m

Lyssna på det råa ljudet från en Koenigsegg Jesko
Mumma!

En sak som jag verkligen gillar med Koenigseggs bilar är att de låter råa, och inte som ett TV-spel där motorljudet bara ökar i en rak linje. Här låter det istället olika hela tiden och mer levande. Nya modellen Jesko är inget undantag och det får vi ytterligare bevis på i klippet nedan. Ljudet kommer från en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter och det som hjälper till så att det låter så där fint är en så kallad "flat plane"-vevaxel. När man kör på E85 ger maskinen 1600 hästar. Tillverkningen av Jesko ska dra igång i slutet av året. Visa det här inlägget på Instagram A behind the scenes clip of one of our Jesko prototypes having a great time in the sun on our runway. Ett inlägg delat av Koenigsegg (@koenigsegg) 23 Sep 2020 kl. 2:57 PDT Tumnagel
53.1°
+
Bobby Green
0

Engineering Explained snackar Koenigsegg Jesko Absolut
Världens absolut snabbaste bil

Jesko Absolut är den snabbaste bilen Koenigsegg någonsin kommer att tillverka. De har ännu inte visat upp exakt hur snabb den är men den lär bli snabbast i världen när det väl är dags. Men hur snabb? Det tar Engineering Explained upp i sitt senaste klipp. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Top Gear tar sig en titt på Koenigsegg Jesko Absolut
Snabbaste de någonsin kommer att tillverka

En modell, som kanske inte helt oväntat, hamnade i skymundan när Koenigsegg presenterade nytt var Jesko Absolut. Koenigseggs snabbaste bil någonsin, och den snabbaste de någonsin kommer att tillverka. Här får vi reda på lite mer om den. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg dundrar ut den nya modellen Gemera
GE MIG MERA!

Ingen mässa för publik i Genève men Koenigsegg såg till att visa upp sina nyheter ändå. Med sig hade man Jesko Absolut som är syskon till den banversion man visade förra året. Det här är den snabbaste Koenigseggen som någonsin har byggts, och som någonsin kommer att byggas. Under skalet finns 1600 hästar och 1500 newtonmeter i vrid. Men, den riktiga bomben är den helt nya modellen - Gemera. Precis som de tidigare ryktena skvallrat om är det här en fyrsitsig GT-vagn med ett helt nytt tänk från företaget. En Mega-GT enligt Koenigsegg. Bagageutrymme fram och bak och du kan ta med dig kompisarna när du ska ut och åka. Du kan även stoppa in en barnstol bak eftersom det finns Isofix-fästen. Och alla får två stycken mugghållare var - en kyld och en uppvärmd. Hörde ni det?! Bilen har en liten trecylindrig dubbelturbomatad motor på två liter med Freevalve-teknik bakom baksätet som lämnar hela 600 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Den får sällskap av en elmotor på vevaxeln och tillsammans driver dessa framhjulen. Sen sitter det även en elmotor på vardera bakhjul vilket gör bilen fyrhjulsdriven. Det finns även fyrhjulsstyrning. Den sammanlagda effekten anges till enorma 1700 hästar och 3500 newtonmeter och 0 till 100 km/h ska gå på låga 1,9 sekunder. När man ska stanna hjälper 415 millimeter stora keramiska skivor med sexkolvsok till fram. Bak sitter det Ø390 millimeter keramiska skivor med fyrkolvsok. Ombord finns ett 800-voltsystem och på bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil. Man ska även på bara el kunna accelerera upp till 300 km/h. Den kombinerade räckvidden anges till 100 mil. Målet är att bilen när den kommer i produktion ska väga runt 1880 kilo. Här, här och här kan du gotta ner dig i all teknisk information. 300 stycken exemplar ska tillverkas av Gemera och prislappen verkar ligga omkring 18,5 miljoner kronor. Lanseringen är planerad till 2022. Tumnagel
100.4°
+
Bobby Green
0
2019

En första provtur med Koenigsegg Jesko
Låter vass

Den första prototypen av Koenigseggs senaste modell Jesko är klar och här får vi se när Christian tar ut den på en liten provtur. Tumnagel
55.8°
+
Bobby Green
0

Hör Koenigsegg Jesko starta
Första gången?

Mig veterligen är det här första gången vi får höra lite hur Koenigsegg Jesko låter. Klippet är filmat i Koenigseggs fabrik och vi får en uppstart och sen lite torrgasande. Motorn är en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter som när den matas med E85 ska leverera 1600 hästar och 1500 newtonmeter i vrid. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

En Koenigsegg Jesko får sig en tvätt
Och en polering

Gänget på Ammo NYC har fått äran att tvätta och polera en Koenigsegg Jesko och hur detta såg ut ser vi här. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg Jesko i körsbärsrött
Rött är sött!

Lyxnätverket LuxuryAndExpensive presenterar nu Jesko Cherry Red Edition som är en väldigt röd version av Koenigseggs senaste superbil Jesko. Färgen kallas för körsbär och i mina ögon funkar den mycket bra i kontrast till de mörkare kolfiberdetaljerna som även pryder exteriören. Fälgarna är i kolfiber och de väger inte mer än 6,7 kilo fram och 8,4 kilo bak. Torrvikten för hela bilen anges till 1320 kilo. Vad tycker ni om den här färgkombinationen? Tumnagel
58.0°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Koenigsegg Jesko
Brooks får sig en rundtur

Som vi tidigare har skrivit så är Koenigsegg ute på världsturné med den nya modellen Jesko. Brooks Weisblat från Dragtimes har fått sig en liten rundtur av bilen och hade då självklart med sig filmkameran. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Följ med när Koenigsegg Jesko byggs
Hör Kristian prata om bygget

Koenigsegg fortsätter att imponera och senaste bygget Jesko är så klart extremt intressant. Här får vi följa med Top Gear in i fabriken och höra Kristian prata om det imponerande bygget. Som vanligt gör han det med kärlek och passion. Tumnagel
45.9°
+
Roger Åberg
0

Engineering Explained snackar om motorn i Koenigsegg Jesko
Världens mest kraftfulla produktionsmotor

För en månad sedan presenterade Koenigsegg nyheten Jesko och i det här klippet pratar Jason som driver Engineering Explained hur det är möjligt för V8:an i bilen att ge hela 1 600 hästar. Som vanligt på ett intressant och lärorikt vis. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg har nu sålt alla 125 stycken Jesko
Köpte du en?

Koenigsegg meddelar nu att depositionen för alla 125 stycken exemplar av den nya modellen Jesko har trillat in på kontot och att bilen därmed är slutsåld. 83 stycken bilar såldes innan mässan i Genève och efter att skynket föll har alltså ytterligare 42 stycken personer köpt sig en byggslot. Produktionen drar igång i slutet av nästa år och man kommer att bygga en bil i veckan. Christian von Koenigsegg säger följande: "The new Koenigsegg Jesko is the highest volume production run we’ve ever planned. For it to have sold out within days of its unveiling is both humbling and a wonderful testament to the outstanding crew we have at Koenigsegg. From the visionary work of our designers, engineers and technicians to the incredible job done by our sales team and our global network of Koenigsegg dealers – it took a great team to bring the Jesko to the world. We are very thankful for the reception it’s received from the press, the public and of course, our growing family of Koenigsegg owners." Grattis Koenigsegg! Tumnagel
61.0°
+
Bobby Green
0

Därför kan Koenigsegg Jesko bli först att nå 300 mph
Steven Wade berättar

Det har nu gått en vecka sedan Koenigsegg drog täcket av den nya modellen Jesko på bilmässan i Genève. Då sa man att bilen hade potentialen att nå den magiska siffran 300 mph (482 km/h) vilket man då skulle bli först med när det kommer till en serietillverkad bil. I det här klippet från Business Insider snackar Koenigseggs presstalesman Steven Wade om hur man har tänkt att lyckas med detta. På länken nedan kan du se bilder på Jesko tagna i Genève. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Se Koenigeggs presskonferens från tidigare idag
Känsloladdat

Genève-mässan är i full gång och tidigare idag hade en stor nyhet premiär - Koenigseggs senaste modell Jesko. Här kan ni se hur presskonferensen såg ut. Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0

Det här är Koenigseggs nyhet Jesko
Christian hyllar sin pappa

Koenigseggs nyhet som de nu visar upp i Genève är den här - Jesko. Det är en hyllning till Christians pappa med samma namn och det vassaste tillverkaren någonsin har byggt. Motorn ger 1 600 hästar och 1 000 newtonmeter i vrid om man tankar E85 och det här blir alltså ersättaren till Agera RS. Motorn är samma V8:a på 5,0 liter med dubbelturbo som man har använt innan, men den har uppdaterats på många punkter. Till paketet kopplas Koenigsegg Light Speed Transmission (LST) som är en nyutvecklad växellåda med nio stycken lägen. Den kan hoppa runt bland växlarna för att att bjuda på mest kraft och behöver inte stega sig igenom alla för att växla upp eller ned. Bilens vikt anges till 1 420 kilo. Jesko har fyrhjulsstyrning och bakhjulen kan vridas upp till tre grader. Det finns även aktiv aerodynamik i form av en stor frontsplitter med flärpar som fälls upp eller ned beroende på hur man kör för att hela tiden optimera downforcen. Baktill sitter på klassiskt manér en jättevinge och den kan generera hela 800 kilos downforce vid 250 km/h. Max marktryck ligger på 1 400 kilo. Vad bilen kommer att kosta och när den kommer att lanseras är oklart för tillfället. All information om den hittar du på länken nedan. Tumnagel
61.3°
+
Bobby Green
0