m

Theon Design presenterar kompressormatad boxersexa
Kommer att sitta i deras nästa restomoddade Porsche 911

Theon Design som bygger om gamla Porsche 964:or och uppdaterar dessa presenterar nu en ny boxersexa. Den är på 3,6 liter och försedd med en Rotrex-kompressor som hjälper till att ta effekten över 450 hästar. Den här kommer man att montera i sitt nästa bygge och eftersom man förlitar sig på vatten/metanol-insprutning behövs ingen laddluftkylare eller extra luftintag. Bra eftersom det är hyfsat tight med plats i motorrummet som det är. Bilen som är beställd med motorn kommer vara klar inom några månader. Du kan också få den här maskinen i din gamla 964, men vad det skulle kosta får du fråga Theon Design om. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Razer börjar sälja datorkomponenter
Vattenkylning, fläktar och PSU

Razer fortsätter bredda sitt sortiment med PC-prylar. Nyligen började företaget kränga chassin och i samband med Razercon har gänget meddelat att de kommer börja sälja saker att sätta i datorerna. Mer specifikt vattenkylning, fläktar med fläktkontroller samt strömförsörjning. Razer Hanbo är företagets nya allt-i-ett-vattenkylare som Razer tagit fram med Asetek. Enligt Razer ska Hanbo vara duktig på att hålla komponenter kalla samtidigt som hela bygget är relativt tyst. Hanbo kommer i storlekarna 240 och 360 mm och release kommer ske i november. Pris är för tillfället okänt. Kunai heter Razers nya fläktar som kommer i storlekarna 120 och 140mm. 120-fläkten kan snurra i 2200 rpm och den större i 1600 rpm. Givetvis finns en hel del RGB-belysning, mer specifikt 18 LEDs i 120mm och 22 i 160mm, och dessa kommer du kunna kontrollera Razer Synapse-mjukvaran, som även låter dig kontrollera hastighet. Kunai-fläktarna börjar säljas idag för 45 dollar. Razer säljer även en PWM-fläktkontroll som du kan koppla in åtta Kunai-fläktar i för 50 dollar. Den sista nya komponenttjofräsen är PSU:n Katana som kommer finnas tillgänglig med en effekt på 750W till 1600W och har modulär kabelhantering. Katana kommer börja säljas i början av 2022. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0
2020

Det här är Bollinger B1 och B2 i produktionsutförande
Får uppdaterad design och större frunk

Bollinger Motors kantiga eldrivna bilar presenteras nu i produktionsutförande. B1 heter suven och B2 är pickupen och de båda är väldigt lika designmässigt. Det som har förändrats är att man på suven har höjt midjelinjen en aning samtidigt som B-stolpen flyttats framåt för att göra det enklare att komma in i baksätet. Sidorutorna var tidigare såna man sköt åt sidorna men dessa är nu ersatta med vanliga, handvevade (!), diton. Alla glasytor är nu högre än tidigare vilket ska ge bättre sikt åt alla håll. Fronten har ändrats så att en mindre kylare räcker vilket i sin tur har gjort att frunkens storlek har ökat. Både strålkastarna och baklamporna har även flyttat mer ut åt sidorna. Pickupen får liknande förändringar men det största gällande den är att flaket nu är frånskilt från förarhytten vilket gör det enklare att byta ut mot något annat - typ ett skåp. Oavsett vilken du köper så får du dubbla elmotorer som tillsammans genererar 623 hästar och 906 newtonmeter i vrid. De får sin kraft från ett batteripack på 142 kWh som ska ge en räckvidd på över 32,2 mil. 0-100 km/h ska gå på runt 4,5 sekunder. Frånpriset kommer att ligga på 125.000 dollar. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Audi börjar sälja Q5 Sportback och SQ5 Sportback
Kostar från 470.800 respektive 726.000 kronor

Nu drar Audi igång försäljningen av Q5 Sportback och SQ5 Sportback. Det här är alltså den version av Q5 med en sluttande taklinje för lite mer statuspoäng och lite mindre plats. Eller CUV som Audi kallar det - Crossover Utility Vehicle. Priset börjar på 470.800 kronor och den för pengen får man 40 TDI quattro Proline edition. Den har en turbomatad diesel-snurra på 2,0 liter som ger 204 hästar och 400 newtonmeter i vrid. En sjustegad S tronic-låda fördelar kraften till alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder. Det finns även en bensinare. Den heter 45 TFSI quattro Proline edition och kostar från 496.900 kronor. Här får du en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 265 hästar och 370 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Precis som sitt TDI-syskon har denna sjustegad S Tronic-låda, fyrhjulsdrift och ett 12-volts mildhybridsystem. Toppversionen är SQ5 Sportback som drivs av en dieselmaskin på 3,0 liter som ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h avklaras på 5,1 sekunder. För denna får du betala från 726.000 kronor. Lansering i Sverige blir under första halvåret 2021. Beställa kan du göra från och med den här veckan. Senare under nästa år släpps även en laddhybrid som kallas för 40 TFSI e. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0

Audi uppdaterar SQ5
Har nu dieselmaskin under huven igen

I somras fick Audis mellan-SUV Q5 sig ett lyft. Nu presenteras prestandaversionen SQ5 i samma utförande. Men där tidigare SQ5 innebar bensinsexa är det nu återigen dieselsexa som gäller för Europa. Den är på 3,0 liter och ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Jämfört med föregångaren har den här fått kolvar i härdat stål istället för aluminium samtidigt som man förbättrat och modifierat insprutningen. Istället för en laddluftkylare i nosen har man monterat en luft/vatten-kylare i V:et mellan cylindrarna. Turbon har även fått ett mindre turbinhjul som snurrar snabbare. Bilen är en mildhybrid och har en kombinerad startmotor och generator med 48-voltsteknik. 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,82 liter per mil och utsläppen till 215 gram per kilometer. Nya SQ5 lanseras under första kvartalet nästa år och den kostar från 687.500 kronor. Beställa ska man kunna göra från och med den här veckan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Förvandla en ny BMW R nineT till en BMW R7 från 1934
Nytt kit ger din hoj äldre utseende

För ett år sedan började företaget Nmoto berätta att de hade ett nytt kit på gång till BMW:s motorcykelmodell R nineT. Nu är kitet färdigt och smackar du på detta på din hoj får du ett utseende inspirerat av modellen R7 från 1934. Kitet som heter Nmoto R sevenT kostar 6950 dollar och det består av en ny tank, soppapump, slangar till detta, skärmar fram och bak, nytt bakljus, flytt av oljekylaren, skydd över gafflarna och motorn, ny strålkastare, nya blinkers och en förlängning av avgassystemet. Motorn, fjädringen, chassiet, bromsarna och hjulen låter man vara orört. Vad tycker ni? Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Lister presenterar Stealth
En Jaguar F-Pace SVR med 676 hästar

Hösten 2018 visade Lister Cars upp LFP. Det var en ombyggd Jaguar F-Pace SVR som man trimmat till 670 hästar och eftersom topphastigheten höjts till hela 322 km/h blev det här världens snabbaste SUV. Nu rullar man ut Stealth som verkar vara samma bil men i ett lite uppdaterat utförande. Den här kallar man för "Britain’s fastest and most powerful SUV" och med sina 676 hästar och 720 newtonmeter i vrid ska den göra 0-100 km/h på 3,7 sekunder och toppa 314 km/h. Den nya effekten ur den fem liter stora V8:an har man fått genom nya löphjul till kompressorn, annat luftfiltersystem, en helt ny laddluftkylare och en omprogrammerad ECU. Vidare sticker bilen ut med nya 23 tum stora fälgar, ett nytt aggressivare kjolpaket i kolfiber, skärmbreddare och större diffusor baktill. Man får även ett nytt avgassystem i rostfritt med kolfiber-ändar och uppdaterade bromsar. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 109.950 pund. Det är 34.575 pund mer än vad en vanlig F-Pace SVR kostar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Nvidia teasar RTX 3090
Ny kylning och 12-pinsplugg

Nästa vecka kommer Nvidia hålla låda och då väntas det att nya RTX 3000-serien kommer göra sin debut. Innan riktig reveal får man dock teasa och det är exakt vad Nvidia nu gjort i sin senaste video där de inte bara ger oss en glimt av den nya kylaren på grafikkortsserien samt bekräftar att gänget kommer börja köra 12-pinsplugg i stället för vanliga 6- eller 8-pinsplugg. Tidigare läckor visar för övrigt att RTX 3090 kommer bli ett as till grafikkort och ta upp tre slots i din burk, men det verkar även vara rätt kraftfullt med bland annat 24GB GDDR6X. Rykten pekar även på att priset kommer ligga på 1400 dollar. Hur som helst. Rykten och salt. Nvidia kommer snacka hårdvara 1 september. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

iFixit plockar isär Samsung Galaxy Note 20-serien
Hittar grafitkylare i stället för koppar-rör

Någonting som uppmärksammats i tester av nya Note 20-enheterna är att telefonerna blir rätt varma vid användning, oavsett om det är tunga appar som körs eller om kameran används. Det är inte Note 7-nivå, men det är ändå en upphettning som ändå är anmärkningsvärd. Anledningen till detta kan bero på att Samsung valt att köra grafitkylning tillsammans med kylpasta, vilket inte verkar vara lika effektivt som värmerör av koppar som använts tidigare. Varför Samsung valt att köra denna kylningslösning är oklart. Extra underligt är det att i iFixits genomgång av Note 20 och Note 20 Ultra visar att båda enheterna kommer med grafitkylning, medan andra som plockat isär sina Note 20-enheter hittar kopparkylning i sina enheter, vilket Zack från JerryRigEverythings har bekräftat och kommer visa i kommande video. Ovan kan ni se isärplockningen i realtid. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0
Nästa sida