m

Voi Pass innebär inte helt obegränsat åkande
Företaget anmäls till Konsumentverket

Elsparkcykelföretaget Voi har blivit anmälda till Konsumentverket för falsk marknadsföring av sin abonnemangstjänst Voi Pass. Enligt vad Voi skriver i appen ska en användare av Voi Pass kunna åka obegränsat antal resor på upp till 45 minuter under den dag eller den månad som användaren tecknat sitt Voi Pass. Det finns dock begränsningarna för detta men det framgår inte i appen, istället är det något som står i det finstilta i Vois användaravtal. Begränsningarna innebär att Voi Pass-användare "bara" kan åka upp till nio resor eller totalt 200 minuter om dagen med Vois elsparkcyklar. Voi säger att detta är en begränsning man infört då man anser att två grupper användare missbrukar tanken bakom Voi Pass. Vois kommunikationschef Kristina Nilsson säger till DI Digital om dessa grupper: "Den första gruppen är kommersiella användare såsom leveransföretag. Den andra gruppen är användare med vad vi kallar anti-socialt beteende, exempelvis de som använder våra sparkcyklar mer som en leksak än ett transportmedel som de är avsedda för." Voi lovar nu att man ska uppdatera texten om villkoren runt Voi Pass så att det framgår tydligare hur mycket företagets elsparkcyklar går att använda tillsammans med detta. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

9 av 10 uppblåsbara flytvästar uppfyller inte kraven
Kolla om din väst är återkallad

Flytväst är bra grejer och på senare år har de uppblåsbara varianterna blivit populära. De är mycket mindre och helt enkelt smidigare att ha på sig. Tanken är att när man ska ramla i vattnet så blåser en gaspatron upp västen och man får hjälp att flyta. 2019 bestämde EU-kommissionen att dessa västar måste ha speciella säkringar för att vara godkända. I korthet handlar det om att gaspatronen kan gänga ur och då blåser den helt enkelt inte upp västen. Och då är den ju rätt värdelös. Konsumentverket har därför återkallat en mängd olika flytvästar från ett antal olika märken, bland annat Helly-Hansen och Biltema. Om den flytväst du har är återkallad är det ditt ansvar att kontakta företaget som tillverkat den eller inköpsstället för att få den utbytt eller åtgärdad. Här kan du söka upp om just din väst har blivit återkallad. Tumnagel
34.4°
+
Roger Åberg
0

EU drar igång en utredning mot TikTok
För riktad reklam mot barn och dold marknadsföring

EU-kommissionen vill nu veta hur TikTok lever upp till kraven EU har på reklam riktad mot barn och dold marknadsföring. Detta efter det videoplattformen fått kritik för att just rikta reklam till minderåriga. I Sverige har Konsumentverket inlett en granskning och bjudit in TikTok för att ge svar på hur de hanterar dessa grejer. Cecilia Norlander, som är jurist på Konsumentverket, vill framförallt få svar på tre specifika funderingar. "Vi kommer att be Tiktok svara på tre saker. Får användarna den information de behöver för att kunna använda tjänsten på ett sätt som de själva vill? Kan de garantera att det inte förekommer dold marknadsföring till barn? Och har de säkrat att det inte förekommer köpuppmaningar till barn?" De anser att bolaget måste upprätthålla konsumentskyddet eftersom om man tillhandahåller den här typen av tjänster som är anpassade till vuxna men kan användas av barn, måste man anpassa dem till barn eftersom de anses vara extra sårbara. TikTok säger att de redan för en dialog med svenska Konsumentverket och ser fram emot att visa upp sina åtgärder och verktyg som TikTok redan har på plats. Enligt dem så kan användare yngre än 18 år inte köpa, skicka eller ta emot virtuella gåvor och menar att de har strikta riktlinjer som förbjuder reklam som riktar sig mot användare yngre än åldern för digitalt samtycke. Åldern för digitalt samtycke är i Sverige 13 år. Tumnagel
65.8°
+
Frode Wikesjö
0
2020

PayPal-kunder arga på ny avgift
Kostar 120 kronor om året för vilande konton

Förra veckan började betaltjänsten PayPal dra 120 kronor från konton som inte använts på ett år där detta varit möjligt. Detta är något som PayPal tidigare upplyst om att man skulle göra i en uppdaterad version av sina avtalsvillkor, villkor som sannolikt väldigt få av PayPals kunder läser igenom finstilt. När avgiften nu börjat dras från svenska kunder med inaktiva PayPal-konton ska en lång rad av dessa hört av sig till Konsumentverket och klagat. Konsumentverket säger till TV4 att den upplysningen kunderna fått om den nya avgiften inte kan anses tillräcklig från PayPals sida. PayPal säger dock i en kommentar till TV4 att tre varningar kommer att ges innan betalningen dras från kundens konto. Det ska även observeras att avgiften bara kommer att dras från saldot som finns på det aktuella kontot. Är kontot tomt så kommer ingen avgift att dras och det kommer inte heller dras pengar från eventuella betalkort som är kopplade till tjänsten. PayPal har runt en miljon svenska användare men hur många av dessa som kommer att drabbas av den nya avgiften är inget PayPal vill uppge. Har du ett PayPal-konto? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
10.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Studentflak förbjuds av Transportstyrelsen
Inga studenter på flakbilar i år

Transportstyrelsen meddelade idag att man kommer att förbjuda så kallade studentflak temporärt i år. Det här beror givetvis på den pågående pandemin och i ett pressmeddelande skriver Transportstyrelsen: "Från och med den 15 maj är det inte tillåtet att åka på studentflak, eller som det uttrycks i föreskriften: färdas på lastbilsflak eller släpvagn som dras av lastbil, traktor eller motorredskap i samband med skolavslutning, karnevalståg eller motsvarande." Förbudet är temporärt och kommer att gälla till och med 31 december 2020. De studenter, föräldrar eller andra som har frågor runt ekonomisk ersättning för avbokade studentflak hänvisas till Konsumentverket skriver Transportstyrelsen i sitt pressmeddelande. Tumnagel
64.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Konsumentverket ska granska influencers
Misstänks ha gjort otillåten reklam för kreditföretag

Konsumentverket meddelar nu att man under året som kommer ska granska influencers som gör reklam för olika lånetjänster eller kreditföretag lite noggrannare. Anledningen till det är att en lång rad svenska influencers misstänks ha gjort otillåten reklam för företag som till exempel Anyfin, Bynk och Klarna. I en del reklaminlägg från svenska influencers ska dessa ha fått det att framstå som om de själva använde företagens kreditprodukter fastän så inte varit fallet, något som är klart brott mot marknadsföringslagen. Martin Olsson på Konsumentverket säger till SvD om ett fall där en kvinnlig influencer gör reklam för Anyfins produkter fastän hon saknar krediter hos företaget: "I detta fall var det faktiskt så att hon inte haft något lån. Det är ett brott mot marknadsföringslagen. Man får inte använda sig av felaktiga påståenden, eller ljuga." Bland de influencers som gjort reklam för låneprodukter och kreditföretag hittas bland andra Amanda Schulman, Alex Schulman, Isabella Löwengrip, Margaux Dietz och Carolina Gynning skriver DI Digital. Tumnagel
68.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Släktforskningstjänst anmäls för brott mot GDPR-lagen
Sveriges konsumenter anmäler MyHeritage till Datainspektionen

Konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter skriver i ett pressmeddelande att de nu anmäler MyHeritage till Datainspektionen och Konsumentverket. Detta är något man gör efter det att man ansett att släktforskningstjänsten bryter mot GDPR-lagen. Det verkar primärt vara hanteringen runt datan från MyHeritage tilläggstjänst där användare kan DNA-testa sig för att hitta släktband som Sveriges Konsumenter motsätter sig. Enligt Sveriges Konsumenter så är avtalet runt DNA-tjänsten på tok för komplicerat för att det ska gå att förstå av en vanlig konsument. I pressmeddelandet skriver Sveriges Konsumenter: "Det är en extremt lång avtalstext, som dessutom är fylld av ord som du behöver vara såväl läkare som jurist för att förstå. Och om du nu skulle orka läsa igenom det svenska avtalet så säger MyHeritage att det ändå är den engelska versionen som gäller juridiskt. Och i den står något helt annat.–Som om det inte vore nog så ger de sig själva obegränsad möjlighet att ändra villkoren efter att konsumenten godkänt dem. De är också hemliga med om vad de tänker att göra med de väldigt intima uppgifterna och vem de kan tänkas dela dem med. De garanterar inte heller kvaliteten på testresultatet, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter." Vidare så avsäger sig kunden rätten att anmäla MyHeritage i Sverige enligt deras användaravtal, sådana anmälningar måste göras i Israel där företaget har sitt huvudkontor. Sinan Akdag säger: "Vi menar att det bryter mot lagen. De har inte laglig rätt att frånta den enskilda konsumenten den rättigheten. Men en privatperson kommer ju inte veta det – alltså slipper de undan. Det ska mycket till för att en svensk ska driva en rättsprocess utomlands." Runt 26 miljoner människor runt om i världen tros ha DNA-testat sig i släktforskningssyfte och runt 150.000 av dessa tros vara svenskar enligt Sveriges Konsumenter. Tumnagel
55.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple får böta 25 miljoner euro för batteristrul
Franska konsumentverket sätter ner foten

