34 i dag 12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Nya Rolls-Royce Ghost som Black Badge
Går att få i världens mörkaste färg

För ett år sedan rullade Rolls-Royce ut nya Ghost. Nu är det dags för en Black Badge-version av den att göra entré och precis som vanligt handlar det om en bil svart som natten med lite bättre prestanda. Det här är också ett försök till att locka till sig yngre publik, som lite fördomsfullt kanske anses vara de som gillar hela "blacked out"-grejen. Effekten i den 6,75 liter stora V12:an är nu på 600 hästar och 900 newtonmeter vilket är en ökning med 30 hästar och 50 newtonmeter jämfört med vanliga Ghost. 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder. Vidare får bilen ett nytt avgassystem som ska låta lite vassare, och växellådan har kalibrerats om för att växla snabbare när du trampar på lite extra. Du kan få nya Ghost Black Badge i vad man säger är världens mörkaste färg och den består av inte mindre än 45 kilo färg som sprayas på bilens kaross. Vill du inte ha bilen i svart kan du välja någon av de andra 44.000 (!) stycken färgerna som erbjuds. Annars är grill, Spirit of Ecstasy och mängder av andra detaljer i svart. Fälgarna som givetvis också har mycket svart i sig mäter 21 tum och består av 44 stycken lager kolfiber. Priset för bilen börjar på 249.500 pund, innan skatt. Tumnagel
40.0°
0

Custombyggaren Radford återuppstår
Och Jenson Button är med på tåget

Radford är en klassisk brittisk customfirma som byggde bilar förr i tiden. Den grundades av Harold Radford 1948 och på London Motor Show visade han upp sin första skapelse Bentley Countryman som var en specialbyggd kombi. Nu återsuppstår företaget och i ledningen hittar vi Formel 1-föraren Jenson Button, Ant Anstead från Wheeler Dealers, bildesignern Mark Stubbs och advokaten och den före detta rockbandsmedlemmen Roger Behle. Så här säger Ant om det hela: "The whole car sector has gone full circle. Heritage is back. Aston Martin is making DB5s and DB4 Zagatos. Jaguar is making C-Types and XKSSs. Even Bentley has announced a set of Blowers. There’s something in the air and in the market that says heritage is strong. Also, you’ve seen a resurgence in coachbuilding and the use of shared platforms is also back. Loads of manufacturers are using the same platforms with different body styling on top. When you add to the pot that Mark, Jenson, myself and Roger just happened to be here in California at the same time – right now is the right time." Man ska presentera mer inom de kommande veckorna. Läs mer på länken eller lyssna när gänget berättar om projektet i klippet nedan. Tumnagel
38.7°
0
2020

Leveranserna av Bugatti Divo drar igång
Två års utveckling är nu klar

För två år sedan presenterade Bugatti modellen Divo som är en vidareutvecklad version av Chiron med ett annat skal. Nu är man redo att dra igång de första leveranserna av hyperbilen som har en prislapp på fem miljoner euro. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det kunderna får är en bil som har 90 kilo mer downforce än Chiron, helt annan front med andra strålkastare och väldigt speciella bakljus bestående av 44 stycken små ljusfenor på vardera sida. Bakom sittbrunnen hittar vi återigen W16-snurran på 8,0 liter med fyra turbo-aggregat. Den ger 1500 hästar och 1600 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 380 km/h. Bugattis vd Stephan Winkelmann säger följande: "The Divo marks a milestone in Bugatti’s history, spanning over 110 years. The Divo will now enter our history books, alongside the cutting-edge Veyron and Chiron hyper sports cars. It starts a new era at Bugatti – the era of modern coachbuilding. With the Divo, we have created a highly customized masterpiece of automotive craftsmanship." Tumnagel
40.5°
0
2019

50 år sedan Porsche presenterade 914
Tut i luren!

Nu fyller Porsches lilla modell 914 hela 50 år vilket givetvis är värt att fira och hylla. Sportbilen med mittmotor kallades även VW-Porsche 914 och var ett samarbete mellan Volkswagen och Porsche. 1969 ägde lansering rum på bilmässan i Frankfurt. Tanken med bilen var att ta fram ett komplement till 911 samtidigt som Volkswagen skulle få rida lite på sportbilsvågen. Modellen erbjöds med antingen en boxerfyra på 1,7 liter hämtad från Volkswagen Typ 4 (914/4) eller en boxersexa på 2,0 liter hämtad från 911 T (914/6). Den förstnämnda tillverkade man 115.646 stycken av medan det bara blev 3350 stycken med sexan tillverkade. Anledningen var att priset var för högt, och att det då inte skiljde särskilt mycket från att köpa en 911 istället. Hardcore Porsche-fans har väl kanske inte så mycket till övers för modellen men den är ändå ganska charmig. På sin tid blev den mycket populär bland surfare i Kalifornien och idag är det trevligt att se dessa klassiker när man är på bilträff. Den 2 juni anordnar Porsche Museum "Typically Porsche Day" där man uppmärksammar modellen och över 120 stycken ägare kommer att komma dit med sina bilar. Tumnagel
40.1°
0

Niels van Roij Design bygger coupé av Range Rover
Eftersom Land Rover skrotade planerna

I slutet av januari fick vi reda på att Land Rover skrotat planerna på att bygga en Range Rover Coupé. Men frukta ej. Om du är sugen på en sådan ändå så kan vi meddela att customfirman Niels van Roij Design löser detta åt dig med en version de döpt till Adventum Coupé. Firman är de som även ligger bakom en av kombi-versionerna av Tesla Model S. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och skisserna vi ser här är hur man tänker sig att resultatet kommer att se ut. Ombyggnationen tar ett halvår och för att få en måste man lägga närmare 60.000 euro i deposition. Förvandlingen kostar mellan 320.000 till 440.000 euro beroende på hur mycket man specialbeställer. Tumnagel
35.5°
0
2018

Audi A8 Avant Allroad med W12
Castagna Milano fixar biffen

Audi A8 finns inte som kombi, inte heller som Allroad. Men customfirman Castagna Milano kan fixa detta åt dig om du vill. De ser även till att jätte-W12:an hamnar under huven också så att du inte behöver oroa dig över att ha för lite kraft. Vi får tyvärr inte reda på så mycket för tillfället förutom att kombi-delen är tillverkad i aluminium och kolfiber. Om bilen är ett projekt åt en enskild kund är oklart. Förhoppningsvis får vi mer detaljer kring detta väldigt intressanta bygge inom kort. Tumnagel
27.7°
0

Warszawa M20 GT - modern nytolkning av gammal polsk bil
En Ford Mustang i andra kläder

2013 grundades KHM Motor Poland. Målet var att man skulle tillverka moderna tolkningar av gamla polska bilar från förr. En av de mest kända bilarna är FSO Warszawa M20. Nu presenterar man sin nytolkning av denna bilen - och förutom att inte likna originalet någonstans baseras den på en Ford Mustang från 2016. Skapelsen har man valt att kalla för Warszawa M20 GT. KHM beskriver designen som modern och elegant och säger att målet med bilen var att fånga känslan av Warszawa M20 samtidigt som man ville följa de senaste trenderna. Förutom Mustang-grejer sitter där som ni säkert även kan se bakljus från Mercedes-AMG GT och det ska även finnas lite Camaro-prylar på sina ställen. Motorn är en V8:a på 5,0 liter som ger 420 hästar. Prisuppgift och lansering är oklart för tillfället. Tumnagel
35.2°
0

Här är den - Bugatti Divo
Långsammare än Chiron, men ändå snabbare

Vad får man för fem miljoner euro idag egentligen? En ganska fet villa vid vattnet kanske, några års förbrukning av Polly eller möjligheten att diska av sitt CSN-lån? Har man redan kirrat de där tre sakerna kan man ju om man vill lägga pengarna på den här - Bugattis senaste skapelse Divo. Eller vänta, alla är redan sålda så du får ingen. Det här är egentligen en Chiron med ett annat skal på sig. Det är aggressivare, sportigare och mycket mer aerodynamiskt. Jag ser Ferrari FXX K och Aston Martin Vulcan i bitarna. Man har fått sänka toppfarten en aning eftersom däcken inte pallar med den extrema downforcen som blir när det går snabbt, men de nya delarna har gjort att Divo är åtta sekunder snabbare än Chiron runt Nardobanan, och det betyder tydligen mycket för några. Motorn är samma maskin som sitter i Chiron vilket innebär en W16 på 8,0 liter med fyra turboaggregat och 1.500 hästar. Till den kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. Vikten på bilen har bantats med 35 kilo. Endast 40 stycken exemplar tillverkas och priset är alltså dubbelt det man får betala för en Chiron. Folk har för mycket pengar alltså. Men vill man ha det ballaste är det bara att hosta upp. Stephan Winkelmann som tidigare var vd för Lamborghini sköter ju nu skeppet hos Bugatti, och hans strategi syns redan. Hos Lamborghini såg han till att modellen Murciélago förvandlades till Reventón, att Gallardo blev Sesto Elemento och att Aventador fick nytt liv i Veneno - och det fungerade ju så varför inte köra samma spår hos Bugatti? Tumnagel
50.3°
0

Aznom Atulux vet inte om den är en pickup, SUV eller sedan
Märklig specialbyggd Dodge Ram 1500

Det kommer alltid att finnas folk som vill ha bilar som ingen annan har. Och folk som har lite för mycket pengar. Det är för den målgruppen Aznom Atulux är - en mycket märklig sedanpickupsuv byggd på en Dodge Ram 1500. Som en Kinderöverraskning liksom - tre grejer i en. Bilen mäter nästan sex meter på längden och har som vi kan se allt man kan tänkas önska sig av en bil - både på in och utsidan. Det finns gott om benutrymme, TV-spel, kyl för bubblet och mängder med träinslag att vila både ögon och händer på. När du blir sugen på en kopp kaffe finns det även en Nespresso-maskin som fixar detta till dig på stört. Skulle du vara intresserad av ett exemplar är det bara att höra av dig till Aznom för att börja speca upp ditt åk. Bilen vi ser här kostar 220.000 euro innan skatt. Tumnagel
22.6°
0

Silverstone Edition - specialversion av Speedback GT
Nytt från David Brown Automotive

Den som vill ha en modern bil med klassiskt utseende vänder sig till bilbyggaren David Brown Automotive. De ställer för tillfället ut i Genève och hetast i montern är den här specialversionen av Speedback GT som man har döpt till Silverstone Edition. Bilen bygger på numera nedlagda Jaguar XKR och under huven sitter det därför samma kompressormatade V8:a på 5,0 liter som i den, men effekten har gått upp från 510 till 610 hästar. Drivningen sker på bakhjulen och kraften skickas dit via en sexstegad automatlåda. 0-100 kmh/ ska gå på 4,3 sekunder. Chassiet har ett uppdaterat fjädringssystem som ska bjuda på bättra köregenskaper och det ska finnas vassare bromsar. Silverstone Edition får även unika 20-tummare, ny grill med DRL-ljus, bredare sidokjolar, annan frontspoiler och större diffusor bak. Karossen är precis som tidigare i handknackad aluminium. Tanken med denna är att man ska locka till sig yngre köpare men då får dessa ha en väldigt tjock plånbok. Endast tio stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har ett pris från 620.000 pund styck. I svenska pengar är det nästan 7,1 miljoner kronor. Ja du läste rätt. Tumnagel
46.5°
0
Nästa sida