m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Jabra Elite 75t kostar nu bara 1490 kr (tidigare 1983 kr)

SL lägger in chattfunktion i sin app
Så att resenärer kan chatta med deras trygghetscentral

Snart kommer lokaltrafiken i Stockholm att uppdatera sin app och i den uppdaterade versionen av appen har SL nu lagt in en chatt-funktion med vilken resenärer snabbt kan komma i kontakt med personal på SL. Tanken bakom chatt-funktionen är att resenärer snabbt ska kunna komma i kontakt med väktare eller annan personal på SL:s trygghetscentral om resenärer till exempel skulle känna sig otrygga när de är ute och åker kollektivtrafik. Funktionen kan även användas om resenären vill rapportera om andra problem i kollektivtrafiken. Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) säger om den nya funktionen: "Det innebär ju ytterligare en kanal att komma i kontakt med SL-trafikens trygghetsarbete, kanske i situationer när man inte vågar plocka fram mobiltelefonen och prata. Om det går ombord ett gäng eller så som gör att man känner sig otrygg." SL:s trygghetscentral är bemannad dygnet runt och kan i sin tur ta kontakt med ordningsvakter, poliser, SOS alarm och räddningstjänst. Chattfunktionen i SL:s app kommer att lanseras 2 september när den uppdaterade versionen av appen släpps. Tumnagel
55.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

FHM: Fortsätt jobba hemma i höst
Om det är möjligt

Under en presskonferens idag så rekommenderade Folkhälsomyndigheten att de som kan arbeta hemma bör fortsätta med det i höst. Detta då Folkhälsomyndigheten räknar med att smittspridningen av coronaviruset kommer att fortsätta även under hösten och att risken för nya utbrott är stor. Under våren ökade andelen svenskar som arbetade hemifrån från 15 till 57 procent enligt en ny SIFO-undersökning skriver SVT. Anders Tegnell säger till SVT om de nya riktlinjerna: "Vi kommer att fortsätta rekommendera att man under hösten, om möjligt, jobbar hemma. Men de som måste åka till jobbet kan göra det." För att de som behöver åka till jobbet ska kunna göra det utan att smittas av covid-19 måste kollektivtrafiken anpassas till detta. Branschorganisationerna inom kollektivtrafiken kommer i nästa vecka att presentera ett detaljerat dokument för hur de ska möta hösten. Då kan det bli tal om att begränsa antalet passagerare till hälften av bussar och tågs maxkapacitet tror Anders Tegnell och säger: "Vi tror att kollektivtrafiken kan fortsätta även under hösten utan att det innebär en ökad risk för smitta. Men finns det andra möjligheter än kollektivtrafiken att ta sig till jobb ska man använda dem." Vidare tror Tegnell inte att vi kommer att kunna gå tillbaka till våra kontor som tidigare innan ett eventuellt vaccin finns tillgängligt. Tumnagel
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

NEVS har tagit fram en självkörande bil som man delar
Ska testköras i Stockholm

NEVS tog en gång i tiden över Saab och nu satsar man på självkörande bilar. Eller fordon kanske är bättre att säga, eftersom deras fordon inte är så likt en traditionell bil. Tanken är att det nya fordonen ska vara helt självkörande, ska delas och samtidigt lyckas vara privat. – Vi började med att analysera stadsbors starka vilja att köra sin egen bil i stället för att använda kollektivtrafik, trots att det innebär att man måste sitta i bilköer timtals varje dag. Skälet var att de ville vara ifred och inte bli störda. I sin bil anser man sig vara säker, trygg, avslappnad och fri, säger Anna Haupt, VP Mobility Solutions på NEVS. Vi insåg att, för att verkligen dra nytta av den självkörande tekniken, så måste vi designa fordonet på ett sådant vis att det inte bara möjliggör delade fordon, utan också delade resor. Hur kombinerar du en delad resa med känslan att få vara i fred? Detta var en huvudutmaning för oss. Resultatet blev Sango som har fyra eller sex säten som går att flytta runt. I det fyrsitsiga läget finns även skärmar man kan köra upp för att fyra personer ska kunna åka tillsammans men i fred. Sango är en del av PONS, något som NEVS kallar för ett mobilitetssystem. I det ingår fordonen, en app för användarna, ett system i bakgrunden som ser till att rätt bil kommer till rätt person på rätt plats och tekniken för själva körandet som är skapad av AutoX. Låter det framtid? Det är det så klart, men inte bara 3D-skisser och tankar. Man rullar faktiskt systemet på NEVS område i Trollhättan och tanken är att tio Sangos ska rulla i en pilot i Stockholm. Tumnagel
48.6°
+
Roger Åberg
0