Franska myndigheten DGCCRF (ungefär: generaldirektoratet för konkurrens, konsumentfrågor och bedrägeribekämpning) och åklagarmyndigheten i Paris har nu beslutat att ge Apple 25 miljoner euro i böter för det batteristrul som användare av iPhone SE, 6 och 7 råkade ut för 2017. Om ni inte minns det så gjorde Apple ett antal enheter långsammare, enheter som fått sämre batteri med tiden och därför inte kunde hålla samma hastighet som tidigare eftersom det krävde mycket ström. Apple tyckte att de var snälla eftersom alternativet var en buggig telefon, men användare och myndigheter tyckte att Apple hade fulat sig i marknadsföringen. Apple har sedan dess blivit bättre på att visa batteriets hälsa i iOS och man bytte även ut ett stort antal batterier. Apple får alltså böter på 25 miljoner euro, en dom som de accepterat. Apple måste även visa ett meddelande om att de blivit dömda på sin webbplats under en månads tid. Tumnagel
58.0°
+
Roger Åberg
0

Skoda och Mitsubishi får skäll av Konsumentverket
Säger att deras bilar är grönare än vad de är

Anledningen till att många elbilar i dag har en blå färg i någon form på sina logotyper har sin början i att biltillverkarna började använda grönt och på olika sätt fick skit för det. Det började redan elbilarna, så fort tillverkarna gjorde något som skulle kunna ses som miljövänligt blev det grönt. Hur som helst har de flesta tillverkare blivit förståndigare och insett att en bil inte är miljövänlig bara för att den inte skitar ner jättemycket. Men nu avslöjar Vi Bilägare att både Skoda och Mitsubishi får bakläxa av Konsumentverket för att man har använt ordalag som inte är så korrekta. Skoda har använt formuleringen "Kör grönt" kring flera av deras bilmodeller. – Alla fordon oavsett drivmedel innebär en belastning på miljön. Vi har omgående efter uppmaningen från Konsumentverket ändrat rubriken till ”El/Hybrid”, vilket är en mer tekniskt korrekt beskrivning av våra elektrifierande och gasdrivna modeller, säger Stefan Nygren, marknads- och produktchef på Skoda i Sverige till Vi Bilägare. Mitsubishi har använt formuleringen "du vill åka bekvämt, känna dig trygg och värna om miljön" om sin modell Outlander PHEV. Detta har man nu ändrat till "När du vill åka bekvämt, känna dig trygg och köra vardagsresorna på el". – Vi nåddes idag av denna information från Konsumentverket, och eftersom vi givetvis inte vill riskera att förvirra eller vilseleda konsumenter kommer vi att ändra eller precisera formuleringen i de marknadsföringskanaler där den används, säger Fanny Hellgren, pr-chef på svenska Mitsubishi Motors, till Vi Bilägare. Bra jobbat Konsumentverket! Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Konsumentverket gör film som vägledning för influensers
Efter dom mot Kenza

