "Resultaten jämfördes med de mest högpresterande integrerade grafik­processorerna för bärbara datorer som fanns på marknaden då testerna utfördes. Med integrerad grafik­processor avses en grafik­processor som sitter på samma chip som huvudprocessorn och minnesstyrenheten och ingår i samma enhetliga minnessystem." Neural Engine ska vara upp till 11x snabbare och här är det återigen en MacBook Pro 1.7GHz quad-core Intel Core i7 som man har testat mot. Testet har utförts i Xcode 12.2 och Create ML 2.0. Batteritestet utfördes på samma sätt som på MacBook Air. Mac mini Mac minin ska på CPU vara 3x snabbare och här har man jämfört med 3,6 GHz fyrkärniga Intel Core i3, som kostar ungefär 10.000 kronor. Annars samma test som för MacBook Air. Maskininlärningen ska vara 15x snabbare och kördes mot samma system. GPUn, som ska vara 6x snabbare, är jämförd med 3,6 GHz fyrkärniga Intel Core i3 med Intel Iris UHD Graphics 630. Testet var att man körde ett tungt projekt i Final Cut Pro. För dig som vill tjöta lite mer om M1 så pratar Techbubbel om det i deras senaste avsnitt. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Skoda har tagit patent på upplysta bälteshållare
En lysande idé?

Har du någon gång haft problem med att hitta bälteshållaren du ska stoppa ned klyckan i? Kanske i en bil du inte är bekant med, och kanske nattetid. Det vill Skoda råda bot på genom att lysa upp hållaren så att du ska kunna hitta dem bättre. Nu har man fått ett världspatent på just detta och det handlar om en genomskinlig tryckknapp som då är upplyst underifrån. Ljuset är rött när du sätter dig i sätet och ändras till grönt när du satt fast dig. Innan du sätter dig lyser det vitt. När den nya lysande idén kan hitta ut på marknaden är oklart för tillfället. Tumnagel
68.5°
+
Bobby Green
0

Nu kan man bygga egna LEGO-spel med Unity
LEGO inleder samarbete med spelmotor-utvecklare

LEGO och spelmotorn Unity har inlett ett nytt samarbete vilket innebär att det nu är möjligt att göra små minispel med LEGO-grejer i Unity. Det hela är ett tillägg till Unitys Microgame-projekt med vilket användare kan göra minispel även om de inte har kunskapen att koda själva. Med LEGO Microgame går det använda något som kallas för "Behavior Bricks" som har olika funktionalitet som går att använda i spelen. Därefter kan användaren lägga in olika lego-karaktärer som används för att ta sig igenom spelet som användaren skapar. Unity skriver om LEGO Microsgames: "Once you’ve installed Unity, there are simple In-Editor Tutorials to learn how to build and modify your LEGO® Microgame. You snap together virtual LEGO bricks, creating a multi-level obstacle course with features and hazards. Then add a LEGO Minifigure to bring your game to life, testing and modifying the action as needed." Unity går att ladda ner gratis på länken nedan om du vill testa på att bygga ditt eget LEGO Microgame, ett spel som sedan går att dela med sig till vänner och andra om du känner för det. En introduktionsvideo till LEGO Microgames hittas nedan. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny app från Skoda kan höra om det är något fel på bilen
Framtagen för de egna mekanikerna

Skoda har tagit fram den nya appen Sound Analyser och med den ska tillverkarens mekaniker kunna lyssna om något är fel på motorn. Man spelar in ljudet via telefonens mikrofon och sedan jämförs detta med ett redan förinspelat ljudmönster. På så vis ska man kunna upptäcka om det är något allvarligt fel och var detta kan finnas. Förutom motorn ska appen även kunna lyssna efter fel med DSG-lådan, luftkonditioneringen och styrningen. Appens noggrannhet ska ligga på över 90 procent. Tumnagel
55.4°
+
Bobby Green
0

Nvidia ska göra videochatt mindre krävande
Maxine använder neurala nätverk för finare bild

I år har videochattandet ökat med ett par procent och något som troligtvis varit ett störningsmoment i dessa tider har varit taskig kvalitet i videochatten. Nvidia har under sin GPU-konferens presenterat lite ny teknik som kan göra videochattar tjusigare i framtiden genom att använda AI. Maxine kallas systemet och det fungerar som så att i stället för att skicka 15-30 bilder per sekund, så betydligt färre bilder när det videochattas. Bilderna, som kallas keyframes, analyseras av Maxine och delar datan med mottagaren som får avkoda bilderna för att i sin tur återskapa de bilder som ska ligga mellan keyframesen för en jämn och fin videoström. Enligt Nvidia gör Maxine att videochattar ser betydligt bättre ut, vilket vi får se i videorna ovan och under, och systemet ser till att endast en tiondel av datamängden som vanligtvis skickas behöver levereras. Tumnagel
43.7°
+
André Stray
0
Nästa sida