m

L'Oreal presenterar Water Saver
System som mixar ihop vatten, schampoo, balsam och hårbehandling

Skönhetsföretaget Lx27Oreal har under årets CES-mässa presenterat ett system som man kallar för Water Saver som man utvecklat tillsammans med det schweiziska företaget Gjosa. Det är ett system avsett för att tvätta hår vilket ska kunna spara in upp till 80 procent av vattnet som vanligtvis går åt när hår ska tvättas. Water Saver fungerar genom att mixa ihop vatten, schampoo, balsam och eventuellt hårbehandling i ett. Lx27Oreal skriver om Water Saver: "The result is a showerhead that divides the flow of water to create 10 times smaller droplets. Then, they are accelerated for faster and more effective rinsing. Water Saver only uses two liters of water per minute compared to the eight liters consumed by a standard showerhead, cutting water use by 80% compared to standard rinsing while simultaneously improving the customer experience." Det hela går även att koppla till en app så att användaren får full kontroll över hur mycket vatten som sparas och annan statistik. Lx27Oreal har redan rullat ut Water Saver på några skönhetssalonger i Paris och New York. Fram till 2023 hoppas man att systemet ska finnas på runt 10.000 salonger runt om i världen. Någon gång längre fram kommer man även att släppa en variant av Water Saver för hemmabruk men när det kommer att ske har företaget inte uppgett än så länge. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur Water Saver fungerar. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Nu går det att testa smink direkt i Googles sökmotor
Kolla hur läppstiftet ser ut innan du köper det

Google har lanserat en ny funktion i sin sökmotor som gör att användare kan testa vissa sminkprodukter på sig själva med hjälp av augmented reality. Det hela sker i samarbete med AR-företagen Perfect Corp samt ModiFace, ett företag som köptes upp av sminkjätten Lx27Oreal 2018. AR-funktionen med virtuella sminkprodukter kommer att gå att testa för användare som söker efter sminkprodukter från vissa varumärken via sin mobil. Förutom Lx27Oreals egna produkter så kommer det även gå att testa sminkprodukter från MAC Cosmetics, Black Opal och Charlotte Tilbury med Googles nya AR-funktion. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elon Musk är nu den tredje rikaste personen i världen
Puttar ner Mark Zuckerberg till fjärdeplatsen

Biltillverkaren Tesla fortsätter att gå bra på börsen. Detta har lett till att företagets vd Elon Musk nu blivit den tredje mest förmögna personen i världen rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. Efter en fortsatt uppgång av Teslas aktier uppskattas Musks förmögenhet nu ligga på 115,4 miljarder dollar. Det innebär att Musk passerar Mark Zuckerberg på världens rikaste-lista då Zuckerbergs förmögenhet beräknas uppgå till 110,8 miljarder dollar. Förra veckan passerade världens rikaste person Jeff Bezos förmögenhet 200 miljarders-gränsen. Det innebär att Bezos har bra mycket mera pengar än Bill Gates, världens näst rikaste person vars förmögenhet uppskattas ligga på 122 miljarder dollar. Jeff Bezos exfru Mackenzie Bezos förmögenhet har även den ökat. Hon uppskattas nu ha en förmögenhet på 66,4 miljarder dollar, något som gör henne till världens mest förmögna kvinna. Det är en plats hon övertar från Lx27oreal-arvtagerskan Francoise Bettencourt Meyers. Tumnagel
31.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

CES 2019 L'Oreal tar fram sensor för hudfuktighet
Ha koll på det via en app

Skönhetsföretaget Lx27Oreal fortsätter att experimentera med ny teknik och inför CES-mässan har man utvecklat en liten sensor som kan läsa av och registrera användarens hudfuktighet. Man kallar sensorn för Skin Track pH och den ser ut som ett litet plåster som användaren ska bära i en kvart. Därefter måste användaren ta ett foto på sensorn och sedan kommer den tillhörande appen kunna avgöra vilket pH-värde huden har. Hos friska personer ska hudens pH-värde ligga på 4,5 - 5,5 och skulle den inte göra det kan den tillhörande appen rekommendera Lx27Oreal-produkter som kanske kan fixa det. Vad Skin Track pH-sensorerna kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

L'Oreal släpper sensor som mäter UV-strålning och pollen
Det kan ju vara smidigt att ha koll på

Skönhetsföretaget Lx27Oreal har aldrig varit främmande för att använda sig av ny teknik och nu har de släppt en wearable vars inbyggda sensorer kan mäta UV-strålning, pollenhalter och andra föroreningar i luften. Lx27Oreal kalla produkten för "My Skin Track UV" och den är primärt utvecklad för att mäta förekomsten av UV-strålning för att skydda användarens hud. Då den är kopplad till Apple HealthKit har sensorerna dock även möjlighet att mäta luftfuktighet, pollenhalter och luftföroreningar. My Skin Track UV är vattentät och i den tillhörande appen lagras historiska data från förekomsten av UV-strålning och annat i tre månader. Den kostar 60 dollar i amerikanska Apple Store. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kan man sminka sig virtuellt på Instagram
L'Oreal och Instagram börjar samarbeta

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att världens största kosmetikaföretag Lx27Oreal har inlett ett samarbete med Facebooks bilddelningstjänst Instagram. Samarbetet innebär att Instagram-användare ska kunna "testa" hur de ser ut med olika läppstift, ögonskuggor och andra kosmetikaprodukter från Lx27Oreal när de tar selfies på Instagram. Det handlar om några slags augmented reality-filter som det kanadensiska startup-företaget ModiFace har utvecklat i samarbete med Lx27Oreal och Instagram. Det nämns ingenting om att Instagram-användarna ska kunna köpa grejerna från Lx27Oreal de testar på sina selfies men jag antar att det inte borde vara helt omöjligt att det blir så framöver. Tumnagel
27.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

CES2017 Kérastase Hair Coach är en smart hårborste
Allt ska vara smart!

De båda företagen Withings och Lx27Oreal har slagit sina påsar ihop och tagit fram den smarta hårborsten Kérastase Hair Coach som man nu presenterar på CES-mässan. Med hårborsten ska användaren få reda på hårets kondition och den togs fram för att vissa personer skadade sitt hår genom att borsta det för hårt. Hårborsten innehåller en mikrofon som lyssnar på håret medan det kammas, ett gyro som som känner av hur hårt man borstar håret samt en sensor som kan känna av om håret är vått eller torrt medan det borstas. Data från dessa sensorer skickas sedan via Bluetooth till hårborstens tillhörande app som då ska kunna analysera detta och avgöra hur bra en användares hår mår. Via appen får användaren tips om hur den ska borsta håret för att skada det mindre och även tips om vilka av Lx27Oreals produkter som passar bäst för användarens hårtyp. Kérastase Hair Coach kommer att kosta runt 200 dollar när den släpps på marknaden senare i år. Tumnagel
27.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Lär dig styla frisyrer i den virtuella verkligheten
L'Oreal Matrix Academy har tagit fram en VR-app

Skönhetsföretaget Lx27Oreal har tillsammans med ett företag som heter i8 tagit fram en VR-app för de som vill lära sig att styla frisyrer på Lx27Oreal utbildningsprogram "Matrix Academy". Med hjälp av appen kan stylister lära sig olika tekniker hemma istället för att ta sig till några av Lx27Oreals utbildningscenter i USA, något som givetvis både sparar tid och pengar. I appen kan stylisterna se en modell samt en virtuell stylist som stylar modellens hår och därefter "kliva in" och ta den virtuella stylistens plats. Appen ska fungera med de flesta VR-headset men Lx27Oreal rekommenderar att man använder ett lite mer avancerat system som klarar av att känna av positionering som till exempel HTC Vive eller Oculus Rift. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kanske man kan fixa hår med hjälp av en 3D-skrivare
Slipp vara skallig

Skönhetsföretaget Lx27Oreal har tillsammans med bioteknikföretaget Poietis utvecklat en metod för att skriva ut biologiska hårsäckar som skulle kunna användas av skalliga personer som hellre skulle föredra att ha hår. De båda företagen använder sig av en 3D-skrivare som man matar med cellvävnad och denna skriver sedan ut hårsäckar som i teorin ska ha möjlighet att producera nya hårstrån och som skulle kunna transplanteras på skalliga personers hjässa. José Cotovio från Lx27Oréal Recherche & Innovation säger: "This is the holy grail that we all have in mind – to make something to put on the head of people with hair-loss problems. Hair loss is a very emotional problem for people, and this is the final target. But we get there step by step. We think this is the time. We have the knowledge and the technology." När skalliga personer eventuellt kan få komma att testa de konstgjorda hårsäckarna finns det inga uppgifter om. Tumnagel
52.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Kate Winslet säger nej till Photoshop i ny reklam
Hon har krävt en klausul i kontraktet med L'Oreal

Skådespelerskan Kate Winslet har tidigare krigat med flera företag efter att hon retuscherats hårt på både tidningsomslag och i reklamkampanjer. År 2003 togs exempelvis ungefär en tredjedel av hennes bens tjocklek bort på omslaget till GQ och tio år senare fick hon en väldigt slät och ung hy på omslaget till Vogue. När hon nu gör reklam för Lx27Oreal har hon låtit skriva in i kontraktet att hon inte får retuscheras i Photoshop. Nu finns det ju givetvis andra program, men det är just retuscheringen hon förbjuder. I can only ever speak for myself and I can only ever do things that are important to me. It’s a hope that other people might follow suit but it does feel important to me because I do think we have a responsibility to the younger generation of women. I think they do look to magazines, I think they do look to women who have been successful in their chosen careers and they want people to look up to. I would always want to be telling the truth about who I am to that generation because they’ve got to have strong leaders. We’re all responsible for raising strong young women, so these are things that are important to me. Ett bra ställningstagande för en bransch som verkligen kan gå till överdrift när det gäller retuscheringar. Tumnagel
95.1°
+
Emmy Zettergren
0

Amazon släpper Amazon Dash
Beställ förbrukningsvaror med en enkel knapp

Amazon har visat upp en ny pryl som ska underlätta livet för sina Amazon Prime-kunder. Dash är en knapp som du kan använda för att beställa förbrukningsvaror som kaffe, tvättmedel eller något annat som har en tendens att ta slut på ett väldigt smidigt sätt. Klickar du på knappen läggs en beställning på en förvald produkt och två dagar senare ska sagda produkt dyka upp utanför din dörr. Det hela verkar väldigt smidigt och knappen ska du kunna placera precis var som helst, så det går att placera Dash-knappen som beställer kaffe bredvid kaffekokaren till exempel. Det ska gå att ställa in Dash via telefonen så att den beställer rätt produkter när du klickar på knappen. När du klickar på knappen så kommer det upp en avisering på telefonen, så att du snabbt kan avboka beställningen om du klickat fel, eller bara ändrat dig. Dash kommer tyvärr inte fungera med alla olika sorters produkter. Amazon har samarbetat med 18 olika företag och det är endast produkter från dessa som du kan beställa. Några företag som hoppat på Dash-tåget är Gillette, Gerber, Lx27oreal och Tide. Så om du vill ha rakblad från något annat företag än från Gillette så får du beställa dessa från Amazon på det gamla hederliga sättet. Amazon Dash visades upp lite olägligt då många trodde att det var ett aprilskämt, men enligt Amazon är knappen på riktigt och tillgänglig för Amazon Prime-kunder i USA. Tumnagel
41.8°
+
André Stray
0
2010
2008

Reclaim your space - Märk om badrummet
Trött på märkeshysterin? Skapa ditt eget märke

Branda om ditt badrum med hjälp av vinylstickers från Debranded Home. Skapa möjligen ett lite renare intryck med en sammanhållen stil. Äsch. Jag vet inte. Personligen tycker jag att det här är precis lika mycket "Märke" som om det står Lx27Oreal på flaskan. Även om etiketterna är lite fina. Tumnagel
36.8°
+
Emma Rost
0