Igår meddelade Konsumentombudsmannen att Patent- och marknadsdomstolen dömt bloggaren Kenza Zouiten efter att hon pratat om solglasögon från ett viss företag i sina inlägg utan att tydligt reklammarkera dessa. Det här är ju inte något ovanligt problem i sociala medier så Konsumentombudsmannen har gjort en skrift där man går igenom vad som gäller. Man har även gjort filmen ovan. I grunden är det väldigt enkelt, om någon får ersättning för att prata om en produkt eller tjänst är det reklam. Om det är ens egna åsikter eller inte spelar ingen roll. Det spelar heller ingen roll om det är dina egna produkter eller inte, det är fortfarande reklam. Vi här på Feber skriver ju nästan uteslutande om produkter och om vi skriver om dem ökar försäljningen. Dock är det så att vi bara annonsmarkerar de inlägg där vi faktiskt får en ersättning, och vi försöker göra det så tydligt som möjligt. Anledningen till att vi inte annonsmarkerar allt trots att det ökar försäljningen är att vi i de allra flesta fall hittar informationen om produkten utan att någonsin ha kontakt med företaget. Vi får då alltså varken ersättning eller har uppmanats att skriva om produkten. En möjlig gråzon vi lever i är den då vi testar produkter, antingen här i Sverige eller då vi har rest någonstans för att till exempel testköra en bil. I de fall någon betalar resa till exempel till en mässa för att vi uttryckligen ska titta på en produkt brukar vi skriva att företaget har stått för resa och uppehälle, det är dock extremt ovanligt och har bara hänt en handfull gånger. I de fall då vi blir inbjudna antingen till ett event eller att testa en produkt gör vi alltid det för att vi vill det. Det låter kanske drygt, men vi skulle kunna åka på väldigt många resor och testa väldigt många produkter om vi hade velat och framförallt hade haft tiden till det, så de saker vi testar eller åker på är väl utvalda av oss. Vid eventuella resor står företagen oftast för de kostnader som uppstår när en produkt lanseras eller bara finns i en annan del av världen. Hade vi fått som vi velat hade allt kommit till vårt kontor och vi inte rört oss ur fläcken. Vi står självklart för våra egna kostnader, det finns alltså inga tillfällen då ett företag betalar för arbetstid eller på annat sätt ger oss ersättning förutom att placera oss på ett annat ställe. De produkter vi testar eller använder på kontoret är alltid på lån. Dessa lån är olika långa, mobiltelefoner försöker vi till exempel låna tills en uppföljare kommer eftersom vi vill kunna ha dem nära ifall vi vill testa eller jämföra något. Vi tar alltså aldrig emot en produkt i utbyte mot en artikel. Överlag är PR-byråer och företag som jobbar proffesionellt mot "riktig" media i Sverige just väldigt professionella. De ska ha cred för att de gör produkter och liknande tillgängliga för oss men att de väldigt sällan försöker "sälja" produkten eller tjänsten. De är också väldigt väl medvetna om att de inte kan tvinga oss till att göra, tycka eller skriva saker. Däremot är det väldigt, väldigt annorlunda i andra länder som inte har lika hårt lagstiftning (lagar och regler rockar!) där både influensers och media köps in för att sälja en produkt. Tumnagel
54.8°
+
Roger Åberg
0
2019

Lådvin får inte se ut som en stuga eller en väska
Bag-in-box ska se ut som en låda

Patent- och marknadsöverdomstolen har beslutat att lådvin inte längre kommer att få säljas i förpackningar som ser ut som en liten röd stuga eller väskor. Det här är slutet på en tvist som inleddes 2016 då Systembolaget uppmärksammade frågan och Konsumentverket inledde en granskning av de lite mindre traditionella lådvins-förpackningarna. Anledningen till att Patent- och marknadsöverdomstolen nu förbjuder "väsk-vin" och "stug-vin" beror på att de anses skapa en "osaklig uppmärksamhet kring alkohol" och att detta kan bidra ökad alkoholkonsumtion. Det är företaget Oenoforos som har drivit frågan om att få fortsätta sälja sina lådviner vars förpackningar är utformade som väskor och stugor. De har hävdat att lådvin funnits så länge på marknaden att det därför inte går att säga vad som är en traditionell utformning av vinförpackningar längre. Vidare ansåg företaget att det fanns många andra drycker på systembolaget med lite udda utformade flaskor vilket borde göra att även lådvins-förpackningar skulle kunna ha en lite annorlunda design. Domstolen håller dock inte med företaget utan ansåg inte att utformningen av Oenoforos lådvins-förpackningar är förenlig med kravet på särskild måttlighet. Tumnagel
28.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ehandlare börjar porta kunder som returnerar mycket varor
Det låter ju vettigt

Kvällsposten rapporterar att den Malmö-basererade modekedjan Boozt nu portar cirka 9000 registrerade kunder från att ehandla från dem. Orsaken till det uppges vara att de utpekade kunderna returnerar ovanligt mycket av varorna som de handlar från Boozt. Det handlar givetvis om samma fenomen som de flesta som pysslar med ehandel av kläder är medvetna om. Det vill säga att kunderna köper på sig massa varor, ibland samma vara i olika storlekar, för att i lugn och ro kunna testa dessa hemma. Därefter behåller kunden ett fåtal eller inga plagg och skickar tillbaka resten. Som vi har rapporterat om tidigare kan det ibland till och med handla om kunder som bara vill ta en selfie i ett inköpt plagg för att sedan returnera detta till inköpsstället. Till den danska tidningen BT säger Boozt marknadschef Peter G Jørgensen: "Om du lägger en beställning på 300 varor och returnerar 298 av dem så handlar du inte med avsikt att du vill se om en klänning passar." Enligt Boozt finanschef Zandra Gadd säger till Sydsvenska att det handlar om cirka 0,3 procent av Boozt kunder som inte längre får handla från företaget. De kunder som börjar ropa om att de nu blir diskriminerade har dock inget att hämta enligt Konsumentverket. Deras presschef Hans Lundin säger till Sydsvenskan: "En företagare har rätt att välja vem som får lov att handla hos dem, så länge det inte föreligger diskrimineringsgrund för det beslutet." Det finns inga uppgifter om hur många av de inköpta varorna man måste returnera till Boozt för att bli avstängd. På sin hemsida skriver Boozt följande om sin nu införda "Fair use-klausul": "Klausulen har införts för att hållbarhet är viktigt för oss – både med hänsyn till miljö, och till att skapa en hållbar verksamhet där vi kan erbjuda våra kunder bästa möjliga shoppingupplevelse och kundservice.Det är grundläggande för Boozt att kunna erbjuda våra kunder 30 dagars gratis retur, men vi tar samtidigt ansvar för att värna om miljön och minska vår miljöpåverkan där det är möjligt." Det här verkar vara ett vettigt beslut av Boozt och jag hoppas personligen att fler ehandlare tar efter dem då det kanske kan lära åtminstone en del om hur man bör bete sig som en någorlunda miljömedveten konsument. Tumnagel
100.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det ska bli enklare att se resors klimatpåverkan
Det tycker i alla fall regeringen

Att långa flygresor påverkar klimatet vet vi, men hur mycket? Och den där resan med färja, är den verkligen så klimatsmart? För att det ska bli enkelt att se detta så vill regeringen att det ska bli obligatoriskt att redovisa långa resors klimatpåverkan, oavsett om det är med buss, tåg, flyg eller färga. – Transportsektorn är nyckeln i klimatomställningen och ansvaret för det vilar tungt på mig som infrastrukturminister men det ska också vara lätt för individen att ta sitt ansvar. Därför är en klimatdeklaration ett bra sätt att som konsument och företag få veta vad ens resa har för klimatpåverkan, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth. Myndigheten Trafikanalys får därför i uppdrag att se hur en klimatdeklaration skulle kunna utformas. Den måste ju vara lätt att förstå och så måste det vara enkelt att jämföra olika sätt att färdas. Konsumentverket, Naturvårdsverket, Statens Energimyndighet och Transportstyrelsen ska hjälpa Trafikanalys och resultatet ska vara klart senast 30 april 2020. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0

Konsumentverket slår ner på bostadsförmedlingstjänster
Tjänster som försöker slå mynt av bostadsbristen

Konsumentverket har nu granskat ett gäng tjänster som förmedlar bostäder i Sverige och har kommit med anmärkningar på sju av dessa skriver man i ett pressmeddelanden. Det handlar om tjänster som inte har några egna bostäder att hyra ut utan istället samlar in information om lediga bostäder hos andra som man erbjuder sina användare. Ofta handlar det om bostäder som listas på andra ställen och för att kunna anmäla intressen eller bevaka andra lediga bostäder så krävs det ofta att man betalar för detta. Det handlar med andra ord om bostäder som i stort sett alltid förmedlas gratis av andra tjänster, till exempel Blocket, eller ägarna av bostäderna. De sju tjänster som nu fått nedslag av Konsumentverket anses ofta vara dåliga på att upplysa om att tjänsten kostar pengar och vad ett avtal som en eventuell användare tecknar inkluderar. Dessutom får en del tjänster nedslag på, till exempel den på bilden ovan, att försöka utge sig för att vara hyresvärdar, något som inte är fallet i någon av de granskade tjänsterna. Här nedanför hittas de sju bostadsförmedlingstjänster som fått anmärkningar från Konsumentverket. Tumnagel
52.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu ska dyra lån förses med varningar
SMS-lån och andra kassa lån får varningstriangel

Förra året ändrades konsumentkreditlagen och då infördes det både kostnadstak och räntetak på lån. Nu går Konsumentverket vidare med nästa steg för att få lite bättre ordning på lånemarknaden. Snart kommer så kallade högkostnadskrediter, det vill säga vissa sms-lån och andra lån med superhög ränta, märkas med en varningstriangel samt varningstexten som syns på bilden här nedanför. Detta kommer att gälla för alla lån som har en effektiv ränta som uppgår till referensräntan plus 30 procentenheter, något som i dagsläget uppgår till minst 29,5 procents ränta. Från och med 1 juli måste alla långivare märka sina låneprodukter med högkostnadskredit med den nya varningstexten och varningstriangeln. Tumnagel
83.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Regeringen börjar äntligen granska lootlådor i spel
Konsumentverket ska leverera utredning i höst

Den stora frågan på allas läppar lyder "är lootlådor i spel likvärdigt lotteri?". Svaret är mer eller mindre ja, men regeringen behöver utföra en ordentlig utredning för att få reda på hur läget ligger till. Konsumentverket har nu fått i uppgift att ta hand om utredningen kring lootlådor för att ta reda på hur dessa fungerar och påverkar spelare. Civilminister Ardelan Shekarabi (S) står bakom frågan och fokuserar till stor del på hur dessa lådor påverkar den yngre generationen spelare. Till SVT säger Ardelan detta: Vi ser ju att minderåriga utsätts för rätt så stora risker som finns i dataspel, säger Shekarabi till SVT. Vi pratar om situationer i dataspel som påminner väldigt mycket om spel om pengar och lotteri, det som kallas för loot-lådor. För vår del är det väldigt viktigt att ha ett bra konsumentskydd inte minst när minderåriga finns på marknaden. Det finns också uppgifter om att det finns en svart andrahandsmarknad för de här spelarna och då är vi ju väldigt nära det som normalt regleras av lagstiftningen för spel om pengar. Till SVT säger även Ardelan att utredningen kan leda till lagändringar och refererar till bland annat Belgiens lagstiftning där lootlådor går under lotterilagen och har därför förbjudits i spel som Overwatch och Fifa. Konsumentverket kommer få uppbackning i utredningen från Folkhälsomyndigheten, Spelinspektionen och Statens Medieråd och rapporten ska levereras till regeringen senast 1 oktober. Tumnagel
66.5°
+
André Stray
0

Apple anmälda till Konsumentverket för iPhones ringsignalsvolym
Användare uppges ha fått hörselskador

En svensk iPhone-användare har anmält Apple till Konsumentverket då han misstänker att en bugg i telefonen gör så att denna använder alldeles för hög ringvolym när den kopplas till externa tillbehör. Enligt användaren ska han ha drabbats av telefonens ringsignal varit extrem hög när han kopplat in sin iPhone till hörlurar samt i bilens högtalarsystem. Enligt användaren ska ringsignalen varit inställd på att ringa lågt men trots det ringt så högt att användaren uppger att han drabbats av hörselskador och han säger till Dina Pengar. "Jag hör pipet på nätterna, har svårt att befinna mig i folksamlingar och på jobbet behövde jag ha öronproppar. Man blir väldigt trött av det också, det är ungefär som att ha migrän, så det blir väldigt stor påverkan på livet" Användaren har även anmält det hela till Apple men de menar att det hela ska ha uppstått på grund av felaktigheter i produkterna han har kopplat till sin iPhone 6 Plus med iOS 12.1.2. Konsumentverket ska nu undersöka det hela och har begärt in uppgifter från Apple för att kunna göra det skriver Dina Pengar. Tumnagel
21.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Konsumentverket kräver Jollyroom på 3 miljoner för fusk-rea
Har brutit mot förbud

Så kallad vilseledande reareklam, eller fusk-rea som man också kan kalla det, blir ett allt vanligare problem. Det handlar om att butiker säger att en vara är prissänkt fast den egentligen inte alls är det. Jollyroom fick i höstas ett interimistiskt förbud utfärdat från Patent- och marknadsdomstolen och nu anser Konsumentombudsmannen att företaget har brutit mot detta. Man kräver nu Jollyroom på tre miljoner kronor i vite. Jollyroom AB, som är Nordens största företag inom baby- och barnprodukter på nätet, har under flera år haft ständiga rea- och utförsäljningskampanjer, trots att priserna inte varit lägre än vanligt. Det här har kritiserats av Konsumentverket tidigare, men trots löften från Jollyroom om att de ska rätta sig har de missvisande kampanjerna fortsatt. Jollyroom har alltså haft "rea" på produkter som haft priser som inte varit lägre än normalt och jämfört "rea-priset" med ordinarie priser som varit påhittade. Trots förbudet har företaget, enligt KO, fortsatt att bryta förbudet. Tumnagel
90.0°
+
Roger Åberg
0
2018

Anmälningarna till Konsumentverket ökar
Varnar för lockpriser och fultricks

Det är rea igen, men frågan är om någon orkar bry sig efter Black Friday, Cybermonday och allt vad de heter. Ofta är det samma varor som återkommer under reorna och i flera butiker, vilket gör att man frågar sig om det verkligen är rea eller bara ett normalt pris på röd prislapp. Anmälningarna till Konsumentverket har fyrdubblats på tio år enligt Sveriges Radio, från 3700 till över 15.000. Fler reor ökar anmälningarna, men prisjämförelsetjänsten och bättre koll hos konsumenterna hör så klart också till. – Anmälningarna handlar till exempel om att en tv annonserats ut väldigt billigt, men när man kommer till butiken så finns inte varan där. Då blir man istället erbjuden en annan tv till mycket högre pris, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket till Sveriges Radio. Sedan handlar det om att butikerna höjt priset innan rean och räknar procenten på det gamla priset, för att vara ska se ut som att den är sänkt mycket mer än den egentligen är. En sak som ofta anmäls är att priset i reklamkampanjen inte gäller när man väl kommer till butiken. Vilket så klart inte är snällt av butiken, men det är det pris som man får i kassan som är det pris som gäller i slutändan. Tumnagel
45.4°
+
Roger Åberg
0

Företaget Svensk Fordonsgaranti stoppas
Bilägare lurades att förlänga fabriksgaranti

Företaget Svensk Fordonsgaranti har sedan en tid tillbaka skickat fakturor till svenska bilägare där dessa fått ett erbjudande om att förlänga sin garanti på bilen. Många har trott att det har handlat om en förlängning av bilens fabriksgaranti och därför betalat fakturan. Det hela är dock bara en bluff och nu stoppar Patent- och marknadsdomstolen marknadsföringen från företaget då utskicken riskerar att lura konsumenterna. Konsumentverket har fått in över 860 stycken anmälningar mot företaget. Domstolens beslut i sin helhet finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
51.3°
+
Bobby Green
0

Bluffsajt försöker prångla ut Disney-grejer i Sverige
Köpta varor levereras inte

DN rapporterar att någon verkar ha startat en bluffsajt som säljer Disney-grejer som sedan inte levereras till köparna. Det handlar om sajten DisneySverige.com som ser förhållandevis seriös ut om man bortser från vissa stavningar samt att sajten inte kommunicerar krypterat med besökarna. Det finns en mängd Disney-prylar på sajten men minst sex personer ska ha anmält sajten till Konsumentverket efter det att de köpt grejer som inte levererats. Disneys officiella Sverige-butik i Solna utanför Stockholm uppger att DisneySverige.com inte har någon koppling till Disney och att man har fått motta flera frågor om sajten under året. Disney hade tidigare den svenska webbutiken DisneyStore.se men den lade man ner i mars i år. Tumnagel
23.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Klarnas snabbetalningar får kritik av kunder
Vill inte kunna handla utan att identifiera sig

Den svenska betaltjänsten Klarna har en tjänst som man kallar för "Klarna Smoooth" med vilken kunder kan betala Klarna-fakturor utan att behöva legitimera sig med BankID eller lösenord. Tanken bakom funktionen är givetvis att göra det lite smidigare för kunden men funktionen har fått en del kritik från kunder som nu tycket det har blivit allt för enkelt att handla. DI Digital skriver att mycket av klagomålen mot Klarna Smoooth kommer från personer som lånat ut dator, mobil eller surfplatta till en familjemedlem. Gör man det blir det möjligt för den som lånar datorn att köpa grejer på nätet för att sedan låta den som lånat ut prylen betala köpet med Klarna Smoooth. När Klarna får frågor om Klarna Smoooth från DI Digital så väljer de att svara med ett någorlunda standardiserat svar via mail: "När en befintlig kund väljer att betala genom vår tjänst Betala Direkt kräver vi i vissa fall inte bank-id. Vi har ett antal tydliga och strikta krav som alla måste uppfyllas för att det ska vara möjligt. Kraven är till för att säkerställa en smidig och säker köpupplevelse. Om det finns minsta osäkerhet kring något av kraven begärs bank-id som autentisering." Hos Konsumentverket har anmälningarna från kunder mot Klarna ökat från 49 stycken under 2015 till 109 under förra året skriver DI Digital. Anna Hult, jurist på Konsumentverket, uppger att Klarna Smoooth hantering av användarnas identifiering är något man just nu tittar på. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fortsatt ok att sända alkoholreklam från Storbritannien
MTG och Discovery får fortsätta

Konsumentverket och Myndigheten för press, radio och tv gillar inte att Discovery och MTG sänder alkoholreklam i sina kanaler. De båda nätverken, med kanaler som TV3, TV6, TV8, Kanal 5 och Kanal 9 sänder från Storbritannien där alkoholreklam är helt ok. Att man sänder till en svensk tv-publik spelar ingen roll. I höstas kontaktade Konsumentverket och Myndigheten för press, radio och tv EU-kommissionen för att se om man kunde stoppa detta. För att det skulle gå vägen var myndigheterna tvungna att bevisa att Discovery och MTG har etablerat sig i Storbritannien för att kringgå lagstiftningen, något som EU-kommissionen inte anser vara bevisat. Det gör att de svenska myndigheterna inte kan ingripa. – Vi står fortfarande fast vid vår uppfattning i den här frågan, men kan nu bara konstatera att nuvarande direktiv ställer höga krav på bevisning som i praktiken är mycket svåra att uppfylla och det beklagar jag, säger Andreas Prochazka, enhetschef vid Konsumentverket i ett pressmeddelande. Tumnagel
23.6°
+
Roger Åberg
0
2017

Myndigheter vill sätta stopp för all alkoholreklam i tv
Ber EU om hjälp

Konsumentverket samt Myndigheten för press, radio och tv har kontaktat EU-kommissionen för att försöka sätta stopp för alkoholreklam i svenska tv-kanaler som sänder från andra länder. Det är förbjudet att sända reklam eller sponsring av alkohol i svensk tv. Men kanaler som TV3, TV6 och Kanal 5 kommer runt detta förbud genom att sända från Storbritannien. Om dessa myndigheter lyckas få igenom ett förbud så är det kanalnätverken MTG samt Discovery som drabbas och då blir tvungna att tacka nej till alla bag in box-reklamer. Tumnagel
64.2°
+
Frode Wikesjö
0

Skoda-kampanj får kritik från Konsumentverket
Bryter mot terrängkörningslagen

Skoda har hamnat i blåsvädret då Konsumentverket inte gillar deras reklam. Förra året körde de en kampanj som fick namnet "En egen väg". Den vann ett Silverägg i kommunikationstävlingen Guldägget och Skoda valde att köra vidare på den även i år. I den uppmanas kunder till biltillverkaren att just ta sin egna väg, vilket Konsumentverket anser strider mot terrängkörningslagen då bilarna i kampanjen körts utanför allmänna vägar. Vidare anser man att reklamen är otillbörlig då den saknar information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Volkswagen Group Sverige AB har till och med den 27 september på sig att uttala sig i ärendet innan eventuella åtgärder vidtas. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Ett gäng med influencers fälls för smygreklam
Reklamombudsmannens opinionsnämnd sätter ner foten

Ett gäng av så kallade influencers har nu fällts för smygreklam av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON). Följande personer och företag anser sig ha gjort smygreklam för dessa produkter. * Elin Lewenhaupt för två inlägg om klocktillverkaren Daniel Wellington på Instagram * Isabella Löwengrip för två inlägg om sitt eget märke LCC på Snapchat * Anitha Schulman för inlägg om Accent på Instagram * Amanda Schulman för inlägg om vitaminer från Better You på Instagram * Rebecca Fredriksson för inlägg om Björn Borg på Instagram * Även förmedlaren Relatable fälls för inlägget om Björn Borg i Rebecca Fredrikssons inlägg Enligt Reklamombudsmannens riktlinjer måste det tydligt framgå i ett blogginlägg, instagram-inlägg eller liknande tydligt framgå att det handlar om reklam, något som alltså RON anser att det inte gör i de inläggen som pekas ut i listan ovan. Reklamombudsmannen är ingen statlig myndighet och därför kommer inte de utpekade personerna att bestraffas med något annat än möjligtvis skammen över att vilselett sina följare. För att de ska kunna få något rent juridiskt straff skulle det krävas att Konsumentverket eller Konsumentombudsmannen tar upp fallet. Tumnagel
80.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kändisar som gör reklam för kosttillskott ska granskas
Konsumentverket badar i anmälningar

Konsumentverket har inlett en granskning kändisar och hälsoprofiler som de misstänker marknadsför hälsokost och kosttillskott utan att uppge för sina läsare att det handlar om sponsring eller betald reklam. Anna Lindström är jurist på Konsumentverket och till DN säger hon att myndigheten "badar" i anmälningar gällande detta. Konsumentverket har därför nu identifierat ett 50-tal personer som de misstänker använder framför allt sina privata sociala medie-konton för att göra reklam för hälsokost och kosttillskott. De som kontaktas kommer först och främst att informeras om vilka regler som gäller på det här området och skulle Konsumentverket anse att de trots det inte följer dessa regler så kommer de återigen att kontaktas i höst. Exakt vad som skulle kunna hända de som inte följer Konsumentverkets regler kan variera från fall till fall. Anna Lindström säger till DN: "Det beror på vad det gäller. Men det kan handla om ett informations- eller förbudsföreläggande. De brukar alltid vara förenade med ett vite som konsumentombudsmannen ställer ut. I andra fall kan man driva ärendet i domstol, beroende på graden av överträdelse, eller om rättsläget är oklart." Tumnagel
80.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida