m

Eldrivna NIO EP9 fungerar som filmbil i dragrace
Drar ifrån både Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R

2001 släppte BMW en rätt så fräsig reklamfilm för M5 E39. I den såg man en sån där bil byggd för att komma upp i så snabb hastighet det bara går köra på rätt så duktigt innan den fällde ut sin fallskärm. Men vad filmade bilen? En M5:a såklart. Klassisk reklam som blivit lite kult. Bugatti gjorde typ samma grej när de filmade rekordkörningen med Chiron då man använde en annan Chiron för att filma. Nu har kinesiska NIO också gjort något liknande när de ställde upp en Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R som fick köra dragrace mot varandra. Detta filmades alltså med en NIO EP9 som givetvis drar ifrån de båda superbilarna så att det visslar om det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2020
2019

Mer information om Koenigsegg Ageras ersättare
Kommer inte att heta Ragnarök

Koenigsegg har som vi tidigare har skrivit om en ersättare till modellen Agera på gång. Vi har fått en teaserskiss på hur dess bak ser ut och det har snackats om att namnet blir Ragnarök. Nu får vi reda på att det bara är ett arbetsnamn och att modellnamnet kommer att bli något annat när bilen väl lanseras. Dagens Industri gjorde nyligen en intervju med Christian von Koenigsegg där han berättade lite mer om projektet. Den nya bilen kommer att få en nyutvecklad niostegad växellåda. Den kan växla från vilken växel som helst till en annan på bara två millisekunder. Vikten på bilen kommer att vara mindre än Agera RS samtidigt som effekten kommer att öka. 125 stycken exemplar kommer att tillverkas och 72 av dessa är redan bokade. Produktionen ska dra igång inom två år. Premiär blir det på mässan i Genevé i mars där man kommer att visa upp en "showversion" som alltså kanske inte på alla sätt avspeglar den slutgiltiga produkten. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
2018

Toppfartstest med en Bugatti Chiron
Har inte sin spärr på 250 km/h

Koenigsegg Agera RS har lyckats toppa 457.5 km/h. Är Bugatti Chiron snabbare? Bugattis vd Stephan Winkelmann säger att han inte vet, bara att den inte skulle kunna nå magiska 300 mp/h (483 km/h) eftersom det inte finns några däck som skulle palla det. Tillverkaren själv har inte publicerat något toppfartstest utan spärrar. Med spärren gör bilen 420 km/h och här får vi se när ett gäng uppnår den siffran på Johnny Bohmer Proving Grounds i Florida. För att lyckas behövde man en raka på 4,3 kilometer. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Doug DeMuro spanar in Koenigsegg Agera RS1
Därför tycker han att den är värd 10 miljoner dollar

Förra våren hade Koenigsegg premiär för Agera RS1 på New York Auto Show. Bilen är en av 25 stycken i en exklusiv serie och som vanligt är det köparen som konfigurerat den precis som han ville ha den. Nu har Doug DeMuro fått kika närmare på vrålåket och så här såg det ut. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

SSC tog med sig Tuatara till Pebble Beach
Kommer "enkelt" att slå världsrekordet

Pebble Beach Concours d’Elegance är platsen för många biltillverkare att visa upp sina skapelser. SSC North America var på plats och med sig hade de modellen Tuatara i sitt senaste utförande. Nytt är bland annat en del designuppdateringar samt att motorn har fått ännu mer effekt. Bilen mäter 4,42 meter på längden, 1,91 på bredden, strax över en meter på höjden och har en hjulbas på 2,67 meter. Torrvikten ska ligga på 1.247 kilo. Maskinen som är placerad i mitten är en dubbelturbomatad V8:a på 5,9 liter som lämnar hela 1.774 hästar om man tankar bilen med E85. Kör man på lägre oktan ger den "bara" 1.368 hästar. Motorn kopplas till en sjustegad datoriserad manuell låda som ska ha ett "robotic shift system". Man är dock lite hemliga kring hur detta fungerar. Bilen ska i alla fall enkelt kunna klå världsrekordet i topphastighet som för tillfället innehas av Koenigsegg Agera RS (457.94 km/h). När SSC planerar att slå detta och var återstår att se. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

SSC teasar produktionsversionen av superbilen Tuatara
Ska ha den högsta toppfarten i världen

Det är nu hela sju år sedan som SSC North America (tidigare Shelby SuperCars Inc) visade upp konceptbilen Tuatara. Man lovade att den skulle bli den snabbaste gatlegala serietillverkade bilen i världen med en toppfart på 422 km/h. Det är som sagt några år sedan nu och fortfarande har vi inte sett någon bil på vägarna. Men företaget finns kvar och på Monterey Car Week den 24:e augusti ska man visa upp produktionsversionen av det extrema konceptet. Den ska fortfarande bli den snabbaste i världen, och alltså klå 447 km/h som satts av Koenigsegg Agera RS. Vad som kommer att finnas under huven för att lyckas med detta återstår att se. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Nu är de här - Koenigsegg Thor och Väder
De sista Agera som tillverkas

I början av året skrev vi att Koenigseggs sista versioner av modellen Agera skulle få namnet Thor och Vader. Det stämde nästan. Nu är bilarna byggda och då får vi reda på att de heter Thor, och Väder. Koenigsegg är ju lite halvkända för att skoja med svenska namn och här var det alltså inget undantag. Ägarna kommer att köra sina bilar för första gången på ett event i södra Tyskland nu i helgen, därefter kommer bilarna att skeppas till Storbritannien för att medverka i Goodwood Festival of Speed. Båda bilarna grundar sig i Agera RS. Thor har en synlig kolfiberkaross i två toner med diamantflakes på utvalda ställen. Förutom de vanliga aktiva aerodynamiska bitarna har den även en fena på taket för ännu bättre stabilitet i höga hastigheter. Väder har också synlig kolfiber, gälar på framskärmarna, små vingar på kupéns sidor och flera guldiga detaljer. Båda har specialtillverkade små virveldämpare på stötfångaren fram och större spoilers både bak och fram. Uppgraderingen 1MW som gör att man får samma motor som i One:1 med 1.360 hästar och 1.371 newtonmeter finns också i bägge bilarna. Agera är Koenigseggs mest långlivade modell då den introducerades 2010. Det var med den man gick över från kompressormatning till turboladdade motorer istället. Ersättaren kommer att presenteras på bilmässan i Genève i mars nästa år. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg teasar Ageras uppföljare
Skiss visar formerna

Koenigsegg har som väntat en ersättare till modellen Agera på gång och nu har de delat med sig av en första teaser som visar lite av nyhetens former. Vi får se bilen bakifrån och det man kan utröna är att den får "bubbeltaket" som vi känner igen sen tidigare, en rejäl diffusor och en lika rejäl vinge och ett par bakljus som ser ut som en hetare version av de som finns på Regera. Bilen väntas ha sin premiär på bilmässan i Genève i mars nästa år. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Sista Koenigsegg Agera RS nu tillverkad
End of an era

Då var det alltså dags, den sista Koenigsegg Agera RS är nu tillverkad. Man slutar verkligen med flaggan i topp då man i november förra året lyckades se till att modellen blev världens snabbaste produktionsbil. Agera RS gjorde sin debut för tre år sedan och under skalet sitter det en dubbelturbomatad V8:a som ger 1160 hästar. Senare ökades effekten till hela 1360 hästar. Planen var först att bygga 25 stycken exemplar men det sägs att det till slut blev 30. Koenigseggs fokus kommer nu att ligga på Regera och ersättaren till Agera som väntas dyka upp någon gång nästa år. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Ersättare till Koenigsegg Agera RS kommer nästa år
Blir ännu mer extrem

På årets Genève-mässa ställer Koenigsegg ut modellen Regera i nya versioner och även den gamla goda CCX. Nästa år kommer det dock att stå något helt nytt på mässan - en ersättare till modellen Agera som nu har hunnit bli hela åtta år. Enligt Christian von Koenigsegg kommer bilen att vara ännu mer kompetent och extrem än dagens Agera RS. Det handlar inte om en hybrid utan fortsatt en bil med dubbelturbomatad V8:a. Den får inte heller Regeras Direct Drive-transmission utan en låda med paddlar bakom ratten. Klart är dock att den får targatak och de mycket speciella dörrarna som är Koenigseggs signum. Utvalda kunder ska ha fått se den nya bilen virtuellt och än så länge finns den endast på ritbordet. Bilder på specialversionerna av Regera man ställde ut i år hittar ni i den här artikeln. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Corbellati Missile ska vara världens snabbaste bil
Toppar 500 km/h

Bugatti Chiron, Koenigsegg Agera RS och Hennessey Venom F5 ska inte ha en chans mot Corbellati Missile som ska visas upp i Genève. Det är en italiensk hyperbil som hävdar att den är snabbast i världen, och att den kan nå drömtoppfarten på hela 500 km/h. För att lyckas med bedriften finns det bland annat en dubbelturbomatad V8:a på 9,0 liter som ger 1.800 hästar under skalet. Till motorn kopplas en sexväxlad låda som i sin tur driver bakhjulen. I alla fyra hörn sitter keramiska bromskivor på 394 millimeter som alla greppas av sexkolvsok. Designmässigt påminner formerna lite om ikonen Ferrari P4. Både kaross och chassi ska vara tillverkat i kolfiber. Längden anges till 4,67 meter, bredden till 2,04 och höjden till 1,17. Om Corbellati någonsin kommer att kunna leva upp till sina påståenden återstår som i alla liknande fall att se. Tumnagel
33.0°
+
Bobby Green
0

Dags att säga farväl till Koenigsegg Agera
Thor och Vader blir sist ut

Produktionen av Koenigseggs modell Agera börjar närma sig sitt slut och hittills har man levererat över 50 stycken exemplar. Nu får vi reda på vilka de två sista är och de har döpts till Thor respektive Vader av sina kommande ägare. Thor är beställd av superbilssamlaren @dan_am_i som sedan tidigare även har en Agera RS döpt till Draken OCH den första Regeran som rullade ut. Bilen kommer att ha lite specialgrejer på sig, bland annat en "hajfena" ovanpå motorluckan. På den kommer Thors hammare att sitta. Bilen får även vingen från Agera XS - en större version av den som sitter på One:1. Bilderna är svartvita men det sägs att Thor kommer att bli vit med synligt kolfibermönster. Marc Haddad (@x_marc_the_spot) heter han som har beställt Vader. Han samlar också på bilar och har bland annat en Pagani Huayra Coupé och Huayra BC i sitt garage sedan tidigare. Hans bil får också den stora vingen och enorma splittern fram, men ingen hajfena. Färgtemat väntas vara svart men något annat vore ju inte okej med det namnet. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0
2017

Färsk film från Koenigseggs världsrekordkavalkad
Häng med från kupén

För nästan exakt en månad sedan gjorde Koenigsegg succé i Nevadaöknen när man satte inte mindre än fem stycken världsrekord med modellen Agera RS. Nu får vi en ny video från eventet där vi får vara co-driver till föraren Niklas Lilja. Bonus-egg nedan. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg berättar om de fem nya rekorden
Hastighetsrekord, ny tid för 0-400-0 km/h med flera

När någon, någon i detta fallet är Bugatti, går in och tar för sig på Koenigseggs territorium som i många år har varit att klocka hur snabbt bilarna går från 0 till en viss hastighet och tillbaka till 0 igen kommer Koenigsegg inte att sitta still. När Bugatti dundrade iväg med sin Chiron och klockade 0-400-0 km/h på 41,96 sekunder var Ängelholmarna inte sena med att kontra. Med en Koenigsegg Agera RS gjorde de bara några dagar senare samma grej och lyckades då klocka tiden 36,44 sekunder. Nu har de putsat den tiden ytterligare, till 33,29 sekunder och även slagit nytt världsrekord för produktionsbilar då de i helgen lyckades sätta toppfarten 446,97 km/h. Det tidigare rekordet sattes av en Bugatti Veyron och det löd 431,07 km/h. Klipp på dessa två rekord kan ni se här nedan. I en lång bloggpost som du hittar på länken nedan berättar de om de fem (!) nya rekorden som är minst sagt imponerande. Nu ska det bli väldigt spännande att se om Bugatti kommer att kontra detta, och vad Hennessey har att säga om saken. Tumnagel
56.8°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg Agera RS är världens snabbaste produktionsbil
Har lyckats klocka 447 km/h

Med fabriksföraren Niklas Lilja bakom ratten i en Agera RS har Koenigsegg lyckats slå nytt hastighetsrekord för produktionsbilar. Tidigare i dag körde man i Pahrump, Nevada, där det finns en lång och fin raka. Man körde åt bägge håll och klockade till slut en genomsnittstopphastighet som löd hela 447 km/h. Grattis Koenigsegg till bedriften! Tumnagel
105.8°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg Agera RS har slagit Bugatti Chiron!
0-400-0 på 36,44 sekunder!

Det är sant. Koenigsegg har slagit det rekord som Bugatti nyligen satte med sin senaste modell Chiron. Chiron klarade 0-400-0 km/h på 41,96 men den 1 oktober gjorde föraren Niklas Lilja samma repa på ett flygfält i Danmark på 36,44 sekunder med en Koenigsegg Agera RS. Bilen är byggd åt en kund och har tillvalet "1MW engine upgrade" vilket betyder samma specifikationer som One:1 - 1 360 hästar och 1 371 newtonmeter i vrid. Det tog 26,88 sekunder för bilen att komma upp i 400 km/h på en sträcka om 1,958 kilometer. Att sedan bromsa ned till 0 tog 9,56 sekunder och sträckan 483 meter. Hatten av! Tumnagel
116.0°
+
Bobby Green
0
2016
Nästa sida