m

BAC Mono R har satt varvrekord på Red Bull Ring
Hade genomsnittshastighet på 196 km/h

En BAC Mono R har nu satt nytt varvrekord för produktionsbilar på Red Bull Ring i Österrike. Den ensitsiga bilen som bara tillverkas i 30 stycken exemplar lyckades klocka tiden 1:32.96 och hade en genomsnittshastighet på hela 196 km/h. Bilen övertog tronen från Ferrari LaFerrari och tiden är nästan sex sekunder snabbare. Bakom ratten satt den brittiska racerföraren Adam Christodoulou. En BAC Mono R väger bara 555 kilo och har 347 hästar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Ferrari kommer turbomata sina V12-motorer
Måste för att de ska få leva kvar

I somras presenterade Ferrari den nya modellen 296 GTB och förutom att vara en hybrid hade den en turbomatad V6:a under skalet. Nu snackas det om att samma behandling även kommer att appliceras på de modeller som har dubbelt så många cylindrar. V12:orna ska nämligen också få turbosnurror och elektriska motorer för att de ska få leva kvar. Den kommande suven Purosangue, ersättaren för 812 och LaFerrari kommer alla ha V12:or men antagligen då med mindre cylindervolym och kanske även elektrifiering. 2017 sa den dåvarande vdn Sergio Marchionne att V12:orna absolut inte skulle få några turbos utan istället hybrid-system men det verkar vara dags att revidera detta nu. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2020

Första provkörningarna av Ferrari SF90 Stradale är här
Tyskt och italienskt

För ett år sedan släppte Ferrari lös den nya super-hybriden SF90 Stradale och nu har journalister fått köra den för första gången. Det här är ingen efterträdare till LaFerrari utan snarare en mer avancerad version av F8 Tributo. Som du kan ladda med sladd och som har mer effekt. Två stycken elmotorer sitter på framaxeln och dessa får sällskap av en tredje som man placerat mellan förbränningsmotorn och växellådan. Bensinslukaren är en turbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och 800 newtonmeter i vrid, allt kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda. Den kombinerade effekten anges till 1000 hästar. Det räcker för att kunna ta sig från 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppa 340 km/h. Det går även att köra på bara el i typ 2,5 mil. Ovan ser vi SportAutos testkörning på tyska och nedan Automoto.it på italienska så glöm inte att sätta på undertexter om ni inte behärskar dessa språk. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2019

Ferrari lämnar in patent på bränslesnålare V12:a
Vill inte använda turbo eller elektrifiera

Ferrari har lämnat in patentansökan till United States Patent and Trademark Office som gäller en helt ny V12-motor som ska vara bränslesnålare och effektivare än det tillverkaren erbjuder idag. Man presenterar två stycken olika förbränningsmetoder för att spara på dropparna. Den ena ser till att pytsa in lite soppa precis innan tändstiften tänder till för att på vis skapa en hetare luft/bränsle-blandning så att katalysatorn snabbare blir varm under motorstart. Den andra lösningen är en förkammare monterad ovanpå den vanliga förbränningskammaren. Dessa är ihopkopplade via små kanaler och i förkammaren finns ytterligare en uppsättning tändstift. I september meddelade Ferrari att de kommer att kämpa för att behålla sin icke överladdade V12:a på 6,5 liter. Man har behövt modifiera den för att möta Euro 6-kraven men inte genom någon konstgjord andning eller elektrifiering. Michael Leiters som är teknisk chef hos Ferrari sa följande tidigare i år: "A naturally aspirated V12 engine is not a downsized engine, and for me it doesn’t make sense as a hybrid. We will fight for the V12, of course. We will do everything we can to keep it as it is core to our brand. But a real hybridization of the V12? I don’t see it. The LaFerrari was hybridization for performance. In the future, we’re being forced to look at emissions and if you want to really utilize the CO2 benefit, you have to downsize." Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

Gordon Ramsay har köpt sig en Ferrari Monza SP2
Gratulerar!