The Boring Company kanske får gräva tunnel i Norge
Från Oslo till Fornebu

Elon Musks tunnelföretag The Boring Company (TBC) kanske får gräva den planerade norska tunnelbanelinjen Fornebubanen som ska gå mellan centrala Oslo och Fornebu. Norska Fremskrittspartiet menar att lösningen som TBC har kan spara bygget miljarder kronor och vara ett mer miljövänligt alternativ. Detta för att tunnelbanan kommer trafikeras av självkörande eldrivna bilar eller minibussar istället för traditionella tåg. Användningen av dessa fordon kan också enkelt anpassas till behovet och resenärer kan till exempel åka direkt till önskat mål utan att stanna vid mellanstationer. Detta kan innebära både kostnadsbesparingar och minskad energiförbrukning jämfört med många traditionella kollektivtrafiklösningar. Om det blir något av det här återstår så klart att se men det hade ju klart varit kul att se ett sådant här system i drift här i närheten. Tumnagel
48.7°
+
Frode Wikesjö
0

Volvo ska leverera 49 stycken eldrivna bussar till Jönköping
Blir en del av stadens framtida satsning på kollektivtrafik

Nästa år kommer det att börjar rulla nya elbussar från Volvo i Jönköping skriver Volvo Bussar i ett pressmeddelande. Det handlar om 49 stycken eldrivna bussar av modellen Volvo 7900 Electric Articulated. De ledade bussarna har kapacitet att transportera 120 passagerare och kommer att levereras nästa sommar. Trafiken med de nya bussarna kommer att skötas av Vy Buss AB. De eldrivna bussarna är en del av Jönköpings framtidssatsning på kollektivtrafiken. Förutom elbussar så inkluderar satsningen även nya laddstationer för elbussar, nya körfält för bussar samt ett nytt resecentrum i Råslätt skriver Jönköpings kommun på sin hemsida. Tumnagel
59.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här rekryterade SL personal förra millenniet
Kolla in musikvideon Kan vi - kan du

Här kan ni kolla in en rekryteringsvideo som Stockholms Lokaltrafik antagligen hoppades skulle locka lämpliga kandidater till att köra tunnelbana och andra arbeten inom SL. "Kan vi - kan du" släpptes någon gång i början på 1990-talet. I videon framför ett gäng med skönsjungande damer denna samtidigt som de visar upp lite olika yrken inom SL som man då hoppades hitta ny personal till. Tumnagel
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan man se om pendeltågen i Stockholm är i tid
Trafikverket släpper tjänst för city-pendlare

Idag lanserade Trafikverket sin nya tjänst "Pendeltågets position" i Stockholm, en tjänst som man har utvecklat i nära samarbete med SL. Med den nya tjänsten kan SL-resenärer på stationerna Stockholm City och Odenplan se om pendeltåget de väntar på kommer i tid eller om det kanske är försenat. Det hela kommer att illustreras med följande färgkoder på pendeltågets linjekarta: Grönt tåg: tåget är i tid eller högst 3 minuter sent Gult tåg: tåget är 3–10 minuter sent jämfört med tidtabell Rött tåg: tåget är mer än 10 minuter sent jämfört med tidtabell Roberto Maiorana är chef för trafikledning och trafikplanering på Trafikverket och han säger i ett pressmeddelande: " Pendeltågets position är ett exempel på hur Trafikverket och SL arbetar tillsammans för att utveckla åtgärder för att förbättra trafikupplägg, punktlighet och trafikinformation för pendeltågsresenärerna." Huruvida "Pendeltågets position" kommer att dyka upp på fler av Stockholms pendeltågsstationer eller i till exempel SL:s app framgår inte för tillfället. Tumnagel
48.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Intel köper upp Moovit
Ska integreras i plattform för självkörande bilar

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att Intel har köpt upp det israeliska företaget Moovit för 900 miljoner dollar. Moovit har utvecklat en tjänst som förser runt 800 miljoner användare med information om hur man tar sig fram i kollektivtrafiken runt om i världen. Moovit kommer nu att integreras med Intels MobilEye, ett israeliskt företag som Intel köpte upp 2017, och deras plattform för att utveckla system till självkörande bilar. Tanken är att Moovits teknik ska användas för en framtida taxitjänst för självkörande bilar som Intel och MobilEye utvecklar. Intel siktar på att lansera sin plattform för självkörande bilar någon gång runt 2022. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Karta visar om skånska bussar är fulla
Så folk i riskgrupper kan undvika dem

Skånetrafiken, som hanterar kollektivtrafiken i Skåne, har lanserat en ny tjänst där du som resenär kan se var bussen du väntar på är någonstans och om det är trångt ombord. Trängseln räknas med hjälp av sensorer som sitter i dörrarna som håller koll på hur många som stiger på och stiger av. En rödmarkerat buss visar till exempel att mer än 75 procent av sittplatserna är upptagna. Sensorerna finns dock inte på alla bussar eller tåg men Skånetrafiken kommer utöka systemet framöver så fler fordon i kollektivtrafiken får dessa räknare. Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson säger till TT att systemet triggades av den pågående coronasituation men att de har haft idén ganska länge. Tjänsten snabbutvecklades dock av Skånetrafiken efter att ha deltagit i eventet Hack the Crisis. Du hittar denna karta på Skånetrafikens webbplats via länken nedan. Tumnagel
50.3°
+
Frode Wikesjö
0

Ett besök på tunnelbanestationen Kymlinge
Den som inte finns

Stockholmshjärta fortsätter att ta sig runt i Stockholms kollektivtrafik och nu har han tagit sig till Kymlinge, stationen som aldrig togs i bruk. Tanken var att man skulle husera en massa myndigheter i området och då behövdes en tunnelbanestation, men sedan kom man på andra tankar och flyttade ut myndigheter i landet istället. Kymlinge ligger mellan Kista och Hallonbergen och byggdes klart trots att man visste att den inte skulle användas. Den kan alltså tas i bruk i framtiden om man så vill, dock saknas det ingångar och rulltrappor och sånt. Tumnagel
46.1°
+
Roger Åberg
0

SL fimpar biljettkontroller tills vidare
Låter väl rätt vettigt

Trots att vi är flera veckor in i en världsomspännande pandemi så har SL fram tills idag fortsatt låtit sina biljettkontrollanter glida omkring i kollektivtrafiken för att kontrollera biljetter. Det här har ställt många lite frågande då det är rätt svårt att kontrollera någons färdbiljett samtidigt som man håller avståndet till personen som ska kontrolleras. SVT skriver att en del resenärer till och med ska ha vägrat visa sina färdbevis för kontrollanter för att de vill hålla den sociala distansen mellan sig själva och andra. Idag meddelade dock SL att man nu pausar kontroller av biljetter i lokaltrafiken. De som fram tills nu har haft det som sin arbetsuppgift kommer istället att få andra arbetsuppgifter inom lokaltrafiken. Bland annat tänker man sig att kontrollanterna istället ska hjälpa till att informera resenärer om hur trafiken påverkas av pandemin och liknande. Skulle kontrollanterna se någon som uppenbart plankar, till exempel hoppar över en spärr, så kommer dessa personer att stoppas och kontrolleras. De generella kontrollerna på bussar, tåg och vid spärrar kommer däremot att pausas tillsvidare skriver SVT. Tumnagel
47.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är den hajpade streamingtjänsten Quibi lanserad
Quick Bites fokuserar på korta tv-program för den mobila publiken

Igår drog den förhållandevis omdiskuterade streamingtjänsten Quibi i gång sina sändningar. Det handlar om en tjänst som grundats av filmmogulen Jeffrey Katzenberg och som leds av Hewlett Packard Enterprises före detta vd Meg Whitman. Quibi, som står för "Quick Bites", ska inte ses som en direkt konkurrent till Netflix och andra liknande tjänster. Quibis fokus ligger på att förse den mobila generationen med korta tv-program, tv-serier och filmer i avsnitt som är några minuter långa. Det handlar med andra ord om en tjänst som kanske kan passa fint när man till exempel transporterar sig i kollektivtrafiken eller har en kort paus på grund av någon annan anledning. Hoppas man på tjänsten nu så kan man testa tjänsten gratis i 3 månader. Därefter börjar tjänsten kostar 95 kronor i månaden för svenska användare. Ni hittar Quibis app till iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Tumnagel
32.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google visar förändringar i våra rörelsemönster
Google ser allt

Folk världen över har ändrat sina rörelsemönster på grund av det här med coronaviruset. Hur mycket vi har ändrat våra vanor är något som Google har koll på tack vare användarnas platsdata som de samlat in. Denna data har sammanställts i en rad olika rapporter där Google visar hur mycket mer eller mindre vi befinner oss på, till exempel, arbetet, i affärer eller i parker. Inte helt oväntat så har vistelse på arbetet samt i kollektivtrafiken sjunkit en del medan häng i parker och naturområden har ökat. Nu är ju datan mer en fingervisning än en exakt vetenskap men hur som helst är det intressant att se hur befolkningen i Sveriges olika län agerar under denna kris. Rapporten för Sverige hittar du här och rapporter för fler länder hittar du via länken nedan. Tumnagel
39.4°
+
Frode Wikesjö
0

FHM: Butiker måste begränsa antalet kunder i lokalen
Och folk över 70 år bör inte handla

Folkhälsomyndigheten har lämnat nya allmänna råd för att undvika ytterligare spridning av coronaviruset. I vanlig ordning handlar råden om att hålla sig hemma om man har COVID-19-liknande symptom, vara nogrann med handhygien samt hålla avstånd från varandra. Med de nya reglerna ombeds butiker av olika slag att göra justeringar i sin verksamhet och FHM skriver bland annat att antalet kunder i butiker måste hållas nere, vilket baseras på butikens storlek. Vidare ombeds arbetsgivare se till att personal och kunder håller avstånd från varandra och att personal som kan jobba hemma gör det. Enligt de nya råden ombeds även individer över 70 år, samt personer i andra riskgrupper, att minska kontakt med andra och helt undvika att åka med kollektivtravik och andra allmänna färdmedel. Även butiker av olika slag bör undvikas samt andra platser där folk har en tendens att samlas. Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör, säger detta om de nya råden: – Var och en i Sverige har ett ansvar för att förhindra spridning. De nya allmänna råden innebär att man bör undvika större sammanhang där flera personer träffas, som fester, bröllop och andra tillställningar. Det är också viktigt att människor håller avstånd till varandra på exempelvis idrottsplatser, gym, köpcentrum, i kollektivtrafiken med mera. Tumnagel
48.0°
+
André Stray
0

Apple Kartor visar nu realtid för kollektivtrafiken
Mycket trevligt

Apples Kartor har fått en trevlig uppdatering och visar nu realtid/förseningar för kollektivtrafiken. Data hämtas, precis som tidigare, från trafiklab.se. Detta är ju riktigt bra att ha om man nu vill undvika att stå och trängas på en busshållsplats så här i coronatider. Tumnagel
53.6°
+
Frode Wikesjö
0

Virusutbrott ingen anledning att få tillbaka indraget körkort
Håll dig hemma eller åk kollektivt

Förvaltningsrätten i Göteborg har avslagit en begäran från en kvinna i Göteborg som ansåg att hon borde få tillbaka sitt indragna körkort på grund av den pågående corona-pandemin. Det var i februari som kvinnan fick sitt körkort indraget i två månader efter att ha åkt fast för fortkörning. Nu anser dock kvinnan att det pågående virusutbrottet gör att hon bör få tillbaka sitt körkort så att hon slipper att eventuellt smittas när hon åker kollektivtrafik. Förvaltningsrätten anser dock inte att virusutbrottet, i det här fallet, är ett tillräckligt bra skäl för att få tillbaka det indragna körkortet. Transportstyrelsens beslut att kvinnans körkort ska vara indraget i två månader ska därför fortsatt gälla. Tumnagel
61.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ubers transporter släpper ut mer än transporterna de ersätter
Enligt ny amerikansk undersökning

I en nyligen publicerad rapport från den amerikanska ideella organisationen "Union of Concerned Scientists" så släpper fordonen från taxitjänster som till exempel Uber och Lyft ut mer skadliga avgaser än transporterna de ersätter. Enligt undersökningen så släpper tjänsternas fordon ut 69 procent mer skadliga utsläpp än de transporter de ersätter. Anledningen till det är att transporter med taxitjänster ofta ersätter transporter med cyklar, kollektivtrafik eller vanliga promenader. Det vill säga förhållandevis miljövänliga transporter som står för väldigt lite utsläpp om man jämför med personbilar. Uber har kommenterat undersökningen från Union of Concerned Scientists och säger till The Verge att man ska arbeta mer för att minska utsläppen från sina fordon: "We want Uber to be a part of the solution to address climate change by working with cities to help create a low carbon transportation future. To unlock the opportunities we have to reduce emissions, we will continue to invest in products and advocate for policies that reduce car ownership, promote more pooled trips and support greater adoption of bikes, scooters, green vehicles and the use of public transit." Lyft verkar dock inte lägga mycket tilltro till undersökningen och säger i en kommentar: "This report, like many before it, makes misleading claims about rideshare. Lyft encourages the use of shared rides, was the first rideshare company to put public transit information into our app, and last year, made one of the largest single deployments of electric vehicles in the nation. We are eager to continue this work in partnership with cities, to advance shared, sustainable transportation." Tumnagel
33.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sveriges luftkvalitet verkar inte nå målen
Attans

SVT rapporterar att Sveriges luftkvalitet inte når målen som är utsatta. De skriver att många kommuner i Sverige överskrider gränsvärdena för nivåer av luftföroreningar. Jämfört med många andra länder är trots det luftkvaliteten i Sverige hög men jämfört med miljömålen har vi tydligen en bit kvar enligt Johan Genberg Safont från Naturvårdsverket. Några exempel på kommuner som överskred gränsvärden är Gotland, Södertälje och Sundsvall där halterna för grova partiklar var för höga. Även Göteborg, Skellefteå, Stockholm, Uppsala, Umeå och Örnsköldsvik fick anmärkningar då nivåerna av kvävedioxid är för höga där. Johan Genberg Safont nämner också till SVT att det generellt sett är högre halter av fina partiklar i luften i södra delar av Sverige jämfört med norra delen. Enligt honom beror det på att utsläpp kommer upp från kontinenten och inte specifikt de lokala utsläppen även om de också bidrar. Regeringen har sedan tidigare, tillsammans med Naturvårdsverket, tagit fram ett luftvårdsprogram som ska minska utsläpp. Planen är att vid 2030 ha minskat utsläppen av kväveoxid med 66 procent jämfört med 2005. Men chansen att Sverige kan nå detta mål ser just nu mörk ut enligt Anna Forsgren på Naturvårdsverket. Enligt henne är det just kväveoxidutsläppen som är den största utmaningen att tukta. – Vi måste jobba tillsammans med klimatomställningen och hitta lösningar som både minskar utsläppen av luftföroreningar och gynnar klimatet. Det kan vara till exempel att övergå till elbilar och att använda kollektivtrafiken och cykeln mer. Tumnagel
26.9°
+
Frode Wikesjö
0

Lagförslag ska göra kameraövervakning enklare
I kollektivtrafiken och på flygplatserna

I ett pressmeddelande från Regeringen skriver de att de vill ta bort kravet på tillstånd när det gäller kameraövervakning i kollektivtrafiken och på flygplatserna. Lagförslaget gör att blir enklare att sätta upp kameror på tåg, bussar, hållplatser, stationer och flygterminaler. Lagändringen ska också ge apoteken samma förutsättningar att sätta upp kameror som andra butiker. Justitie- och migrationsminister, Morgan Johansson, menar att detta ger myndigheter fler verktyg för tryggheten samt brottsbekämpningen i hela landet. Detta för att de anser att kamerabevakningen både kan både förebygga brottslighet och underlätta utredningsarbetet när brott väl har begåtts. Utöver det så anser de att detta kan leda till en ökad trygghet och få fler människor att resa med kollektivtrafiken. Regeringen säger också att man inte ska vara orolig för den personliga integriteten då de anser att den allmänna dataskyddsregleringen fortsättningsvis kommer ge ett starkt skydd. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 augusti 2020. Tumnagel
50.4°
+
Frode Wikesjö
0
2019

Så här kan Vilner pimpa din Tesla Model 3
Kanske inte för alla

Om du tycker att interiören i din Tesla Model 3 är lite för grå och tråkig kan du slå en signal till Vilner Garage som kan sätta lite färg på grejerna. Firman beskriver förvandlingen som en "symbiosis of form and function that corresponds with the higher academic class of the fine arts" och detta är ju givetvis upp till var och en att hålla med om eller ej. Glada färger handlar det om i alla fall även om tyget kanske ger lite väl mycket kollektivtrafik-känsla. Vad tycks? Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Göteborg fimpar planerna på en linbana
Högtflygande lösning för kollektivtrafik anses bli för dyr

I morgon har det gått sex år sedan vi för första gången rapporterade om att Göteborg ville bygga en linbana för kollektivtrafik i staden men nu kommer uppgifter att så antagligen inte kommer att bli fallet. Förslaget om att bygga linbana i Göteborg godkändes 2017 och sedan dess har man även tagit fram ett designförslag på hur denna skulle se ut och mellan vilka knutpunkter den skulle gå. Tanken var att det hela skulle stå klart 2021 men nu avbryter trafiknämnden i Göteborg arbetet med linbane-projektet skriver Göteborgs-Posten. Anledningen till att Göteborg nu lägger ner den planerade linbanan beror primärt på att det hela blir för dyrt. Göteborg hade budgeterat att en linbana skulle kosta 1,1 miljarder kronor. Det alternativet som skulle passa kollektivtrafikens syfte med linbanan ska dock ha fått en prislapp på mellan 2,8 - 3,1 miljarder kronor. Huruvida de 138 miljoner kronor som utredningen om linbanan ska ha kostat ingår i den summan framgår inte. Då det inte blir någon linbana över Göteborg funderar man nu istället på att använda elhybridfärjor och elbussar där linbanan var tänkt att gå. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tävling genom Stockholms tunnelbana
Tunnelbaneracet 2019

Här har vi ett nytt klipp från YouTube-kanalen Stockholmshjärta som med jämna mellanrum publicerar filmer om kollektivtrafiken i Stockholm. Nu är de tillbaka med ett nytt klipp där de tävlar genom Stockholms tunnelbana. Syftet med tävlingen var att ta reda på hur lång tid det tar att ta sig igenom hela systemets 100 stationer, från Hässelby strand till Norsborg. Tre deltagare deltar i tävlingen som alla kör olika taktiker för tvärkommunikationerna. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Recension Vi har testat AfterShokz Aeropex
Hörlurar med benkonduktion

För ett tag sedan släppte hörlursföretaget AfterShokz ett par nya trådlösa hörlurar där ljudet överförs via lyssnarens kindben vilket gör att det även går att ha lite koll på bakgrundsljudet i sin närmiljö. Jag har lattjat runt med dessa sedan dess och här kommer ett litet utlåtande från vad jag tycker om de första hörlurarna med benkonduktion som jag faktiskt använt under en lite längre tid. Den senaste versionen av AfterShokz hörlurar med benkonduktion heter Aeropex och de är vattentäta enligt IP67-klassning. Det innebär att de kan användas på ned till en meters djup i upp till en halvtimma. Aeropex är bland annat utvecklat för simmare och andra idrottare som kanske inte får ha saker i öronen under tävlingar men ändå vill lyssna på musik när de tränar eller tävlar. Hörlurarna funkar dock även utmärkt för oss som är ute och spelar Pokémon Go, promenerar, löptränar eller gör någon annan aktivitet där man kanske inte vill vara helt bortkopplad från vad som sker i sin omgivning. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi SD-räknade på elsparkscyklars utsläpp
Räknade fel på utsläpp med en faktor på 1000

Elsparkcykel-företaget Voi har i en annonskampanj uppgett att deras tjänst bidragit till att spara in cirka 1.6 miljoner ton koldioxid men detta har nu visat sig vara långt ifrån verkligheten. Det är Sveriges Radios Ekot som har kontrollerat Vois påstående och kommit fram till att företaget i sina beräkningar har använt sig av två felaktiga antagandet. Bland annat har man räknat att varje färd med en Voi har ersatt en bilfärd, något som givetvis inte stämmer då min erfarenhet är att Voi oftast används för att ersätta en promenad eller en tur i kollektivtrafiken. Vidare så räknade Voi med att elsparkcyklar inte bidrog till koldioxid-utsläpp överhuvudtaget. Detta stämmer inte heller då man även bör räkna in utsläpp som genereras när elsparkcykeln tillverkas och laddas. Den största missen i Vois reklamkampanj är att man har räknat helt tokigt när man räknade ut hur mycket utsläpp Voiarna sparade in. Egentligen ska det ha handlat om 1,6 tusen ton koldioxid, inte 1,6 miljoner ton koldioxid som Voi uppger i sin reklamkampanj. 1,6 miljoner ton koldioxid är ungefär lika mycket som Nordens största oljeraffinaderi släppte ut förra året medan 1,6 tusen ton koldioxid är en tusendel av detta. Fredrik Hjelm är vd och grundare till Voi. Han vill inte prata med Ekot men i ett skriftligt svar till Ekot bekräftar Voi att siffran på utsläppsminskningen blev 1000 gånger för stor. Voi bekräftar även att man har räknat att deras elsparkcyklar inte bidragit något som helst till koldioxidutsläppen, något som givetvis inte stämmer. Enligt beräkningar Ekot gjort baserad på tillgänglig forskning så ger en elsparkcykel upphov till ungefär hälften så stora utsläpp som en bil eller nästan 30 gånger så stora utsläpp som en tunnelbaneresa. Bonusklipp nedan. Tumnagel
52.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tjuvlyssnat gör comeback
Vad snackar folk om i kollektivtrafiken?

Idag nåddes vi av uppgifter om att det börjat hända lite grejer på den svenska humorsajten Tjuvlyssnat igen efter att verksamheten där legat i träda sedan hösten 2015. På Tjuvlyssnat kan användare läsa och skicka in egna berättelser om roliga saker eller andra dråpligheter som de hör eller råkar ut för när de är ute och åker i kollektivtrafiken. Exakt vem det är som nu driver Tjuvlyssnat vidare framgår inte men enligt sajtens informationssida så verkar det vara fem privatpersoner som lägger in bidragen. Tjuvlyssnat startade ursprungligen 2006 och under 2006 - 2007 hade sajten ett samarbete med Feber och hamnade som en slags fristående tjänst under vårt paraply. Därefter gick vi skilda vägar och gänget bakom Tjuvlyssnat gav bland annat ut en bok med bästa från sajten. Därefter så förde sajten en någorlunda tynande tillvaro men 2013 skedde en nylansering. Inte heller den räckte för att hålla liv i sajten men det kanske det blir ändring på nu. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu ska vi få lära oss mer om Stockholms lokalbanor
Kollektivtrafik regerar

Vi har tidigare postat Stockholmshjärtas filmer om tunnelbanan och pendeltågen och nu är det dags för lokalbanorna, alltså tvärbanan, Saltsjöbanan etcetera. Som vanligt är filmen faktaspäckad och välgjord. Det här avsnittet är det första av sju. Tumnagel
44.1°
+
Roger Åberg
0

Högst osäkert om det blir någon linbana i Göteborg
Kommer inte att bli lönsam

För sex år sedan började det snackas om planerna på att bygga en linbana för kollektivtrafik i Göteborg och 2017 kom ett förslag om att man skulle bygga en sådan som skulle stå klar lagom till 2021, samma år som Göteborg firar 400 år som stad. Nu verkar det dock som om det är högst osäkert att detta faktiskt blir av rapporterar SVT Väst. Det hela handlar om en lönsamhetsfråga. Initialt sades det att linbane-bygget och dess fyra hållplatser skulle kosta 1,1 miljarder kronor att bygga men i våras kom nya uppgifter som sa att det skulle kosta 4 miljarder kronor att bygga linbanan. Västtrafik drog sig ur projektet i april men Västra Götalandsregionen sa i maj att de ska fortsätta utreda frågan. Nu har teknikkonsultföretaget Sweco på uppdrag av Göteborg stad gjort en samhällsekonomisk kalkyl på linbane-bygget och kommit fram till att den inte kommer att bli lönsam. I rapporten står bland annat: "Oavsett (...) genererar linbanan inte tillräcklig nytta för att täcka investeringskostnaden och linbanan blir därmed, givet antagna kalkylförutsättningar och för de beräknade effekterna, inte samhällsekonomiskt lönsam." Göteborg stad verkar dock än så länge inte helt ha övergivit planerna på en linbana över Göteborg och ska nu utreda lite andra alternativ. Bara utredningar och planering inför en eventuell linbana över Göteborg har än så länge kostat 138 miljoner kronor skriver SVT Väst. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Regeringen vill ha "Sverigekort" för kollektivtrafik
Res kollektivt i hela Sverige på samma biljett

Regeringen skriver i ett pressmeddelande att man vill skapa ett biljettsystem som gör det möjligt att åka kollektivt på en och samma biljett, ett slags Sverigekort kanske man skulle kunna kalla det för, i hela Sverige Anledningen till att regeringen vill ha ett gemensamt biljettsystem för hela Sveriges kollektivtrafik är givetvis för att man hoppas att fler då skulle välja att åka kollektivt istället för att ta bilen. Miljö- och klimatminister Isabella Lövin säger: "Den som vill resa kollektivt i hela Sverige behöver idag anpassa sig efter många olika biljettsystem. Det kan göra det svårt att hitta rätt information eller att köpa en resa. Ett nationellt biljettsystem skulle göra det enklare för alla att göra klimatsmarta val i vardagen." Regeringen har nu tillsatt en särskild utredare som ska undersöka möjligheterna med ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafik. Utredaren ska lämna sitt förslag om det hela till Regeringskansliet senast 30 april 2020. Hur mycket kollektivtrafik åker du? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
85.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida