m

Så fungerar hybriddriften i Lamborghini Asterion
Electric power

Nyligen presenterade Lamborghini den nya modellen Asterion LPi 910-4 och det här är ett nytt område för den italienska tillverkaren. Bilen har förutom en stor V10:a även elmotorer som förutom att hjälpa till att höja effekten även drar ner den genomsnittliga förbrukningen och utsläppet. I den här animerade videon får vi reda på hur systemet fungerar. Eftersom klippet inte innehåller någon musik (och knappt något motorljud) har jag lagt med en låt nedan som ni kan lyssna på under tiden ni kollar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Lamborghini presenterar sin första hybrid
Det här är 910 hästar starka Asterion

Lamborghini kan ju självklart inte bara stå och titta på när Ferrari, Porsche och McLaren lanserar superhybrider. Detta är deras svar på motståndet - konceptbilen Asterion med 910 hybridhästar. Den betrodda V10:an på 5.2 liter sitter där bak och den lämnar precis som i Huracán 610 hästar. Den driver bakhjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. Bensinmotorn får sen i sin tur hjälp av inte mindre än tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 300 hästar. Två av dessa driver framhjulen vilket alltså gör bilen fyrhjulsdriven. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder och toppfarten anges till 320 km/h, allt detta med en en blandad förbrukning på 0.42 liter per mil och ett utsläpp på 98 gram. Fem mil ska man kunna köra helt på el. Som sagt endast ett koncept för tillfället men eftersom konkurrenternas bilar redan rullar på gatan är det väl inte omöjligt att vi även snart får se denna i produktion. Tumnagel
82.6°
+
Bobby Green
0