Gordon Ramsay gillar Ferrari och han brukar ses köra omkring i sin LaFerrari i London. Det senaste tillskottet i hans garage sägs vara den här svarta Monza SP2:an som Ferrari presenterade för lite mer än ett år sedan. Bilen var nyligen med på ett event som lyxbilshandlaren H.R. Owen fixat. SP2 baseras på 812 Superfast och under huven sitter en V12:a på 6,5 liter som ger 800 hästar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Enzo vs. LaFerrari
Carwow kör dragrace

I det här klippet får vi se när Carwow ställer två giganter från samma tillverkare mot varandra i ett dragrace - Ferraris modeller Enzo och LaFerrari. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in en Ferrari LaFerrari
Intressant åk

Den senaste bilen som Doug har spanat in är en Ferrari LaFerrari. Bilen ägs av Ferrari-samlaren David Lee. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale
Laddhybrid-monster med 1000 hästar

Nu är den då äntligen presenterad - Ferraris nya superbil som väl enklast kan beskrivas som ett kärleksbarn mellan LaFerrari och F8 Tributo. Den här kallar man för SF90 Stradale och under skalet finns laddhybrid-teknik som ser till att få upp effekten till hela 1000 hästar. Det här blir Ferraris allra första laddhybrid och det ena locket där bak är alltså inte ett tanklock utan ett laddlock. Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och som har ett vrid på 800 newtonmeter. Den får hjälp av inte mindre än tre stycken elmotorer - en mellan motorn och växellådan och två separata på framaxeln. Tillsammans ger dessa tre en extra knuff på 220 hästar och totalen blir alltså 1000 hästar. Elmotorerna får sin kraft från ett lithiumjonbatteri på 7,9 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 2,5 mil. Gör man det driver endast framhjulen, när även förbränningsmotorn är igång är det fyrhjulsdrift som gäller. Lådan är en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på 6,7 och toppfarten ligger på 341 km/h. SF90 väger in på 1570 kilo vilket är imponerande då enbart hybridsystemet adderar 270 kilo. De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av nästa år och det ryktas om att frånpriset ligger omkring åtta miljoner kronor. Mer om modellen finns på länken nedan. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Bus med LaFerrari trots kasst väder
Bilar är till för att användas

Bara för att man har en speciell och superdyr bil betyder inte det att den bara får komma ut när det är fint väder och alltid står under ett skynke. Här får vi se en ägare av en Ferrari LaFerrari som inte är rädd för att använda sin bil oavsett väderlek. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Jay Kay säljer sin illgröna Ferrari LaFerrari
Har bara 300 mil på mätaren

Jason Kay, eller Jay Kay som han ofta kallas, är frontman i gruppen Jamiroquai och en stor bilentusiast. Nu ska ett av åken i hans stall säljas, och det är den här illgröna LaFerrarin som inte har mer än 300 på mätaren. Priset är bud så är du sugen är det bara att slänga in en summa. Annonsen hittas på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Ferrari vintertestar ny hybrid i Sverige
Presenteras i juli

Spionbilder från ett vintrigt Sverige som visar en testmula från Ferrari har dykt upp på internet. Det är inget konstigt med det men det som skiljer dessa är att bilen som är plåtad är en ny hybrid-modell. LaFerrari var Ferraris första inom kategorin men ytterligare en är alltså på väg, och den kommer modellmässigt att placera sig över nyligen presenterade F8 Tributo. Bilen kommer att använda sig av en V6:a (!) kopplad till en elmotor. Man lovar dock att Ferrari-känslan fortfarande kommer att finnas kvar. Tillverkaren planerar att presentera fem stycken nya modeller i år och hybriden är en av dem. Enligt uppgift ska den ha premiär i juli. Spionbilderna hittar du på länken nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2018

Häng med på sladd i en LaFerrari Aperta
Powerslide Lover leker

Bilsamlaren Powerslide Lover gillar som namnet avslöjar att sladda med sina bilar, och han är rätt så vass på det. Nu har han tagit ut sin LaFerrari Aperta på en avstängd och kurvig väg och visat vad han och bilen går för. Kul att se att en person använder sin bil även när det handlar om en sån här sällsynt och dyrbar godbit. Spana in förarens YouTube-kanal för fler sladdande klipp. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Ny hybrid-Ferrari kommer nästa år
Tekniken kan introduceras i suven

Ferraris modell LaFerrari är visserligen en hybrid men det är ingen volymmodell. Nästa år planerar man att lansera en ny modell med hybriddrivlina, och det kan vara den kommande suven som blir först ut med konstellationen. Testmulor provkörs för tillfället för fullt och under skalet har de en V8:a kopplad till en elmotor. Det ska dock inte vara samma grejer som i LaFerrari som bland annat har den F1-inspirerade hybriddrift KERS (Kinetic Energy Recovery System) utan något mer traditionellt. Om det i sin tur innebär att det handlar om en laddhybrid framgår inte. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Doug testar Dodge Challenger SRT Demon
Bilen som kan köra på bakhjulen

Förra våren rullade Dodge ut Challenger SRT Demon. En ännu värre version och en av sakerna man tryckte på var att den med de jättesmala framdäcken kunde gå upp på bakhjulen när man stämplade fullt. Totalt meningslöst, men ganska häftigt tydligen. Nu har Doug DeMuro spanat in bilen som i staterna kostar 100 000 dollar - och trots detta är snabbare än superbilar som Bugatti Veyron, Porsche 918 Spyder och Ferrari LaFerrari. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

488 GTO sägs få den kraftfullaste V8:an Ferrari skapat
Blir den snabbare än LaFerrari?

Ferrari har en smarrig version av modellen 488 GTB på gång och det handlar alltså om en GTO. Den ska ha premiär på bilmässan i Genève i mars men redan nu läcker det ut lite bilder på den och intressant fakta. Bland de läckta bilderna hittar vi ett par specifikationer och att bilen ska få den mest kraftfulla V8:an Ferrari någonsin har konstruerat. Snacket på stan är att den här också kommer att bli deras snabbare, och till och med klå storebror LaFerrari. Motorn blir en vidareutveckling av den dubbelturbomatade vinkelåttan på 3,9 liter som sitter i 488 Challenge. Den kommer att vara tio procent lättare och effekten väntas bli mer än 700 hästar. Bilen får ännu bättre aerodynamik och en del av förbättringarna ska vara inspirerade av racerbilen 488 GTE. Stötfångarna fram och bak, huven och vingen kommer alla vara tillverkade i kolfiber. De 20 tum stora fälgarna ska också vara hela 40 procent lättare än de som sitter på 488 GTB och det är för att de också är i kolfiber. Insidan får en instrumentbräda som även den är i kolfiber samt sportigare stolar och aluminium på golvet. För att spara ytterligare vikt har man även skippat handskfacket så racerhandskarna får du lägga någon annanstans. | Very big news! Details of the 488 GTO have just been shared with us by anonymous sources. You can read everything about the car in our latest article [LINK IN BIO!!] It’s rumored to be faster than the LaFerrari... _______________ #?? • #FerrariPhotoPage ?? • Check out our website! ?? • Subscribe to our YouTube-channel! _______________ Ett inlägg delat av Ferrari (@ferrariphotopage) 18 Jan 2018 kl. 12:49 PST Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0
2017

Ferrari FXX K kunde bli vassare - här är FXX K Evo
Får fetare vinge som ger mer downforce

2014 presenterade Ferrari superversionen av LaFerrari - banbilen FXX K. Den är så extrem det bara kan bli men om ni trodde att Ferrari inte kunde vrida upp bilen ytterligare trodde ni fel, här kommer nämligen en ännu hårigare version som fått tilläggsnamnet Evo. Det betyder bland annat ännu fler aerodynamiska detaljer som ger den 23 procent mer downforce än en vanlig FXX K, och således gör den snabbare runt banan. Man har även justerat fjädringen en aning för att den ska klara det ökade marktrycket. Även vikten ska ha droppat nedåt, men med hur mycket berättar man inte. Motorn är oförändrad vilket fortfarande innebär en V12:a på 6,2 liter som i kombination med elmotorn som finns ombord levererar en totaleffekt på 1 050 hästar och ett vrid på 860 newtonmeter. På insidan återfinns en ny ratt och en ny större skärm för backspegeln. Den som i dag redan har en FXX K och vill uppgradera den till Evo kan också göra detta genom att ge Ferrari en slant, hur stor den är eller vad en färdig FXX K Evo kostar är dock oklart för tillfället. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Zlatans LaFerrari skådad i Stockholm
Mer superbilar, tack!

Visst finns det en del fina bilar i Stockholms innerstad, men det är långt ifrån den klass som finns i exempelvis London. Supersportbilar är det till och med extremt sällsynt med, så det är tur att Zlatan levererar. Hans gula LaFerrari har nu skådats i stan vilket vi är tacksamma för. Tumnagel
41.8°
+
Roger Åberg
0

Ferraris senaste är supersnabb
Det här är 800 hästar starka 812 Superfast

Ferrari överraskar och visar nu upp en nyhet som kommer att ha sin premiär på bilmässan i Gèneve. Bilen heter 812 Superfast och det är den mest kraftfulla och snabbaste modellen i märkets historia. LaFerrari verkar inte räknas. Hursomhelst så har den här godbiten som ersätter F12 berlinetta en ny V12:a på 6,5 liter med 800 hästar och ett vrid på 718 newtonmeter. Till motorn som sitter där fram kopplas en dubbelkopplingslåda. Bilen ska göra 0-100 km/h på 2,9 sekunder och toppa över 340 km/h. För första gången i en Ferrari hittar vi även elektronisk servostyrning. 812 Superfast mäter 4,65 meter på längden, 1,97 på bredden och 1,27 på höjden. Vikten anges till 1 525 kilo och fördelningen är 47 procent fram, 53 procent bak. Bilen vi ser här är lackad i den nya färgen Rosso Settanta. Tumnagel
55.7°
+
Bobby Green
0
2016

En liten hyllning till Ferrari F50
Modellen som ofta hamnar i skymundan

Ferrari 250 GTO, Ferrari F40, Ferrari Enzo, Testarossa, LaFerrari. Glömde vi någon? Ja, F50 såklart. Modellen som tyvärr ofta hamnar lite i skymundan. I princip en Formel 1-bil för gatan, med sjuk prestanda. När den lanserades kritiserades den för att vara för vild, hård och obekväm. Det gick inte att leva med den på samma vis som med föregångaren F40, hur man nu gjorde det. Endast 349 stycken exemplar tillverkades och nu för tiden får den troligtvis den uppskattning som den faktiskt förtjänar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

En trailer för The Grand Tour
Snart får vi se gamla Top Gear-gänget i rutan igen

Den 18 november är det äntligen dags för premiären av The Grand Tour på Amazon Prime. I programmet kommer vi få se det gamla Top Gear-gänget Jeremy Clarkson, Richard Hammond samt James May köra alla möjliga sorters bilar och självklart även se när de konstant gör narr av varandra. För att få igång aptiten för serien en aning släppte Amazon en ny trailer för serien i dag. I trailern får vi se ett gäng flådiga bilar så som en Porsche 918, McLaren P1 och den fantastiskt vackra Ferrari LaFerrari. Men trailern visar inte bara sexiga bilar utan även, i sann Top Gear-stil, all galenskap som gänget hittar på runtomkring. Tumnagel
88.9°
+
Frode Wikesjö
0

Nya Tesla Model S P100D är snabbast i världen!
Ingen annan serieproducerad bil slår den

Så har då Tesla äntligen släppt sin P100D-version av både Model S och Model X. När vi har skrivit om den tidigare har det varit klart att räckvidden skulle öka men hur det skulle bli med prestandan var fortfarande oklart. Men nu är det klart. Nya Tesla Model S P100D med ludicrous mode accelerar från 0 till 100 km/ på 2,7 sekunder. Det är helt sjukt. Enligt Tesla är endast LaFerrari och Porsche 918 Spyder snabbare men de två modellerna går ju faktiskt inte att köpa och framförallt går de inte att åka och handla med. För er som vill åka långt betyder den nya modellen att man ska komma 613 kilometer enligt EU-cykeln. Även Model X får P100D och den stora och tunga SUV:en klarar då 0 till 100 km/h på 3,1 sekunder och batterierna ska ta slut efter 542 kilometer. Om du har beställt men inte fått din P90D kan du uppgradera till P100D för 10.000 dollar. Om du har en P90D kan du också uppgradera, men då kostar det 20.000 dollar eftersom man måste återvinna ditt gamla batteri. Svenska priser är inte klara men Model S P100D kostar 134.500 dollar inklusive ludicrous mode. Model X kostar 1000 dollar mer. En rolig sak är att i blogginlägget där man presenterar den nya modellen ber man om ursäkt för att den är så dyr. Men man påminner samtidigt att pengarna man tjänar går till att få igång produktionen av Model 3. Tumnagel
70.4°
+
Roger Åberg
0

Hur står sig en Rimac Concept One mot en LaFerrari?
Är el bättre än det bästa?

Rimac Concept One är en imponerande bil och det är sannerligen också LaFerrari med sin V12:a som dessutom får hjälp av el. Men vem är snabbast i ett dragrace? I det här klippet får vi se just det. Som bonus får vi också se en Tesla P90D med Rimacen. Tumnagel
46.2°
+
Roger Åberg
0

Får inte köpa en LaFerrari Aperta - stämmer Ferrari
En bilsamlare är sur

För en månad sedan presenterade Ferrari den öppna versionen av LaFerrari som tros få tilläggsnamnet Aperta. Alla exemplar av bilen var vid presentationen redan sålda och det var väl inte helt oväntat heller. Potentiella köpare brukar alltid bli inbjudna vid såna här tillfällen att lägga en beställning tidigt och vi andra står som vanligt och tittar på med alldeles för små fickor. En som dock inte fick en inbjudan, och som nu är riktigt sur är bilsamlaren Preston Henn. Preston har därför valt att stämma tillverkaren då han anser att hans rykte som Ferrari-samlare drabbats negativt eftersom han inte blev tillfrågad. Detta efter att han trots en check på en miljon dollar och ett brev som beskriver hans kärlek till den stegrande hästen skickats till Ferraris vd Sergio Marchionne fått kalla handen. Det enda han fick var checken tillbaka och ett meddelande att alla bilar redan var sålda. Nu vill Preston ha ett skadestånd på över 75 000 dollar då han anser att Ferrari skämt ut honom. Han vill även att det hela tas till rätten. Tumnagel
2.0°
+
Bobby Green
0

En öppen version av Ferrari LaFerrari är här
Men du kan inte köpa den

Det har snackats om den ett tag nu och det var helt klart att den var på gång, och nu är den äntligen här - den öppna versionen av Ferraris toppmodell LaFerrari. En oerhört dyr men trevlig hårfön som endast säljs i en begränsad upplaga, och alla är redan sålda. Potentiella kunder kontaktades för längesedan eller lämnade själva in önskemål om att få köpa ett exemplar, så tyvärr finns det inga kvar till oss. Den lilla takbiten man kan plocka bort kommer i två utföranden - en hard top i kolfiber och en soft top i tyg. Bilen ska ha samma prestanda och effekt (totalt 963 hästar ur en V12:a och en elmotor) som sitt syskon. Ingenjörerna har moddat chassiet så att det ska vara lika styvt som bilen med fast tak och aerodynamiken har finslipats ytterligare för att även denna ska ha samma luftmotstånd när man kör avcabbat. Premiärvisning blir det på Paris International Motor Show i september, och då kommer vi även få reda på bilens exakta specifikationer. Och namn, eftersom det är något Ferrari inte delar med sig av för tillfället. Den kan heta LaFerrari Spider, men även LaFerrari Aperta. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Sergio Marchionne ny vd för Ferrari
Vill öka produktionen ytterligare

Amedeo Felisa har sedan 2008 varit vd för Ferrari men har nu valt att avgå från posten 69 år gammal. Ersättare blir 63-årige Sergio Marchionne som i dag är vd för Fiat Chrysler Automobiles. Sergios plan är att öka produktionen och målet på 9 000 stycken levererade bilar 2019 vill han höja. En av nyheterna i modellutbudet blir LaFerrari Spider som är den öppna versionen av LaFerrari. Bilen har redan visats för intresserade kunder och kommer troligtvis att få sin officiella premiär någon gång nästa år. Annat tillverkaren kommer att fokusera på är breddningen av själva märket, bland annat genom fler nöjesparker. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Arash visar uppdaterad version av AF10
Utmanare till P1, LaFerrari och 918 Spyder?

Det var ett tag sedan vi hörde något från den brittiska superbilstillverkaren Arash men nu presenteras det nyheter som även kommer att visas upp på bilmässan i Genève nästa månad. Först ut är en uppdaterad version av modellen AF10 och det är en bil som hoppar in i hyperbilsträsket. Under skalet sitter en kompressorladdad V8:a på 6,2 liter och den ger 900 hästar och har ett vrid på 1 200 Nm. Till det får man inte mindre än fyra stycken elmotorer, två på varje axel. Dessa bjuder i sin tur på 1 180 hästar och 1 080 Nm, vilket resulterar i en effekt på hela 2 080 hästar om man bara slår ihop siffrorna. Förbränningsmotorn kopplas till antingen en sexpetad manuell låda eller en sexstegad automat med paddlar bakom ratten, den kraften skickas sedan till bakhjulen medan elmotorerna driver framhjulen och gör bilen fyrhjulsdriven. Batterierna till elmotorerna laddas upp antingen av förbränningsmotorn eller genom bromskraftsåtervinning. 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder och toppfarten ska ligga på över 320 km/h. Arash har börjat att ta emot beställningar på bilen och priset börjar på ungefär 1,5 miljoner dollar. Med sig till mässan har tillverkaren även en annan modell kallad AF8 Cassini som du kan läsa mer om här. Den är något mildare och en utveckling av modellen AF8. Den här har en LS7-V8:a på 7,0 liter som ger 550 hästar och som skickar kraften till bakhjulen via en sexpetad manuell växellåda. Priset för AF8 Cassini börjar på 240 000 dollar. Tumnagel
31.5°
+
Bobby Green
0
2015

Chris Harris kör supertrion
Äntligen

Precis som utlovat kommer här Chris Harris test av den fruktade supertrion bestående av Ferrari LaFerrari, Porsche 918 och McLaren P1. Trevlig fredag! Tumnagel
53.3°
+
Bobby Green
0

Del två av hyperbilstestet
Dags för race

Den andra delen i Salomondrins hyperbilstest med LaFerrari, P1, 918 Spyder, Veyron SS och Huayra är nu här och i denna video är det snabbast varv runt banan och snabbast på kvartsmilen som gäller. I bonusklippet nedan berättar Salomondrin bland annat om varför inte någon Koenigsegg eller Lamborghini Veneno är med i testet, och svarar på lite andra frågor som trillat in. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Fem hyperbilar möts på banan
918 Spyder, P1, LaFerrari, Huayra och Veyron SS

YouTube-användaren Salomondrin har lyckats samla fem av dagens coolaste "hyperbilar" och tagit ut dessa på en racerbana. Bilarna är Porsche 918 Spyder, McLaren P1, Ferrari LaFerrari, Pagani Huayra och Bugatti Veyron SS. Det vi ser här är del ett av tre, och i denna får vi en snabb presentation av varje bil. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida