m

Mr JWW kör en Koenigsegg One:1
Världens första megacar

Vi har tidigare sett när Mr JWW spanade in en Koenigsegg Regera. Nu har han även fått köra en One:1 och även om den börjar få några år på nacken nu är det fortfarande en oerhört mäktig bil som man gärna ser mer av. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2020
2018
2017
2016

Ny teaser på NextEVs eldrivna superbil
Visas upp den 21 november

NextEV visar nu upp lite av ansiktet på deras eldrivna superbil som har premiär i London den 21 november. Vi har tidigare fått en skiss som visade hur bilen såg ut ovanifrån och nu är det alltså framifrån som gäller, där två arga strålkastare verkar sitta. Bilen har sagts få en megawatt i kraft, vilket precis som för Koenigsegg One:1 innebär 1 341 hästar. History in the making. #BlueSkyComing pic.twitter.com/NCE7lWwqeI— NextEV (@NextEV) 14 november 2016 Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Jay Leno brummar loss i Koenigsegg One:1
Tillsammans med Christian von Koenigsegg

Christian von Koenigsegg har hälsat på Jay Leno och med sig hade han en liten trevlig sak som de kunde köra - en One:1. Ni vet megabilen som väger 1 361 kilo och som har 1 361 hästar? Just den, med vikt/effektförhållandet 1:1. Prislappen i USA är tre miljoner dollar. Så här såg provkörningen ut. Tumnagel
65.1°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg berättar om orsaken till kraschen på Ringen
En ABS-sensor strulade

I måndags kraschade en Koenigsegg One:1 våldsamt på Nürburgring. Bilen körde rätt in i räcket, flög 22 meter och fattade eld. Ingen skadades, alla säkerhetssystem fungerade och branden släcktes snabbt av föraren. Nu har bilen transporterats hem till Ängelholm där teknikerna och ingenjörerna har fått gå igenom den. Nu berättar de vad som fick olyckan att inträffa. I 170 km/h vid ett parti på banan som heter Fuchsröhre låste sig framhjulen vilket styrde bilen mot räcket. När bilen väl träffade detta hade farten sjunkit till 110 km/h. Olyckan orsakades av ABS-sensorn i vänster framhjul. En lampa om att det var fel på den hade dykt upp på instrumentpanelen, men föraren hann aldrig att uppfatta detta. Det märks heller inte på bilen förrän föraren bromsar såpass hårt att ABS-systemet kickar in, vilket var först vid Fuchsröhre. Framhjulen låste då sig, men bakhjulen fortsätter att rulla som vanligt för att man ska undvika att snurra runt. Det skickar bilen i en rak linje framåt för det är så man vill krocka om det nu vankas en krasch då deformationszonerna är bäst i fronten. Bilen fick som resultat av olyckan kraftiga skador på kaross och fram- och bakaxel men kolfibermonocoquen höll ihop som den skulle. Den kommer därför att utgå bas för återuppbyggnaden av bilen tillsammans med motor och växellåda som också klarade sig. Koenigsegg kommer nu att göra en mjukvaruuppdatering i sina bilar. Det finns ett system som de kallar för Active Systems Warning och det håller koll på mängder av saker i bilen, och skulle något fallera så börjar en lampa på instrumentpanelen att blinka och begränsa bilen så att den max kan köras i 100 km/h. Nu kommer man även att lägga in ABS-systemet i detta. Gänget kommer självklart inte att sluta genomföra tester på Nürburgring men det kommer dröja ett tag innan de kan ge sig ut på banan igen. Om bilen hinner bli klar för detta i år återstår att se. Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

En Koenigsegg One:1 har kraschat på Ringen
Ingen skadades och bilen kommer att repareras

I går inträffade en mycket tråkig olycka på Nürburgring då en Koenigsegg One:1 körde av banan, landade utanför skyddsräcket och slutligen fattade eld. Föraren som var tämligen oskadd var dock snabbt ute och branden som uppstod kunde släckas fort. Föraren togs av standard säkerhetsskäl till sjukhus men fick åka hem igen på eftermiddagen. Bilen som trots att den fick en hel del skador kommer att repareras. Koenigsegg är på Ringen för tester och för att man förbereder sig för ett rekordvarv någon gång i framtiden. Tumnagel
23.0°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg One:1 sätter VMax200-rekord
Se Oliver Webb köra 386 km/h

Den 2,2 kilometer långa flygrakan på Bruntingthorpe i Storbritannien är där man kör eventet VMax200. Där sätts det ofta rekord och nu har en Koenigsegg One:1 klivit upp på första plats. Tidigare har bilen kommit upp i 360 km/h men då hade man macksoppa i tanken vilket gör att man "bara" får 1 160 hästar att leka med. Denna gången hade man dock hällt i E85 vilket trissade upp effekten till 1 360 hästar. Med racerföraren Oliver Webb bakom ratten fick man då upp bilen i hela 386 km/h (240 mp/h) vilket är ett nytt rekord på sträckan. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
57.9°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg testar One:1 på Ringen igen
Handlar dock inte om något rekordförsök - denna gång

För en tid sedan plockade Nürburgring bort sina tillfälliga hastighetsbegränsningar vilket omedelbart fick ryktena att vira. Skulle Koenigsegg nu ta ut modellen One:1 på banan igen och försöka bevisa hur rackarns snabb bilen egentligen är? Nyligen siktades monstret på platsen, och inte helt oväntat svämmade Internet över av spekulationer kring att det nu äntligen var dags. Men, enligt Koenigsegg själva är de inte där för att sätta något rekord utan i ett annat syfte, vad detta är får vi dock inte reda på för tillfället. När det väl är rekordförsöksdags lär vi nog få reda på det, så håll ut. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Mys med en Koenigsegg One:1
Robert Serwanski gasar på Millbrook

Att se Koenigseggs testförare Robert Serwanski bränna omkring i en One:1 är ju alltid trevligt. Här sker det hela på testbanan Millbrook, och även om det inte är några våldsamma hastigheter det handlar om bjuds vi i alla fall på lite trevligt motorljud. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0
2015

Koenigsegg One:1 och Regera tillsammans på bana
Ge oss mer!

Det är riktigt svårt att inte bli imponerad av vad Christian von Koenigsegg och hans team håller på med i Ängelholm och den nya modellen Regera är ytterligare ett bevis på att de här gänget faktiskt ligger ett steg före alla andra. För ett tag sedan dök det upp ett kort klipp på när Regeran tyst och lugnt gled fram på eldrift och i går dök ytterligare ett klipp upp på hur den låter på tomgång. Att bilen skulle till Goodwood Festival of Speed berättade Koenigsegg gärna men de sa också att den endast skulle visas upp och inte köras med. Snicksnack. Nyligen lades det ut ett klipp på när One:1 rastas lite för att sedan köras sida vid sida med just Regera, om än så är det fortfarande många okokta ägg under gaspedalen på den sistnämnda. Hur som helst så är det kul att se dessa fantastiska maskiner rulla, och det här ska vara ett av de första officiella klippen som visar att Regeran faktiskt är fullt fungerande. Tumnagel
81.4°
+
Bobby Green
0

Ny supersnabb sportbil från Australien
Med vikt/effektförhållande 1:1

Om man inte trodde att man kunde få något värre än en Ariel Atom 500 V8 hade man fel. Quantum Performance Vehicles har nämligen nyligen presenterat sin modell GP700 och det är en 700 hästar stark liten låda med ett hjul i varje hörn. Vikten ska även den ligga på 700 kilo, vilket precis som i Koenigsegg One:1 ger den här kärran ett vikt/effektförhållande på 1:1. Bilen drivs framåt av en 2.7-liters fyra från Honda som försetts med dubbla kompressorer. Motorn ska enligt uppgift alltså leverera 700 hästar och ska ha ett vrid på 654 Nm. Växellådan är en sexstegad sekventiell sak från Holinger som växlas med paddlar bakom ratten och som skickar kraften till bakhjulen. Bilen ska göra 0-100 km/h på 2.6 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Prislappen ligger även den i 700-området, 695 000 dollar för att vara exakt. Det sägs att den ska vara gatlegal men troligtvis passar den allra bäst på banan. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg One:1 har besökt racerbanan Suzuka
Så här såg det ut

Bilmässor är trevligt men där händer inte så mycket, man tittar på bilar som står still och har man tur kan man på sin höjd få provsitta. Därför tyckte Koenigsegg att en dag på en racerbana är ett bättre sätt att visa upp modellen One:1, så man drog till Suzuka i Japan och körde några varv. Så här såg det ut. Tumnagel
55.7°
+
Bobby Green
0
2014

Här är racet mellan Volvo FH och Koenigsegg One:1
Vem vinner?

Volvo tyckte att den ultimata utmaningen var att köra ett race med deras FH-lastbil mot vår svenska stolthet Koenigsegg One:1. Två väldigt olika maskiner med väldigt olika användningsområden. Det Volvo vill lyfta fram är deras nya växellåda I-Shift Dual Clutch som är fylld med sportbilsteknologi. Bakom ratten i lastbilen sitter Tiff Needell, som aldrig rattat något liknande förut. En bakom kulisserna-film finns nedan. Tumnagel
69.8°
+
Bobby Green
0

Volvo Trucks vs Koenigsegg One:1
Tiff Needell ska rejsa mot superbilen i en lastbil

Volvo Trucks har det senaste spottat ur sig ett par rätt så roliga reklamkampanjer, där man bland annat låtit en hamster köra den nya lastbilen och ingen har väl missat när Jean-Claude Van Damme går ner i spagat? Nu är det snart dags för ytterligare en film, och denna gång har man med Koenigseggs nya modell One:1 som ska rejsa mot lastbilen. Bakom ratten i en Volvo FH kommer Tiff Needell från Fifth Gear att sitta och platsen där det hela ska utspela sig är Ring Knutstorp. Den 11 november klockan 09.00 visas racet upp så håll utkik. Tumnagel
63.7°
+
Bobby Green
0

Apex: The Story of the Hypercar
Ny dokumentär från Drive-gänget

Den 6 november på Jalopnik Film Festival i New York visas ett 30 minuter långt klipp ur dokumentären Apex: The Story of the Hypercar. Filmen handlar, som ni säkert redan listat ut, om det vi idag kallar för hyperbilar. Bilar som är mer än superbilar, och som tagit nästa kliv in i utvecklingen. Här har vi trailern för vad som väntar - en orgie i skapelser som Koenigsegg One:1, Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder och McLaren P1 - allt filmat i 4K. Hela filmen kommer någon gång under nästa år. Tumnagel
52.9°
+
Bobby Green
0

Shmee150 har fått sig en närmare titt på Koenigsegg One:1
På besök i Ängelholm

Carspottern Shmee150 har rest till Sverige och Ängelholm för att hälsa på Koenigsegg och deras senaste skapelse - One:1. Här får han följa med testchefen Robert Serwanski som visar lite vad man kan göra med denna megabil. Tumnagel
54.6°
+
Bobby Green
0

Ombord på Koenigsegg One:1
På Goodwood Festival of Speed

På Goodwood Festival of Speed visas mängder av snabba bilar upp och en av de allra snabbaste kommer från Sverige. Jag talar givetvis om Koenigseggs färska modell One:1 och i den här POV-videon får vi hänga med i vrålåket runt banan. Ytterligare ett klipp tillsammans med lite kommentarer om hur bilen är att köra finns nedan. Tumnagel
53.8°
+
Bobby Green
0

De sista förberedelserna på Koenigsegg One:1
Drive hälsar på

Drive gillar Koenigsegg och i det här avsnittet får vi hänga lite med Christian som kollar över det sista innan det var dags för premiären av modellen One:1. Tumnagel
55.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida